Wiki
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-03-06 21:27

Hejsa,

Er der nogen der kan anbefale en wiki-løsning som kan køre på Mac OS X
server (PHP/MySQL) og virker med Safari-browseren (altså editering)?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jochke

Dato : 05-03-06 10:18

René Frej Nielsen skrev:
> Er der nogen der kan anbefale en wiki-løsning som kan køre på Mac OS X
> server (PHP/MySQL) og virker med Safari-browseren (altså editering)?

Hej René.

Jeg har gode erfaringer med http://www.mediawiki.org/wiki/MediaWiki

/Jochke

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-03-06 11:27

Jochke <jochke13@aub.dk> wrote:

> Hej René.
>
> Jeg har gode erfaringer med http://www.mediawiki.org/wiki/MediaWiki

OK, det er ihvertfald et kompetent system, men jeg har bare læst at
det skulle være lidt svært at komme i gang med.

Er der en WYSIWYG editor? Jeg skal bruge systemet til et intranet, og
det er ikke særligt teknisk mindede folk som skal bruge det, så hvis
editoren ligner Word, så er det bestemt ingen ulempe.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jochke

Dato : 06-03-06 00:41

René Frej Nielsen skrev:

> OK, det er ihvertfald et kompetent system, men jeg har bare læst at
> det skulle være lidt svært at komme i gang med.

Jeg synes det er ret nemt at komme igang med. Jeg har ikke prøvet at
installere det på MacOSX, kun på FreeBSD. Men du kan jo nemt aktivere
Apache og installere PHP på MacOSX. Du skal også have MySQL installeret.
Selve installationen af MediaWiki synes jeg ikke er svær. Der er en
fin guide man kan følge. Det er lidt sværere når man skal til at tweake
og konfiguere. Men der findes enormt meget god dokumentation til det hele.

> Er der en WYSIWYG editor? Jeg skal bruge systemet til et intranet, og
> det er ikke særligt teknisk mindede folk som skal bruge det, så hvis
> editoren ligner Word, så er det bestemt ingen ulempe.

Der findes et WYSIWYG plugin, der er baseret på FCKEditor.
http://meta.wikimedia.org/wiki/FCKeditor

Der findes i det hele taget en masse plugins på
http://meta.wikimedia.org/wiki/Category:Mediawiki_Extensions.

Om FCKEditoren virker, hvor svær den er at isntallere og om resultatet
bliver ordentligt, aner jeg ikke noget om, da jeg ikke har prøvet det.
Ellers er Wiki formatering ikke svært at lære. Det er endnu nemmere end
HTML og Latex.

Her er en god guide på dansk til wiki sproget:
http://da.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Hvordan_redigerer_jeg_en_side

Det største argument for at vælge MediaWiki, vil jeg påstå, er
udbredelsen af systemet og dermed den store mængde hjælp man kan få.

/Jochke

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-03-06 02:15

> [...]
> og konfiguere. Men der findes enormt meget god dokumentation til det hele.

Jeg har en Mac OS X Server til formålet. så Apache, PHP og MySQL er
allerede i gang. Jeg har rodet med et par forskellige CMS-systemer,
såsom Mambo, til det her intranet, men jeg hælder mere til et
wiki-system, så alle lettere kan bidrage med viden.

Selve installationen skræmmer ikke, for det burde ikke være så svært,
men det er mere hvis det helt umuligt at få systemet til at se pænt
ud. Der ser ud til at være et par pæne themes, men ellers ser resten
ud til bare at være forskellige farvevarianter af standard-themet.

Jeg har lige installeret TWiki, og den ser også ganske god ud. Der
mangler dog tilsyneladende et rigtigt support-forum, hvilket jeg ikke
helt kan lide, men det kan godt være, at jeg ikke har set godt nok
efter.

> [...]
> bliver ordentligt, aner jeg ikke noget om, da jeg ikke har prøvet det.
> Ellers er Wiki formatering ikke svært at lære. Det er endnu nemmere end

Det er sikkert meget nemt, og jeg synes også det ser ganske
overskueligt ud, men det duer bare ikke til alm. computerbrugere. Hvis
jeg skal have folk igang med at poste deres viden på intranettet, så
skal de ikke afskrækkes af, at de skal til at lære koder. Derfor skal
det ligne et alm. tekstbehandlingsprogram.

FCKEditor kender jeg fra Mambo, så det lyder ikke helt dumt.

> [...]
>
> Det største argument for at vælge MediaWiki, vil jeg påstå, er
> udbredelsen af systemet og dermed den store mængde hjælp man kan få.

Ja, systemet skal nok blive udviklet i lang tid fremover, men man skal
nok ikke regne med at se features, som Wikipedia ikke har brug for.
Det er nok "faren" ved at vælge MediaWiki.

--
Mvh.
René Frej Nielsen