Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er alle nikkor 80-200 2.8 gode ?
Fra : Jakob

Dato : 14-02-06 01:16

Da de jo engang imellem er til salg brugt til rimelige priser vil jeg
lige høre om alle udgaver af nikkor 80-200 2.8 er supergode eller er der
nogle man skal holde sig fra ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-02-06 06:20

"Jakob" <nomail@invalid.invalid> wrote in message
> Da de jo engang imellem er til salg brugt til rimelige priser vil jeg
> lige høre om alle udgaver af nikkor 80-200 2.8 er supergode eller er der
> nogle man skal holde sig fra ?

Et sæt synspunkter om det kan du finde på
http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_00.html

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jakob

Dato : 14-02-06 09:54

In article <43f16882$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
mogens_h@dk-online.dk says...

> Et sæt synspunkter om det kan du finde på
> http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_00.html

He he dem har jeg set men ellers tak for hjælpen :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : JH

Dato : 14-02-06 06:52

www.photodo.com har man vurderet skarpheden af en række objektiver. Her
kan bl.a. de forskellige 80-200mm 2.8 sammenlignes. klik på "products" og
"nikkor".

mvh

Fra : Jakob

Dato : 14-02-06 09:53

In article <43f17009$0$38735$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
nospam@nospam.nospam says...
> på www.photodo.com har man vurderet skarpheden af en række objektiver. Her
> kan bl.a. de forskellige 80-200mm 2.8 sammenlignes. klik på "products" og
> "nikkor".

OK tak for hjælpen

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : zen

Dato : 14-02-06 09:50

Jakob wrote:
> Da de jo engang imellem er til salg brugt til rimelige priser vil jeg
> lige høre om alle udgaver af nikkor 80-200 2.8 er supergode eller er der
> nogle man skal holde sig fra ?

Hvis du kan få fingrene i en brugt AF-S 80-200ED F/2.8 kommer du over i
"the promised land"

- zen

Fra : Lars Troels

Dato : 14-02-06 12:11

> [...]
> Da de jo engang imellem er til salg brugt til rimelige priser vil jeg
> lige høre om alle udgaver af nikkor 80-200 2.8 er supergode eller er der

Det korte svar til dit spørgsmål er JA. De er alle rigtig gode.

Men skal du bruge hurtig autofokus til noget, skal du kun købe AF-S
modellen. Den optiske præstation er glimrende professionel kvalitet i alle
modellerne.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Jakob

Dato : 14-02-06 16:39

In article <43f1bace$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
fam.troelsVAEK@mail.dk says...

> Men skal du bruge hurtig autofokus til noget, skal du kun købe AF-S
> modellen. Den optiske præstation er glimrende professionel kvalitet i alle
> modellerne.

Vil det sige at en alm. AF ikke er anvendelig til sport etc ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-02-06 18:04

Jakob wrote:

> Vil det sige at en alm. AF ikke er anvendelig til sport etc ?

Jeg har en enkelt forsøgt at bruge den gamle model til en ishockeykamp. Som
udgangspunkt er jeg /ikke/ sportsfotograf og mestrer næppe teknikken, men
jeg må konstatere, at den havde stoooore problemer, når der var action på,
hvorimod den er fin mht. optiske egenskaber.
(Fik du forresten ikke en eller to rawfiler fra 80-200'eren i sin tid? Min
er en gammel dreng, så regn alt andet lige med at alle efterfølgerne er
marginalt bedre på alle punkter og AF-S meget bedre på autofokus.)

mvh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 14-02-06 19:27

In article <43f20d7f$0$2411$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> [...]
> jeg må konstatere, at den havde stoooore problemer, når der var action på,
> hvorimod den er fin mht. optiske egenskaber.

OK

> (Fik du forresten ikke en eller to rawfiler fra 80-200'eren i sin tid?

Der var en enkelt med halmballer, har lige genkigget den :0). Hvis du
har en til vil jeg da gerne se den det er altid sjovt at blive lidt klog
på.

> er en gammel dreng, så regn alt andet lige med at alle efterfølgerne er
> marginalt bedre på alle punkter og AF-S meget bedre på autofokus.)

OK. Hvordan er den lige at håndtere ? Er det en gumpetung klump at rende
rundt med eller er det ok ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-02-06 20:47

Jakob wrote:

> Der var en enkelt med halmballer, har lige genkigget den :0). Hvis du
> har en til vil jeg da gerne se den det er altid sjovt at blive lidt
> klog på.

Jeg sidder ikke ved min egen PC lige nu (arbejde før middag og efter 15
burde forbydes!), men jeg skal sende dig et par stks. i morgen.

> OK. Hvordan er den lige at håndtere ? Er det en gumpetung klump at
> rende rundt med eller er det ok ?

Den /er/ tung - tung nok til at jeg savner min gamle 70-210 (som du svjh.
ikke er så begejstret for) når jeg er ude og rejse. Og har man kameraet
hængende om halsen med dette våben monteret, så er man meget opmærksom på at
det hænger der. På den anden side, så er det også lækkert at bruge et
fornemt og gedigent stykke finmekanik - den har en lækker 'feeling'.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 14-02-06 21:30

In article <43f23399$0$2443$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> Jeg sidder ikke ved min egen PC lige nu (arbejde før middag og efter 15
> burde forbydes!), men jeg skal sende dig et par stks. i morgen.

Perfekt

> Den /er/ tung - tung nok til at jeg savner min gamle 70-210 (som du svjh.
> ikke er så begejstret for)

:0), right on.

> hængende om halsen med dette våben monteret, så er man meget opmærksom på at
> det hænger der. På den anden side, så er det også lækkert at bruge et
> fornemt og gedigent stykke finmekanik - den har en lækker 'feeling'.

Ok altså en linse til når der skal fotograferes som det primære, sådan
vil det nok være for mig :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 14-02-06 13:51

> [...]
> Da de jo engang imellem er til salg brugt til rimelige priser vil jeg
> lige høre om alle udgaver af nikkor 80-200 2.8 er supergode eller er der

70-200/2,8 og 80-200/2,8 er vist altid blevet betragtet som værende
exceptionelt gode objektiver. De sidste modeller dog vist endnu mere.
Fokushastigheden er meget forskellig, og skal du bruge hurtig autofokus skal
du gå efter en AF-S-model

MVH
Thomas

Fra : Jakob

Dato : 14-02-06 16:39

In article <43f1d238$0$15786$14726298@news.sunsite.dk>,
sass@'sletdette'mail.tele.dk says...

> Fokushastigheden er meget forskellig, og skal du bruge hurtig autofokus skal
> du gå efter en AF-S-model

så vidt jeg kan se er der temmelig stor prisforskel på brugtmarkedet så
i første omgang bliver det vist en alm af jeg vil overveje når økonomien
er til det :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-02-06 18:10

Jakob wrote:

> så vidt jeg kan se er der temmelig stor prisforskel på brugtmarkedet
> så i første omgang bliver det vist en alm af jeg vil overveje når
> økonomien er til det :0)

Og så kan du jo glæde dig over at der ikke er den store risiko - rent
økonomisk. Det ser ud for mig som om priserne på gode brugte objektiver er
stigende, så du vil sandsynligvis kunne sælge en brugt for omtrent hvad du
giver for den.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 14-02-06 19:28

In article <43f20f04$0$2512$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> [...]
> stigende, så du vil sandsynligvis kunne sælge en brugt for omtrent hvad du

Ja det er selvfølgelig en fordel :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : aon

Dato : 14-02-06 21:45

> In article <43f20f04$0$2512$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
> spamhater@nowhere says...

> Ja det er selvfølgelig en fordel :0)

Hej Jakob !

Jeg har en kollega der lige har købt 80-200mm 2.8 ED til 300 Euro ved
Photodose, den gamle 1 grebs, men ok i billedekvalitet "en tung sag"
og så fandt vi en modlysblænde til 20 Euro !

på deres hjemmeside er der noget der hedder gelegenheiten og der under er
der en del brugt

mvh
aon

Fra : Jakob

Dato : 14-02-06 22:19

In article <43f2414b$0$174$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
oz3aap@lite.dk says...

> på deres hjemmeside er der noget der hedder gelegenheiten og der under er
> der en del brugt

Tak for tippet.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 14-02-06 23:52

> [...]

> stigende, så du vil sandsynligvis kunne sælge en brugt for omtrent hvad du

Foriøvrigt jan har du nogensinde prøvet at smide en teleconverter på
den, kan den trække det i ok kvallitet ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-02-06 15:16

Jakob wrote:

> Foriøvrigt jan har du nogensinde prøvet at smide en teleconverter på
> den, kan den trække det i ok kvallitet ?

Jeg blev så frustreret over min 2* TC i forb. med min 300/2.8, at jeg ikke
har gidet den siden, hvorfor den blev forvist fra fototasken og nu henslæber
sit liv(!) inderst i en skuffe.
Og personligt er jeg efterhånden ovebevist om at det er bedre at croppe sig
til det samme udsnit som kan opnås med TC'en. Skarpheden er IMO mindst den
samme, kontrasten er bedre og lysstyrken er bedre med enten mindre blænde
eller kortere eksponeringstid til følge. Eneste fordel ved TC'en er at jeg
får lidt flere pixels at gøre med - men den fordel er (stadig IMO) meget
marginal.
Så jeg tror faktisk ikke jeg overhovedet har prøvet den på 80-200. Beklager.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.