ditital signatur: fra pc til mac
Fra : Kristoffer Karkov

Dato : 05-03-06 18:00

Jeg prøver at få 2 digitale signaturer kopieret fra min pc til min mac.
Jeg er kommet så langt at jeg har fået lavet 2 stk. *.pkcs12 filer.
Disse har jeg lagt ind i "Hovednøglering". Jeg kan nu logge på f.eks.
e-boks men jeg har 2 problemer:
1. Jeg kan ikke vælge hvilken signatur jeg vil benytte
2. Jeg kan logge på UDEN at skrive min adgangskode!

Hvad gør jeg for at løse de to problemer?

Mvh
Kristoffer

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-03-06 21:22

Kristoffer Karkov <k_karkov@hotmail.com> wrote:

> [...]
> 2. Jeg kan logge på UDEN at skrive min adgangskode!
>
> Hvad gør jeg for at løse de to problemer?

Omdøb .pkcs12 til p12 før import.

Sæt password for log on til OS X.

Det sidste er en fejl fra TDC's side. Der er kun password beskyttelse på
Windows versionen. Det er samme misere som i Firefox, og som bladet
Ingeniøren skrev om for nyelig.

Fra : Mads

Dato : 06-03-06 08:10

Axel Hammerschmidt wrote:

> Sæt password for log on til OS X.
>
> Det sidste er en fejl fra TDC's side. Der er kun password beskyttelse på
> Windows versionen. Det er samme misere som i Firefox, og som bladet
> Ingeniøren skrev om for nyelig.

Tja, det er et spørgsmål om synsvinkel. I stedet for at hakke på TDC,
burde man nu hellere rose dem for at vælge en åben standard istedet for
en proprietær netbank løsning.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-03-06 17:23

Mads <mads@iname.com> wrote:

> Tja, det er et spørgsmål om synsvinkel.

Nej, det er da et spørgsmål om sikkerhed.

Fra : Mads

Dato : 07-03-06 09:09

Axel Hammerschmidt wrote:

> Nej, det er da et spørgsmål om sikkerhed.

Nu talte om hvor skylden for problemet lå.

Hvis vi skal snakke om sikkerhed, skal man ikke lave en software
løsning. I stedet burde VTU have smidt en chip på sygesikringskortet.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Kristoffer Karkov

Dato : 06-03-06 22:50

> Omdøb .pkcs12 til p12 før import.

Jep det har jeg gjort - giver mig et certifikat og en privat nøgle.

> Sæt password for log on til OS X.

Hvor gør jeg det? - jeg har sat flueben ved "bed om adgangskoede til
nøglering" under adgangskontrol til privat nøgle. Resultatet er uændret.
Jeg kan logge på med digital signatur uden at taste kode og jeg kan ikke
vælge hvilken jeg vil benytte.

Hvad gør jeg galt?

Mvh
Kristoffer

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-03-06 23:02

> Hvor gør jeg det?

Systemindstillinger/Konti/Log ind (nederste venstre hjørne).

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 07-03-06 07:10

Kristoffer Karkov wrote:
> [...]

Hvis du vil have at safari spørger om adgangskoden når den benytter den
digitale signatur kan du gøre følgende:

Åben "keychain"
Vælg kategorien "keys"
Marker nøglen til din signatur
Tryk på det lille "i" nederst i skærmen
Vælg fanen "access control"
Sørg for at her er sat kryds i "confirm before allowing access" og "ask
for keychain password".
Endelig skal du huske at fjerne alle programmer fra listen nederst hvor
der står "always allow access by these applications".

Med venlig hilsen
Thomas Bendsen

Fra : Kristoffer Karkov

Dato : 07-03-06 23:00

Thomas Bendsen skrev:

> [...]
> Endelig skal du huske at fjerne alle programmer fra listen nederst hvor
> der står "always allow access by these applications".

Ok... nu kan spørger safari efter adgangskode til OS X. 2 spørgsmål:

1. Kan jeg ikke vælge at bruge min adgangskode til digital signatur?
2. Hvordan vælger jeg hvilken digital signatur jeg vil benytte? (Det kan
da ikke passe at jeg kun kan benytte én?)

Mvh
Kristoffer

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 08-03-06 07:08

Kristoffer Karkov wrote:

> Ok... nu kan spørger safari efter adgangskode til OS X. 2 spørgsmål:
>
> 1. Kan jeg ikke vælge at bruge min adgangskode til digital signatur?
Ikke forstået. Er det ikke lige netop det du har opnået med ovenstående
fremgangsmåde? Jeg bliver i hvert fald spurgt om min adgangskode hver
gang et program forsøger at benytte min signatur.

> 2. Hvordan vælger jeg hvilken digital signatur jeg vil benytte? (Det kan
> da ikke passe at jeg kun kan benytte én?)

Her kan jeg desværre ikke hjælpe dig, da jeg ikke har haft lejlighed til
at eksperimentere med to signaturer.

MVH Thomas

Fra : Kristoffer Karkov

Dato : 08-03-06 20:12

> Ikke forstået. Er det ikke lige netop det du har opnået med ovenstående
> fremgangsmåde? Jeg bliver i hvert fald spurgt om min adgangskode hver
> gang et program forsøger at benytte min signatur.

Safari spørger efter adganskode til OS X - jeg har en særskilt
adgangskode til min digitale signatur. På min pc bliver jeg bedt om at
taste koden til min digitale signatur når jeg vil benytte den, og det er
det jeg gerne vil frem til. Som det er nu kan enhver der kan bruge min
computer også bruge min digitale signatur...

Mvh
Kristoffer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-06 23:35

> [...]
> det jeg gerne vil frem til. Som det er nu kan enhver der kan bruge min
> computer også bruge min digitale signatur...

Åben programmet /Applications/Utilities/Keychain.app
Vælg den nøglering dit eget certifikat liger i.
Lokaliser certifikatet og marker det.
Tryk på knappen "i" til højre for "+"knappen i vinduets nederste ramme.
Scroll helt ned i det nyligt åbnede vindue.
Klick på pilen ud for "Godkendelsesindstillinger".
Rediger dine sikkedhedspolitikker så du skal indtaste din nøglerings
kodeord _hver_ gang certifikatet anvendes.

Det var den idiotsikre version, og så gider jeg ikke besvare flere
spørgsmål om "fejl" i den digitale signatur, blot fordi der ikke popper
en password dialog op, når man logger på en hjemmeside med
certifikatet.

Fra : Karl Antz

Dato : 09-03-06 00:05

> [...]
> spørgsmål om "fejl" i den digitale signatur, blot fordi der ikke popper
> en password dialog op, når man logger på en hjemmeside med

Jeg tror der kører nogle misforståelser her

Kristoffer vil formodentlig have at der ikke bliver bedt om hans "os
x-password" men om det password som er bundet til signaturen - og som
bliver aktiveret når hans nøglerings-password bliver indtastet.

Det er den gamle misforståelse om flerbrugssystemer her:

OS X-passwordet er _ikke_ passwordet til computeren men _kun_ passwordet
til brugeren, i dette tilfælde Kristoffer; og dette password MÅ MAN IKKE
GIVE FRA SIG ...

Til gengæld fungerer nøgleringssystemet også perfekt, når man ikke giver
sin personlige nøgle videre: det ene password sikrer at man selv har
adgang til alt det der er gemt i nøgleringen uden at skulle huske, mens
andre ingen adgang får.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 09-03-06 09:58

Kristoffer Karkov wrote:

> [...]
> det jeg gerne vil frem til. Som det er nu kan enhver der kan bruge min
> computer også bruge min digitale signatur...

Hej Kristoffer

Du kan ændre passwordet for den nøglering der hedder "login" (hvor dit
certifikat ligger) under edit-change password.

Men som andre også har skrevet, så forstår jeg ikke hvorfor det er et
problem for dig. Du har vel ikke givet dit login-password til andre, og
da slet ikke til nogen du ikke stoler på?

MVH Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-03-06 17:41

Thomas Bendsen <tbendsen@stofanet.dk> wrote:

> Du kan ændre passwordet for den nøglering der hedder "login" (hvor dit
> certifikat ligger) under edit-change password.

alternativt kan man lægge sine certifikater i en anden nøglering, evt.
på en USB stick.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-03-06 00:41

Thomas Bendsen <tbendsen@stofanet.dk> wrote:

> Hvis du vil have at safari spørger om adgangskoden når den benytter den
> [...]

Hvad forstår du med 'kategorien "keys"'? Jeg kan ikke finde det i min
engelsk sprogede OS X 10.3.9.

> [...]
> Endelig skal du huske at fjerne alle programmer fra listen nederst hvor
> der står "always allow access by these applications".

Er det en one-way-street? Vil det forhindre en tyv, der er i besiddelse
af min PB, i at føre indstillen tilbage?

(Jeg har ikke kunne afprøve det, fordi jeg ikke kan finde noget der bare
minder om 'kategorien "keys"' i den engelsksprogede version).

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 08-03-06 07:06

Axel Hammerschmidt wrote:

> Hvad forstår du med 'kategorien "keys"'? Jeg kan ikke finde det i min
> engelsk sprogede OS X 10.3.9.

Jeg benytter også den engelske version (dog version 10.4). Længst til
venstre i programmets skærmbillede har jeg feltet "Keychains" og
nedenunder det har jeg "Category". Heri har jeg et punkt der hedder
"Keys" som er illusteret med en nøgle. Nøglen til mit certifikat ligger
som sagt under Keys i den nøglering der hedder "login".

> Er det en one-way-street? Vil det forhindre en tyv, der er i besiddelse
> af min PB, i at føre indstillen tilbage?

Hvis jeg forsøger at ændre indstillingen skal jeg angive mit kodeord, så
ja! det ser ud til at være effektivt.

> (Jeg har ikke kunne afprøve det, fordi jeg ikke kan finde noget der bare
> minder om 'kategorien "keys"' i den engelsksprogede version).

Mystisk. Kan du så ikke finde nøglen til dit certifikat på en anden
måde? Den må være der et eller andet sted.

MVH Thomas