Stationær Helbredstilstand
Fra : uh

Dato : 30-01-06 22:57

Hej alle i gruppen.
Mon nogen kan/vil hjælpe mig at finde frem til oprindelses-tidspunktet for
begrebet "Stationær Helbredstilstand"? Årsagen dertil er et forsøg på
derigennem at bevise, at begrebet oprindelig er ment til at hjælpe eller
beskytte borgeren som befinder sig i en fastlåst sygedagpengesag, og ikke
som i en ikke navngivet kommunes tilfælde, at (mis-)bruge det imod en
sygdomsramt medborger.

Jeg ved følgende om begrebet "Stationær Helbredstilstand":

At det efter al sandsynlighed første gang optræder helt tilbage i 1984 i
Socialministeriet Lovforarbejder til Lovforslag...
At det aktuelt findes i såkaldt: Bekendtgørelse nr. 639 af 21.06.2005, § 48,
stk. 5, vistnok i Beskæftigelsesministeriet.

Jeg har brugt timer på bl.a. Socialministeriets hjemmeside, men uden held.
Selvom jeg søgte på "Stationær Helbredstilstand", så ledtes jeg blot til
såvel nyere som ældre sager, hvori begrebet helt eller delvist indgik, men
ikke tilbage til 1984 - hvor det jo er interessant. Selvfølgelig er der et
utal af sager hvori begrebet indgår, også forsikringssager osv.

Har i det hele taget været vidt omkring, således også
beskæftigelsesministeriets hjemmeside, retsinfo oma. - og nu sidder jeg med
følelsen af at jeg ikke er kvalificeret til at søge selv - derfor dette
indlæg til lysere hoveder end mit eget.

Med store forhåbninger - på forhånd tak
venlig hilsen uh

Fra : L.Støvring

Dato : 01-02-06 00:10

"uh" <uibpvækmeddette@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> følelsen af at jeg ikke er kvalificeret til at søge selv - derfor dette

Jeg ved ikke om det er helt det du søger med på www.ask.dk bruges begrebet
"stationærtidspunkt", om tidspunktet hvor man med rette kan forvente at en
given skade/sygdom ikke længere vil bedres, og dermed som tidspunktet hvor
det er muligt at vurdere evt. varige mén.Iøvrigt findes der en del SM´ere
hvori begrebet afgøres.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-06 01:41

> 48,

> med

Det er et medicinsk begreb du leder efter. Og det begreb er formentlig
"habitualtilstanden." Det er den tilstand man kan forvente at vedkommende
kronisk befinder sig i efter opstået sygdom eller invaliditet efter
overstået sygdom. Habitualtilstanden skal være kronisk. Og en kronisk
tilstand har en varighed af minimum 1 år.

Efter dansk retspraksis vil det begreb du søger bevis for eksisterer, ikke
udelukkende kunne anvendes til at beskytte eller hjælpe en arbejdstager -
eller for den sags skyld en mulig modtager af anden invaliditetsberettiget
indkomst, som jeg lige læser dit spørgsmål. Det er muligt at begrebet er
indført for at sikre en retsbevidsthed - men begrebet anvendes også omvendt.
Nemlig for at sikre at ingen uberettiget modtager ydelser han eller hun ikke
er berettiget til, såfremt vedkommende ikke er i sin habitualtisltand -
eller hvis vedkommende er i en habitualtilstand der ikke berettiger til
modtagelse af en ydelse. Således hverken kan eller skal en afgørelse om
uarbejdsdygtighed eller invaliditet træffes når vedkommende hvorom
afgørelsen omhandler ikke er i sin habitualtilstand. Et sådant begreb vil
både beskytte en sygdoms- eller invaliditetsramt, ligesom begrebet vil
beskytte dig som skatteborger mod personer modtager ydelser de ikke er
berettiget til at modtage.

Jeg håber du kan komme videre med søgningen.

/Peter N.

Fra : uh

Dato : 02-02-06 11:41

"Peter" <peter> skrev i en meddelelse news:43e003b4$0$195>>>

klip..............eller invaliditetsramt, ligesom begrebet vil
> beskytte dig som skatteborger mod personer modtager ydelser de ikke er
> berettiget til at modtage.
>
> Jeg håber du kan komme videre med søgningen.

Tak for to gode svar. Jeg er kommet videre med søgningen, mest ved hjælp af
en venlig sjæl på retsinfo.dk, som lærte mig lidt om at søge på deres site.

Der er endnu et stykke vej, men det lysner!

mvh uh