Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bare af nysgerrighed...
Fra : zen

Dato : 08-02-06 19:04

Det er mit indtryk af brugerne af dette forum, bland andre, har en
hulens masse foto isenkram. Jeg synes ikke der fremgår tydeligt om nogen
rent faktisk lever af det?

Jeg ser ofte billeder fra diverse .dk foto nyhedsgrupper taget med store
(meget dyre) faste tele'er og Nikon D2X og Canon 1Dx og det der er
dyrere. Er det "bare" en dyr hobby for de fleste af jer, eller tjener i
pengene ind igen på gearet, og derfor skal det være dyrt(læs: dyrt er
ofte = god kvalitet) for at det kan bruges til arbejdet? Og jo jeg ved
godt, at det dejligt ,at arbejde med noget ordentligt grej. Har selv 5
fiskestænger som samlet koster lidt over 30.000kr. Folk der ikke fisker
fatter ikke hvad jeg snakker om, hehe

Det kunne være interessant at se hvad de forskellige har af gear, for
hvem siger det er dårligt at være misundelig på andres koner.... eller
fotogear

Jeg kan selv starte, men jeg har noget så uimponerede som et lille ældre
Canon point and shoot digital kamera.

- zen

Fra : KsK

Dato : 08-02-06 19:24

> - zen

tror ikke nogle prof fotografer gid høre på al det vås der bliv fyr af i
dette forum !!! men skulle ikke kunne sige det

KsK

Fra : qwert

Dato : 08-02-06 19:45

> Jeg kan selv starte, men jeg har noget så uimponerede som et lille ældre
> Canon point and shoot digital kamera.

Har et Ixus 500 - det er et point and shoot later ( - og ofte too late)

Per

Fra : E.M.

Dato : 08-02-06 19:51

"qwert" <vandvarmer@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har et Ixus 500 - det er et point and shoot later ( - og ofte too late)
>
> Per

Har et EOS 20D, batterigreb, Speedlite 580EX og et par objektiver der rækker
fra 18 til 400 mm. ( flere objektiver), og der er tale om ren hobby.

E.M.

Fra : Alex W

Dato : 08-02-06 20:05

> Jeg synes ikke der fremgår tydeligt om nogen rent faktisk lever af det?

Hej - zen

Der er faktisk halv og helpro fotografer herinde på sitet.
Der blev spurgt om tilsvarende for et par år siden.
Det veksler lidt og hovedparten er bare glade fotofreaks.
Om folk lever af det eller ej er da ligegyldigt.
Folk hygger sig ved at komme med inlæg, billedeksempler eller give et besyv
med, og det er pointen.

/Alex W

Fra : KsK

Dato : 08-02-06 20:51

hej alex hver er hel pro her ind ???
Ksk

Fra : Alex W

Dato : 08-02-06 21:15

"KsK" <ksk@allg.dk> skrev i en meddelelse
> hej alex hver er hel pro her ind ???
> Ksk

Halv eller helprofessionel
..... en helprofessionel, er efter min terminologi, folk der har sin
hovedindkomst ved at fotografere.
..... halv-pro er folk der kan tjene penge på at fotografere, men har en
anden hoved- eller bi-inkomst.
.... om folk kan fotografere eller ej, er ikke medregnet. )

/Alex W

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-02-06 21:00

zen wrote:
> Det er mit indtryk af brugerne af dette forum, bland andre, har en
> hulens masse foto isenkram. Jeg synes ikke der fremgår tydeligt om nogen
> rent faktisk lever af det?

Tjah... Jeg startede med at fotografere, da jeg som lille knægt kunne nå
op til lukkeren på fars Kodak Retina 1-C. Har samlet forskelligt Nikon
siden slutningen af 1960'erne. Skiftede fra sort/hvid til farvedias
omkring 1980. For et års tid siden blev jeg kaldt til møde med
revisoren, der undredes over at jeg fakturerede fotoopgaver, uden at han
kunne se, at jeg havde købt et kamera. Jeg laver mange tekniske
optagelser til mit firma's projekter, så jeg anskaffede et digitalt hus,
der kan bruge mine "gamle" objektiver. Resten får du ikke detaljer om,
men jeg er KUN til faste brændvidder med stor lysstyrke. Mit "sukkertøj"
er 105/2.8 macro, 80/1.4 og 300/2.8.

Mit ældste kamerahus i samlingen (Nikon FG fra 1982) bliver stadig
luftet, når forholdene kræver det. Det er letvægts og rent manuelt, uden
batterier eller motor, så det kommer stadig med på fjeldture.

Ja noget er hobby, og noget faktureres. Jeg er ikke fo'graf af uddannelse.

Bo//

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-02-06 22:30

zen wrote:
> Det er mit indtryk af brugerne af dette forum, bland andre, har en
> hulens masse foto isenkram. Jeg synes ikke der fremgår tydeligt om
> nogen rent faktisk lever af det?

Der er enkelte hel og halv prof imellem - men de har samtidig foto som
hobby, så de har også deres berretigelse her i gruppen.

> [...]
> ordentligt grej. Har selv 5 fiskestænger som samlet koster lidt over
> 30.000kr. Folk der ikke fisker fatter ikke hvad jeg snakker om, hehe

Og det samme gælder foto som hobby - mange starter i den billige ende - og
efterhånden som interessen bliver større, så bliver kravene til udstyret
også større - og så kan prisen godt komme meget højt op

Så på samme måde som du bruger 30.000 på fiskestænger - så kan der nemt ryge
langt over 30.000 på et ordentligt kamera plus udstyr

> Jeg kan selv starte, men jeg har noget så uimponerede som et lille
> ældre Canon point and shoot digital kamera.

Jeg har været på vognen med både analoge slr og digitale slr, men er gået st
skridt "baglæs" og har nu kun to ps kameraer Canon G3 og Panasonic FZ10 -
det er hvad interessen rækker til i øjeblikket

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : "HpeA

Dato : 08-02-06 22:55

"zen"skrev i en meddelelse
> [...]
> godt, at det dejligt ,at arbejde med noget ordentligt grej. Har selv 5
> fiskestænger som samlet koster lidt over 30.000kr. Folk der ikke fisker

* Grin* De 30 K kunne jeg da godt have smidt lidt ud på noget bedre
udstyr på henholdsvis :
Mtb ( Mountain Bike )
Trials Cykel ( Omvendt Mtb....man køre ikke, men forhindringer er tilsvar.
lige høje. lige ufremkommelige men igennem kommer man )
Konica Minolta Dynax 7D.....

Men indtil videre kan jeg _nøjes_ ( Læs : Har ikke meget fritid ) mit
Olympus C 4040 Z, som jeg har udstyret med vidvinkel, tele og makro.-
konverter. Dertil Flash-skinne & en FL 40 flash ( Med Stofen bouncer i
guld, grøn og normal ).
Div. dioptri forsatser ( håber det hedder sådan.... Jeg købte dem som
dette )

Det er hvad der er tilrådighed, og hvad der bliver brugt. Har været på
fotokritik.dk, men det virkede ikke rigtigt for mig, specielt når man ikke
får tiden til at lappe rundt og tage nogle fotos, eller har tid til at lure
hvad andre nu får i kassen.

Fik interressen for foto tilbage i 87/88 på EFG. Det var et tilvalgsfag, så
det var bare noget der lød til at man kun skulle læne sig tilbage i stolen
og have alle timerne man skulle ha´ på en uge........meeeeeeen altså det
blev pludselig spændende . Det var jo S/H og man skulle selv fremkalde
film rullen. Man skulle selv belyse papir og tage stilling til en hel
masse..........!. Det kunne være dejligt at prøve den manuelle måde igen,
istedet for alt det her digitale. Ikke at digital er fjenden eller, men
bare nemmere !.
Dengang var der kun en chance for at få billedet på papir, for en lille fejl
i posen eller i fremkaldelsen.......

> Det kunne være interessant at se hvad de forskellige har af gear, for
> hvem siger det er dårligt at være misundelig på andres koner.... eller
> fotogear

Der står et eller andet i de ti bud, meeeeeeen det er vist mange år siden

> Jeg kan selv starte, men jeg har noget så uimponerede som et lille ældre
> Canon point and shoot digital kamera.

Og ?. Hvis du er tændt på at futte rundt med det og tage nogle fotos, så
lad dig endlig ikke stoppe .

MvH.

Hp

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-02-06 16:05

HpeA < 4700 > wrote:

> Trials Cykel ( Omvendt Mtb....man køre ikke, men forhindringer er tilsvar.
> lige høje. lige ufremkommelige men igennem kommer man )

Dem der ikke ved hvad trial cykling er kan ses her:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/mennesker_&_miljoeer/sport/preview_1of8.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : "HpeA

Dato : 12-02-06 10:18

"Niels Riis Ebbesen" skrev i en meddelelse

> Dem der ikke ved hvad trial cykling er kan ses her:

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/mennesker_&_miljoeer/sport/preview_1of8
..html

Tak for kigget der, Niels. Har ikke kunne finde nogle billeder fra DM
2005. Men det er nu ændret, og superb´ billeder med knald i farverne. Har
endnu ikke fået lagt billederne op fra 2004, men hva´ fanden man kan jo ikke
være flere steder på en gang.
Du har osse fået skudt et par af de lokale drenge og kammerater til
undertegenet, så det er endnu et smil på læben.

MvH.

Hp

Fra : Futte

Dato : 09-02-06 23:13

> Jeg kan selv starte, men jeg har noget så uimponerede som et lille ældre
> Canon point and shoot digital kamera.
>
> - zen

Jeg er ren novice på dette område... men glæder mig til at kunne komme
udendørs, så der kan "skydes" lidt fugle og modelfly...

Mit gear består af et (syntes jeg) dejligt Konica minolta z6, med macro og
soom - hva' det svare til, af nogle af de omtalte linser i dette forum ved
jeg ikke....
Desuden har jeg arvet et gammelt fotostativ, men ønsker mit et af de 1
benede, ved ikke hvad de hedder eller koster.....

Mit udstyr står vel min kone i ca. 3500,- (julegave) - om det bliver til
mere sofistikeret udstyr vil vise sig, hvis altså interessen holder.....