Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Råd: Nikon 50D, Canon 350EOS
Fra : Benzo

Dato : 05-03-06 13:53

Hej

Jeg kan ikke gennem skue den store foreskæl på de 2 kameraer. Kan nogle
forklarer det, uden det bliver en roman og skændes. Bortset fra Mpixel 6,1
og 8.

Mich

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-03-06 14:06

"Benzo" <benzo@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forklarer det, uden det bliver en roman og skændes. Bortset fra Mpixel 6,1

Well, det er to konkurrerende mærker, de er af forskellig størrelse og
ligger forskelligt i forskellige hænder og betjeningen er lidt forskellig.
Canon'en har en 8 pm sensor, hvor Nikon D50 har en 6,1 mp sensor. Det gir en
16.del større billed fra Canon'en.
Det er begge glimrende kameraer.
Den store forskel ligger i den verden af objektiver, der kan bruges sammen
med huset.
De virkelligt dyre og gode objektiver er hos Nikon generelt dyrere end
tilsvarende hos Canon, og Canon har langt flere af slagsen udstyret med
billledstabilisator. Nikon er dog ved at komme med på den side af sagen.
Har du ingen planer om at ofre titusindvis af kroner på godt glas, ja så kan
det jo være lige meget.

Så det bedste råd er:
Tag ned i en fotobutik, der har begge huse og prøv dig frem. Find ud af
hvad, der ligger bedst i din hånd og du føler mest for.
Hvis du går med planer om at fotografere fugle med lange dyre teler, ja så
vil jeg anbefale Canon, da deres teler er billigere end Nikons tilsvarende
og tilmed har IS. De er samtidigt slet ikke dårligere på andre måder.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Benzo

Dato : 05-03-06 14:35

Mange tak for svaret.... Hvilken foto foretning er at forestrække i
københavns området.

Mich

Fra : Jacob

Dato : 05-03-06 16:13

> Mange tak for svaret.... Hvilken foto foretning er at forestrække i
> københavns området.
>
> Mich
> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Kamerahuset.dk den ligger som fysisk butik i fugle kvarteret i kbh.

Fra : peter

Dato : 05-03-06 19:06

Benzo wrote:
> Jeg kan ikke gennem skue den store foreskæl på de 2 kameraer. Kan nogle
> forklarer det, uden det bliver en roman og skændes. Bortset fra Mpixel 6,1
> og 8.

Jeg tog for en måned ind i Platanfoto (www.platan.dk) på Vesterbrogade
for at købe et Canon 350D. Jeg ville dog lige se Nikon D50. Da jeg havde
de to kameraer i hånden var jeg ikke i tvivl. Nikon'en virker meget mere
gedin. Sælgeren lagde heller ikke skjul på at han synes at jeg skulle
vælge det 1000 kr. billigere Nikon.... Så det gjorde jeg -og jeg har
ikke fortrudt.

Jeg er sikker på at Canon 350D er et glimrende kamera, men jeg kunne
bedre lide Nikon'en -så det må være en smagssag, hvad man kan lide.

Held og lykke med valget

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-06 19:14

> Jeg kan ikke gennem skue den store foreskæl på de 2 kameraer. Kan nogle
> forklarer det, uden det bliver en roman og skændes. Bortset fra Mpixel 6,1
> og 8.

Med fare for at starte en religionskrig, så kan jeg sige at jeg stod for at
skulle vælge imellem præcis disse to kameraer. Jeg læste grundigt de
anbeldelser der var tilgængelige på nettet på det pågældende tidspunkt og
gennemgik fordele og ulemper ved dem begge.

Min konklusion var at EOS 350D var marginalt bedre end Nikon D50, og derfor
købte jeg et sådant.

Jeg lagde vægt på at EOS350D efter signende skulle være en smule hurtigere
(CPU/firmware), og at billeder med høj ISO efter signende skulle have mindre
støj. Desuden er der en smule flere pixels, og den medfølgende software til
Canon skulle være god for et kamera i den prisklasse (raw muligheder).

Så er dette sagt. Andre kan have en anden mening.

Mvh.
Jesper

Fra : Benzo

Dato : 05-03-06 19:36

Hej Jesper

Jeg mangler så lige et svar fra dig, er du tilfreds/fortrudt dit valg.

Hvilken katagori høre du til. Nybegynder, fotografer en gang imellem,
erfaren, eller tager du fotos hver dag.

VH

mich

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-06 20:41

> Jeg mangler så lige et svar fra dig, er du tilfreds/fortrudt dit valg.

Jeg er mere end tilfreds... Kameraet har langt overgået mine forventninger.
Jeg har fået så meget interesse for det at jeg har købt tilbehør til
kameraet, blandt andet en flash og objektiver, stativ osv. Dette ville jeg
angiveligt også have gjort hvis jeg havde valgt D50'eren.

Der er intet jeg har fortrudt, tvært imod.

> Hvilken katagori høre du til. Nybegynder, fotografer en gang imellem,
> erfaren, eller tager du fotos hver dag.

Jeg har haft digitalkamera siden 2001 og taget ialt omkring 6000 billeder
(som er blevet gemt). Jeg har nok taget 3-5 gange så mange hvis man tæller
dem med der ikke er blevet gemt. Jeg er uerfaren med DSLR, og bruger kun
kameraet en gang imellem. Der kan godt gå 14 dage imellem. Men da jeg har
haft EOS350D i ca. 1 år, så vil jeg ikke sige at jeg er helt uerfaren
længere. Tælleren i EOS350D kameraet er nået op på ca. 7000 billeder, hvoraf
ca. 1200 er blevet gemt. Jeg har tidligere haft Agfa Ephoto CL18 (noget
ubrugeligt bras), og Olympus C1 zoom (brugbart), og nu EOS350D (rigtigt
godt).

Mvh.
Jesper

Fra : Søren Friis

Dato : 05-03-06 21:19

> Jeg kan ikke gennem skue den store foreskæl på de 2 kameraer. Kan nogle
> forklarer det, uden det bliver en roman og skændes. Bortset fra Mpixel 6,1

Jeg stod overfor præcis samme beslutning for nylig.
Jeg startede med at besøge fotoforretningen ved Lyngby station, hvor jeg
fik en udmærket briefing om de vigtigste koncepter indenfor DSLR.

Han vist mig både Nikon D70s, Canon 350D og Nikon D50 i nævnte
rækkefølge. Jeg var meget glad for grebet på D70s'eren og da jeg
derefter fik 350D i hånden, virkede det _meget_ mindre og ikke nær så
ergonomisk i hånden på mig. For god ordens skyld prøvede jeg også D50 (i
sølv-udgaven... Sølv virkede virkelig negativt på mig!), som jeg fandt
lige så behagelig som D70s'eren.

Det skal siges, at sælgeren var udpræget Canon-mand, og hans påstand var
at en sammenligning af D50 mod 350D ikke var fair, men at D70s mod 350D
var mere ligeværdig. Udfra diverse reviews på nettet tillod jeg mig dog
at tage dette som en subjektiv vurdering fra en Canon-mand.

Mit behov er (endnu) ikke særlig stort, så jeg vurderede at alle 3
ovennævnte kandidater rigeligt ville opfylde det. Jeg besluttede hurtigt
at det skulle være D50... Men for alt i verden i den sorte udgave!

Jeg er nu den lykkelige ejer af et sort D50 købt hos Technikdirekt, med
en tilhørende AF-S 18-70 købt brugt (samlet pris ca som et kit herhjemme
med 18-55 objektiv), og indtil videre har jeg været ovenud tilfreds!

En af mine venner er ejer af et 350D, og jeg har derfor haft lejlighed
til at sammmenligne yderligere. Det første jeg bemærker efter at have
haft mig D50 i hånden er, at 350D virker væsentlig mere 'plastic-agtig'
på mig, og som tidligere nævnt passer det ikke min hånd uden det føles
krampagtigt. (Jeg har ikke specielt store hænder). Desuden synes jeg at
de mekaniske lyde af spejlet og pop-up blitzen der popper op lyder
mindre robuste, men det kan skyldes mit lille sammenligningsgrundlag.

Eneste ankepunkt hidtil er, at der ikke er lys i info-skærmen på mit
D50. Det er ikke det vigtigste, men det er nu lidt træls at skulle lyse
med en lygte eller mobiltelefon når man skyder i mørke.

Ovenstående er som nævnt mine personlige vurderinger og sikkert allerede
stærkt farvet af at jeg _har_ valgt side. Men jeg synes nu engang at jeg
er blevet bekræftet i mit valg gentagne gange, og den faktor at D50
endda var billigere end 350D kan jo kun glæde mig.

Anyway, se dem ved siden af hinanden og prøv at rode rundt med dem. Min
påstand er, at teknikken ikke adskiller sig markant, og at udvalget af
nye og brugte objektiver til begge mærker er omtrent det samme. Derfor
er der plads til at fokusere på de bløde værdier, som man bliver så glad
for i længden.

Held og lykke med valget
og godt lys fremover

Mvh Søren Friis
--
Nikon D50
AF-S 18-70 ED-IF and counting...

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-06 22:19

<..>

Der synes at være generel enighed på internet om at D50 ligger bedre i
hånden end EOS350, og at D50 virker som om at den mekaniske kvalitet er mere
robust. Jeg har dog ikke haf lejlighed til rigtigt at prøve D50. Men jeg
mener ikke der er nogle problemer med at EOS350D er for lille, eller ligger
dårligt i hånden eller såden. Ellers kan man jo overveje et batterigreb,
hvis der er problemer med størrelsen.

Det skal dog siges at jeg tabte EOS350 på gulvet fra ca. 1 meter. En stor
ekstern flash sad monteret på kameraet. Der skete kun det at "autofokus"
knappen på objektivet skiftede indstilling til manuel focus (jeg troede
derfor umiddelbart at kameraet var gået i stykker), og beskyttelses dækslet
på objektivet røg af.

Kameraet har fungeret upåklageligt herefter og jeg har taget mange billeder
siden uden problemer af nogen art.

Man kan derfor nok ikke sige at EOS350D er bygget i dårlig kvalitet eller er
skrøbligt eller lignende. Men jeg er enig i at kameraet virker lidt plastic
agtigt. Dette skal dog vejes op imod at den tekniske kvalitet nok er en
lille smule højere på EOS350D hvis man læser de fleste reviews.

Mvh
Jesper

Fra : Jacob

Dato : 06-03-06 21:07

> [...]
> agtigt. Dette skal dog vejes op imod at den tekniske kvalitet nok er en
> lille smule højere på EOS350D hvis man læser de fleste reviews.

Canon 350D er lavet i samme matriale som man laver karosser til fjernstyrede
biler i. det er ekstremt stærkt. matrialet hedder lexan. Men det er stadig
en dårlig ide at smide med kameraet. specielt med en lang / tung optik
monteret.

Jacob

Fra : KsK

Dato : 05-03-06 23:52

> [...]
> forklarer det, uden det bliver en roman og skændes. Bortset fra Mpixel 6,1

det kan du nå du skal ha den til rep ..!!!! vælg en canon .... ha selv en
nikon .. men efter jeg ha læsten rep tid på 2 mrd hos nikon og 1½ mrd vente
tid på obj fra sammen fabrikat ville jeg vælge Canon hvis jeg kunne vælge om

KsK

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-03-06 01:21

KsK wrote:

> [...]
> selv en nikon .. men efter jeg ha læsten rep tid på 2 mrd hos nikon
> og 1½ mrd vente tid på obj fra sammen fabrikat ville jeg vælge Canon

Det kommer da an, på hvor du køber dit Nikon udstyr. Jeg købte i sin tid min
Nikon D70 hos Technik direkt. Da jeg opdagede frontfokus på det, skrev jeg
en mail til TD, Dagen efter stod der en pickupservice mand ved min hoveddør,
og tre uger senere kom kameraet retur fra service fra Nikon, tyskland via
TD. Altsammen uden omkostninger for mig.
Jeg ringede til DFA, inden jeg besluttede at indsende kameraet til TD, og
fik der at vide, at da mit kamera var købt i Tyskland, ville jeg få det
retur, når der var to torsdage i samme uge! (Dog i lidt mere diplomatiske
vendinger)
Så helt ærligt, jeg tror sq, jeg gir et par hundrede kroner ekstra og køber
mit kommende D200 hos TD. Der kan man i det mindste regne med servicen.

For mig at se har overgangen fra DFA til Nikon Danmark været mindre heldig.
Kombinationen af importørskiftet, nedlæggelsen af det danske værksted hos
DFA, introduktionen af D200 og så den specielle fejl på D70, der skal
repareres i massevis, har i den grad slået benene væk under Nikon Danmark.

Men I skulle pive. Jeg har på 7. måned min Sigma 500/4,5 EX HSM indleveret
til reparation uden at få et tilfredsstillende resultat.
Den blev indleveret d. 2 september 2005, var først i KBH hos Fovitech,
derefter sendt til Sigma i Tyskland, retur til Fovitech og derfra til
fabrikken i Japan. Jeg fik den retur d. 22 december. og betalte 2700 kr for
det. Den duede bare ikke. Retur til forhandleren d. 27 december. siden har
jeg ikke set den trods foreløbigt 5 rykkere.
Og den skulle jeg gerne bruge her den 28-29-30 marts i Sverrige.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : KsK

Dato : 06-03-06 14:16

> [...]
> jeg ikke set den trods foreløbigt 5 rykkere.
> Og den skulle jeg gerne bruge her den 28-29-30 marts i Sverrige.

nu skal du ikke hold hånden over NIKON de ha bare at levere en bedre service
!!!!!!

KsK

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-03-06 16:28

"KsK" <ksk@allg.dk> skrev i en meddelelse

> nu skal du ikke hold hånden over NIKON de ha bare at levere en bedre
> service !!!!!!

Det gør jeg da så sandelig heller ikke. Nikon Danmark skodder så sandelig
lige pt.
Jeg fremhæver bare, at man får udstrakt service, hvis man handler hos
www.technikdirekt.de
Og de sender deres reklamationer til den Nikon, Tyskland.

Så længe Nikon danmark hverken kan levere eller reparere til tiden, gider
jeg ikke handle med dem.
Synd for dem, nu hvor jeg snart er parat til at rykke 70 kilo af på det helt
rigtige udstyr.
Var der forresten noget med, at du var træt af dit D2X?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jakob

Dato : 06-03-06 16:34

In article <440c54fa$0$15782$14726298@news.sunsite.dk>,
jni@GIRAFtdcadsl.dk says...

> rigtige udstyr.

Husker jeg forkert eller har du ikke for kort tid siden skippet dit dslr
udstyr ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-03-06 17:23

"Jakob" <nomail@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> In article <440c54fa$0$15782$14726298@news.sunsite.dk>,
> jni@GIRAFtdcadsl.dk says...

> Husker jeg forkert eller har du ikke for kort tid siden skippet dit dslr
> udstyr ?

Du husker ganske forkert.
Jeg er faktisk slem til at holde på mit gamle udstyr.
Jeg har pt. et Nikon D70, en 180/2,8 ED IF og en 18-70/3,5-4,5 DX ED IF og
en Sigma EX 500/4,5 HSM.
Og en Nikon Coolpix 4500 med 3 x telekonverter.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jakob

Dato : 06-03-06 18:38

In article <440c61f7$0$15786$14726298@news.sunsite.dk>,
jni@GIRAFtdcadsl.dk says...

> Du husker ganske forkert.

He he ok

> Jeg er faktisk slem til at holde på mit gamle udstyr.
> Jeg har pt. et Nikon D70, en 180/2,8 ED IF og en 18-70/3,5-4,5 DX ED IF og
> en Sigma EX 500/4,5 HSM.

Ok så ligger du jo godt i svinget til en d200 :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : KsK

Dato : 06-03-06 17:13

> [...]
> www.technikdirekt.de
> Og de sender deres reklamationer til den Nikon, Tyskland.

lige min ord rep tid er sikket kort hvis mand handler i tyskland

> Så længe Nikon danmark hverken kan levere eller reparere til tiden, gider
> jeg ikke handle med dem.
> Synd for dem, nu hvor jeg snart er parat til at rykke 70 kilo af på det
> helt rigtige udstyr.

han du fundet en kone mage til min

> Var der forresten noget med, at du var træt af dit D2X?

næ bestemte ikke ... men en d200 kunne nok ha gjordt det ..

KsK

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-03-06 17:57

Frodo Nifinger skrev i 440c54fa$0$15782$14726298@news.sunsite.dk dette:
> "KsK" <ksk@allg.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør jeg da så sandelig heller ikke. Nikon Danmark skodder så
> sandelig lige pt.

Vi bør råbe højt og længe! Jeg er utrolig skuffet over Nikons opførsel. Jeg
fik en mail fra Nikon DK (Kirring ??), hvor han lovede en rep.tid på 2 uger
og så en uges tid til håndtering og registrering i forbindelse med en BGLOD.
Jeg må indrømme, at jeg ikke fandt det helt troværdigt, og virkeligheden har
dog også vist at bekræfte mine bange anelser. Nu er vi oppe på 5 uger - og
ikke en lyd fra Nikon.
Så mit næste kamera bliver med garanti ikke købt fra Nikon DK, men
sandsynligvis pr. Internet fra Tyskland. Her skrev en venlig tysker til mig
at man ikke havde rep-tider der var nær så lange, som dem vi præsenteres for
her.
Jeg gad i virkeligheden godt vide, om der er nogen, der har klaget til
forbrugerstyrelsen eller hvor man klager. Det handler i mit tilfælde om en
rep. inden for reklamationstiden, hvorfor det ikke har en kæft med goodwill
fra Nikon DK's side at gøre. Og jeg mener bestemt at vide, at en fejl skal
udbedres inden for en rimelig tid - IMO ikke det samme som + 5 uger for en
fejl, der andre steder klares på max. 2-3 uger..

vh
fra an sur, sur kunde, der tidligere har fået en fin behandling hos PFA.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 06-03-06 18:40

In article <440c69ec$0$24259$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> vh
> fra an sur, sur kunde, der tidligere har fået en fin behandling hos PFA.

Det er egentlig temmeligt chokerende at det ikke er indlysende for sådan
et firma at en sådan adfærd vil undergrave firmaet på længere sigt.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-03-06 17:45

"Jan Bøgh"
> [...]
>
> vh
> fra an sur, sur kunde, der tidligere har fået en fin behandling hos PFA.

Nu må i fanme tage jer sammen og lægge pres på Nikon Danmark,
det er fanme sørgelig læsning. 2-3 uger vil jeg ikke påstå er acceptabelt,
men 5+ det er da helt vanvittigt. -max-

Fra : KsK

Dato : 08-03-06 20:38

> Nu må i fanme tage jer sammen og lægge pres på Nikon Danmark,
> det er fanme sørgelig læsning. 2-3 uger vil jeg ikke påstå er acceptabelt,
> men 5+ det er da helt vanvittigt. -max-

5 ??? jeg ha læst 7 uger for en bglob fejl ,,hvis du skriv klage brev
skriv jeg gerne under på en protest ,, hvis jeg skrive den så fatte de ikke
en bønne

KsK

Fra : KsK

Dato : 08-03-06 20:43

uger for en

du mener vel DFA , ja det duer bare hos dem syne og skam bare deres
teknink smutte til nikon for de kunne fanden justere så min d70 stor kniv
skarpet i øverigt rigtigt god behandling man fik ,, aflever mit d2x og en 1
time efter hva den klar

KsK

Fra : Lars Troels

Dato : 06-03-06 18:26

> Så længe Nikon danmark hverken kan levere eller reparere til tiden, gider
> jeg ikke handle med dem.
> Synd for dem, nu hvor jeg snart er parat til at rykke 70 kilo af på det
> helt rigtige udstyr.

Hej Jesper

Fotografer med indkøb af den størrelse er normalt NPS-medlemmer. Her
serviceres man naturligvis i raketfart....Jeg har ikke oplevet andet end
topservice....

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Jakob

Dato : 06-03-06 18:41

In article <440c7099$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
fam.troelsVAEK@mail.dk says...

> Fotografer med indkøb af den størrelse er normalt NPS-medlemmer. Her
> serviceres man naturligvis i raketfart....Jeg har ikke oplevet andet end
> topservice....

Hvilket på ingen måde er et argument for ikke eksisterende consumer
service, jeg vil da helt sikker tage det i betragtning næste gang jeg
skal have nyt dslr.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-03-06 19:34

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Jesper
>
> Fotografer med indkøb af den størrelse er normalt NPS-medlemmer. Her
> serviceres man naturligvis i raketfart....Jeg har ikke oplevet andet end
> topservice....

Vil det sige, atjeg skal dukke mig for ike at få et D200 i nakken, hvis jeg
vifter dem om næsen med en chack af den størrelse?

De kan nu nok ikke være med alligevel - jeg kigger meget skarpt på prisen,
og skal holde lave priser for at holde budgettet.
Det drejer sig om AF-S17-35/2,8 AF 50/1,8 eller AF 50/1,4 AF 85/1,4, En
Sigma EX 150/2,8 Macro og AF-S 200/2,0 ED IF VR og en AF-S TC17IIe samt D200
hus og batterigreb.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jakob

Dato : 06-03-06 19:47

In article <440c807e$0$15795$14726298@news.sunsite.dk>,
jni@GIRAFtdcadsl.dk says...

> Det drejer sig om AF-S17-35/2,8 AF 50/1,8 eller AF 50/1,4 AF 85/1,4, En
> Sigma EX 150/2,8 Macro og AF-S 200/2,0 ED IF VR og en AF-S TC17IIe samt D200
> hus og batterigreb.

Alt det fantastiske gear og ingen extern flash ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-03-06 20:14

> In article <440c807e$0$15795$14726298@news.sunsite.dk>,
> jni@GIRAFtdcadsl.dk says...

> Alt det fantastiske gear og ingen extern flash ??

Næh, jeg hader "Blitz"billeder af et godt hjerte. Skal jeg lave
flashbilleder, stiller jeg mit studio op eller booker Husets studio i Århus.
Til nød kan en ekstern løs flash med en stor bouncer eller paraply gå an,
men det er slet ikke noget, jeg spekulerer i.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jakob

Dato : 06-03-06 20:45

In article <440c8a11$0$15782$14726298@news.sunsite.dk>,
jni@GIRAFtdcadsl.dk says...

> [...]
> Til nød kan en ekstern løs flash med en stor bouncer eller paraply gå an,
> men det er slet ikke noget, jeg spekulerer i.

Fair nok ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jacob

Dato : 06-03-06 21:14

> [...]
> Århus. Til nød kan en ekstern løs flash med en stor bouncer eller paraply
> gå an, men det er slet ikke noget, jeg spekulerer i.

Rigtigt fair holdning. man får altid en elleranden kedlig effekt med kun en
blitz. Og så er den placeret dumt.

Jacob

Fra : KsK

Dato : 07-03-06 00:08

> [...]
> Det drejer sig om AF-S17-35/2,8 AF 50/1,8 eller AF 50/1,4 AF 85/1,4, En
> Sigma EX 150/2,8 Macro og AF-S 200/2,0 ED IF VR og en AF-S TC17IIe samt

ha du en ca pris ... alt det udstyr ?? og hvorfor ikke snuppe en d2x nu
nå du er i gang

vi skal måske køre en tur til tyskland og handle ind
KsK

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-03-06 02:34

KsK wrote:

> ha du en ca pris ... alt det udstyr ?? og hvorfor ikke snuppe en
> d2x nu nå du er i gang
>
> vi skal måske køre en tur til tyskland og handle ind

Jeg har ledt højt og lavt for at finde de bedste priser.
Jeg regner med at skulle handle ved 2 tyske forhandlere og en dansk.

AF-S 17-35/2,8 har jeg kig på brugt til 7000 kr.
Nikon AF 50/1,8 og Nikon AF 85/1,4 har jeg fundet hos www.shop.multimedia.de
til henholdsvis 119,95 Euro og 899 euro en AF 50/1,4 kunne også komme på
tale til 269.95 Euro
Det samme gælder Nikon AF-S TC17E II telekonverter, der koster 319,90 Euro.

Sigma EX 150/2,8 Macro er billigst hos Technikdirekt med 589 Euro
Den rigtigt dyre Nikon AF-S 200/2,0 VR ED IF har jeg ikke kunnet finde
billigere end 3740 euro hos Xitra24.de TD har den dog til 3871 euro.
TD har også batterigrebet MB-D200 til 173 Euro. og de har billige flashkort.

Jeg er lidt i 7 sind med D200 huset. Jeg kan ikke finde det på lager i
tyskland nogen steder, mens ITbutikken.dk påstår at kunne levere på 5 dage
endda til under 12.000 kr.

Med hensyn til D2X, så er den simpelthen for dyr i forhold til D200'eren. Så
med mindre en brugt D2X falder ned i skødet på mig til en fornuftig pris, ja
så står den på D200.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-03-06 17:45

"Frodo Nifinger"
> [...]
> med mindre en brugt D2X falder ned i skødet på mig til en fornuftig pris, ja

Jesper du kan prøve at sende din liste til een af de fornuftige
webshops og be om et godt samlet tilbud - du kan også
kontakte Goecker eller Photografica, den højere moms i
dk er måske svær at være konkurence dygtig med..

Men du skal altså se at få dit nye kamera, er der ikke udflugt
til Hornborga snart - hva med din 500, noget nyt..

Spørgsmål: 200/2,0 HVA HAR DU SNIFFET )-max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-03-06 09:00

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til Hornborga snart - hva med din 500, noget nyt..
>
> Spørgsmål: 200/2,0 HVA HAR DU SNIFFET )-max-

Jeg har allerede prøvet at skrive til en enkelt web-shop. (Kamerashop.dk)
Besynderligt nok blev jeg afvist ved døren, med ordene: "Vi kan desværre
ikke tilbyde mængderabat" Priser står på vort website" Men dem om det. Hvis
de ikke vil tjene penge, bruger jeg dem da bare et andet sted.

Har du ligefrem et par butikker i tankerne, der er kendt for at være
forhandlingsvenlige?

Jeg tvivler stærkt på, at jeg når at ha udstyret samlet til Hornborga. Der
er mindre end 3 uger til turen.
Huspriserne her på Djursland er steget 50 % på under 2 år, så jeg har under
dække af at ville lave en del på huset fået raget pænt til mig af likvide
midler. Derfor det store budget.
Men nu har kreditforeninger jo aldrig været det hurtigste, og jeg regner
først med, at papirarbejdet er klart i slutningen af den kommende uge, og så
går der vel nogle dage, før alt er på plads, og midlerne er klar. Og først
der skal der bestilles legetøj.
Det er da muligt jeg kan nå at få lidt af glasset med på turen, men jeg gør
mig ikke de store forhåbninger om det.
D200'eren tror jeg slet ikke på. Leveringstiderne er jo vist desværre lidt
halvlange.

Jeg har rykket igen og igen for min Sigma EX 500/4,5'er. Nu har Fovitech
lovet, at den skulle være med næste sending af varer, de skulle modtage den
23. marts. Vi skal afsted ugen efter, så det er virkeligt "cutting it
close". Jeg har aftalt, at hente den direkte hos Fovitech i Solbjerg, og
hvis....Ja HVIS den ikke er med, så har de nu lovet at gi mig et
låneobjektiv med til turen. Vi snakker altså også om næsten 7 måneders
reparationstid.

Det er også det lange fravær af min yndlingsoptik, der har fået mig til at
gå amok. Det at tusse rundt med en ikke alt for lysstærk kitoptik og så et
ellers glimrende 180/2,8'er er simpelthen belastende. Man mangler en
lysstærk vidvinkel og noget lysstærkt og kontrastrigt portrætoptik. Man
mangler de lange brændvidder. osv. Det er til at blive vanvittig af. Så det
har slet ikke været nødvendigt at ty til rød fluesvamp eller LSD for at gå
amok i udstyr.

Nikkor AF-S 200/2,0 VR er lidt (meget) nice. Jeg har valgt den, pga. den
store fleksibilitet, den har qua dens store lysstyrke. Jeg får en for
sindssygt skarptegnende 200/2,0 VR, med 1,4 TC en meget fin 280/2,8 VR, og
med 1,7 TC en superskarp, lysstærk 340/3,5 VR og en særdeles hæderlig
400/4,0 VR med 2X TC'en.
Jeg er lige ved at tro, at man endda kan slippe afsted med at stakke
1,4'eren og 1,7'eren og få en ultrakompakt 476/4,5 VR
Nikons AF-S TC17E II skulle være bygget specifikt til 200/2,0 VR'en og
sammen skulle de levere et resultat, der ligger klods op af 200'eren alene.
Det får mig til at tro, at man kan få et mere end hæderligt resultat med
stakning af de to konvertere. Det skal i hvert fald prøves

Egenligt havde jeg kig på en AF-S 300/2,8 Vr istedet, men 200'eren er både
billigere og mere versatil og med et forrygende ry for skarphed og kontrast
Jeg er lidt forelsket i tanken om, at med cropfunktionen på et D2X har man
en 400/2,0 VR eller med 2X TC en 800/4,0 VR på lidt over 3 kg

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Thomas Kjær

Dato : 09-03-06 10:57

On 2006-03-09, Frodo Nifinger <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> sindssygt skarptegnende 200/2,0 VR, med 1,4 TC en meget fin 280/2,8 VR, og
> med 1,7 TC en superskarp, lysstærk 340/3,5 VR og en særdeles hæderlig

Det lyder ret spændende. Jeg glæder mig til at se hvad du får ud af
objektivet både uden, men specielt også med telekonvertere.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-03-06 12:24

"Thomas Kjær" <tk@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder ret spændende. Jeg glæder mig til at se hvad du får ud af
> objektivet både uden, men specielt også med telekonvertere.

Det gør jeg sandelig osse!
Jeg blir jo ikke nødvendigvis en bedre fotograf af at ha udstyret i orden

men Sjovt - Det blir det

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : HKJ

Dato : 09-03-06 17:58

Frodo Nifinger wrote:
> Jeg er lige ved at tro, at man endda kan slippe afsted med at stakke
> 1,4'eren og 1,7'eren og få en ultrakompakt 476/4,5 VR

Mig bekendt skulle det ikke være muligt at stacke Nikon teleconvertere.
Der skulle være tre problemer:
1) De har blokeringer, så de ikke kan stackes.
2) Glasse risikerer at støde sammen
3) De elektriske kontakter vil ikke blive korrekt håndteret (Det kan
gøre AF upålidelig, da kameraet så ikke kender de korrekte objektiv data).

1) og 2) kan løses ved at bruge Kenko.

Jog må dog indrømme at jeg ikke har prøvet at stacke telekonvertere, så
det er kun hvad jeg har læst

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-03-06 02:32

HKJ wrote:

> [...]
> data).
>
> 1) og 2) kan løses ved at bruge Kenko.
>
> Jog må dog indrømme at jeg ikke har prøvet at stacke telekonvertere,

Det vidste jeg så ikke. Jeg ved, at jeg kan stakke Sigmas 1,4 og 2X
konvertere, men det er der vist ikke megen ide i.
Jeg antog bare at det ville være muligt med Nikons konverter.
Det kunne ellers være lidt spændende, da AF-S 200/2,0 VR skulle være uhyre
god med netop Nikons AF-S TC17E II. Så når den er så god med den konverter
på, kan den da kun blive halvringe med en 1,4X TC knappet på oven i
Det kunne jo være lidt tillokkende, at kunne få en næsten 500/4,5 med VR
oven i købet.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-03-06 19:19

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg er lidt forelsket i tanken om, at med cropfunktionen på et D2X har man
> en 400/2,0 VR eller med 2X TC en 800/4,0 VR på lidt over 3 kg

Man kan bare beskære billedet i f.eks. Photoshop og opnå samme resultat som
crop-funktonen, hvis man ikke har brug for 8 billeder/sek.

Eller sagt på en anden måde:
Crop-funktionen på D2X er en smart og pragmatisk måde at opnå 8 billeder/sek
i stedet for de "normale" 5 billeder/sek.
Men at det i sig selv skulle have nogen _fordele_ i forhold til mere
teleeffekt (crop-factor) er det rene salgsgas.

Men bortset fra det ser den optik lækker ud.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-03-06 18:55

"Frodo Nifinger"

> [...]
> ikke tilbyde mængderabat" Priser står på vort website" Men dem om det. Hvis
> de ikke vil tjene penge, bruger jeg dem da bare et andet sted.

Prøv et par af de anerkendte tyske webshops )

> Har du ligefrem et par butikker i tankerne, der er kendt for at være
> forhandlingsvenlige?
>
> Jeg tvivler stærkt på, at jeg når at ha udstyret samlet til Hornborga. Der
> er mindre end 3 uger til turen.

Bare du har telerne..

> Huspriserne her på Djursland er steget 50 % på under 2 år, så jeg har under
> dække af at ville lave en del på huset fået raget pænt til mig af likvide
> midler. Derfor det store budget.

Damn man sku ha købt..

> [...]
> går der vel nogle dage, før alt er på plads, og midlerne er klar. Og først

Du kan roligt bestille, pengene skal nok komme..

> [...]
> mig ikke de store forhåbninger om det.
> D200'eren tror jeg slet ikke på. Leveringstiderne er jo vist desværre lidt

Shitdaosse, det kunne have været genialt.

> [...]
> hvis....Ja HVIS den ikke er med, så har de nu lovet at gi mig et
> låneobjektiv med til turen. Vi snakker altså også om næsten 7 måneders

Ærgeligt de har fucket up så længe, der må være noget kompensation
på vej til dig - et låne objektiv er da det mindste.

> [...]
> har slet ikke været nødvendigt at ty til rød fluesvamp eller LSD for at gå

Ja vidvinkel, det er sku da din egen skyld - en 50/1,4 er fin til portrætter,
igen din egen skyld hvis du er ved at gå ud af dit goe skin.

> [...]
> Det får mig til at tro, at man kan få et mere end hæderligt resultat med
> stakning af de to konvertere. Det skal i hvert fald prøves

Bestemt en lækker sag, der vækker opsigt. Til sport kunne jeg forestille
mig der ikke findes noget bedre, til fugle, uhm for kort, men hvis den
kan levere varen med TC så er det for vildt.

> [...]
> Jeg er lidt forelsket i tanken om, at med cropfunktionen på et D2X har man
> en 400/2,0 VR eller med 2X TC en 800/4,0 VR på lidt over 3 kg

Nu er det jo ikke en D2x du køber, eller -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-03-06 13:08

> Prøv et par af de anerkendte tyske webshops )

Det må jeg forsøge.

> Du kan roligt bestille, pengene skal nok komme..

Jo men jeg vil da gerne kunne betale skidtet, når det dukker op

> Shitdaosse, det kunne have været genialt.

Jow, men Nikon Danmark er vist mere eller mindre brudt sammen.
Der er dog et par seriøse danske netbutikker, der lover 5 dages
leveringstid.
Det skal jeg lige tjekke ud.

> Ærgeligt de har fucket up så længe, der må være noget kompensation
> på vej til dig - et låne objektiv er da det mindste.

Jeg må se, om ikke det kan vendes til noget positivt, nå rjeg aflægger dem
et besøg for at hente dyret.

> Bestemt en lækker sag, der vækker opsigt. Til sport kunne jeg forestille
> mig der ikke findes noget bedre, til fugle, uhm for kort, men hvis den
> kan levere varen med TC så er det for vildt.

Den skulle efter sigende og alle tests være temmelig fantastisk med Nikon
egne Tc'er og især 1,4'eren og 1,7'eren, der er lavet til 200/2,0'eren.

> Nu er det jo ikke en D2x du køber, eller -max-

Neeej, men en D200 har jo også lidt pixels at croppe manuelt af
Nej D2X'en er for dyr i forhold til D200.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : WhiteDog

Dato : 06-03-06 08:01

Du kan jo starte med at kigge her:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page19.asp

Som jeg hurtigt læser det kan jeg konkludere dette:

Nikon plusser (som overgår EOS350'eren):
   1. Solidt bygget, god kvalitet
   2. Mange billedeparametere
   3. Større EV spring
   4. Variabel selvudløser
   5. Super hurtig shutter udløser

Canon plusser (som overgår D50'eren):
   1. Højere opløsning (8mpix)
   2. Mulighed for ISO100
   3. Lavere støj grundet CMOS tech. Specielt godt ved ISO 800 og op.
   4. 3 FPS
   5. Hvid Ballance finjusteringer
   6. Lav vægt

Det kan godt være at det stadigvæk er svært at vælge, men som
udgangspunkt vil jeg sige, at begge kameraer er helt fine og jeg tror
ikke du vil opleve den helt store forskel i billedkvaliteten. Så det
rigtige er vel at opsøge en fotoshop og prøve begge kameraer. Få raget
på dem begge og se hvilket du bedst har "føling" med.

/Rudi

Fra : Jakob

Dato : 06-03-06 13:19

In article <440bddf9$0$47043$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
whitedog@voodoo.dk says...
> [...]
>    1. Højere opløsning (8mpix)
>    2. Mulighed for ISO100
>    3. Lavere støj grundet CMOS tech. Specielt godt ved ISO 800 og op.

Jeg vil lige tilføje at en lidt overset ting hos Nikon er deres
fremragende lysstyring ved flash fotografering, der dog ved D50 ikke har
indbygget trådløs styring som D70.

Synes dette ofte er en overset element ved sammenligning af de to
mærker.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-03-06 18:40

"WhiteDog" <whitedog@voodoo.dk> wrote in message
[8<8<8]
> 1. Solidt bygget, god kvalitet

Det undrer mig at nogen kan tage 2 forholdsvis ens kameraer i hånden og
udtale sig om hvorvidt det ene er mere solidt end det andet.
Kan man f.eks. på den måde have forudsagt at nogle Nikon D70'ere ville få
problemer med BGLOD ?

Der er intet belæg for at sige noget, når man ikke kigger på eventuelle
specifikationer, faktiske tests, troværdige fejl statistikker eller har
reviewet designet detaljeret.

Når der ikke foreligger _konkret_ _viden_ ville jeg antage at de er
nogenlunde lige holdbare.

[8<8<8<]
> 5. Super hurtig shutter udløser

Der er i dpreview anmeldelserne, så vidt jeg kan se, ikke nogen måling af
tidsforsinkelsen på nogen af disse kameraer.
www.akam.dk
(http://www.akam.dk/test/speilrefleks/test_af_3_spejlreflekskameraer/17959/7
- Canon 350D vs. Nikon D70s) angives at udløserforsinkelsen ikke er målbar
(hvilket naturligvis ikke er rigtigt - det væsentlige er at det ikke er en
afgørende faktor for valget).

[8<8<8<]
> 4. 3 FPS

Om det er 2.5 eller 3 fps. kan næppe være afgørende.
Hvis 2.5 ikke er tilstrækkeligt så er 3 nok heller ikke.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 00:44

> Det undrer mig at nogen kan tage 2 forholdsvis ens kameraer i hånden og
> udtale sig om hvorvidt det ene er mere solidt end det andet.

Du har ret!

En anden ting man skal passe på når man læser anmeldelser på internettet, er
at der kan være en tendens til at de forskellige sites "re-citerer"
hinanden. Hvis en af de førende sites er tidligt ude med en anmeldelse, så
er der en tendes til at efterfølgende anmeldelser på andre sites ikke
rigtigt bringer noget nyt på banen, men tvært imod bare understreger de ting
som blev bragt frem i den første anmeldelse.

Dermed kan man sagtens forestille sig at "en fjer" er blevet til "fem høns",
hvis en af de førende review sites har nævnt nogle ting omkring mekanisk
bygge kvalitet som er forskellig for de to kameraer.

Netop dette er jo, lige som med biler, noget man først kan udtale sig om når
tingene er blevet brugt i lang tid.

Mvh
Jesper

Fra : Lars Clausen

Dato : 09-03-06 09:29

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> de ikke vil tjene penge, bruger jeg dem da bare et andet sted.
>
> Har du ligefrem et par butikker i tankerne, der er kendt for at være

Man skal nok ikke forvente at webshops er videre forhandlingsvenlige.
Jeg har fået fotografica i KbH til at skære lidt af prisen selv på
en (forholdsvis) lille handel. Jeg tror også Mimosa i Århus ville
være til at tale med, når der er tale om store handler.

-Lars