Bilferie, europa - hvornår?
Fra : Nicolai Lang

Dato : 12-02-06 23:02

Hej Gruppe,

Jeg har ledt lidt efter det, men må umiddelbart give fortabt...

Er der en site der har en kalender med påtegning af hvornår de
forskellige lande i Europa har ferie?

Vi planlægger at prøve bilferie i år (det skal jo fejres når vi får en
Citroën C5), og da vi ikke har børn i skoler kan vi for såvidt selv
planlægge indenfor ugerne 18-35.

Jeg forestiller mig at vi tager et par dage i Amsterdam, og derfter et
smut over til Italien (måske Adriaterhavskysten).

Er der nogen der har forslag?

"Vi" er mig, min mand (35 & 41) samt vores plejesøn på 18.

På forhånd tak for tips.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Søren Blom

Dato : 13-02-06 12:55

"Nicolai Lang" <nnews0403051902@hjorth.com> skrev

> [...]
>
> Jeg forestiller mig at vi tager et par dage i Amsterdam, og derfter et
> smut over til Italien (måske Adriaterhavskysten).

Det vil blive en lang liste, for der er mange lande og i Tyskland alene
mange delstater som ikke holder industriferien på samme tid. Generelt kan
det siges, at de Tyske industriferie først begynder når Industriferien i DK
slutter (jeg kan ikke lige datoerne i hoved) og industriferien i Sydeuropa,
lande som Italien, Spanien, Frankrig og det sydlige Tyskland begynder deres
industriferier først hen i August når vi dansker skal til at vende os til
tanke om at ferien er slut. Så noget tidspunkt hvor det er bedre at køre end
andre, er svært at give, men generelt vil jeg sige, kom afsted så tidligt på
sommeren så muligt, hvis I vil undgå de store ferie træk ned igennem Europa.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : J W Nielsen

Dato : 13-02-06 13:02

Hej...

> Er der en site der har en kalender med påtegning af hvornår de
> forskellige lande i Europa har ferie?

Hmm, jeg har nu aldrig fundet sådan en side, men du må kunne finde noget på
Vejdirektoratets hjemmeside - trafikken er jo ganske nært tilkoblet
ferieperioderne. Jeg kan da huske, at "Europaguiden" som er udgivet af VD
har noget !!!
Vi kører altid lige i begyndelsen af den danske skoleferie - og hvis vi kan
komme afsted med det - ugen før !!! Men da vores søn afslutter 9. klasse i
år stikker vi først af til Spanien, når han har fået sin eksamen...
Netop i år har skolerne nærmet sig det øvrige Europa ved at senerelægge
skoleferien med en uge.
Mit indtryk er iøvrigt, at jo længere man kommer sydpå, jo senere har de
ferie... I Spanien kan vi konstatere, at sydtyskerne først rigtig kommer en
til to uger ind i juli måned...

> Vi planlægger at prøve bilferie i år (det skal jo fejres når vi får en
> Citroën C5), og da vi ikke har børn i skoler kan vi for såvidt selv
> planlægge indenfor ugerne 18-35.

Se de første år vi kørte til sydeuropa (Frankrig, Italien og Spanien) havde
vi en Seat Cordoba 1,6 (og før den en Fiat Uno) - en fin-fin bil som der
aldrig var problemer med. Den fulgte fint med på motorveje mm...
Men i 2003 fik vi en C5, som efter vores mening er den perfekte rejsevogn...
Glæd jer bare...

> Jeg forestiller mig at vi tager et par dage i Amsterdam, og derfter et
> smut over til Italien (måske Adriaterhavskysten).
>
> Er der nogen der har forslag?

For flere år siden var vi i Bibione og tog derfra til Venedig, Grado,
Trieste... Flot køretur langs kysten til Trieste iøvrigt. Vi var meget
tidligt afsted fordi jeg ikke kunne få fri fra mit arbejde i
skolesommerferien. Og maj måned er altså lige tidligt nok: Vandet var lige
koldt nok og kun få swimmingpools var åbne... Til gengæld var der jo ikke kø
ved turistattarktionerne i Venedig
Amsterdam er en dejlig by. Der er man nok ikke så afhængig af
ferieperioden - vi var der i foråret, da vi samtidig skulle se
tulipanmarkerne dernede...

Mvh Jørgen

Fra : Nicolai Lang

Dato : 13-02-06 20:06

On Mon, 13 Feb 2006 13:01:34 +0100, "J W Nielsen"
<jwnfjern@fjern.tdcadsl.dk> wrote:

>Vi kører altid lige i begyndelsen af den danske skoleferie - og hvis vi kan
>komme afsted med det - ugen før !!! Men da vores søn afslutter 9. klasse i
>år stikker vi først af til Spanien, når han har fået sin eksamen...

Okay, jeg vil se om ikke vi kan komme afsted i slutningen af maj eller
de første 10 dage i juni. Vi plejer at udnytte at vi ikke har børn i
skolen, ved at lægge det når sommerhusenes priser næsten halveres.

>Se de første år vi kørte til sydeuropa (Frankrig, Italien og Spanien) havde
>vi en Seat Cordoba 1,6 (og før den en Fiat Uno)

Ja, min bil er en Toyota Corolla Hatchback 1992, så det havde været
alaternativet hvis ikke min mand havde fået opgraderet Sportsvanen til
en C5. Sportsvanen var jo fin fin da vi kun var 2 der skulle afsted,
men nu hvor vi har fået "familieforøgelse" så var det jo ikke længere
muligt med dén.

>Men i 2003 fik vi en C5, som efter vores mening er den perfekte rejsevogn...
>Glæd jer bare...

Tak, jeg glæder mig meget til bare at se den. Det er en 2002'er.

> [...]
>koldt nok og kun få swimmingpools var åbne... Til gengæld var der jo ikke kø

Jeg var i Venedig og arbejde i slutningen af Maj for et par (3-4) år
siden. Allerede dengang var der for mange turister i Venedig, men en
enkelt dag skulle man jo nok kunne holde ud.

Samme periode var jeg lidt længere sydpå ud mod adriaterhavet (Fermo),
og jeg synes vejret var helt perfekt - ikke for varmt, men dejligt. Nu
er jeg så heller ikke det store badedyr ;)

>Amsterdam er en dejlig by. Der er man nok ikke så afhængig af
>ferieperioden - vi var der i foråret, da vi samtidig skulle se
>tulipanmarkerne dernede...

Nej, det er sådan mere for at få lidt storby med også.

Tak for tipsene, det var værdsat.

Med venlig hilsen
Nicolai

--