Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma 12-24mm F4.5-5.6 EX DG ASPHERICAL HS~
Fra : MAL

Dato : 03-03-06 21:01

Hej gruppe!
Er der nogen, der har erfaring med Sigmas 12-24mm F4.5-5.6 EX DG ASPHERICAL
HSM? Jeg overvejer at købe en til min Nikon D70s, men kunne godt tænke mig
at høre lidt om objektivets kvaliteter/fordele/ulemper.

Mikael

Fra :    ab©

Dato : 04-03-06 08:06

"MAL" <mikaellaursen @ bpanet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen, der har erfaring med Sigmas 12-24mm
> F4.5-5.6 ...........

Da jeg for et års tid siden stod med de samme overvejelser, faldt
beslutningen ud til fordel for Tokinas 12-24 mm - det har jeg ikke fortrudt.
Tokinaen lever op til alle roserne.

ab©

--

- det er menneskeligt at fejle
- nogen er mere menneskelig end andre (-c:)

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 04-03-06 07:50

> [...]
> ASPHERICAL HSM? Jeg overvejer at købe en til min Nikon D70s, men kunne
> godt tænke mig at høre lidt om objektivets kvaliteter/fordele/ulemper.

Tokina skulle efter sigende være bedre, det har tidligere været postet et
link hvor både Nikon, Tokina og sigmaen var sat op mod hinanden.

ellers er der et lnk her til en Tokina test
http://www.photo.net/equipment/tokina/12-24-f4/

Jeg kender dog ikke personlig erfaring med nogen af dem

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-03-06 08:43

"MAL" <mikaellaursen @ bpanet.dk> wrote in message
> [...]
> ASPHERICAL HSM? Jeg overvejer at købe en til min Nikon D70s, men kunne
> godt tænke mig at høre lidt om objektivets kvaliteter/fordele/ulemper.

Jeg købte Tokina'en istedet. Både pga lysstyrke, men også pga IF og for
muligheden for at sætte et UV filter på objektivet.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : MAL

Dato : 04-03-06 11:23

Grunden til, at jeg overvejer Sigmas 12-24'er i stedet for Tokinas er
primært, at den ikke crop'er til den mindre chip, der sidder i min D70s. Jeg
er ret sikker på, at udviklingen også hos Nikon vil gå i retning af Full
Frame, hvorfor jeg helst vil købe objektiver, der udnytter det større
chip-format. Det er der så vidt jeg ved ingen andre, der gør - ellers vil
jeg gerne have det at vide.

Derfor er jeg interesseret i at høre, om nogen har positive eller negative
erfaringer med 12-24'eren fra Sigma. Jeg har ikke kunnet finde en rigtig
grundig test af det på nettet endnu.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-03-06 11:42

MAL skrev i d9ac$44096a81$3e3d87b6$25285@news.arrownet.dk dette:
> [...]
> primært, at den ikke crop'er til den mindre chip, der sidder i min
> D70s. Jeg er ret sikker på, at udviklingen også hos Nikon vil gå i

Ved du noget, vi andre ikke ved? For det er helt afgjort ikke hvad Nikon
handler om deres DX-format (hedder det vel).

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : MAL

Dato : 05-03-06 12:53

Jeg ved ikke mere om Nikons strategi end andre, men når Canon lancerer en
Full Frame-chip i 5D'eren ville det være naturligt at forestille sig, at
Nikon en dag følger efter. Jeg taler ikke om i år eller næste år, men en
gang indenfor en årrække. Ellers skulle det da være første gang, at et af de
førende mærker på et område, der har med elektronik at gøre, vælger at
stoppe udviklingen!

Mikael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-03-06 19:52

MAL skrev i 986df$440ad128$3e3d87b6$23121@news.arrownet.dk dette:
> [...]
> være første gang, at et af de førende mærker på et område, der har
> med elektronik at gøre, vælger at stoppe udviklingen!

Det, du skriver, forudsætter ligesom at udvikling betyder, at man skulle
ønske at komme hen mod FF. Men der er faktisk også argumenter for ikke at
gøre det. Hvis man er til lange teler, er det en fordel (alt andet lige) at
benytte et mindre format. Ligesom mange optikker kan gøres en del mindre og
lettere (og billigere), hvis man ikke skal udlyse så stor en flade.
Ulempen er selvfølgeligt at wides skal være mere ekstreme.
Endeligt er det vel den gængse opfattelse, at FF skulle give mindre støj -
men det er vist ikke rigtigt til at konstatere i virkeligheden med de
produkter, der er på markedet pt.
Og her har Nikon så vurderet at fordelene ved det lille format er større end
ulemperne - og det er så deres strategi. Og den kan man selvfølgeligt være
enig eller uenig i alt efter temperement.
Jeg kan desværre ikke underbygge med en henvisning - jeg læste en gang en
udtalelse fra Nikon om emnet, men kan ikke lige finde den igen.

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : WhiteDog

Dato : 06-03-06 07:46

Ja, nemlig og af den grund alene, bør man vælge objektiver som kan
bruges i begge systemer, men mindre man selvfølgelig svømmer i penge,
hvilke de fleste nok ikke gør. Men ang. Sigma'en var jeg positivt
overrasket i den gode ende. Det er absolut et af deres bedre objektiver
og jeg kan helt klart anbefale det.

/Rudi

Fra : Per

Dato : 04-03-06 19:22

> [...]
> chip-format. Det er der så vidt jeg ved ingen andre, der gør - ellers vil

Spørgsmålet er om objektivet overhovedet er noget værd på fullframe? Hvis
det er optimeret til digitalt, så er det ikke altid godt på fullframe.

Fra : WhiteDog

Dato : 04-03-06 23:48

Per wrote:
> "MAL" <mikaellaursen @ bpanet.dk> wrote in message
>>

> Spørgsmålet er om objektivet overhovedet er noget værd på fullframe? Hvis
> det er optimeret til digitalt, så er det ikke altid godt på fullframe.

Objektivet er beregnet til Fullframe, men har fået et "DG for Digital"
stempel af Sigma, så det også vil være godt der. Det er straks værre
hvis man vælge et med stemplet "DC for Digital" for de er nemlig
optimeret til fx. DX formaet. Den hedder forresten 10-20 og er noget
billigere end 12-24'eren. Jeg har selv prøvet 12-24'eren, dog kun ganske
kort, men var meget overrasket over kvaliteten.

Fra : MAL

Dato : 05-03-06 12:52

Overrasket positivt eller negativt?

Mikael