Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Normalobjektiv til D70
Fra : Steen

Dato : 19-02-06 02:30

Jeg kunne tænke mig et lysstærkt normalobjektiv til min D70 til en rimelig
penge.

Jeg ser, at der findes et Sigma DC EX 1,4/30 HSM NAFD
http://www.technikdirekt.de/main/en/foto/fotodigital/objektive/obj-nikon/751924/-/Article.html?fillspace=1

Kan det anbefales?

Kender I andre muligheder?

/Steen J

Fra : zen

Dato : 19-02-06 09:19

Steen wrote:
> Jeg kunne tænke mig et lysstærkt normalobjektiv til min D70 til en rimelig
> penge.

Jeg kan meget varmt anbefale Nikon 24mm f2.8. Det tegner møj' skarpt og
har en god AF. Med undtagelse af Sigma 105 macro har jeg dårlig erfaring
med Sigma's objektiver. Kvaliteten er meget svingende. Du kan evt. gå
efter en Nikon 20mm f2.8.

--

- zen

"Can you grow birds by planting birdseed?"

Fra : ;o\)-max-

Dato : 19-02-06 14:14

"zen"

> [...]
> har en god AF. Med undtagelse af Sigma 105 macro har jeg dårlig erfaring
> med Sigma's objektiver. Kvaliteten er meget svingende. Du kan evt. gå

Og jeg kan varmt anbefale Canon 500/4 IS USM - men hvad har det med
spørgsmålet at gøre, hehe.. Bortset fra det er 24mm en god brændvidde.)

Kender ikke 30/1,4'ern men den lyder på papiret imponerende, har haft
Sigma's EX 14/2,8 som var fremragende, 500/4,5 endnu mere fremragende
og 800/5,6 bare for vild.. Køb den på nettet og retuner den hvis den ikke
lever op til dine forventninger, eller prøv den i en butik. Sigmas EX objektiver
er som regel gode, skarpe, kontrastrige, hurtig stille AF. Men prøv dig frem.-max-

Fra : zen

Dato : 19-02-06 22:01

-max- wrote:
> Og jeg kan varmt anbefale Canon 500/4 IS USM - men hvad har det med
> spørgsmålet at gøre, hehe..

Nu ved jeg ikke hvilken planet du bor på, men 500mm er ikke just
normalobjektiv hvor jeg kommer fra Manden spørger efter et lysstærkt
normalobjektiv til D70 til en rimelig penge. 24mm med en cropfaktor på
1.5 er 36mm hvilken jeg anser for lidt mere almindelig end 500mm

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 19-02-06 22:09

On Sun, 19 Feb 2006 22:00:49 +0100, zen wrote:

> Nu ved jeg ikke hvilken planet du bor på, men 500mm er ikke just
> normalobjektiv hvor jeg kommer fra

Jo for Max er det

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon Eos 20D

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-02-06 09:42

zen skrev i 43f8dc85$0$15786$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Nu ved jeg ikke hvilken planet du bor på, men 500mm er ikke just
> normalobjektiv hvor jeg kommer fra

En overgang troede jeg at Max havde svejset sin 500mm. fast - så jo, der
/er/ skam et normalobjektiv.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Brian Lund

Dato : 19-02-06 21:13

> [...]
> penge.
>
> Jeg ser, at der findes et Sigma DC EX 1,4/30 HSM NAFD

Jeg havde også selv kig på dét objektiv, da jeg havde hørt fra en anden at
det simpelthen var noget nær verdens bedste objektiv, men da jeg så Sigmas
egne MTF tabeller blev jeg overbevist om at jeg måske skulle se mig om efter
noget andet...

Da jeg stod og manglede et vidvinkel og noget mellem vidvinkel og min 50mm,
faldt valget på Sigmas 20mm f/1,8 (Som jeg henter imorgen! :)) - Så når jeg
engang skal købe noget i dét område køber jeg nok enten Sigmas 28mm f/1,8
eller Canons 35mm f/2 (som du jo så ikke kan bruge...)!

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3300&navigator=6
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3282&navigator=4

Vær opmærksom på at MTF tabellen for 30mm'eren slutter ved ca. 15mm, hvis du
sammenligner den for 28mm ved 15mm så ser det noget bedre ud..!

MEN, MTF tabeller er selvfølgelig ikke en garanti for noget som helst :)
Jeg havde set en test på 20mm'eren sammenlignet med Canon L 20-35, hvor
Sigmaen vandt, inden jeg valgte såh...

Brian

Fra : BV Jensen

Dato : 20-02-06 13:40

On Sun, 19 Feb 2006 02:30:06 +0100, Steen <steen@cutie.dkx> wrote:

> [...]
> rimelig
> penge.
>
> Jeg ser, at der findes et Sigma DC EX 1,4/30 HSM NAFD

Hej har brugt ovenstående objektiv et par mnd. nu, er vældig godt tilfreds
med det.
Tror jeg betalt noget i retning af 3700 kr ved Vefa i Vejle .

Hilsen Bentn