Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skidt på filtre
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-03-06 16:10

Hej,

Hvor vigtigt er det at fjerne skidt og fedtede fingre på sine filtre? Jeg
skifter filter på næsten hvert billede jeg tager, og det er derfor stort set
umuligt at holde filtrene 100% rene hele tiden for mig (læs: dovenskab). Er
det mon noget der betyder noget i praksis?

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Åge

Dato : 04-03-06 16:15

"Thomas Schreiber" <spam@nej.tak> skrev i en meddelelse
> [...]
Er
> det mon noget der betyder noget i praksis?

Med respekt, det er du vel den bedste til at afgøre? Jeg kan jo ikke se, om
der er fedtfingre på dine billeder!

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-03-06 16:23

"Åge" <Klogesen@åge.dk> wrote in message
> Med respekt, det er du vel den bedste til at afgøre? Jeg kan jo ikke se,
> om
> der er fedtfingre på dine billeder!

Det tvivler jeg på at nogen ville kunne se selve "fedtfingerene". Jeg tænker
mere på om det ville kunne gøre billedet uskarpt.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Max

Dato : 04-03-06 16:24

Hej Thomas

> Jeg skifter filter på næsten hvert billede jeg tager, og det er
> derfor stort set umuligt at holde filtrene 100% rene hele tiden for

Lær at lade være med at sætte fingre på dine filtre og bliv den
bekymring fattigere og så tag et beskidt filter og tag et par billeder,
gør filtrene rene og tag de samme billeder igen, det skulle give
dig syn for sagen.

Mvh Max

Fra :    ab©

Dato : 04-03-06 17:03

> Lær at lade være med at sætte fingre på dine filtre ...

Jeg tror at fingeraftryk er betydelig værre / spreder lyset mere end et par
fnug eller støvkort. Når man altid har modlysblænden påsat kommer man langt
med en "mår-hårs-støv-puster".

ab©

--

(-c:)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-03-06 17:45

Thomas Schreiber wrote:

> [...]
> umuligt at holde filtrene 100% rene hele tiden for mig (læs: dovenskab). Er
> det mon noget der betyder noget i praksis?

Hmm... du må dælme være meget fummelfingret, hvis du ikke kan nøjes med
at sætte fingre på filternes skruering.

Men hvis du har et finmotorisk problem, så køb nogle hvide
bomuldshandsker på apoteket, og tag dem på, når du skal skifte filter...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-03-06 18:01

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
> [...]
>
> Men hvis du har et finmotorisk problem, så køb nogle hvide bomuldshandsker
> på apoteket, og tag dem på, når du skal skifte filter...

"Hvor der handles der spildes der" som bekendt Det er svært at skulle
skifte mellem 6 forskellige filtre hele tiden og stadig undgå at komme til
at røre glasset. Støv og andre småtterier kommer jo også selvom jeg ikke
direkte berører filtrene. Tak for forslaget med handskerne, men jeg tror jeg
hopper butler kostumet over

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-03-06 18:41

Thomas Schreiber skrev i 4409c7b7$0$15793$14726298@news.sunsite.dk
dette:

> "Hvor der handles der spildes der" som bekendt Det er svært at
> skulle skifte mellem 6 forskellige filtre hele tiden og stadig undgå
> at komme til at røre glasset.

Sådan er det, når man med vold og magt vil arbejde anakronistisk (læs:
fotokemisk billedproduktion)

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-03-06 19:57

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> Sådan er det, når man med vold og magt vil arbejde anakronistisk (læs:
> fotokemisk billedproduktion)

Ja, der er nogle mennesker, der af uforklarlige årsager er dumme nok til at
totalt ignorere teknologi og fremskridt, og leve i sin egen lille sort/hvide
verden

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : waal

Dato : 04-03-06 23:58

> Thomas Schreiber skrev i 4409c7b7$0$15793$14726298@news.sunsite.dk
> dette:

> Sådan er det, når man med vold og magt vil arbejde anakronistisk (læs:
> fotokemisk billedproduktion)

Jeg må indrømme at jeg aldrig har mødt en "filtermaniac" af Thomas kaliber.
Gad vide hvad farve de 2 sidste har ?

mvh
Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-03-06 00:14

waal wrote:

> Jeg må indrømme at jeg aldrig har mødt en "filtermaniac" af Thomas kaliber.

Det har jeg, det var en fotoamatør i Ølstykke Fotoklub, som fortalte mig,
at han optog alle motiver med en hel stribe forskellige filtre, jeg
fornemmede, at han egenlig ikke vidste hvad han lavede, og at han bare
forsøgte sig frem, i det håb, at han ved en tilfædighed kom til at lave
et godt billede...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen