Spørgsmål bonusmiles
Fra : Peter Jensen

Dato : 01-02-06 16:26

Jeg håber at der er nogen her der kan hjælpe med at svare på disse
spørgsmål.

Så vidt jeg kan forstå kan man have bonusmiles-kort ved flere forskellige
selskaber
på en gang.

- Hvis man skal ud og flyve med f.eks. air france, er det så en fordel at
få sig et bonusmiles-kort til air france, eller kan man lige så godt f.eks.
bruge
et bonusmiles-kort fra SAS?

- Er der et bonusmiles-kort der er bedre end de andre?

- Hvordan kan man bruge disse bonusmiles igen?
- Kan man anvende dem som delvis betaling for en flyvning.
- Skal kortet bruges i det selskab hvor kortet hører til eller
i det selskab man ønsker at foretage en bonusmiles flyvning med?

- Er der nogen bonusmiles-kort hvor man kan optjene point ved andet end
flyvning?

Peter Jensen.

Fra : Flyrejsen.dk Feedbac~

Dato : 01-02-06 17:07

> [...]
> i det selskab man ønsker at foretage en bonusmiles flyvning med?
>
> - Er der nogen bonusmiles-kort hvor man kan optjene point ved andet end

Hej Peter...

Som udgangspunkt kan du optjene bonus indenfor de forskellige alliancer -
f.eks. Star Alliance når det gælder SAS Eurobonus - OneWorld på British
Airways - SkyTeam på AirFrance m.fl.

Dette betyder at har du f.eks. et SAS Eurobonus kort, så optjener du point
når du flyver med selskaber der er medlem af Star Alliance. Du kan også
vælge at have et bonuskort hos en anden Star Alliance-partner (f.eks.
Lufthansa) og så optjene point på dine SAS-flyvninger til dette program
istedet. Tjek dog altid flyselskabernes hjemmesider for vilkår, da der er
stor forskel - også på hvilke selskaber og billettyper man optjener på.
Nogle flyselskaber giver også point for at flyve med selskaber der ikke er
medlem af alliancen, hvis de f.eks. har en codeshare aftale med dem.

Der kan godt være forskel på det antal point du optjener afhængigt af
hvilket program du er med i - også selvom de er med i samme alliance. Kort
sagt er det en jungle at finde ud af.

Vigtigst er det dog at du sikrer dig at det flyselskab du flyver med er
medlem af en alliance hvortil du har bonuskort. Hvis du melder dig ind i SAS
Eurobonus, British Airways Executive Club og Air France's Flying Blue (eller
KLM's Flying Dutchman)

De fleste bonusprogrammer giver også point for billeje, hotelovernatninger
m.v. - dette afhænger igen af de enkelte programmer. F.eks. Giver SAS
Eurobonus point på Radisson og Scandic-hoteller. Hvis du vælger at få et
co-branded SAS Eurobonus Diners eller Mastercard, så optjener du også point
på de køb du foretager i udlandet (også kontanthævninger).

Normalt er det ikke muligt at betale delvist med point for en rejse, men
flere selskaber giver mulighed for at man kan købe ekstra point, så man har
nok til rejsen. Disse point er dog forholdsvis dyre og det kan sjældent
betale sig med mindre man skal ud på en rigtig dyr rejse og blot mangler
nogle få point.

Du skal altid bestille din bonusrejse gennem det selskab der har udstedt dig
kortet, men det kan sagtens lade sig gøre at bestille f.eks. en Lufthansa
flyvning hos SAS.

Fra : Martin K. R.

Dato : 02-02-06 10:53

"Flyrejsen.dk Feedback" <feedback@flyrejsen.dk> wrote in message

> [...]
>
> Der kan godt være forskel på det antal point du optjener afhængigt af
> hvilket program du er med i - også selvom de er med i samme alliance. Kort

Jeg tillader mig lige at supplere med et par råd. Jeg er helt enig i
ovenstående - det ER en jungle og aftalerne ændres løbende. Hvad der er det
optimale for én i dag er måske ikke det optimale i morgen.

Mit råd: Vælg først og fremmest den af de to alliancer der dækker dit
flybehov. Ignorér de aftaler der er mellem de enkelte selskaber indenfor
alliancen - regn med at det går nogenlunde lige op...

<snip>

> [...]
dig
> kortet, men det kan sagtens lade sig gøre at bestille f.eks. en Lufthansa

Her er det til gengæld vigtigt hvilket selskab indenfor alliancen man
vælger. Hvis man på forhånd ved at ens bonusrejser fortrinsvist skal bruges
på f.eks. flyvninger til USA, så er det en fordel at vælge et bonuskort hos
f.eks. Lufthansa frem for SAS, da SAS har meget begrænset dækning af USA.
Man kan ganske vist godt bruge sine bonuspoint på ethvert af selskaberne
indenfor alliancen, men pointene 'rækker længst' når de bruges hos det
selskab man har bonuskortet hos.

Martin

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 01-02-06 17:58

> - Er der et bonusmiles-kort der er bedre end de andre?

SAS har vundet mange priser for deres. Du kan vælge så mange kort du vil, da
det ikke koster noget. Det er dog klart, at det kun giver mening at have et
kort, hvis du efterfølgende vælger at flyve meget med ét selskab (eller
flyver RIGTIG meget). SAS har den fordel, at du også optjener points hos
resten af alliancen, og at de flyver ud af CPH. Du vil desuden ofte skulle
bruge SAS når du skal bruge pointene. Med mindre du ofte flyver til AMS så
brug SAS. Men som sagt - det koster ikke noget at oprette et kort.

Kennet
--
www.pernille-kennet.dk
.... stedet med de mange rejsebeskrivelser