Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billigt farvefilter til flash
Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 07-02-06 22:57

Nu der er så meget gang i kreativiteten med hjemmelavet tilbehør til
flashes, så har jeg også lavet noget. Inspireret af Sto-Fens "Gold
Omni-Bounce OC-600GL", som ikke lige er til at få fat på herhjemme,
har jeg lavet en billig erstating:

Først tages en passende orange transparent badebold. Jeg fandt engang
en hos Ærlige Bent til en 10'er. Det var en stor moppedreng med en
diameter på over en meter, så der er materiale nok til hundredevis af
flashes. Et stykke af bolden klippes til, så den passer til ens flash.
http://www.ejberg.dk/external/dkfritidfoto/filter1.jpg

Jeg bruger så den indbyggede vidvinkeladapter til at holde den på
plads:
http://www.ejberg.dk/external/dkfritidfoto/filter2.jpg

Og voila, her er resultatet med kameraet sat til Incandecent WB. Først
uden badebold-filteret:
http://www.ejberg.dk/external/dkfritidfoto/filter3.jpg

Og så med:
http://www.ejberg.dk/external/dkfritidfoto/filter4.jpg

Den eneste ulempe jeg umiddelbart kan få øje på, er at badebolde nok
er svære at få fat på lige for tiden

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-02-06 23:25

Mikael Ejberg Pedersen wrote:

> [...]
> diameter på over en meter, så der er materiale nok til hundredevis af
> flashes. Et stykke af bolden klippes til, så den passer til ens flash.

Da jeg købte en SB-800 fulgte der filtre med, men jeg kan se på Nikon's
hjemmeside at det gør de ikke til SB-600. Underligt.

Ellers er de fleste større blomsterhandlere, chokoladehandlere og
vinhandlere leveringsdygtige i farvet gennemsigtig folie i mage farver.
Og vel at mærke også udenfor badeboldesæsonen

Bo //