Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forskellige flash diffusere
Fra : Ukendt

Dato : 22-02-06 15:19

Hej.
Når man ser pressefotografer i fjernsynet har de ofte enten en omnibounce:
http://216.25.78.123/pics/stofen/omnibounce.jpg eller en reflektor:
http://www.gentec-intl.com/GentecInc/items/EF500FBR/LR.jpg på deres flash
(ofte synes jeg dog de er meget mindre end den på billedet. Nærmest bare en
lille plade.)
Men til min flash fulgte der en anden slags diffuser med. Sådan en man kan
klikke foran blitzen, med en masse små pyramider på indersiden: se
dk.binaer, emne: flash diffuser:

Hvad er forskellene (fordele og ulæmper) med de forskellige diffusere?
Med venlig hilsen Peter

Fra : Asle Bjerva

Dato : 22-02-06 15:27

"Peter Stenkilde" <pfs (at) lightship punktum dk> skrev i melding
> [...]
> dk.binaer, emne: flash diffuser:
>
> Hvad er forskellene (fordele og ulæmper) med de forskellige diffusere?

De to første gir en større lysende flate og derved mykere slagskygger.
Det siste alternativet er en spredeskive for å få blitsen til å dekke en
større bildevinkel, typisk 21-28 mm.
Den siste gir også en viss diffuser effekt , men ikke så mye som de to
første.
Poenget med bouncere/ diffusere er å lage en større opplyst flate som så
opplyser motivet.
--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-02-06 15:36

Peter Stenkilde wrote:

> Når man ser pressefotografer i fjernsynet har de ofte enten en omnibounce:

Du kan selv lave en omni bounce, se her:
http://www.photo-gallery.dk/bouncer/side-14.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-06 16:11

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Du kan selv lave en omni bounce, se her:
> http://www.photo-gallery.dk/bouncer/side-14.htm

Jeg har også fundet en anden DIY omnibounce her:
http://www.maarlund.dk/speedlite/

Mvh. Peter

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-02-06 16:35

Peter Stenkilde wrote:

> Jeg har også fundet en anden DIY omnibounce her:
> http://www.maarlund.dk/speedlite/

Hmm... ideen er da ok, men der er mere tale om difucer som spreder lyset,
så det kan dække et widevinkel objektivs område.

Konceptet i en omni bouncer er, at forøge den overflade hvorfra lyset
kommer, for jo større den overflade er, des blødere bliver lyset.

Se her:
http://www.atphototech.se/lightsphere/lightsphere.htm
http://www.obt.dk/micro_softbokse_.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-06 20:49

> [...]
>
> Konceptet i en omni bouncer er, at forøge den overflade hvorfra lyset
> kommer, for jo større den overflade er, des blødere bliver lyset.

Er problemet med den jeg linkede til, at forsiden af den let kan blive
skubbet helt ind til forkanten af blitzen?
Altså, det vigtige er at den kan lyse op på fem sider, og ikke kun på
forsiden?

Hvis man sørger for at der er luft imellem forkanten af blitzen og den
fremadrettede flade på bounceren, bliver der et rum ude foran blitzen,
ligesom i din flaske-bouncer, eller på en Stofen omnibounceren, og alle fem
kanter kan lyse.

Med venlig hilsen Peter

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-02-06 21:10

Peter Stenkilde wrote:

> Altså, det vigtige er at den kan lyse op på fem sider, og ikke kun på
> forsiden?

Ja...

Til de flest batteriblitz's findes der en widevinkel difuser, det er bare
en nupret plastplade, som man monterer lige foran blitz'en.

Den omni bounce jeg har lavet af en plastflaske, har et overfladearial
som er ca. 10 gange større end blitz'en lysåbning, og det at den er
mælkehvid er også meget bedre end noget halvgennemsigtigt plast.

Du kan evt. prøve at skære en cultura flaske op, og se om der materiale
nok til at lave den model, som du har postet et link til, en løsning
kunne evt. være, at bruge materiale fra to eller tre flasker...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Georg Tranholm

Dato : 22-02-06 16:51

> Du kan selv lave en omni bounce, se her:
> http://www.photo-gallery.dk/bouncer/side-14.htm

Det var pokkers!! Så kan jeg godt græde lidt over at jeg
bestilte en Stofen omnibounce for 14 dage siden 310,00
inkl. moms, den indeholder jo ikke mere plastick end jeg
har i mine tandfyldninger (modtog den i går endnu ikke afp.)

Det skal nu ikke forhindre mig i at prøve self-made modellen,
så jeg smutter straks ned i mit lokale supermarked efter en
½ l. kulturamælk på flaske - takker for tippet.

Mvh.
/GT

Fra : Kim Norgaard

Dato : 22-02-06 16:56

Hej Georg,

Skynd dig nu ikke for meget - hvis du har en flash med et stort hoved,
som f.eks. 580ex, så er deder yoghurtflasker for små.

Fra : Georg Tranholm

Dato : 22-02-06 17:10

"Kim Norgaard" <jasen@jasen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Georg,
>
> Skynd dig nu ikke for meget - hvis du har en flash med et stort hoved,
> som f.eks. 580ex, så er deder yoghurtflasker for små.

Det er lige netop den jeg har. Hvad så med en 1 Ltr ??

/GT

Fra : Kim Norgaard

Dato : 22-02-06 17:14

Hej Georg,

Georg Tranholm wrote:

> Det er lige netop den jeg har. Hvad så med en 1 Ltr ??
Godt spørgsmål - det burde passe fint, for de små flasker var kun
1-2cm for små i omkreds. Men jeg vidste ikke, at man ku' få dem i 1
liters?

--
Kim

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-02-06 19:10

"Georg Tranholm" <tranholm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> inkl. moms, den indeholder jo ikke mere plastick end jeg
> har i mine tandfyldninger (modtog den i går endnu ikke afp.)

Hej

Græd ikke, i forhold til dit øvrige udstyr, så er en "Omnibounce" nok det
udstyr der giver mest for pengene.
Men brug den rigtigt, 45 grader op i loftet, ideen er at den skal erstatte
to fakler, som mange blitz havde tidligere, samtidigt give et lidt blødere
lys, men der hvor den har sin styrke, er når du f.eks. fotograferer ned af
et langt bord, uden Omnibounce vil den første person ved bordet være
udbrændt, den anden person er godt belyst, alle øvrige er sorte i hovedet.
Med Omnibounce vil første person få lyset fra Omnibouncen, den anden noget
af lyset fra Omnibouncen + noget af det reflekterede lys fra loftet, de
øvrige får reflekteret lys fra loftet.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Georg Tranholm

Dato : 22-02-06 20:29

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> af lyset fra Omnibouncen + noget af det reflekterede lys fra loftet, de

Glimrende forklaring Leif Jeg takker - var ikke klar over at den i
virkeligheden
har så stor effekt, det stod der ikke noget om i brugervejledningen (det
skulle
nok være en overraskelse

Mvh.
/GT