IMAC G5 og 5.1 lyd
Fra : Gorm Jørgensen

Dato : 01-03-06 11:58

Ja her er jeg så igen med et nyt spørgsmål.

Der er jo en kombineret analog/optisk digital lyd udgang på den.
Vil det så sige at den har 5.1 lyd ?
Den nye Mac Mini har, i.flg. Mac World's hjemmeside.

Mvh
Gorm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-03-06 14:02

Gorm Jørgensen <gorm@gato.dk> wrote:
> Ja her er jeg så igen med et nyt spørgsmål.

> Der er jo en kombineret analog/optisk digital lyd udgang på den.
> Vil det så sige at den har 5.1 lyd ?

Jeg ikke hvad du mener med analog/optisk digital lyd. En Digital lyd
udgang behøver ikke være optisk. Jeg går derfor udfra at du i bund og
grund spørger om en iMac G5 har SPDIF udgang, det har den.

Fra : Gorm Jørgensen

Dato : 01-03-06 15:21

On 01/03/06 14:02, in article njigd3-r02.ln1@G5.reippuert.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jeg ikke hvad du mener med analog/optisk digital lyd. En Digital lyd
> udgang behøver ikke være optisk. Jeg går derfor udfra at du i bund og
> grund spørger om en iMac G5 har SPDIF udgang, det har den.

Så har den vel også 5.1 lyd ?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-03-06 16:41

Gorm Jørgensen <gorm@gato.dk> wrote:

> Så har den vel også 5.1 lyd ?

ja - men det tror jeg ikke du har noget at bruge det til. Sålænge dit
program (eks DVD player) kan lave passthroug af det rene digitale
signal til spdif udgangen er det ligegyldigt hvor mange kanaler
lydkortet har.

Analog lyd er der kun mulighed for at hvive ud i to kanaler.

Fra : Gorm Jørgensen

Dato : 02-03-06 19:01

OK, det vil så sige at man skal have et anlæg som kan modtage spdif signalet
og så selv dekode det til 5.1 ?

mvh

On 01/03/06 16:41, in article ctrgd3-3c.ln1@G5.reippuert.dk, "Morten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-06 20:25

Gorm Jørgensen <gorm@gato.dk> wrote:
> OK, det vil så sige at man skal have et anlæg som kan modtage spdif signalet
> og så selv dekode det til 5.1 ?

Du skal have et analæg med en Dolby Digital (AC3) decoder eller en DTS
decoder samt 5+1 højtere hvis du vil afspille DD eller DTS lydspor.

Hvis du har et stereoanlæg (2 kanaler) er det ét fedt - så lader du
blot lydkortet downmixe Dolby Digital lydsporet til 2 kanaler og
trækker det ud gennem den analoge udgang.

Mac OS X indeholder pt. ikke en DTS decoder, og kan derfor ikke afkode
DTS og efterfølgende downmixe det til to kanaler. DTS kan kun
afspilles hvis du lader DVD player SW'en overtage lydkortet og sende
det rå kodede signal videre til en DTS decoder (typisk en
surroundreciver) gennem spdif.

Jeg kan nok give dig en lettere forstålig forklaring, hvis du skriver
_hvad_ du vil frem for spørgsmål om features du ikke har hekt styr på.

Fra : Gorm Jørgensen

Dato : 03-03-06 14:18

On 02/03/06 20:25, in article 9etjd3-if.ln1@G5.reippuert.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jeg kan nok give dig en lettere forstålig forklaring, hvis du skriver
> _hvad_ du vil frem for spørgsmål om features du ikke har hekt styr på

Tak for info, nu har jeg styr på det.