Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket digital kompakt kamera ???
Fra : jacwes@hotmail.com

Dato : 03-03-06 15:46

Hej

Jeg har haft svært ved at finde et digitalt kompakt kamera der kan
tage billeder i formatet 2:3. Det bedst valg for mig ville være et
kompakt kamera fra canon, da de benytter SD kort, men deres kompakt
kameraer kan ikke tage billeder i dette format, hvilket jeg også har
fået bekræftet fra deres support-center. Derfor vil jeg høre om der
var hjælp at hente herinde. De eneste 2 krav er som sagt mulighed for
formatet 2:3 og SD kort kompatabilitet.

Tak.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-03-06 16:02

jacwes@hotmail.com wrote:
> Jeg har haft svært ved at finde et digitalt kompakt kamera

Så prøv at spørge i

der er beregnet til lige netop den slags spørgsmål

Jan

Fra : jacwes@hotmail.com

Dato : 03-03-06 16:44

ok, tak.

Fra : JK

Dato : 07-03-06 13:03

On 3 Mar 2006 06:46:12 -0800, "jacwes@hotmail.com"
<jwl@kirktelecom.com> wrote:

> [...]
>fået bekræftet fra deres support-center. Derfor vil jeg høre om der
>var hjælp at hente herinde. De eneste 2 krav er som sagt mulighed for

Nogle skal altid jage folk over i andre grupper !

Hvad vil du lige med 2:3, om jeg må spørge. Tænker du på 24x36 ?

De fleste digital kameraer matcher jo TV med 4:3, og der fås nogle,
der ved visse opløsninger er 16:9.

Computerskærme er tættere på 4:3 end 3:2.

4:3 - 1.33
3:2 - 1.5

1280x1024: 1.25

16:9 - 1.77

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_sd600.asp

mvh

John

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-03-06 13:44

JK skrev i 84tq02ht7suh0bh7dc1ab11onkqs51dmaa@4ax.com dette:

> De fleste digital kameraer matcher jo TV med 4:3

Øhhh - så matcher mit TV ikke med TV?

> Computerskærme er tættere på 4:3 end 3:2.

Også de temmeligt mange, der sælges som widescreen?

4:3 er IMO et i almindelighed grimmere format end 3:2 - det kunne jo være at
spørgeren synes det samme.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-03-06 16:55

"Jan Bøgh"
> [...]
>
> Også de temmeligt mange, der sælges som widescreen?
>
> 4:3 er IMO et i almindelighed grimmere format end 3:2 - det kunne jo være at

Højkant 3:2 billeder bliver lidt lange i det, syns jeg
smak o bahag..-max-

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-03-06 18:07

-max- skrev i 440ee282$0$15793$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Højkant 3:2 billeder bliver lidt lange i det, syns jeg
> smak o bahag..-max-

Yeps - jeg er heller ikke nær så begejsret for 2:3 som for 3:2. Her er 3:4
normalt at foretrække

vh
jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-03-06 18:12

"Jan Bøgh"
> -max-

> Yeps - jeg er heller ikke nær så begejsret for 2:3 som for 3:2. Her er 3:4
> [...]

Siden du er så klog kan du måske sige mig hvilket forhold
klassisk kinesisk "arkitektur" bruger - har set møbler som er
helt magiske i deres størrelses forhold, er det noget gyldent snit
agtigt noget.. -max-

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-03-06 13:56

-max- skrev i 44116375$0$15795$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> klassisk kinesisk "arkitektur" bruger - har set møbler som er
> helt magiske i deres størrelses forhold, er det noget gyldent snit

Ikke klog nok!

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 10-03-06 20:06

"Jan Bøgh"
> -max- skrev

> Ikke klog nok!
>
> vh
> Jan

Damn, så må jeg jo selv søge )-max-

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 13:45

"JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote in message

> Nogle skal altid jage folk over i andre grupper !

Tænk, det er faktisk derfor vi har grupperne.
Vi har også motorveje til biler, og cykelstier til cykler, og det er da i
grunden meget smart at holde det lidt adskilt fra hinanden.

/Alex

Fra : Keld Vinther

Dato : 07-03-06 17:40

> [...]
>
> De fleste digital kameraer matcher jo TV med 4:3, og der fås nogle,
> der ved visse opløsninger er 16:9.
>
> Computerskærme er tættere på 4:3 end 3:2.

Kunne jo være at spørgeren "blot" vil lade billeder kopiere hos
fotohandleren, uden at de først skal beskæres i software:
15 x 10cm = sideforhold 3:2 (divider sidemålene med tallet 5)
30 x 20cm = -do. - (divider med tallet 10)
filmnegativ 36 x 24mm = sideforhold 3:2 (divider sidemålene med tallet 12)

F.eks kan et Olympus C8080wz indstilles til i bedste jpg. kvalitet at optage
billederne i enten sideforholdet 4:3 eller 3:2
Nikons D70 gemmer billederne med sideforhold 3:2 - eller i hvert fald tæt
på.
Tror at Nikons CP5700 m.fl. også gemmer i forholdet 3:2

Olympus E300 + E500 gemmer vistnok i forholdet 4:3

Aflevere man et "digitalt negativ" med sideforholdet 4:3, bliver det typisk
beskåret i top og bund i forbindelse med kopiering/udprintning i 10x15cm hos
fotohandleren. Det gør et negativ i sideformatet 3:2 ikke (ret meget).

KV