Bonuspoints for begyndere
Fra : Inger Buchard

Dato : 18-02-06 14:26

Vi er begyndt at bruge fly på ferierejser og må kunne samle bonuspoints. Vi
er klar over, at bonuspoints tildeles efter afstandskriterium, og med en New
York tur foran os må det være relevant at tænke i bonuspoints:

Hvad skal vi gøre hvornår for at samle bonuspoints sammen?
- skal vi tilmeldes et eller andet sted (vi har fløjet med Maersk, Cimber,
Sterling og skal med KLM Amsterdam-New York; vi vil normalt flyve ud fra
Billund med de begrænsninger det giver i antal flyselskaber)
- skal vi meddele nogen noget mens vi sparer op
- skal vi gemme boarding cards el.lign
- forældes pointene

Og når vi har points nok - hvad gør vi så for at bruge dem?

Vi håber på en vejledning for begyndere

Inger

Fra : Bonnie

Dato : 18-02-06 14:41

Hej Inger

Jeg har ikke selv benyttet mig af bonuspoint, men jeg vil foreslå dig at
kigge på flyselskabets hjemmeside, der står det hele beskrevet.

F.eks. på KLM som du skal flyve med til NYC:

http://www.klm.com/travel/dk_en/flying_blue/programme/how/index.htm

Bonnie

Fra : Martin K. R.

Dato : 18-02-06 15:28

> [...]
> Sterling og skal med KLM Amsterdam-New York; vi vil normalt flyve ud fra
> Billund med de begrænsninger det giver i antal flyselskaber)

Først skal I afgøre hvilken af de store alliancer I vil være med i: Star
Alliance (med bl.a. SAS) eller OneWorld er de største.
Hvis I ved I primært skal flyve fra Billund (og bruge evt. bonusrejser fra
Billund), så vælg en alliance der indeholder flyselskaberne derfra.
Når I har valgt alliancen, så vælg det flyselskab (i alliancen) I forventer
at bruge pointene hos - det er 'billigst'.

> - skal vi meddele nogen noget mens vi sparer op

Nope. Hvad skulle det være?
Man får tilsendt et plastickort i kreditkortstørrelse og nummeret på dette
opgiver man ved booking af billetten og ved check-in.

> - skal vi gemme boarding cards el.lign

Det er en god idé, for hvis registreringen kikser og pointene ikke dukker
op, skal man indsende dokumentation efterfølgende. Det plejer dog at gå
ganske automatisk.

> - forældes pointene

Ja. Hos de fleste flyselskaber forældes pointene løbende (typisk efter 5
år).

> Og når vi har points nok - hvad gør vi så for at bruge dem?

Bestiller en bonusrejse hos det flyselskab I har kortet hos (eller en af de
andre flyselskaber i alliancen).

> Vi håber på en vejledning for begyndere

Det her var da en start

Martin

Fra : Inger Buchard

Dato : 18-02-06 17:42

> Det her var da en start

Tak, det var præcis så forståeligt som jeg har brug for.
jeg forstår, at det er ved bestillingen, jeg skal oplyse, at jeg sparer
points op (og hos hvem). dvs at den just overståede tur Billund-Gardermoen
er tabt i bonussammenhæng?
bonuspointene til new-york-turen er også tabt - for billetten ER bestilt?

Inger

Fra : Martin K. R.

Dato : 18-02-06 19:12

> [...]
> points op (og hos hvem). dvs at den just overståede tur Billund-Gardermoen

Ja, desværre..

> bonuspointene til new-york-turen er også tabt - for billetten ER bestilt?

Ikke nødvendigvis. Sålænge rejsen ikke er foretaget er der en chance. Jeg
HAR prøvet at få påført mit bonuskort på allerede bestilte billetter (men
altså før check-in). Jeg var dog ganske vist allerede medlem af
bonusprogrammet (nummeret var bare ikke blevet opgivet ved bestilling), så
jeg ved ikke om det gør en forskel...

Hvis I alligevel er ved at tilmelde jer et bonusprogram, så kan I da altid
ringe til rejsebureauet/flyselskabet og høre om I kan få bonusnummeret
påført.

Martin

Fra : Kristian

Dato : 18-02-06 19:44

> [...]
>er tabt i bonussammenhæng?
>bonuspointene til new-york-turen er også tabt - for billetten ER bestilt?

Det skulle ikke være noget problem at få bonuspoint for billetten i
allerede har bestilt. Bare ring til KLM og oplys billetnummer + jeres
bonusnummer. Men først skal du oprettes som bonuskunde - det mener jeg
du kan gøre online. Men som regel får du først selve plastickortet
efter den første rejse, hvor du har optjent bonuspoint.
--
Kristian

Fra : Lars Ehlers

Dato : 18-02-06 20:30

On Sat, 18 Feb 2006 17:42:10 +0100, "Inger Buchard"
<ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> wrote:

>bonuspointene til new-york-turen er også tabt - for billetten ER bestilt?

Ork nej, I kan skam vente helt til check-in med at opgive nummeret til
bonuskontoen, det har jeg gjort mange gange. Jeg har også flere gange
fået point med tilbagevirkende kraft, hvor jeg havde glemt at give
flyselskabet mine bonusoplysninger.

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Inger Buchard

Dato : 18-02-06 21:03

> Ork nej, I kan skam vente helt til check-in med at opgive nummeret til
> bonuskontoen, det har jeg gjort mange gange.

Endnu engang tak for klare svar.

Jeg håber, I orker et spørgsmål mere:

Hvilket bonussystem skal vi tilmelde os med vores rejsemønster - 1 * USA
med KLM og ellers sikkert ture fra Billund til europæiske destinationer? KLM
har sit system med Air France som samarbejdspartner, SAS har EuroBonus og
de to kan vel ikke kombineres?

Inger

Fra : Nicolai Lang

Dato : 18-02-06 21:31

On Sat, 18 Feb 2006 21:03:06 +0100, "Inger Buchard"
> [...]

>har sit system med Air France som samarbejdspartner, SAS har EuroBonus og

Nej, tilmeld jer begge sammenslutninger.

Jeg har selv 3-4 medlemsskaber, men Eurobonus er den eneste der står
noget brugbart på.

Jeg har et par gange brugt bonuspoint til upgrade til Business til og
fra USA og Kina. 30.000 fra Economy. Det er alle pointene værd :P

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Flyrejsen.dk Feedbac~

Dato : 19-02-06 00:11

De to programmer er godt dækkende for det rejsemønster du opgiver. Husk at
melde dig ind hos KLM inden i rejser, så du har et bonusnummer at opgive.

Som tidligere nævnt er det nok at oplyse dette ved check-in. Hvis du er
medlem inden du foretager din flyvning er det også muligt at få
efteregistreret point, hvis du gemmer boarding-slip og billet-kopi.

Og nej de kan ikke kombineret, da det er to forskellige Alliancer.

Se evt. mere på flyselskabernes hjemmesider, hvor du også kan se hvor mange
point du optjener. SAS har for nyligt nedsat det point du optjener på de
helt billige billetter, hvilket jeg også mener KLM har gjort. Du kan tjekke
hvilken billetklasse du er booket i på din rejseplan samt billet og holde
det op imod oplysningerne på hjemmesiderne. De allerbilligste billetklasser
giver ikke det store antal point mere, men på den anden side kan man da lige
så godt optjene dem alligevel.

Rigtig god tur..

On 18/02/06 21:03, in article
43f77d7c$0$27602$edfadb0f@dread11.news.tele.dk, "Inger Buchard"

Fra : T.Liljeberg

Dato : 19-02-06 01:44

On Sat, 18 Feb 2006 21:03:06 +0100, in dk.fritid.rejse "Inger Buchard"
> [...]

>har sit system med Air France som samarbejdspartner, SAS har EuroBonus og

Det er gratis, bare meld jer til hos begge.
Umiddelbart ville jeg tro, at SAS-StarAlliance er det bedste for de
fleste danskere.

Fra : Sten Schou

Dato : 18-02-06 16:33

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:43f72052$0$27513$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> - skal vi gemme boarding cards el.lign
> - forældes pointene
>
> Og når vi har points nok - hvad gør vi så for at bruge dem?

Husk, at brug af bonuspoint skal opgives til skattevæsenet......he-he

Hilsen Sten

Fra : alexbo

Dato : 18-02-06 17:43

"Sten Schou" skrev

> Husk, at brug af bonuspoint skal opgives til skattevæsenet......he-he

Hvordan kan bonuspoint på selvbetalte rejser være skattepligtig?

mvh
Alex Christensen

Fra : Sten Schou

Dato : 19-02-06 01:31

> "Sten Schou" skrev

> Hvordan kan bonuspoint på selvbetalte rejser være skattepligtig?

Det har du sgu ret i....undskyld.

Hilsen Sten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-02-06 17:51

"Sten Schou" <rabin@planetwave.net> skrev i en meddelelse

> Husk, at brug af bonuspoint skal opgives til skattevæsenet......he-he

Nej, de skal ej.
Men privatrejser for optjente bonuspoints for arbejdsgiverbetalte rejser
skal.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : T.Liljeberg

Dato : 19-02-06 01:45

On Sat, 18 Feb 2006 17:51:15 +0100, in dk.fritid.rejse "Jan Bøgh"
<spamhater@nowhere> wrote:

>Men privatrejser for optjente bonuspoints for arbejdsgiverbetalte rejser
>skal.

Det rene skære vanvid.

(FUT til dk.politik, som naturligvis kan ændre, hvis det skønnes
passende).

Fra : Lars Ehlers

Dato : 19-02-06 08:28

On Sat, 18 Feb 2006 16:45:27 -0800, T.Liljeberg <tl_dp@adelphia.net>
wrote:

>Det rene skære vanvid.

Ja, det må man da sige. Det er da trods alt mig, der bruger tid væk
fra min familie for at rejse for firmaet, så bonuspointene er en lille
belønning i den sammenhæng. Konen brokker sig ikke så meget over mit
rejseri, når hun kan rejse til østkysten gratis på første klasse fra
tid til anden Men herovre på den anden side af dammen er vi
heldigvis ikke beskattet af den slags.

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : T.Liljeberg

Dato : 19-02-06 18:06

On Sat, 18 Feb 2006 23:28:09 -0800, in dk.fritid.rejse Lars Ehlers
<ehlersNOSPAM@hotmail.com> wrote:

> [...]
>belønning i den sammenhæng. Konen brokker sig ikke så meget over mit
>rejseri, når hun kan rejse til østkysten gratis på første klasse fra

Den slags bestikkelse eller køb af goodwill er også den primære
funktion af mine points/miles. SIdste år var det Business klasse til
Paris for to. Det gør det tilsyneladende lidt nemmere at tolerere
fraværet og rejsereiet.

>Men herovre på den anden side af dammen er vi
>heldigvis ikke beskattet af den slags.

Det kunne hurtig blive dyrt.

Tom, LA
(125,000 betalte, fløjet miles sidste år på to luftfartselskaber +
utallige LA-San Jose r/t på Southwest)

Fra : Lars Ehlers

Dato : 20-02-06 07:03

On Sun, 19 Feb 2006 09:06:23 -0800, T.Liljeberg <tl_dp@adelphia.net>
wrote:

> [...]
>funktion af mine points/miles. SIdste år var det Business klasse til
>Paris for to. Det gør det tilsyneladende lidt nemmere at tolerere

Præcis. Min kone har familie lidt nord for NYC, så det er blevet til
mange gratis rejser. Vi har en søn på et år, og han er ved at have den
alder, hvor han bør have sit eget sæde, specielt på ture, der varer
5-6 timer eller mere. Så bonuspointene bliver flittigt brugt

>(125,000 betalte, fløjet miles sidste år på to luftfartselskaber +
>utallige LA-San Jose r/t på Southwest)

Mit rejsemønster er temmeligt uberegneligt, så jeg har valgt at
konsolidere mine miles hos 3 selskaber. Ideen var at have kontoen hos
de selskaber, som jeg bruger mest, og så hægte point på fra andre
selskaber, så jeg valgte United, American og Virgin Atlantic som de
primære.

Rejser forøvrigt med Singapore Airlines til Singapore og derefter
Bangkok i morgen.... Flere miles hos United

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Inger Buchard

Dato : 19-02-06 00:45

Tusind tak til alle for svar - nu har jeg langt om længe fattet systemet. Og
skulle der bare blive råd til en opgradering en enkelt gang, er noget da
vundet.

Inger