Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dybdeskarphed
Fra : Leif Elsborg

Dato : 03-03-06 20:16

Hej

I de ganle politikens bøger var der tabeller for dybdeskarphed.

Hvis man bruger en digital SLR med en forlængelsesfaktor på 1.6, kan man så
stadig bruge tabellerne og i givet fald hvordan ?

Leif Elsborg
www.elsborg1.dk
Leif@NOSPAMelsborg1.dk (husk fjern NOSPAM ved mail)

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-03-06 20:25

"Leif Elsborg" <leif@NOSPAMelsborg1.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis man bruger en digital SLR med en forlængelsesfaktor på 1.6, kan man
> så stadig bruge tabellerne og i givet fald hvordan ?

Der findes en onlline dybdeskarphedscalculator på www.dofmaster.com
Her kan du både printe en calculator ud og bruge det lille online program
til at beregne dof.

Her er der tabeller for det enkelte digital kamera.
Glimrende site BTW.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : HKJ

Dato : 03-03-06 20:43

Leif Elsborg wrote:
> I de ganle politikens bøger var der tabeller for dybdeskarphed.
>
> Hvis man bruger en digital SLR med en forlængelsesfaktor på 1.6, kan man så
> stadig bruge tabellerne og i givet fald hvordan ?

De er cirka en blænde ved siden af.
Men når du arbejde med dybdeskarphed skal du være opmærksom på at det
ikke er et absolut tal, men et skøn eller tommelfinger regel.
Grunden til dette er at der skjult i beregningerne er ting som øjets
opløsninge evne, billedstørrelse og betragtningsafstand. Heller ikke
alle tabeller og regnemaskiner giver samme værdi, fordi der bruges lidt
forskellige skøn for ovenstående faktorer. Dette skøn udtrykkes normalt
som en CoC værdi (Normalt 25 til 30 um på et 35 mm negativ) eller en
brøkdel af billeddiagonalen (Omkring 1/1500).

Jeg har selv moret mig med at lave et program der bl.a. kan beregne
dybdeskarpehed:
http://hjem.get2net.dk/hkj/miscelPhotoLens.html

Fra :    ab©

Dato : 04-03-06 08:01

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> De er cirka en blænde ved siden af.
> Men ....

Ja, du kan bruge de samme tabeller ved den samme forstørrelsesgrad (men
resultatet bliver jo mindre billeder). Det er ikke objektivets
karakteristika, der ændrer sig, men billedudsnittet.

ab©

--

- der gerne vil vide mere uden at vejen
går over højreorienterede aviser (-c:)

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 04-03-06 07:39

> Hvis man bruger en digital SLR med en forlængelsesfaktor på 1.6, kan man
> så stadig bruge tabellerne og i givet fald hvordan ?

Det vil være det samme da dybdeskarpheden er afhængig af brændviden og ikke
kameraet. du vil dog få en anden dybdeskarphed ved samme billedvinkel da
billed arealet ændres.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-03-06 11:25

Jan Damkjær Dahl skrev i
440935ee$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk dette:

> Det vil være det samme da dybdeskarpheden er afhængig af brændviden
> og ikke kameraet. du vil dog få en anden dybdeskarphed ved samme
> billedvinkel da billed arealet ændres.

Alt andet lige vil cropfaktoren betyde, at billedet vil blive forstørret
mere. Og da skarphed er et spørgsmål om hvor småt et enkelt punkt på en
forstørrelse er (jo større-des mindre skarpt opleves det) betyder
cropfaktoren at alle punktyer bliver en anelse større og dermed uskarpere.
Altså falder dybdeskarpheden. Så nej, dybdeskarpheden er ikke den samme.

mvh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 04-03-06 17:44

> [...]
> Altså falder dybdeskarpheden. Så nej, dybdeskarpheden er ikke den samme.

Jo
Dybde skarphed er fra punkt1 til punkt2 i dybden, det har ikke det fjerneste
med det du nævner at gøre. Det du skriver er den gennerelle skarphed ikke
dybdeskarpheden. Ellers skulle dybdeskarpheden ændre sig ved FF, hvis man
beskærer det i Photoshop.

I filmens verden har du 6x7 som bruger 105mm som normal objektiv. der er der
en ringere dybde skarphed end ved 50mm på 24x36, men det samme billedudsnit.
Det er altså brændviden der bestemmer dybde skarpheden, sammen med afstanden
til motivet. for dybdeskarpheden bliver ringere jo tættere man kommer på
motivet. sådan har det altid været mellem 4.5x6, 6x7, 6x9 og 24x36, hvorfor
skulle det ændre sig fordi man går ned på 15x22 APS

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-03-06 18:51

Jan Damkjær Dahl skrev i 4409c3b3$0$244$157c6196@dreader1.cybercity.dk
dette:

> Jo
> Dybde skarphed er fra punkt1 til punkt2 i dybden, det har ikke det
> fjerneste med det du nævner at gøre.

Dybdeskarpheden bliver mindre med stigende forstørrelse og samme
betragtningsafstand. Fordi den 'circle of confusion' [COF] hvor et punkt
opfattes som tilfredsstillende skarp er den samme ved en given
betragtningsafstan medfører det, at et punkt ved en større forstørrelse
vokser og et punkt, der lige overholder en accepteret størrelse kommer ud
over det accepterede efter forstørrelse. Dybdeskarpheden defineres vel som
afstanden (IRL) mellem det nærmeste punkt, der vil overholde kravene til COF
og det fjerneste. Mellem disse vil punkterne være mindre og mindre indtil vi
når skarphedsplanet. Når alle punkter forstørres, vil de yderste punkter
indenfor DOF ikke længere overholde kravene til COF, hvorfor de ikke længere
ligger indenfor DOF. Altså er DOF blevet mindre.

> [...]
> jo tættere man kommer på motivet. sådan har det altid været mellem
> 4.5x6, 6x7, 6x9 og 24x36, hvorfor skulle det ændre sig fordi man går

Ovenstående er for så vidt korrekt, men din konklusion er IMO forkert. Men
forudsætningen er selvfølgelig at vi er enige om, hvad DOF egentligt er. Du
begår den fejl, at du kun ser på brændvidden, men du skal have flere
faktorer med. Det er jo ikke relevant hvad en given DOF er på chipniveau,
men for billedet som helhed.

mvh
Jan
--