Så kom den nye mini!
Fra : Bruno

Dato : 28-02-06 20:38

http://www.apple.com/macmini/ (Der står ikke noget på den danske side endnu)

jeg må vist finde lidt plads et sted

Mvh

Bruno

Fra : Bruno

Dato : 28-02-06 20:54

Bruno wrote:
> http://www.apple.com/macmini/ (Der står ikke noget på den danske side
> endnu)

Jeg undrer mig lidt over hvordan de laver optisk lyd ind og analog lyd i
samme stik og ligså ud. Det er da ikke normalt og blande elektrisitet og
lys, men måske der er en fancy ekstern adapter som høre til.

Mvh

Bruno

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-02-06 21:08

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Jeg undrer mig lidt over hvordan de laver optisk lyd ind og analog lyd i
> samme stik og ligså ud. Det er da ikke normalt og blande elektrisitet og
> lys, men måske der er en fancy ekstern adapter som høre til.

Et det ikke noget med at minijack stikket bare er delt op på en særlig
måde og evt. også er længere end alm. minijack stik. Jeg kan huske en
Apple mikrofon der på samme måde både havde lyd og særskilt strøm på
samme måde.

--
Mvh Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-02-06 21:57

Sorry, så ikke lige at det var optisk. Ja det må være et særligt stik.

--
Mvh Martin

Fra : Michael Smith

Dato : 28-02-06 21:51

Bruno wrote:

> Jeg undrer mig lidt over hvordan de laver optisk lyd ind og analog lyd i
> samme stik og ligså ud. Det er da ikke normalt og blande elektrisitet og
> lys, men måske der er en fancy ekstern adapter som høre til.

Min gamle Sony minidisk havde det samme stik. Et mini-jack stik hvor
elektriciteten kom ind via et sæt "arme" fra siden, og det optiske
signal kom ind/ud fra "spidsen" af stikket. Kablerne fåes vist stadigt
i diverse butikker, hvis du vil se det.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-06 22:16

> [...]

> samme stik og ligså ud. Det er da ikke normalt og blande elektrisitet og
> lys, men måske der er en fancy ekstern adapter som høre til.

spdif kan også smides ud over et elektrisk coaccial kabel, eks med
minijack stik - Sidst jeg købte et optisk kabel med toslink stik
fulgte der en 5mm adapter med som kunne konvertere toslink til
minijack. Monstro om ikke også Apple har valgt den løsning (Aopen
bruger den iøvrigt på deres "mini")

Hvad jeg har bidt mærke i er at Apple påstår at DVI'en kan levere
1920x1200 opløsning over DVI hvilket ikke stemmer overens med Intel's
specs for GMA950 + 2AAD. - dvs de 1920*1200 /må/ være med reduced
blanking.

Fra : Erik Dan

Dato : 28-02-06 21:20

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> wrote in message
> http://www.apple.com/macmini/ (Der står ikke noget på den danske side
> endnu)
>
> jeg må vist finde lidt plads et sted
> --------------------
Men desværre med et middelmådigt grafikkort.

/ Dan

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-06 23:02

Erik Dan <mirage@desert.dk> wrote:

> "Bruno" <dont.use@this.address.ever> wrote in message

> Men desværre med et middelmådigt grafikkort.

Det skal såmænd nok vise sig at være helt fint hvis man ikke skal
arbejde med 3D programmer, spille eller dmise i Motion. TIl Mac OS X
er det dog bedre bevendt end det R9200 der sad i den gamle.

Problemet med GMA950 er at det ikke kan levere ægte 1080p opløsning
over DVI (selvom Apple tilsyneladende påstår noget andet)

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 01-03-06 00:10

> Det skal såmænd nok vise sig at være helt fint hvis man ikke skal
> arbejde med 3D programmer, spille eller dmise i Motion. TIl Mac OS X
> er det dog bedre bevendt end det R9200 der sad i den gamle.

Jep - den udfylder 1,6 Gigapixels i sekundet, hvor Radeon 9200 ligger
lidt lavere.

Sammenlign:

http://www.intel.com/products/chipsets/gma950/

http://haxor.dk/articles/gfxcards.html

> Problemet med GMA950 er at det ikke kan levere ægte 1080p opløsning
> over DVI (selvom Apple tilsyneladende påstår noget andet)

No comment. Har ingen erfaring med HDTV.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk