Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sort/hvid print
Fra : Frederik Sunne

Dato : 11-02-06 11:10

hej,

Jeg har en indscanning af et negativ som jeg skal have
printet. Det vil jeg gerne have printet på sort/hvid papir.
Jeg fik lavet et print fra:
http://www.billedbutikken.dk/
som blev rigtig godt, men da det er printet på sort/hvid papir
er der farvestik og det hvide er ikke rigtig hvidt. Efterfølgende
prøvede jeg i et par af de lokale fotohandlere på Østerbro, at
få lavet en S/H version, men det gik fuldstændig galt, da
interpoleringen havde gjort kornene til store pletter.

Mit spørgsmål:

Hvor får man lavet et godt sort hvid billede fra digital
kilde, hvor de kan finde ud af interpolere det korrekt?
Det må gerne koste lidt gryn hvis kvaliteten er i orden.

Mvh,

Frederik

Fra : waal

Dato : 11-02-06 12:03

"Frederik Sunne" <frederik_sunneFJERNMIG@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kilde, hvor de kan finde ud af interpolere det korrekt?
> Det må gerne koste lidt gryn hvis kvaliteten er i orden.

Skal vi forstå det sådan at du ikke selv har en blækprinter ?

Det er svært for ikke at sige tæt på umuligt at få et perfekt resultet med
dagens printere der alle benytter farver for at printe i s/h Det kræver en
del manipuleren for at få et godt resultat.

mvh
Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-02-06 22:40

waal skrev:

> Det er svært for ikke at sige tæt på umuligt at få et perfekt resultet med
> dagens printere der alle benytter farver for at printe i s/h Det kræver en
> del manipuleren for at få et godt resultat.

Ja og nej. Canon siges ikke at kunne.
En HP 8750 jeg prøvede kunne heller ikke ( dig. magazinet var det vist,
kunne heller ikke få den til det)
Epson R 2400 kan - så flot
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra : Morten Wartou

Dato : 11-02-06 17:59

Ole Larsen wrote:

> Ja og nej. Canon siges ikke at kunne.
> En HP 8750 jeg prøvede kunne heller ikke ( dig. magazinet var det
> vist, kunne heller ikke få den til det)
> Epson R 2400 kan - så flot

Nej, Ole. Digitalmagasinet skrev: "Sort/hvid er en af HP 8750's
allerstærkeste sider. Ved at benytte sort, mørkegrå og lysegrå blæk opnås de
flotteste grå nuancer, uden antydning af farvestik." De skriver også, at der
naturligvis kan komme et farveskær ved specielle belysninger
(kunstbelysninger, som alle andre udskrifter/fremkaldelser/malerier), men
tilføjer: "...problemet virker noget mindre end ved de andre printere vi har
testet."

En lidt mere nørdet anmelder, photo-i.co.uk, skriver om S/H-udskrifterne fra
8750: "The prints I produced didn't display any colour cast whatsoever."

Steve's Digicams skriver: "Most other photo inkjet printers are only
"mediocre" black and white printers and usually induce a bluish or silver
tone on the print. The HP 8750 produces deep, rich blacks and a wide range
of grays thanks to its Photo Gray ink cartridge. "

Macworld skrev bl.a.: "Black and white photos looked very good with neutral
grays-helped by the printer's gray photo inks."

8750 er i samtlige anmeldelser jeg har læst, blevet rost til skyerne for
dens S/H-egenskaber. Det er trist, at du havde et defekt eksemplar, eller
fejlbetjente den.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-02-06 01:44

Morten Wartou skrev:

> [...]
> flotteste grå nuancer, uden antydning af farvestik." De skriver også, at der
> naturligvis kan komme et farveskær ved specielle belysninger

Åh nej, jeg gider ikke igen, Se selv:

http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=563&side=4

Vær dog glad for din printer som jeg er for min

EOD

Fra : Morten Wartou

Dato : 11-02-06 18:44

Ole Larsen wrote:

> Åh nej, jeg gider ikke igen, Se selv:
>
> http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=563&side=4

Har du overhovedet læst hvad jeg skrev?

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Frederik Sunne

Dato : 11-02-06 21:46

Jeg var efter et fotolab og ikke en flamewar mellem printere.
Nogle gode bud på et godt lap i København?

Mvh,

Frederik

Fra : waal

Dato : 12-02-06 00:39

> Åh nej, jeg gider ikke igen, Se selv:
>
> http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=563&side=4
>
> Vær dog glad for din printer som jeg er for min
>
> EOD

Som anført i testen er heller ikke de nævnte Epson modeller, selv om de gør
et hæderligt forsøg, fri for farvestik, en melding jeg også har fået via en
aktiv i branchen.

mvh
Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-02-06 12:59

"Frederik Sunne"
> [...]
> som blev rigtig godt, men da det er printet på sort/hvid papir
> er der farvestik og det hvide er ikke rigtig hvidt.

Farvestik på s/h papir, det lyder som ren magi..

Efterfølgende
> prøvede jeg i et par af de lokale fotohandlere på Østerbro, at
> få lavet en S/H version, men det gik fuldstændig galt, da
> interpoleringen havde gjort kornene til store pletter.

Interpolering - hvorfor skal det interpoleres, kan du ikke
bare scanne i en højere opløsning

> [...]
> kilde, hvor de kan finde ud af interpolere det korrekt?
> Det må gerne koste lidt gryn hvis kvaliteten er i orden.

Jeg laver perfekte, uden farvestik, s/h print hos den lokale
på alm fuji eller kodak farvepapir, blændende hvidt og
kul sort - for neutralt efter min smag så jeg gir lidt varm
toning inden jeg indleverer det.. Be om at de ikke laver
om på billedet.. -max-

Fra : Frederik Sunne

Dato : 11-02-06 21:45

-max- wrote:
> "Frederik Sunne"

> Farvestik på s/h papir, det lyder som ren magi..

Heh, du har ret, det var naturligvis printet på farvepapir.

> Efterfølgende
>
> Interpolering - hvorfor skal det interpoleres, kan du ikke
> bare scanne i en højere opløsning

- filen fylder 20 mb. Det er indcannet professionelt, problemet
er at deres maskiner åbenbart ikke kunne klare det opløselighed.

Fra : waal

Dato : 12-02-06 00:22

> Heh, du har ret, det var naturligvis printet på farvepapir.

Næppe, på hvidt papir ved hjælp af farverne cyan, magenta og gul. s/h i det
digitale univers er og bliver, i ordets bogstaveligste betydning, et
blålys - desværre.

mvh
Michael

Fra : Klaus Madsen

Dato : 12-02-06 16:54

"Frederik Sunne" <frederik_sunneFJERNMIG@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> kilde, hvor de kan finde ud af interpolere det korrekt?
> Det må gerne koste lidt gryn hvis kvaliteten er i orden.

Hej Frederik

Det kan jeg sikkert klare for dig, hvis du ikke er tilfreds betaler du
intet.

Du kan se hvordan du kan kontakte mig her: http://www.blaende8.dk/

Mvh. Klaus