Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opretning af horisont i PS CS2
Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-02-06 17:32

Det er sikkert blot fordi jeg er blind og dum - men jeg kan sgu'tte finde
det værktøj, jeg mener at have hørt, der skulle være i PS til opretning af
horisont. Vil en behjertet sjæl mon hjælpe mig?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-02-06 17:55

Jan Bøgh skrev:
> [...]
> det værktøj, jeg mener at have hørt, der skulle være i PS til opretning af
> horisont. Vil en behjertet sjæl mon hjælpe mig?

Samme stde som i CS: tools/eyedropper/measure/ og roter abitra..

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-02-06 18:04

Ole Larsen wrote:

> Samme stde som i CS: tools/eyedropper/measure/ og roter abitra..

Tjae - selvom selv blinde høns finder fugls føde - så havde jeg heller ikke
fundet det i CS. Jeg har skam omhyggeligt indtastet rotationsvinklen hver
gang. På den anden side - man bliver ret god til at bedømme vinkler (men
åbenbart ikke nok til at man retter kameraet op inden knipseriet.

vh
Jan
- der nok snart bliver ganske urimelig pga. af abstinenser og manglende
kamera

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-02-06 18:24

Jan Bøgh skrev:

> - der nok snart bliver ganske urimelig pga. af abstinenser og manglende
> kamera

Både abstinenser og manglende dims - du lever farligt.........

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-02-06 17:58

Jan Bøgh wrote:
> Det er sikkert blot fordi jeg er blind og dum - men jeg kan sgu'tte
> finde det værktøj, jeg mener at have hørt, der skulle være i PS til
> opretning af horisont. Vil en behjertet sjæl mon hjælpe mig?

OK - jeg klarede det med en gang googling.
Man skal bare lære at stave til 'horizont' - så går det let.

Og for en ordens skyld:
Man trækker en line med måleværktøjet (Measurement tool) og bruger
Image->Rotate Canvas->Arbitrary.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-02-06 18:31

Jan Bøgh skrev:

> Man trækker en line med måleværktøjet (Measurement tool) og bruger
> Image->Rotate Canvas->Arbitrary.

Eller brug Lens Correction-filteret. Der har du et Straighen Tool
og når billedet er rettet op, kan du få kanterne væk ved at trække
mod højre med Scale-skyderen nederst til højre i Lens Correction-
vinduet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben

Dato : 05-02-06 19:22

> [...]
> og når billedet er rettet op, kan du få kanterne væk ved at trække
> mod højre med Scale-skyderen nederst til højre i Lens Correction-

Det er bare ærgeligt at det resampler billedet, i stedet for at croppe. En
lidt bedre crop-funktion i Lens Correction filteret kunne være fedt, især
hvis man ændrer perspektivet, for så mister man jo noget af billedet, når
man bruger Scale.

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-02-06 19:50

Esben skrev:

> Det er bare ærgeligt at det resampler billedet, i stedet for at
> croppe.

Du resampler jo også billedet ved at rotere det, og jeg tvivler
på at den begrænsede skalering, der normalt er behov for, for at
slippe af med kanterne ved opretning af f.eks. en horisont, vil
kunne ses med det blotte øje.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Brian S

Dato : 05-02-06 19:03

OK - jeg klarede det med en gang googling.
Man skal bare lære at stave til 'horizont' - så går det let.

Ja, og med "horizon" går det endnu lettere...