Hvor stammer den bistre tone overfor windo~
Fra : J.K.Arning

Dato : 28-02-06 10:45

Det undrer og morer mig ofte at se den bistre tone der hersker overfor
windows i Mac kredse. Mac brugere kan da når alt kommer til alt være
ligeglade, de bruger jo ikke windows men det er jo f.eks. ren helligbrøde,
blandt nogle Mac folk, at nævne det faktum at de nye intel mac`s vil kunne
køre vista.

Jeg kan huske historien om fyren der fik en mac i julegave og byggede den
om med X86 hardware så det blev en PC i Mac klæder. Fyren modtog trusler på
livet fra Mac folk.

Hvad er det der for noget?

--
Regards
:: J.K.Arning :: http://yndigtland.dk ::

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-06 12:03

"J.K.Arning" <spam@arning.dk> writes:

> [...]
> jo ikke windows men det er jo f.eks. ren helligbrøde, blandt nogle
> Mac folk, at nævne det faktum at de nye intel mac`s vil kunne køre

De Mac-folk skriver vist ikke herinde.

Hvorfor interesserer det dig?

Fra : J.K.Arning

Dato : 28-02-06 12:15

On 28 Feb 2006 12:03:28 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> De Mac-folk skriver vist ikke herinde.
>
> Hvorfor interesserer det dig?

Det burde det ikke ?

Du mener ikke det er løjerligt ?

Det er mig da vist fritstillet at interessere mig for hvad jeg nu måtte
have lyst til, altså sålænge det ikke lige er det her?

Men jeg kan godt se det er et skud i tågen, man høster ingen nævneværdige
reaktioner for at pille ved Mac herligheden.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-06 12:23

> Det burde det ikke ?

Det må du selv om. Jeg undrer mig bare over du gider bruge tid på det.

> Men jeg kan godt se det er et skud i tågen, man høster ingen nævneværdige
> reaktioner for at pille ved Mac herligheden.

Mac har fordele og ulemper ligesom alt muligt andet. Det er om at
vælge det rigtige kraftværktøj til opgaven.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-02-06 19:35

J.K.Arning wrote:

> Det burde det ikke ?
>
> Du mener ikke det er løjerligt ?

Er det ikke lige så løjerligt, at hver gang, man nævner ordet 'Mac'
overfor visse PC nørder, så ser de totalt rødt? - Er det ikke lige så
løjerligt, at hver gang, man anbefaler en Mac til brug for en
handicappet, - fx. ordblinde + Yak-Yak*), så ser de offentlige
myndigheder rødt, og sagerne skal som oftest helt til Den Sociale
Ankestyrelse, før en Mac kan bevilges som hjælpemiddel? - Er det ikke
lige så løjerligt, at hver gang, der søges om en Mac til svagtseende, så
sige de offentlige mynidheder blankt nej? - Og det selvom, det er
beviseligt, at Mac'en er bedre for den gruppe, - alt nødvendigt er
inkluderet i systemet bortset fra dansk talesyntese til helt blinde, men
forstørrelsessystemer er med. Hvis der skal bevilges en PC, betaler det
offentlige gladeligt 3x så meget for et tilsv. Windows baseret system...

Jeg kender adskillige handicappede, der er blevet tvunget over til en
Win-baseret løsning fra Mac, selvom de har været ganske tilfredse med Mac...

*) Det skal lige bemærkes, at Yak-Yak er det eneste program til
ordblinde, der har en beviselig effekt. Udvikleren er så sikker i sin
sag, at han giver alle pengene tilbage igen, hvis det ikke virker.

> Det er mig da vist fritstillet at interessere mig for hvad jeg nu måtte
> have lyst til, altså sålænge det ikke lige er det her?

Du er selvfølgelig velkommen til at komme med dine meninger. Og indtil
nu har du da heller ikke just været så negativ, som visse andre
tidligere 'besøgende' har været. - OK, du var lige ude med et hip ang.
linket fra John Dvorak omkring Apples 'overgang' til Windows. -
Omvendt kunne man jo også sige, at PC'erne kunne gå over til Mac OS X.

> Men jeg kan godt se det er et skud i tågen, man høster ingen nævneværdige
> reaktioner for at pille ved Mac herligheden.

Måske, måske ikke. Men hvis det nu ikke var sådan, at en stor del af
Windows brugerne opførte sig endnu værre, så ville du nok få langt mere
positiv respons. - Hvis du nu havde stillet spørgsmålet sådan - "Hvorfor
er der altid krig mellem Mac OS og Windows?", så kunne det måske have
medført en diskussion med pro et contra om de forskellige systemer.

Jeg skal så lige sige, at jeg ikke er 100% Mac bruger, - jeg bruger også
Windows, men kun til ting, jeg ikke kan afvikle på en Mac. Og grunden
til, at jeg i sin tid (1992) valgte Mac, er klart, at systemet er klart
bedre og langt mere stabil. Jeg har stadig min PowerBook 165 fra 1993,
og den står stadig med det originale system, og den har _aldrig_ haft
_ET_ eneste nedbrud. Heller ikke da jeg gik over til stationære
PowerMacs og nyere systemer havde jeg de store problemer, - men da jeg
så fik en Windows - i første omgang med Windows 3.11 og senre med Win95
havde jeg mindst 10 'General Failure' om dagen. Dette var bl.a.
medvirkende til, at min forlovede, der var helt blind, opgav at lære at
bruge en talesyntese, - og det blev da ikke bedre med en Win98 - hverken
hos hende eller mig.... - Og nu er det sådan, at jeg har solgt min
Windows maskine og kun bruger en emulator på Mac, og absolut kun et minimum.

Apple er klart anderledes end normale PC. Jeg tror en del 'hade
kampagner' kunne være undgået, hvis især Windows/Microsoft nørderne
ville acceptere, at der altså er andet end Microsoft og Windows. - Der
er jo lidt den samme 'had-kærlighedsforhold' mellem Windows og Linux
brugere... - Og har du nogensinde diskuteret med en rigtig Java nørd? -
Så vil du godt nok få råt for usødet! - Jeg har haft nogle diskussioner
af den slags. Det eneste, der kunne lukke munden på ham, var, at jeg bad
ham om at gå hjem og lave Java-programmer, der var lige så hurtige og
brugervenlige som Mac programmer. - Ham, jeg egentlig sad og snakkede
skakprogrammer med, er en inkarneret Windows bruger, men indrømmede også
blankt, at de bedste skakprogrammer kørte på Mac, hvorefter 'Java
nørden' blandede sig og påstod, det var løgn, og at alle Java-baserede
skakprogrammer var alle andre langt overlegne. - Han kunne end ikke
nævne navnet på en eneste Java baseret skakprogram.

Hvis nu man kunne forestille sig, at alle grupper kunne acceptere den
anden gruppes system, så tror jeg ikke, der ville komme disse
hade-indlæg fra nogen af siderne. - Hvis du nu fx. selv købte dig en Mac
med OS X, så tror jeg, du hurtigt ville finde ud af, at den ikke bare er
fuldt så brugbar og hurtig som en alm. PC, men også væsentlig mere
stabil. - Jeg kender en del windows brugere, der har købt sig en Mac som
'ekstra' maskine, men som senere har solgt alt, hvad der har med Windows
at gøre, netop primært pga. stabilitet...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-06 21:46

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> løjerligt, at hver gang, man anbefaler en Mac til brug for en
> handicappet, - fx. ordblinde + Yak-Yak*), så ser de offentlige

Erik, tør fråden af munden nog lad være med at fodre trolden.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-06 22:37

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> skakprogrammer var alle andre langt overlegne. - Han kunne end ikke
> nævne navnet på en eneste Java baseret skakprogram.

Jeg er ganske vis på at det er din opfattelse af en sådan diskussion,
men jeg tvivler på at du og din diskussionspartner befandt jer i samme
virkelighed.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-06 23:44

Erik, det har du da. Gæt selv hvem.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 28-02-06 12:08

J.K.Arning <spam@arning.dk> wrote:

> Det undrer og morer mig ofte at se den bistre tone der hersker overfor
> windows i Mac kredse.

Måske snarere overfor Windowsbrugere, som runder dk.edb.mac efter
svingdørsprincippet.

Som f.eks.:
<hejcs3hz2u0r.dlg@arning.org>
"Hmm den ville være lækker med Vista på"

og

<1094466614.2980.0@lotis.uk.clara.net>
"Apple kundeservice er lige til at lukke op og skide i."

samt

<1094664220.18614.0@sabbath.news.uk.clara.net>
"Nej .. det kan jeg se ud af dit svar .. vi stopper nu Henrik .. hvis du
ikke forstår det nu kommer du heller ikke til det.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : J.K.Arning

Dato : 28-02-06 12:12

On Tue, 28 Feb 2006 12:07:41 +0100, Preben Bødker Nielsen wrote:

> Måske snarere overfor Windowsbrugere, som runder dk.edb.mac efter
> svingdørsprincippet.

Ok gruppen er forbeholdt dem der ikke taler Mac brugere imod?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-06 12:24

"J.K.Arning" <spam@arning.dk> writes:

> Ok gruppen er forbeholdt dem der ikke taler Mac brugere imod?

Nøh, det er bare dem der plejer at være her, og det er såmænd helt
fint og hyggeligt.

Hvis du er fuld og trænger til at slås, kan du så ikke gå udenfor? Fx
over i muddergruppen?

Fra : Christian Bech

Dato : 01-03-06 14:56

In article <1faqzpc35k16v$.dlg@arning.dk>,

> Ok gruppen er forbeholdt dem der ikke taler Mac brugere imod?

Nej da, men det er en fordel at man kommer med en smule substans.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-06 15:39

> J.K.Arning <spam@arning.dk> wrote:

> <1094466614.2980.0@lotis.uk.clara.net>
> "Apple kundeservice er lige til at lukke op og skide i."

Det behøver ikke komme fra en windows bruger :D

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Erik Dan

Dato : 28-02-06 13:52

"J.K.Arning" <spam@arning.dk> wrote in message

> [...]
> blandt nogle Mac folk, at nævne det faktum at de nye intel mac`s vil kunne
Apple = Muhammed
Microsoft = vantro
/ Dan

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-02-06 14:39

J.K.Arning <spam@arning.dk> wrote:

> Hvad er det der for noget?

Don't feed the trolls.

--
Mvh Martin

Fra : Jens F

Dato : 28-02-06 15:34

J.K.Arning wrote:
> [...]
> blandt nogle Mac folk, at nævne det faktum at de nye intel mac`s vil kunne

Det behøver ikke at undre dig. De fleste Mac-brugere kender til og
bruger Windows, f.eks. på arbejde; men har valgt noget andet - og bedre
- at bruge deres fritid på. Bisterheden er meget ujævnt fordelt, nogle
steder ganske fraværende. Hvor den forekommer er den ofte forårsaget af
de frustrationer som kommer af, at mange løsninger ikke benytter sig af
åbne standarder, men bruger proprietære løsninger, leveret af Microsoft.

Med hensyn til at køre Vista på en Mac, kan det da være bedre end
SoftWindows eller SoftPC. Men man kan spørge sig selv hvorfor man ville
vælge den kombination. Hvis jeg havde en avisrute og en Porsche, er jeg
sikker på at jeg ikke ville blande de to.

Fis i bøtten?

Det finder du alle steder.
--

Jens F

Fra : Bruno

Dato : 28-02-06 17:00

J.K.Arning wrote:
> Det undrer og morer mig ofte at se den bistre tone der hersker overfor
> windows i Mac kredse.

Den tone du refererer til findes ikke kun i Mac kredse, faktisk finder
du den overalt blandt folk der har en holdning til IT. Ikke sådan at
alle hader Microsoft, men vi er rigtig mange som er meget kritiske.

Noget af holdningen til Microsoft har bund i historiske forhold og måden
Microsoft har gjort forretning gennem tiden, de har til tider været lidt
for smarte og andre gange været direkte svinske.

Et par eksempler:

- Microsoft gik direkte fra Word 2.0 til 6.0. Med det brød de med en
defacto standard, som betød version nummeret relaterede til et
udviklingsstadeog og gjorde i stedet nummeret til en marketing sag. En
manøvre der næsten tog livet af WordPerfect.

- OS/2. Et godt 32 bit operativsystem som Microsoft og IBM samarbejde
om, mens Microsoft i det skjulte lavede Windows og derefter tog røven på
IBM. Efterfølgende så solgte IBM et OS/2 der kunne virke sammen med
Windows 3.1, hvilket så betød Microsoft gav sig til og sælge Windows
3.11 i æsker der stadig stod Windows 3.1 på.

- IE. Da Microsoft fik øjene op for at internettet var noget, så
ødelagde de markedet for Netscape m.fl. ved og tvinge folk til at tage
en browser med når de købte Windows.

Der er rigtig mange ting Microsoft har lavet gennem tiden hvor de har
udnyttet deres de facto monopol på forskellig vis, det er ikke for
ingenting der kører sager mod dem rundt omkring fra tid til anden.

Microsoft laver godt software, men der er ikke meget af det som ikke er
opfundet af andre først. De er bare gode til og kopiere og jeg vil tro
af de har den tvivlsom ære af at stå som ophavsfirma for begrebet Vaporware.

Mvh

Bruno

PS. Vi har en hjemlig udgave af Microsoft, se bare hvordan TDC altid går
til grænsen og udnytter deres monopol på det groveste.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 28-02-06 20:03

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> [...]
> udviklingsstadeog og gjorde i stedet nummeret til en marketing sag. En
> manøvre der næsten tog livet af WordPerfect.

Jeg har da brugt word 5.0 (til Mac)

> Microsoft laver godt software,

Helt uenig.
Word (som er kerneydelsen efter min mening), jeg hader al den
formynderiske foregriben af mine formodede handlinger. Hvis de lavede en
Mac version, hvor man kunne slå alt det lort til i stedet for fra, blev
jeg nok lidt mildere stemt.
Excel har nogle fede features. Om Microsoft ligefrem selv har opfundet
nogle af dem ved jeg ikke.

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 28-02-06 21:48

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Jeg har da brugt word 5.0 (til Mac)

Jeg har for nyligt prøvet Word 5.5 til dos, fortrinligt program

> [...]
> formynderiske foregriben af mine formodede handlinger. Hvis de lavede en
> Mac version, hvor man kunne slå alt det lort til i stedet for fra, blev

Men lige så ivrige som Windows og/ eller Office programmer er i at
foregribe, fortælle, informere og stille dumme spørgsmål - lige så
irriterende er det da at Apple laver en forkvaklet medieafspiller, som
koster penge at få til at afspille film i fuld skærm med eller gemme
filer for den sags skyld.

I højere grad handler det nok om hvad man er vant til at bruge. At
skulle lære noget nyt er anstrengende og kræver energi. En ganske
almindelig computerbruger har ikke nødvendigvis nogen grunde til at
skifte styresystem og/ eller computer. Det er ligemeget at osx/
macintosh er så meget lettere at bruge hvis den pågældende person er
vant til at bruge windows - så vil alle de ting som er anderledes på
macintosh være en irritation indtil brugeren i tilstrækkelig grad har
forstået at bruge det nye system.

Der er også mange ting som er rigtig ufede ved macintosh, f.eks. at man
er bundet til et enkelt firma der både skal lave software og hardware.
Selvfølgelig bliver integrationen mellem soft og hardware ofte god, men
det giver færre valgmuligheder for brugeren og jeg er i høj grad glad
for at det ikke er Apple der sidder med et monopol i dag, så havde vi
nok alle betalt for Quicktime Pro og .Mac abonnementer

~ Jørgen

Fra : Bruno

Dato : 28-02-06 23:00

Henrik Enslev wrote:

> Jeg har da brugt word 5.0 (til Mac)

Undskyld, jeg skulle havde været mere præcis. Jeg refererede til deres
Word på Windows hvor de gik fra 2.0 til 6.0 og det uden der skete ret meget.

> [...]
> jeg nok lidt mildere stemt.
> Excel har nogle fede features. Om Microsoft ligefrem selv har opfundet

Nu laver Microsoft heldigvis meget andet end Office programmerne, mit
udsagn må endelig ikke forstås som at al Microsoft software er godt.

Mvh

Bruno

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-06 23:41

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Undskyld, jeg skulle havde været mere præcis. Jeg refererede til deres
> Word på Windows hvor de gik fra 2.0 til 6.0 og det uden der skete ret meget.

Årh... jeg kan da nævne OLE + nyt format, som jeg husker word 6 og 7 skete
der nu ret meget entop med introduktionen af word 6. Word 6 var loadet
med komplicerede funktioner.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-06 22:32

> [...]

> udviklingsstadeog og gjorde i stedet nummeret til en marketing sag. En
> manøvre der næsten tog livet af WordPerfect.

Det er ikke hele sandheden at den historie. (iøvrigt er det typsisk
sysadmin'er der står for indkøb af den slags, og de kunne godt
gennemskue det med modelnummeret).

WP 5tog livet af sig selv som markedsførende på PC platformen fordi de
ikke havde en "rigtig" windows udgave med mus og hvad der ellers hører
sig til. Tiden var løbet fra tastaurkomandoer og macroer, fremtiden
var vinduer, mus og ikke mindst OLE.

Mht springet fra word 2 til 6 skyldes det, at der allerede fandtes word
3,4,5 til macintosh - det var naturligt at kalde word 6 for word 6 til
såvel Macintosh som windows, i og med de for første gang siden word 2
var identisk mht features, dokument format og ikke mindst OLE.

Word til mac sprang eks. også version 7 over (da version 7 reelt blot var
win32 udgave af version 6 som var en win16 udgave)

Fra : Bruno

Dato : 28-02-06 23:09

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> Det er ikke hele sandheden at den historie. (iøvrigt er det typsisk
> sysadmin'er der står for indkøb af den slags, og de kunne godt
> gennemskue det med modelnummeret).

Ja, det kunne vi godt. Men det var bestemt ikke alle brugere som kunne,
jeg husker samtaler med folk der seriøst mente Word 6.0 måtte være bedre
end WordPerfect 5.2 da 6.0 jo var mere end 5.2.

> [...]
> ikke havde en "rigtig" windows udgave med mus og hvad der ellers hører
> sig til. Tiden var løbet fra tastaurkomandoer og macroer, fremtiden

Faktisk var WP ikke meget bagefter. Deres fejl var mest at de satsede på
andre platforme og eksempelvis var WP til NeXT og Amiga klart foran
PC'en i en tid.

> [...]
> såvel Macintosh som windows, i og med de for første gang siden word 2
> var identisk mht features, dokument format og ikke mindst OLE.

Muligt, men for de fleste så fandtes Word 3,4 og 5 slet ikke da de kun
kendte Windows. De så blot Word 2.0 og 6.0 samt WP 5.2.

Mvh

Bruno

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-06 23:39

> [...]
> jeg husker samtaler med folk der seriøst mente Word 6.0 måtte være bedre
> end WordPerfect 5.2 da 6.0 jo var mere end 5.2.

Dengang var private computere ikke så udbredt som i dag. Det er var
sysadmin'erne som afgjorde hvilke produkter der blev købt.

> Faktisk var WP ikke meget bagefter. Deres fejl var mest at de satsede på
> andre platforme og eksempelvis var WP til NeXT og Amiga klart foran
> PC'en i en tid.

men bagefter var de og OLE havde de ikke et svar på.

> Muligt, men for de fleste så fandtes Word 3,4 og 5 slet ikke da de kun
> kendte Windows. De så blot Word 2.0 og 6.0 samt WP 5.2.

Det var stadig ikke "dem" der afghjorde om der skulle investeres i
licensser til WP eller Word.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 28-02-06 23:12

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Microsoft laver godt software,

Ja... når den har været igennem de første 5 udgivelser. Windows32 er
også tålelig i dag... efter den har været igennem Win95, Win95 OSR2,
Win98, WinME, Win2000 og nu Windows XP...

Office (til Windåse) er da også meget godt, men det har været igennem
Office97, Office2000, OfficeXP og er nu i Office 2003.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-03-06 11:43

Bruno wrote:
> [...]
> udviklingsstadeog og gjorde i stedet nummeret til en marketing sag. En
> manøvre der næsten tog livet af WordPerfect.

Det siger vel mere om kunderne end det siger om producenten?

> [...]
> udnyttet deres de facto monopol på forskellig vis, det er ikke for
> ingenting der kører sager mod dem rundt omkring fra tid til anden.

Apple Shake (som ikke var ude i en Mac-version før Apple købte det op),
Pris til Mac: $2999 inklusive uendeligt antal Mac-baserede rendernodes
Pris til Linux: $3999, linux-baserede rendernodes koster $1999 per stk.

Dog er det nu lavet helt om, da Linux-versionen åbentbart ikke
længere findes, og det er endnu længere siden at de skrottede
Windows-udgaven.

Monopol?

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-02-06 22:10

> [...]

> om med X86 hardware så det blev en PC i Mac klæder. Fyren modtog trusler på

Ja nogle af os er faktisk nødt til at bruge Windows på vores arbejde.
Jeg skal f.eks. passe hjemmeside og undervise i programmer på
Win-platformen i folkeskolen. Fornylig har jeg imidlertid fået
gennemtvunget, at vi bruger Photoshop Elements i stedet for Paintshop
Pro, for at eleverne kan lære billedbehandling med en programtype, som
også bruges ude i det virkelige liv.
I de seneste dage har jeg forsøgt at downloade programmet og installere
det på den Win-computer, som jeg har anskaffet til hjemmebrug. Jeg kører
installationen med det tildelte reg.nr., og det afsluttes tilsyneladende
med succes. Men programmet er derefter ikke til at finde nogetsteds på
computeren. Det er dybt gådefuldt. Jeg har aldrig oplevet noget lignende
på en Mac.

Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-02-06 22:30

On 2006-02-28 10:44:53 +0100, "J.K.Arning" <spam@arning.dk> said:

> [...]
> om med X86 hardware så det blev en PC i Mac klæder. Fyren modtog trusler på

I bund og grund kommer det af, at vi mænd altid skal pisse territoriet
af. Der er ingen, der vil indrømme, at de har valgt et dårligt system,
brugt mange penge på det og meget tid på at lære at bruge det. Derfor
forsvarer alle deres foretrukne system med arme og ben. Du kan finde
det samme blandt cyklister, der bruger hhv. Shimano og Campagnolo eller
bilister, der kører hhv. BMW og Alfa Romeo.
   Personligt regner jeg mig for fanatisk, men mest på det lidt
afslappede plan. Jeg udviser bare en barnlig begejstring for Apples
produkter, fordi jeg virkelig er meget glad for at bruge dem. Jeg tager
det ikke mere alvorligt. Det er trods alt kun en computer. Offentligt
er jeg altid meget ydmyg og nævner ikke mit Apple-brug ret meget. Min
erfaring er nemlig, at it-folk og fanatikere, som bruger Windows, er
langt de mest aggressive. Jeg er blevet skældt hæder og ære fra over at
bruge Apple. Det er fuldstændig utilstedeligt og barnligt. Hvis en
person viser mig sit nye ur, svarer jeg da noget høfligt. Jeg rakker
det da ikke ned og siger, at jeg ikke bryder mig om det mærke.
   Jeg må indrømme, at jeg ikke er begejstret for Microsoft. Dels bryder
jeg mig ikke om deres forretningsmetoder, som andre har refereret til.
Dels er jeg ikke imponeret over deres produkter, men jeg vil ikke
påstå, at min erfaring med dem er enorm. Men det er vel min sag, at jeg
har valgt ikke at købe produkter fra Microsoft. Andre nægter at købe
Coca-Cola eller produkter fra Arla. Nogle insisterer på at købe
økologisk. Det er jo vores mulighed som forbrugere, at vi kan stemme
med pengepungen.
   Der er dog nogle ting, der irriterer mig enormt. Dels at vi hele tiden
skal beskyldes for at være aggressive. Det bliver vi jo aggressive
over. Vi kender det vel alle sammen, hvis vi diskuterer ivrigt med
nogen, og vedkommende så beder en om at hidse sig ned. Hvis man ikke
var ophidset, så bliver man det da. Selvfølgelig er der brådne kar og
idioter alle steder, og nogle af dem bruger Mac. Derfor er de fleste af
os ikke særligt slemme. Og som jeg har nævnt, så kan Windows-brugere
være mindst lige så forfærdelige. Det andet, der irriterer mig, er de
begrænsninger der er, når alle vælger at bruge Windows. Det forventes
f.eks., at man har en PowerPoint-præsentation med til et foredrag. DBU
forventer, at man kan køre .Net-programmer. Der er mange lignende
eksempler. Ingen kan forstå, at man kan finde på at bruge et andet
program.
   Det sidste er egentlig uhyggeligt: At folk ikke kan se ud over, at der
blot er tale om et enkelt produkt fra et bestemt firma. De tror, at det
ligesom er en standard. Hvis en arbejdsplads forlangte, at folk kørte
til arbejde i en Ford og kun gik med tøj fra Diesel, så ville der rejse
sig en storm af protester. Men når de forventer, at alle kører Windows
og nogle bestemte programmer, så er det helt i orden. Hvis man prøver
at protestere, er der ingen opbakning fra kollegerne, for de er lige så
indoktrinerede. De har ikke lært at lave hjemmesider. Næ, de har været
på Frontpage-kursus. Jeg synes, at man skulle følge de standarder, der
er vedtaget for internettet og burger standardformater for dokumenter.
Så kunne folk selv vælge, hvilket styresystem og programmer, de ønskede
at bruge.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 28-02-06 23:52

> [...]

> blandt nogle Mac folk, at nævne det faktum at de nye intel mac`s vil kunne

Det går vel lige så tit den anden vej. Jeg synes fordommene (til forskel
fra så meget andet) virker platforms-uafhængigt.

Fælles for de fleste skribenter herinde, er at de kan skrive med netop
det gran af satire, der skal til for at holde vores glæde ved Mac'en på
afstand af egentlig fanatisme (så er det nu I skal protestere!)

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Terje Rydland

Dato : 01-03-06 00:25

> [...]

> om med X86 hardware så det blev en PC i Mac klæder. Fyren modtog trusler på

For min del skyldes det ene og alene den nedlatenhet vi Macbrukere til
stadighet møter fra PC-brukere og IT-ansvarlige i forhold til vår valgte
plattform. Vi må alltid kjempe for å få lov til å bruke Mac, og i mange
tilfeller nektes vi tilgang uten noen som helst grunn.

Vi får hele tiden slengt i ansiktet at Apple bruker proprietære
løsninger (som AAC, MPEG4, JPG, H.264, HTML, XML o.l.) mens MS har
basert seg på åpne standarder (som WMA, WMV, DirectX og ActiveX), noe vi
selvfølgelig vet er feil - det er tvert om. Når de vi diskuterer med er
historie- og kunnskapsløse og ofte ikke aner hva de snakker om, men
prøver å fremstå som de store spesialistene, kan hvem som helst bli litt
oppgitt og ende opp med å slenge ut noen velvalgte gloser.

Når IT-ansvarlige på skoler nekter oss å koble Macene våre på skolenes
nettverk på grunn av virusfaren ved å ha en Mac på nettet, og
vedkommende ikke er "tilsnakkende" kan hvem som helst bli litt bister.

Når PC-brukere rakker ned på funksjonalitet vi har på Macene våre, og så
når MS kopierer dette 4-5 år senere blir helt euforiske over hvor flott
det er og påstår at dette har MS funnet opp og Apple bare kopierer kan
man lett bli litt "arg" (for å bruke et svensk uttrykk).

Skal jeg fortsette?

Terje

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-03-06 11:35

J.K.Arning wrote:
> [...]
> blandt nogle Mac folk, at nævne det faktum at de nye intel mac`s vil kunne

Det er helt almindeligt at folk der kører et underdanigt system er
sure på folk der bruger et bedre

Fx. er folk der bruger OpenBSD eller FreeBSD også oftest meget
hoverende over for Linux-brugere, på trods af at man ofte hører dem
brokke sig over bugs der kræver recompile af stort set hele systemet ;)

// Hans, der ikke bryder sig specielt meget om Mac, fordi Windows XP
// faktisk giver færre problemer, men overstående er nu mest sagt
// i sjov

Fra : Christian Bech

Dato : 01-03-06 21:40

In article <1gsmdyzjd4reh$.dlg@arning.dk>,