(måske offtopic) hvor længe går der før ko~
Fra : Mach

Dato : 14-06-01 14:22

Jeg håber ikke, at det er alt for offtopic.

Hvis jeg drikker en kop kaffe, hvor længe vil der så gå før jeg vil kunne
mærke den opkvikende effekt af koffeinen?

Med venlig hilsen Mark Andreas Christensen

Fra : Jane

Dato : 14-06-01 14:31

Uprofessionelt bud...
Hvis man kan sammenligne med effekten af nikotin..10 - 20 sek. Jeg vil måske
tro det er lidt længere, men nikotin tager 10 sek. for at komme ud i
blodet..

Jane

Fra : Henrik Schmidt

Dato : 14-06-01 23:39

"Jane" <jane@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
måske
> tro det er lidt længere, men nikotin tager 10 sek. for at komme ud i

Det kan man ikke, for nikotin optages direkte i blodet via lungerne, mens
koffein optages gennem mavetarmkanalen. Derfor går der nok ca. 1 time iflg.
lægemiddelkataloget.

Mvh,
Henrik Schmidt

Fra : /arcana

Dato : 15-06-01 10:53

"Henrik Schmidt" <smurfREMOVETHIS@rrk.kollegienet.dk> wrote in message

> Det kan man ikke, for nikotin optages direkte i blodet via lungerne, mens
> koffein optages gennem mavetarmkanalen. Derfor går der nok ca. 1 time
iflg.
> lægemiddelkataloget.

Er du sikker på at det gælder for koffein i en forholdsvis tynd vandig
opløsning? Hvis koffein kan optages gennem maveslimhinden, ligesom alkohol,
kan det vel gå meget hurtigere.

Jeg oplever i hvert fald subjektivt virkningen af en kop kaffe på ganske
kort tid (minutter).

LMK beskriver vel desuden koffeintabletter, og ikke infus. coffea arabicae?

/arcana

Fra : Thomas Kratz

Dato : 19-06-01 17:57

Henrik Schmidt <smurfREMOVETHIS@rrk.kollegienet.dk> skrev

> [...]
mens
> koffein optages gennem mavetarmkanalen. Derfor går der nok ca. 1 time

Det er vel også i høj grad et spørgsmål om hvorvidt man indtager kaffen
på tom eller fuld mave. På tom mave vil virkningen indtræde langt
hurtigere, som det også er tilfældet for de fleste lægemidler. Derudover
spiller det også en rolle om stoffet er en syre eller en base. Nu kan
jeg ikke huske den nøjagtige kemiske formel for koffein, men det er vist
et eller andet form for alkaloid, hvilket betyder at det i mavens sure
miljø vil være på den protonerede form, hvilket forsinker optagelsen.

Med venlig hilsen
Thomas Kratz

Fra : /arcana

Dato : 14-06-01 14:34

"Mach" <Machs-nospam-@email.dk> wrote in message

> Hvis jeg drikker en kop kaffe, hvor længe vil der så gå før jeg vil kunne
> mærke den opkvikende effekt af koffeinen?

Hvad synes du selv? Eller du drikker måske ikke kaffe?
Jeg vil sige indenfor et minut - hvis det ellers er en god kaffe i
"receptpligtig styrke", som vi siger på mit arbejde.

/arcana

Fra : [Ex] Pita

Dato : 09-07-01 23:30

> Jeg håber ikke, at det er alt for offtopic.

Njaa, måske dk.videnskab

--
Lasse