Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Min gamle 400mm bryder sig ikke om kulde
Fra : Georg Tranholm

Dato : 11-02-06 17:44

Hej gruppe.

Jeg har desværre måtte konstatere at min gamle, men ellers stabile Sigma 400
5,6 APO nægter at fungere på mit nye 350D når temperaturen ligger omkring
frysepunktet eller derunder og en aftørring af kontakterne afhjælper det
heller ikke. Inde i den varme stue 21-22g
er der ingen problemer, men her er en 400mm jo ikke meget bevendt. I samme
øjeblik jeg går udendørs melder kameraet err99 selvom autofocus og blænde
melder klar.
Når jeg trykker udløseren helt ned lyder det som om spejlet ikke vipper helt
op. Der er ingen problemer med mine øvrige objektiver ved store
temperaturskift...
Hvad kan være årsag sil fejlen? Jeg er forbandet ked af at vente til at der
osse er stuetemperatur udendørs

Jeg skal lige tilføje at omtalte objek. virker fejlfrit ved alle temp. på
mit gamle anologe eos.

Mvh GT.

Fra : E.M.

Dato : 11-02-06 18:16

> Jeg skal lige tilføje at omtalte objek. virker fejlfrit ved alle temp. på
> mit gamle anologe eos.
>
> Mvh GT.

Hvisse ældre Sigma-objektiver skal re-chippes for at virke på digitalkamera,
det klarer Sigma som en mis.

Mvh. E.M.

Fra : Alex W

Dato : 11-02-06 18:25

"Georg Tranholm" <tranholm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> øjeblik jeg går udendørs melder kameraet err99 selvom autofocus og blænde

Jeg har haft lånt sådane en fætter
Brug objektivet for fuld blænde .. På fast 5,6 er der ingen problemer. Hvis
du prøver at blænde ned kommer en beklagelig err:99.
Sluk kameraet og tænd igen. Det betyder at objektivet skal rechippes hvis du
vil blænde ned.

/Alex W

Fra : Georg Tranholm

Dato : 11-02-06 19:29

> [...]
> Hvis du prøver at blænde ned kommer en beklagelig err:99.
> Sluk kameraet og tænd igen. Det betyder at objektivet skal rechippes hvis

Det lyder meget sandsynligt det du skriver. Det forklarer også hvorfor den
virker i en mørkere stue (aut. fuld blænde) Går jeg udendørs (mere lys -
aut.blænde kører ned og kameraet melder fejl) så det har altså ikke noget
med temp. at gøre. I morgen vil jeg prøve at teste din teori med fast blænde
5,6 i fuldt dagslys. Virker det, hvad jeg tror det gør, er det alligevel kun
en nødløsning, så en
re-chippning ligger nok og lurer lige om hjørnet...
Håber ikke det er for dyrt

Mvh. GT. og tak for alle svar.

Fra :

Dato : 12-02-06 00:04

> [...]
> alligevel kun en nødløsning, så en
> re-chippning ligger nok og lurer lige om hjørnet...

Jeg havde også en 400 APO der skulle omchippes, men Jens Henrik Augustesen
fra Fovitech oplyste mig at den var for gammel! sorry.
Lad os høre hvad du finder ud af?
henrik

Fra : Georg Tranholm

Dato : 12-02-06 16:39

"HØ" <hh@city.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg havde også en 400 APO der skulle omchippes, men Jens Henrik Augustesen
> fra Fovitech oplyste mig at den var for gammel! sorry.
> Lad os høre hvad du finder ud af?
> henrik

hej Henrik
Jeg købte min brugt for næsten 5 år siden så det er svært at vurdere hvor
gammel den er, men jeg vil ihvertfald prøve at kontakte importøren i
morgen. Alex havde ret mht. til at "låse" blænden på 5,6 selv ved -5c
kunne jeg ikke få den til at tabe pusten, så en meget stor del af problemet
må siges at være løst nu...

Når min 400mm en gang imellem kommer til kort, finder jeg denneher
store haubitcher frem.

http://www.kowa-usa.com/sporting_optics/product_ss_td1.php

Den er fremragende til det den først og fremmest er beregnet til, nemlig
når der skal skydes på de helt lange afstande. Den kræver dog et solidt
stativ + fjernbetjent udløser ved 30x tele

Mvh GT

Fra :

Dato : 11-02-06 18:27

> [...]
> der osse er stuetemperatur udendørs
>
> Jeg skal lige tilføje at omtalte objek. virker fejlfrit ved alle temp. på

Har du prøvet på andre digi EOS ?
hvor i landet er du?
Hilsen henrik