linksys trådløs router problemer :(
Fra : Michael Holm

Dato : 02-03-06 00:51

har skulle hjælpe en ven med opsætning af familiens netværk.
De har bredbånd via TDC, og har købt en Linksys WTR54G trådløs router.
De har 1 PC, en ældre iMac og en ældre eMac.

TDC har jo sådan en underlig form for tilmeldning af udstyr. så da
Linksys'en skulle tilslutte, skulle PC'en (som var den eneste der var på
nettet) afmeldes, også skulle Linksys tilmeldes. så langt så godt!

Nu kunne Mac'erne uden problemer sluttes til Linksys'en via en af de 8
ethnernet porte, men... da eMac'en (som har Airport kort) står i den
anden ende af huset skulle den gerne på trådløst.

Og af en eller anden grund kan vi ikke tilslutte os hverken med min
bærbare, som ellers ikke plejer at havde problemer, eller med eMac'en :(
Netværket kan ses og man får lov at prøve og taste password ind men
siger så den fejler med at forbinde...

Da vi er i tvivl om passwordet til netværket, prøver vi så at logge på
routerens web-interface (pyha at vi havde skrevet det password ned :)
men det er som om det ikke loader ordenligt i browseren, det eneste man
kan se er nogle bokse nedaf der kan udfyldes (og som er udfyldt) men der
står ikke noget tekst - ligesom en dårlig hjemmeside lave i Frontpage,
så den ikke kan ses på en Mac :)

Desvære så siden også ud når vi prøvede fra XP PC'en (både i IE og
Firefox)

Nogen der har prøvet et setup ala det før eller bare har et godt råd
(gerne noget indlysende jeg har overset) ?

Har sat svigermors trådløse om uden alle disse problemer, men de var via
Cybercity... syntes virkelig TDC har en underlig måde at styre folk
tilgang til deres net :(

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-03-06 02:13

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

<snip>

> [...]
> kan se er nogle bokse nedaf der kan udfyldes (og som er udfyldt) men der
> står ikke noget tekst - ligesom en dårlig hjemmeside lave i Frontpage,

Du skal lave en re-set af routeren. Find knappen og hvordan man gør i
dokumentationen.

Fra : Michael Holm

Dato : 02-03-06 08:47

> Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:
>
> <snip>

> Du skal lave en re-set af routeren. Find knappen og hvordan man gør i
> dokumentationen.

Det gjorde vi utallige gange under den første opsætning :)
Tror det du vil hjælpe på dens web-interface ?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-03-06 21:02

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> Det gjorde vi utallige gange under den første opsætning :)
> Tror det du vil hjælpe på dens web-interface ?

Måske. Jeg har samme problem med konfigureringen i en D-Link access
point som er koblet til en SMC router. Siderne ville ikke loade. Jeg
bemærkede, at det altid skete når jeg gik ind igen, men ikke var der
første gang. Resultatet blev, at da jeg havde været igennem opsætningen
og noteret hvad der skulle stå på de forskellige sider, lavede jeg en
sidste reset med knappen og kørte så igennem i et hug og lod så være med
at pille mere når jeg kunne konstaterer at det virkede.

Det er en billig sag så jeg gider ikke reklamere når nu havde fundet den
work around.

Fra : Michael Holm

Dato : 03-03-06 00:05

> [...]
> at pille mere når jeg kunne konstaterer at det virkede.
>
> Det er en billig sag så jeg gider ikke reklamere når nu havde fundet den

Tror jeg vil prøve det når jeg kommer derover næste gang!

Fra : Christian Bech

Dato : 02-03-06 09:40

In article <1hbjr2c.13jcfrk91jvlhN%fakeemail@anthro.ku.dk>,
fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) wrote:

> [...]
> Linksys'en skulle tilslutte, skulle PC'en (som var den eneste der var på
> nettet) afmeldes, også skulle Linksys tilmeldes. så langt så godt!

Er det kabel? Jeg havde i hvert fald ikke det problem med deres ADSL.

> Da vi er i tvivl om passwordet til netværket, prøver vi så at logge på
> routerens web-interface (pyha at vi havde skrevet det password ned :)

Det er faktisk ikke så vigtigt. Der er en reset-knap på routeren - hvis
altså den er bygget op på samme måde som min 54GC.

> [...]
> kan se er nogle bokse nedaf der kan udfyldes (og som er udfyldt) men der
> står ikke noget tekst - ligesom en dårlig hjemmeside lave i Frontpage,

Har I prøvet med Install cd'en?

> Desvære så siden også ud når vi prøvede fra XP PC'en (både i IE og
> Firefox)
>
> Nogen der har prøvet et setup ala det før eller bare har et godt råd
> (gerne noget indlysende jeg har overset) ?

Jeps. Jeg bøvlede også med TDC. Løsningen for mig var IP renew (eller
den anden knap ved siden af). Så vidt jeg husker var det under
fanabladet længst til højre.

> Har sat svigermors trådløse om uden alle disse problemer, men de var via
> Cybercity... syntes virkelig TDC har en underlig måde at styre folk
> tilgang til deres net :(

Det burde dog ikke have noget at gøre med dit trådløse net. Det foregår
jo fra routeren og ind.

Fra : Michael Holm

Dato : 02-03-06 17:34

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Er det kabel? Jeg havde i hvert fald ikke det problem med deres ADSL.

Ja det er kabel ..

> Det er faktisk ikke så vigtigt. Der er en reset-knap på routeren - hvis
> altså den er bygget op på samme måde som min 54GC.

Ja man kan sagtens resette den, men jeg syntes ikke det hjælper...

> Har I prøvet med Install cd'en?

ja - men man burde da kunne komme ind på web-interface i browser...
kan du det på din ?

Fra : Christian Bech

Dato : 03-03-06 12:09

In article <1hbl1y1.pkho2d1q9we8N%fakeemail@anthro.ku.dk>,

> ja - men man burde da kunne komme ind på web-interface i browser...
> kan du det på din ?

Uden problemer. Har du prøvet med en anden maskine - evt. en af
Redmond-afstamning?

Fra : Michael Holm

Dato : 03-03-06 12:29

> Uden problemer. Har du prøvet med en anden maskine - evt. en af
> Redmond-afstamning?

med skam i livet må jeg bekende mig skylig i at havde prøvet en af
Redmiond afstamning

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-03-06 10:56

#1 Find en browser der kan klare at læse siden.
Som jeg husker det skal du tillade trådlås adgang.
Du skal også holde styr på hvad dit/dine netværk/kodeord hedder.

Flemming Rubini

Fra : Michael Holm

Dato : 02-03-06 17:34

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> #1 Find en browser der kan klare at læse siden.

Har prøvet 6 forskellige på Mac OS X 10.4.5 og 2 på XP :(

> Som jeg husker det skal du tillade trådlås adgang.

Det er nok det der mangler, det ville være dejligt hvis webinterfacet
virkede :)

kan du komme ind på dit (hvis du altså har en linksys)
> Du skal også holde styr på hvad dit/dine netværk/kodeord hedder.

ja :)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-03-06 08:16

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> Har prøvet 6 forskellige på Mac OS X 10.4.5 og 2 på XP :(

> Det er nok det der mangler, det ville være dejligt hvis webinterfacet
> virkede :)

Seneste version af Safari. Forrige klarede det ikke.

> kan du komme ind på dit (hvis du altså har en linksys)

Trådløst via http://192.168.1.1/
men du skal jo sætte kabel til.

Under Wireless Network
Vælg Wireless Network Mode som mixed (KIS)
Indtast Wireless Network name

Under Wireless Security, og det var her jeg havde de største
konfigurationsvanskeligheder, kan du vælge
wap personal
tkip

> ja :)

Jeg bliver nemt taskoverloadet ved at vælge det "rigtige" kodeord fra
starten, hvilket er meget besværgeligt i konfigurationsfasen. Keep it
simple.

Flemming Rubini

Fra : Michael Holm

Dato : 03-03-06 10:15

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Seneste version af Safari. Forrige klarede det ikke.

Det er den seneste...

> Trådløst via http://192.168.1.1/
> men du skal jo sætte kabel til.

hertil kom jeg også

> [...]
> Indtast Wireless Network name
>
> Under Wireless Security, og det var her jeg havde de største
> konfigurationsvanskeligheder, kan du vælge

Fedt, så må det kunne lade sig gøre, melder tilbage når jeg har været
der igen!
Tak!

> Jeg bliver nemt taskoverloadet ved at vælge det "rigtige" kodeord fra
> starten, hvilket er meget besværgeligt i konfigurationsfasen. Keep it
> simple.

jeps!

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 02-03-06 18:06

> [...]

> så den ikke kan ses på en Mac :)
>
> Desvære så siden også ud når vi prøvede fra XP PC'en (både i IE og

Jeg har oplevet samme problemer med min linksys, altså det med halve
hjemmesider. Jeg kobler på nettet via Stofanet Kabelnetværk. Linksys
routeren snakker åbenbart ikke særlig godt med modemmet i den anden
ende, for hvis jeg sætter Linksys routeren på noget andet udstyr, virker
web interfacet ligepludselig fint...

Har prøvet med forskellige routere: Linksys WRT554GC og Linksys
WRT54GP2, som indeholder adapter til IP telefon

Jeg løste mit problem ved at købe en ASUS router i stedet (WL500g), og
har ikke haft problemet siden.

Det er lidt mærkeligt, for hvis jeg sætter Linksys adapteren på som
nummer 1 på netværket, efter modemet, virker netværket for det meste
ikke. Men sætter jeg den /efter/ ASUS routeren, virker det fint og
stabilt...

Det kan være at kabeludbyderen har kompatibilitetsproblemer med lige
præcis Linksys routere..
Hvis I finder ud af helt præcist hvad problemet er, hører jeg meget
gerne nærmere herom
--
Jeg har talt

Fra : Michael Holm

Dato : 02-03-06 18:33

[92xx] Maciek <macfreak@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> routeren snakker åbenbart ikke særlig godt med modemmet i den anden
> ende, for hvis jeg sætter Linksys routeren på noget andet udstyr, virker

fedt at høre jeg ikke er alene :)
Det kunne være jeg skulle prøve at tage stikket til kabelnet boksen ud
og se om jeg så kan forbinde til webinterfacet ?!

> [...]
> stabilt...
>
> Det kan være at kabeludbyderen har kompatibilitetsproblemer med lige

Men det er lidt underligt, da det jo er TDC der sælger dem..

> Hvis I finder ud af helt præcist hvad problemet er, hører jeg meget
> gerne nærmere herom

skal nok vende tilbage, jeg kan nok først besøge dem næste fredag igen,
så der går lige lidt tid:)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 02-03-06 19:42

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> har skulle hjælpe en ven med opsætning af familiens netværk.

Tilslutter du en Mac med IPnr. som svarer til routerens?
Med en kablet forbindelse?
Taster du brugernavn ind (de plejer at køre med blank brugernavn og
Admin som password)?

Hvis disse elementære ting er i orden og routeren ikke leverer en
webside, burde det være en hardwarefejl!

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Michael Holm

Dato : 03-03-06 00:05

> [...]
> Admin som password)?
>
> Hvis disse elementære ting er i orden og routeren ikke leverer en
> webside, burde det være en hardwarefejl!

Kan godt logge ind på routerens webside, den viser blot ikke alt :(
Men jeg vil prøve at resette den en gang mere som Axel H. forslår andet
steds.

Det kunne jo også ende med at man (=mig :) skulle prøve at ringe og
spørge om hjælp/brokke sig til TDC :)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-03-06 08:28

> [...]

> Kan godt logge ind på routerens webside, den viser blot ikke alt :(
> Men jeg vil prøve at resette den en gang mere som Axel H. forslår andet

Ovenstående er gode råd. Man kunne tilføje at du kan TAB'e dig igennem
siderne selv om de fremstår forkert formaterede.
Endelig kunne du tilgå din router fra en hel anden maskine/platform.

Og ja, been there, bought the t-shirt.

Flemming Rubini

Fra : Michael Holm

Dato : 03-03-06 10:15

> Ovenstående er gode råd. Man kunne tilføje at du kan TAB'e dig igennem
> siderne selv om de fremstår forkert formaterede.

Normalt syntes jeg at kunne se mening med tal, men ikke i det her
tilfælde, så jeg gætter på man skal på en underside før man kan
konfigurer password osv ?

> Endelig kunne du tilgå din router fra en hel anden maskine/platform.
>
> Og ja, been there, bought the t-shirt.

har prøvet fra Win. XP med IE og Firefoex :( ......

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-03-06 11:23

> [...]

> konfigurer password osv ?

> har prøvet fra Win. XP med IE og Firefoex :( ......

Her er det at man bør bruge TDC før noget andet.
Nogen gange har de informationer (kompabilitetsinfo) fra
routerdistibutøren der kan være væsentlige.

Men ellers så lyder dit eget forslag om at tilgå routeren uden om alt
som en væsentlig test. Under denne vanvittige del, hører firmwarecheck
mhp. evt. nødvendig opdatering. Sådan starter jeg i øvrigt altid (kan
ikke lade være )

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-03-06 12:00

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> har prøvet fra Win. XP med IE og Firefoex :( ......

Og du har tilfældigvis ikke konfigureret dine windows browsere til at
blokere popup vinduer, til ikke at afvikle scripts eller lignende?

Hvis du ikke har det og den ikke makker ret efter reset bør du
returnere den.

Fra : Michael Holm

Dato : 03-03-06 12:30

> Og du har tilfældigvis ikke konfigureret dine windows browsere til at
> blokere popup vinduer, til ikke at afvikle scripts eller lignende?

Det var da afgjort en ting at checke (det er ikke min maskine og havde
ikke tænkt den tanke )

> Hvis du ikke har det og den ikke makker ret efter reset bør du
> returnere den.
jeps