Kludder i sprogene
Fra : kaddier

Dato : 01-03-06 16:18

Min iMac med OS 10.3.9 har pludselig kludder med sproget. Det begyndte
med at fx. programnavnene i vinduerne var på engelsk. Og nu åbner nogle
programmer pludselig med fransk menú tekst, og for et øjeblik siden med
kinesisk (e.l.)!! Her står jeg af : - (
Er der nogen der hved hvordan jeg får orden på det?
På forhånd tak!!
Hilsen Per

Fra : Morten Lind

Dato : 01-03-06 21:03

kaddier <113@andersen.cc> wrote:

> [...]
> kinesisk (e.l.)!! Her står jeg af : - (
> Er der nogen der hved hvordan jeg får orden på det?

Øh.....prøv lige Programmer>Hjælpeprogrammer>Diskværktøj>Reparer
disktilladelser......
M.

Fra : kaddier

Dato : 01-03-06 21:58

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Øh.....prøv lige Programmer>Hjælpeprogrammer>Diskværktøj>Reparer
> disktilladelser......
> M.
Har jeg gjort, men uden ønsket resultat!! : - ((
Per

Fra : Sebastian

Dato : 01-03-06 22:32

kaddier <113@andersen.cc> wrote:

> Har jeg gjort, men uden ønsket resultat!! : - ((
Har du gjort det med administratorrettigheder?
Hvis nej gør det igen med administratorrettigheder. Bagefter vælger du i
system preferences - international - faneblad languages (= sprog) og
definer den prioritering du bedst kan lide.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : kaddier

Dato : 02-03-06 09:19

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> [...]
> system preferences - international - faneblad languages (= sprog) og
> definer den prioritering du bedst kan lide.

Tak for rådet, men det er lige dét jeg allerede har gjort, i nævnt
rækkefølje.
Findes der andre mulligheder?
Hilsen
Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-06 17:36

Hej Per

kaddier wrote:

> Tak for rådet, men det er lige dét jeg allerede har gjort, i nævnt
> rækkefølje.

Det er desværre en kendt fejl i 10.2.4, 10.3.3, 10.3.8 og 10.3.9. Og der
er næsten ikke noget at gøre ved det...

> Findes der andre mulligheder?

Du kan først prøve at gå i Finder -> 'Indstillinger' -> 'Avanceret',
klik på knappen nederst under 'Vælg sprog'. Sæt en til 'English' og luk
'Indstillinger'. Genstart. Åbn igen Finder indstillingerne ->
'Avanceret' og vælg igen sproget til 'Dansk'. Luk 'Indstillinger' og
genstart igen. Det vil normalt virke, men desværre ikke altid.

Check også lige, at 'International' i 'Systemindstillinger' står til
'Dansk'.
Check også i 'Tastatur' i 'Systemindstillinger', at 'Dansk' står øverst
i listen over de sprog, der re installeret. Hvis det ikke gør det, så
marker 'Dansk' og bare træk den op øverst i rækken af sprog. Desuden bør
du fjerne hakket ved alle de asiatiske sprog, da det er i dem, fejlen
opstår. - Især de to kinesiske bør afmarkeres...

Ellers kan du prøve at slette følgende indstillingsfiler fra
"brugere/navn/bibliotek/preferences"
'com.apple.systemuiserver.plist'
'com.apple.systempreferences.plist'
'com.apple.LaunchServices.plist'
'com.apple.finder.plist'

Inden du genstarter, åbner du så igen Finder indstillingerne og vælger
dansk sprog. - Herefter genstarter du. Der vil nu være lagt en række
helt friske Finder og System indstillingsfiler, så du skal højst
sandsynlig ændre lidt på visse systemindstillinger igen, - til dem, du
havde før.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : kaddier

Dato : 21-03-06 11:28

Tak for alle gode råd - som desværre ikke hjalp! Jeg har nu besluttet
mig for en radikal kur og anskaffet Tiger. Det burde vel gøre en ende på
problemerne!!
Hilsen Per

Fra : Karen Seiersen

Dato : 01-03-06 22:18

> [...]

> kinesisk (e.l.)!! Her står jeg af : - (
> Er der nogen der hved hvordan jeg får orden på det?

Tag info på de forskellige programmer, og fjern flueben på de sprog som
du ikke ønsker.

For ca. 1 år siden har jeg har også været ude for dette, tror det hænger
sammen med at ekstra sprog er installeret på harddisken.

Håber det hjælper dig

Mange hilsner Karen
--
Jeg laver ikke noget i dag,
i går lavede jeg heller ikke noget,

Fra : kaddier

Dato : 02-03-06 09:19

Karen Seiersen <vk@besked.com> wrote:

> [...]
>
> For ca. 1 år siden har jeg har også været ude for dette, tror det hænger
> sammen med at ekstra sprog er installeret på harddisken.

OK, det er en ide, det har jeg ikke prøvet endnu.. Men hvordan løser jeg
problemet med menú vinduerne i "Finder" hvor der pludselig er engelsk?
Hvad der i øvrigt også betyder at alle programmer i mappen
"hjælpeprogrammer" er opført under deres engelske navne!!
Tak og hilsen Per

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-06 10:40

> [...]

> Hvad der i øvrigt også betyder at alle programmer i mappen
> "hjælpeprogrammer" er opført under deres engelske navne!!

Tjek:
Systemindstillinger > International -> Sprog.

Dansk skal stå øverst, Engelsk bør stå som nummmer to såfremt du
fortrækker at der skal bruges Engelsk såfremt et program ikke har et
tilgængeligt dansk sprogmodul.

Log ud, log ind

Hvis ikke det hjælper, bør du oplyse hvilke suspekte programmer du
sidst har brugt.

Hjælper det stadig ikke, kan du oprette en ny bruger og logge på den
for at se om dine sprog preferencer så opfører sig korrekt.

(jeg er 99% sikker på at din fejl er af type 40)

Fra : Karen Seiersen

Dato : 02-03-06 15:06

> [...]

> Hvad der i øvrigt også betyder at alle programmer i mappen
> "hjælpeprogrammer" er opført under deres engelske navne!!

Jeg opfattede ikke at der også var problem i finder m.m., så er problem
et andet.

Prøv systemindstillinger > International > vælg dansk som hovedsprog.

Måske det hjælper dig

Mange hilsner Karen
--
Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 02-03-06 20:54

> [...]

> Hvad der i øvrigt også betyder at alle programmer i mappen
> "hjælpeprogrammer" er opført under deres engelske navne!!

Åbn Finder -> Indstillinger -> Avanceret og fjern flueben i Vis alle
arkivendelser.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk