Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
10K Lux, lampe fra netto???
Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-02-06 16:23

Hej eksperter

Hvor meget svarer 10K lux mon til i watt?

Netto har en lampe på tilbud, som er beregnet til behandling af
depresivitet. Jeg tænker på, om den mon kan bruges som fotolampe. Den er
forholdsvis lille og jeg gætter på, at den sikkert giver et fint, blødt lys
pga. det lange rør. Jeg vil tro, at det er en sparepærer eller lignende, så
den bliver sikkert ikke så varm. Farvetemperaturen kan klares med et
frostfilter, men giver den mon lys nok?

Hvad siger I?

Claus

Fra : KNL DtP

Dato : 14-02-06 17:34

> Hvor meget svarer 10K lux mon til i watt?

Jeg synes næsten at det er mere interessant at kende lysstyrken fremfor
effekten. Det kommer vel meget an på hvilken teknologi, som frembringer lyset
(hallogen, lysstomrør, glødepære ect.)

Søgte lige lidt, og fandt ud af at 9.500 lux svarer til 12 EV:
www.kortlink.dk/google/2er2

12 EV svarer igen til en eksponering på f/8 - 1/60 sek. - 100 ISO. 12 EV
ligger to blændetrin under normalt dansk sommervejr (kendt som blænde
11-reglen = EV 14).

> Jeg tænker på, om den mon kan bruges som fotolampe.

Jeg tænkte faktisk på det samme da jeg så den. Tror også lyset er meget blødt
og vil sikkert kunne passe fint til produktfoto af mindre objektiver - evt.
med en reflektorplade på den modsatte side.

Om den giver lys nok er nok et spørgsmål om hvad du skal fotografere. Hvis
objektet er ret tæt på lyset tror jeg fint det kan bruges. Husk på
lysterapilampen vil, som alt andet lys, aftage med kvadratet på afstanden -
dvs. ret hurtigt.

Hvis du køber lampen må du lige melde tilbage med et par prøveskud :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kell Christensen

Dato : 14-02-06 19:45

> Hvis du køber lampen må du lige melde tilbage med et par prøveskud :)
>
> MVH
>
> Kristian
> www.knl-dtp.dk

Jeg har smidt et par skud op på

http://dk4200.homepage.dk/Test/

tag jer ikke af motiver osv - alt lige fra kamera, D70+24mm.

Lampen er en Philips m. lysrør

20cm = 10.000 lux
40cm = 5.000 -
osv

Jeg måtte op på 400-500ISO for at holde rimelige værdier
på blænde/tid. Lampe 30-50cm.

Trommebillede: lampeafst. 80cm + 800ISO.

Kell

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-02-06 18:52

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev

> Jeg synes næsten at det er mere interessant at kende lysstyrken fremfor
> effekten. Det kommer vel meget an på hvilken teknologi, som frembringer
> lyset
> (hallogen, lysstomrør, glødepære ect.)

Det har du ret i, men jeg er ikke fotograf og vant til lux, men derimod
gammel film- og teatertekniker, så jeg har meget erfaring med diverse lamper
og deres effekt, så det er nemmere for mig at forholde mig til.

Men så vidt, jeg kan regne ud, så svarer 10K lux til ca 15 watt pr
kvadratmeter, så lysudbyttet er tilsyneladende meget lille på denne lampe.

> Hvis du køber lampen må du lige melde tilbage med et par prøveskud :)

Det gør jeg ikke, Aldi har en DVD afspiller og næste onsdag en lillebitte
USB harddisk , jeg hellere vil have...

Claus