Offensive Apple
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 24-02-06 17:01

Fornylig diskuterede man her, om Apple yder en helhjertet indsats for at
promovere sig selv i Danmark. - Nu sker der imidlertid noget. I lærernes
blad Folkeskolen inviteres musiklærerne til 3-timers arrangementer med
musiker Kim Sagild og Morten Rasmussen fra Roland. Arrangementet er
gratis og afvikles i Aalborg, Aarhus, Odense og København.

Der er bare lige det, at arrangementet finder sted på hverdage kl. 10-13
midt i marts. Og det kan en lærer selvfølgelig sagtens få fri til med 2
ugers varsel.

Ja, det kan man bilde sig ind, hvis man ligger under for den planløse,
uoplyste og halvhjertede indstilling, der er årsag til, at Apple for
mange år siden tabte kampen om den danske folkeskole. Fra begyndelsen
havde de et produkt med klare vindermuligheder. Tænk, hvis mange flere
danske skoleelever havde mødt en Classic i 1990. Så havde de også som
voksne haft en Mac derhjemme i dag.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : sdsf

Dato : 25-02-06 13:32

Ove Steen Smidt skrev:

> [...]
> havde de et produkt med klare vindermuligheder. Tænk, hvis mange flere
> danske skoleelever havde mødt en Classic i 1990. Så havde de også som
Så tror jeg netop IKKE de havde haft en Mac idag.
Mac har intil MacMini altid været alt for dyr.
Ja selv en MacMini er fordyr set i forhold til ydelsen.

Jeg købte selv en ClassicII, og det er det dårligste køb jeg nogensinde
har gjort. Ja den dummeste investering jeg har gjort i mit liv faktisk.
Jeg føler stadig at der står IDIOT på ryggen af mig når jeg tænker over
det. Jeg er en kunde de ikke så let vinder tilbage.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 25-02-06 15:58

sdsf <sdsf@her.der.dk> wrote:

> [...]
> Jeg føler stadig at der står IDIOT på ryggen af mig når jeg tænker over
> det. Jeg er en kunde de ikke så let vinder tilbage.

Jeg er ikke enig med SDSF (hvordan mon det skal udtales) i at minimac'en
er for dyr i forhold til ydelsen. Med mindre der skal sammenlignes med
absolut lavpris og ikke tages hensyn til hardware-kvalitet og design.

Men jeg er enig med SDSF I at perioden fra Steve Jobs forlod Apple og
indtil han kom igen undertiden var en lidt pinlig periode for Apple.

Dog synes jeg SDSF glemmer hvad alternativet til Classic'en var i 1990.
Det første bare tilnærmelsesvis sammenlignelige styresystem fra
Microsoft kom først i 1995, når vi taler design og brugervenlighed.

Ydelsesmæssigt har SDSF sikkert ret.

Til gengæld har Ove Steen en klar pointe der siger, at Apple DK har
været og fortsat er ALT FOR sløve markedsføringsmæssigt.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-02-06 17:15

> Til gengæld har Ove Steen en klar pointe der siger, at Apple DK har
> været og fortsat er ALT FOR sløve markedsføringsmæssigt.
>
> Stig Leerbeck

Jeg har ikke haft økonomien med i mine historiske overvejelser. Før jeg
fik min første Mac for 16-17 år siden, havde computerens verden været
lukket land for mig. Jeg anede knap, at Macen fandtes. men det var en
åbenbaring at komme ind i den lille butik, der dengang lå i Fiolstræde i
København. Siden handlede jeg hos AUC på Aaboulevarden, hvor man
fornemmede et svagt ekko af den offensive indstilling over for
undervisningssektoren, der vist altid har rådet i USA. Der var også
opstillet musikudstyr i butikken. Men jeg følte mig dybt svigtet, fordi
Apple aldrig nogensinde agerede på nogen måde, der gav genlyd ude på min
arbejdsplads eller i det forum af musiklærere, hvor jeg også hører
hjemme.
Det er som et deja vu fra dengang, når man pludselig ser en annonce for
et dårligt gennemtænkt fremstød, der ganske givet heller ikke hører
hjemme i en større, sammenhængende strategi.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-06 16:07

sdsf <sdsf@her.der.dk> writes:

> Jeg købte selv en ClassicII, og det er det dårligste køb jeg nogensinde
> har gjort. Ja den dummeste investering jeg har gjort i mit liv faktisk.

Kunne du skrive hvorfor?

Fra : sdsf

Dato : 25-02-06 18:04

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Kunne du skrive hvorfor?
Jeg købte en ClassicII fordi de brugte Mac på den uddannelsesinstitution
jeg var på. Allerede den gang var jeg modstander af at købe så dyrt
hardware og de tanker luftede jeg også på uddannelsen.
Alligevel købte jeg maskinen til 15-16.000kr!
68030 16Mhz, 4Mb ram, 40Mb HD, sort/hvid 512x342 skærm.

Jeg blev aldrig tilfreds med maskinen, og kort tid efter købte jeg så
en "rigtig" computer, For det samme beløb fik jeg nu følgende:

Amd386DX 33Mhz, 8Mb ram, 120Mb HD, farveskærm hvor jeg kørte 1024x768,
HpIIIP laserprinter!

Det var noget jeg blev tilfreds med, og derefter ærgede jeg mig kun
over min ClassicII. Den blev nærmest et symbol på det at dumme sig.

Så jeg brugte altså ca. 32.000kr på computer i starten af 90'erne.
Det var rigtig rigtig mange penge dengang, og er det stadig.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-06 19:19

sdsf <sdsf@her.der.dk> writes:

> Det var noget jeg blev tilfreds med, og derefter ærgede jeg mig kun
> over min ClassicII. Den blev nærmest et symbol på det at dumme sig.

Så der var som sådan ikke noget i vejen med Mac'en udover at det ikke
var din kop the og den var dyr?

Hvorfor i alverden solgte du den ikke igen?

Fra : sdsf

Dato : 25-02-06 22:05

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Så der var som sådan ikke noget i vejen med Mac'en udover at det ikke
> var din kop the og den var dyr?
Nej den fungerede da helt som sådan én nu engang gør.

> Hvorfor i alverden solgte du den ikke igen?
Det skulle jeg måske også have gjort.
Jeg har den endnu, vil du købe den?, det er en lynhurtig maskine.
(som en Apple forhandler ville sige, og samtidig fortie maskinens
specifikationer).

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-06 23:55

On 2006-02-25 22:04:57 +0100, sdsf <sdsf@her.der.dk> said:

> Jeg har den endnu, vil du købe den?, det er en lynhurtig maskine.
> (som en Apple forhandler ville sige, og samtidig fortie maskinens
> specifikationer).

Det var dog utroligt, så fikseret, du er på hardware. Det var dog
utroligt, som du tænker på hastighed. Køber du også dine andre
materielle goder kun efter hastighed? Der er da mange andre egenskaber,
man skal overveje, når man skal vælge. Personligt er jeg flintrende
ligeglad med hardware, bare det fungerer hurtigt nok, og der er plads
nok. Det er jo software, man sidder og arbejder med. Og der har jeg
svært ved at se, hvilket styresystem, der skulle være bedre end Mac OS
X - efter min smag i det mindste. Windows er da så grimt, stift og
besværligt på alle måder. Og de andre styresystemer er dels ikke
brugervenlige nok, og dels er de ikke understøttet af de store
softwarehuse. Det er måske meget spændende og charmerende at sidde og
nørkle med Linux, Unix og open source, men det har jeg desværre ikke
tid til. Min computer skal bare fungere.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : sdsf

Dato : 26-02-06 03:58

Henrik Münster skrev:

> Det var dog utroligt, så fikseret, du er på hardware. Det var dog
> utroligt, som du tænker på hastighed.
Jeg er fixeret på hardware. Det er hardwaren der bestemmer hvad software
jeg kan bruge.

> [...]
> man skal overveje, når man skal vælge. Personligt er jeg flintrende
> ligeglad med hardware, bare det fungerer hurtigt nok, og der er plads
Har du prøvet en Mac ClassicII?

Efter min mening var den en pine at bruge.
Støjende, lille sort/hvid skærm.
Softwaren var dog helt fin, bare synd at det aldrig kom til sin ret,
p.g.a. hardwarens begrænsninger.

> Det er jo software, man sidder og arbejder med. Og der har jeg
> svært ved at se, hvilket styresystem, der skulle være bedre end Mac OS X
> - efter min smag i det mindste.
OSX er sikkert helt ok, jeg bruger det sjældent selv om jeg har det
installeret på den maskine jeg sidder ved nu.

> Windows er da så grimt, stift og
> besværligt på alle måder.
Det synes jeg nu ikke.

> Og de andre styresystemer er dels ikke
> brugervenlige nok,
Jo, de er lige så brugervenlige som windows og MacOS.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-02-06 12:34

sdsf <sdsf@her.der.dk> wrote:

> [...]
> Støjende, lille sort/hvid skærm.
> Softwaren var dog helt fin, bare synd at det aldrig kom til sin ret,

Jeg synes du har delvis ret men du har også været lidt uheldig.

Classic'en var jo en relancering af Mac Plus og SE fra midt-firserne.
Det var et nostalgi-trip for Mac-fanatikere. Så vidt jeg husker var der
andre modeller på markedet , CI, CX, SI og LC for at nævne nogle og de
havde været langt mere rigtige for dig.

Jeg forstår så ikke helt din holdning m.h.t. styresystem. For til
forskel fra perioden fra 95-2001/2, så var der markant forskel på
styresystemerne. OS6 og 7 var milevidt foran Windows 1-2-3 eller hvad de
nu hed i brugervenlighed. Mac OS var intilligent sammenlignet med.

Denne fordel for Mac formindskedes mærkbart med de nyere
Windows-systemer, men de kom altså først til i hhv. 95 og 98!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-06 13:13

sdsf skrev:

> Jeg er fixeret på hardware. Det er hardwaren der bestemmer hvad software
> jeg kan bruge.

Øøøhh, så er du jo interesseret i software. Hvorfor vender du så ikke
bøtten på hovedet og starter med at finde ud af, hvilken software, du
vil køre? Så kan man jo altid finde noget egnet hardware bagefter. Det
er sådan jeg har gjort.

> Har du prøvet en Mac ClassicII?
> Efter min mening var den en pine at bruge.
> Støjende, lille sort/hvid skærm.

Det kan jeg godt nok ikke huske. Ikke til noget seriøst i hvert fald.
Min første Mac var en Performa 475 fra 1995. Den fungerede fint. Jeg
skiftede efter gennem flere år at have prøvet DOS, Windows 3.1 og OS/2
og været meget utilfreds. Det er da klart, at hvis man prøver en Classic
II i dag, så vil den virke fuldstændig håbløs. Det samme vil gælde en pc
fra først i halvfemserne. Jeg kan huske dengang, pc-brugere seriøst
hævdede, at det var hul i hovedet at bruge mus. Tastatur-genveje var
meget bedre. Sjovt som de samme mennesker har skiftet mening.

> OSX er sikkert helt ok, jeg bruger det sjældent selv om jeg har det
> installeret på den maskine jeg sidder ved nu.

Hvis du mener, OS X er ok, hvorfor siger du os så imod, når vi hævder,
at mange flere ville bruge Mac, hvis de prøvede det allerede i skolen?

> Det synes jeg nu ikke.

> Jo, de er lige så brugervenlige som windows og MacOS.

Har du prøvet Windows?
Hvis din computer har OS X installeret, så kan den jo ikke køre Windows.
Selvfølgelig er vi alle forskellige og har forskellige preferencer. Jeg
synes, Windows er ét stort kaos. Når man kommer ud i en dialog, hvor man
skal åbne eller gemme en fil, så er man da lige ved at fare vild på
harddisken og netværket, og der er en masse knapper, man kan klikke på.
Jeg tænker ikke så meget på mig selv, men mere på mine knap så
computerkyndige kolleger, som jeg ser på mit arbejde. Det er altså ikke
nemt for almindelige mennesker at finde ud af. Generelt er Mac OS X
meget mere enkelt og brugervenligt at finde rundt i.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : sdsf

Dato : 26-02-06 15:04

Henrik Münster skrev:

> [...]
> bøtten på hovedet og starter med at finde ud af, hvilken software, du
> vil køre? Så kan man jo altid finde noget egnet hardware bagefter. Det
Det ragte mit overblik ikke til dengang.

> Hvis du mener, OS X er ok, hvorfor siger du os så imod, når vi hævder,
> at mange flere ville bruge Mac, hvis de prøvede det allerede i skolen?
Offentlige skoler skal efter min mening IKKE bruges til at markedsføre
hverken Mac eller Windows. De bruges desværre til at gøre reklame for
MS Windows for tiden. Det bør vi gøre noget ved, og så er vejen frem
Linux.

> Har du prøvet Windows?
Ja

> Hvis din computer har OS X installeret, så kan den jo ikke køre Windows.
En IBM ThinkPad R40 kan idag køre både WindowsXP og Mac OS X uden
emulator

> [...]
> nemt for almindelige mennesker at finde ud af. Generelt er Mac OS X
> meget mere enkelt og brugervenligt at finde rundt i.
Det mener du nu.
Måske ville jeg mene det samme hvis jeg havde mere erfaring med OsX.
Jeg har egentlig kun installeret OS X fordi det nu engang kan lade sig
gøre.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 26-02-06 16:06

sdsf <sdsf@her.der.dk> wrote:

> En IBM ThinkPad R40 kan idag køre både WindowsXP og Mac OS X uden
> emulator

Det er helt nyt for mig, at man kan køre mac os X på en ikke Apple
maskine. er det noget du selv har fundet ud af hjemme i studerkammeret,
eller er det kendt for "alle og enhver"?
--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-06 17:08

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Det er helt nyt for mig, at man kan køre mac os X på en ikke Apple
> maskine. er det noget du selv har fundet ud af hjemme i studerkammeret,
> eller er det kendt for "alle og enhver"?

<http://maxxuss.theblog.cc/>

OBS. Det er ulovligt og nørdet.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-02-06 18:14

In article <ub09d3-9t.ln1@G5.reippuert.dk>, Morten Reippuert Knudsen wrote:

><http://maxxuss.theblog.cc/>
>
> OBS. Det er ulovligt og nørdet.

P.t. ser jeg ikke noget problem i det. Det har den fordel, at nørderne
måske kan blive overbevist og se lyset. Så de der gør det nu gavner nok
mere Apple end det skader dem.

Som bruger, så vil det være fremragende for mig hvis mange folk dropper
Windows og kører OS X. flere installationer = mere software til platformen.

Det er selvfølgelig ikke godt for Apple hvis de reelt mister hardwaresalg,
men der er vi ikke endnu.

Såfremt en Mac ejer har en OS X licens, så er det tvivlsomt, om han her i
Danmark juridisk kan begrænses i at køre den på en standard PC. Så det
med ulovligheden er ikke nødvendigvis korrekt i DK.

Fra : Mads

Dato : 26-02-06 19:55

Povl H. Pedersen wrote:

> Såfremt en Mac ejer har en OS X licens, så er det tvivlsomt, om han her i
> Danmark juridisk kan begrænses i at køre den på en standard PC. Så det
> med ulovligheden er ikke nødvendigvis korrekt i DK.

Ja situation må kunne sammenlignes med kopi beskyttelse på CD'er, der
fuldt lovligt må omgås så længe man overholder den almindelige lovgivning.

Men det er en grå-zone, hvor mere eller mindre lovlige licens
betingelser komplicere situationen.

Såvidt jeg ved er problemet dog pt. at de filer der er nødvendige for at
omgå TPM, indeholder "Apple kode", som er beskyttet af copyright.
Men i princippet burde man kunne lave en pakke der kun indeholder
ændringerne og ikke indeholder noget "Apple kode".
En sådan konstruktion virker umiddelbart lovlig, men nu er jeg ikke jurist.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-06 20:18

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> P.t. ser jeg ikke noget problem i det. Det har den fordel, at nørderne
> måske kan blive overbevist og se lyset. Så de der gør det nu gavner nok
> mere Apple end det skader dem.

"problemet" for Apple er at man kan snildt kan bygge en fuld
understøttet PC for 3K, som har gigabit ethernet, HD audio m. SPDIF,
Firewire og understøtter såvel Quartz Extreme som fremtidig Quartz
Extreme 2D. eks en Asus Vintage PE1 barebone m. celeron D 326, 80GB
Diamondmax 10, 1GB Kingston DDR samt DVD brænder.

Indrømmet det er ikke meget mindre end havde en mini koster, slet ikke
når man tænker på at man får Mac OS X og iLife med ved køb af mini'en
samt at minien bruger mindre strøm og støje mindre.

Men den er meget hurtigere end en mini og en sådan maskine ville nok
også kunne kanibalere salget af G5'ere og iMac'er.

> Som bruger, så vil det være fremragende for mig hvis mange folk dropper
> Windows og kører OS X. flere installationer = mere software til platformen.

Jeps men hvis det bliver "legalt" vil det tage livet af Apple som
hardware fabrikant.

> Det er selvfølgelig ikke godt for Apple hvis de reelt mister hardwaresalg,
> men der er vi ikke endnu.

Hvis det bliver legalt, er vi der i løbet af ét år eller to.

> Såfremt en Mac ejer har en OS X licens, så er det tvivlsomt, om han her i
> Danmark juridisk kan begrænses i at køre den på en standard PC. Så det
> med ulovligheden er ikke nødvendigvis korrekt i DK.

Det vil næppe være tvivlsomt, man skal hacke mac OS X for at kunne
gøre det.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-06 21:23

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> OBS. Det er ulovligt og nørdet.

Er det ulovligt i Danmark? Har ikke styr på hvordan EU-lovgivningen
ser ud ige nu.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-06 21:30

> Er det ulovligt i Danmark? Har ikke styr på hvordan EU-lovgivningen
> ser ud ige nu.

Du skal piratkopiere for at gøre det. Det er i al fald ikke lovligt.

Dernæst skal du hacke TPM kode, hvilket jeg tvivler på er inden for
lovens rammer.

Fra : Mads

Dato : 26-02-06 23:39

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Du skal piratkopiere for at gøre det. Det er i al fald ikke lovligt.

Korrekt, men på et tidspunkt (10.5?) kommer Mac OS X til Intel vel også
i handlen.

> Dernæst skal du hacke TPM kode, hvilket jeg tvivler på er inden for
> lovens rammer.

Tja. Man har købt et produkt. Det være sig en Gyngestol eller en række
bits (bedre kendt som software). Hvis jeg måtte ønske at ændre stolen
hvilken lov forhindre mig i det?
Analogt hvis jeg måtte ønske at ændre rækken af bits hvilken lov
forhindre mig i det?
Det eneste skulle være at jeg brød en licens aftale, af tvivlsom legal
kvalitet. Nu kender jeg ikke Apples licens aftale, men gennem tiden har
der jo været mange licens aftaler der bevægede sig lige til og lidt over
grænsen.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-02-06 00:25

Mads <mads@iname.com> wrote:

> [...]
> hvilken lov forhindre mig i det?
> Analogt hvis jeg måtte ønske at ændre rækken af bits hvilken lov

Den sammenligning holder ikke. Du ejer godt nok software-dvd'en li'som
du ejer stolen og må gerne bruge den som smart urskive, men de
intellektuelle rettigheder forbundet med selve softwaren ejer du ikke.
Du har blot ret til at bruge softwaren som beskrevet i
licensbetingelsen.

--
Mvh Martin

Fra : Mads

Dato : 27-02-06 09:20

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> intellektuelle rettigheder forbundet med selve softwaren ejer du ikke.
> Du har blot ret til at bruge softwaren som beskrevet i

Må jeg efterligne stolen og sælge den til mine venner?
Nej, fordi den er netop og beskyttet af "intellektuelle rettigheder"
(bedre kendt som ophavsret).

Venlig hilsen
Mads

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-06 10:08

Mads <mads@iname.com> wrote:

> Må jeg efterligne stolen og sælge den til mine venner?
> Nej, fordi den er netop og beskyttet af "intellektuelle rettigheder"
> (bedre kendt som ophavsret).

Du må heller ikke lave en efterligning til dig selv.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-02-06 22:30

In article <1hbe5xm.1dhjmcs1d862ocN%spam@talentmedia.dk>, Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> intellektuelle rettigheder forbundet med selve softwaren ejer du ikke.
> Du har blot ret til at bruge softwaren som beskrevet i

Du har ret til at lave eller lade lave reverse engineering for at gøre
softwaren kompatibel. Denne ret kan ikke opgives.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-06 01:15

Mads <mads@iname.com> wrote:

> Tja. Man har købt et produkt. Det være sig en Gyngestol eller en række
> bits (bedre kendt som software). Hvis jeg måtte ønske at ændre stolen
> hvilken lov forhindre mig i det?

Du har ikke købt SW'en, du har købt retten til at /bruge/ SW'en. Du må
heller ikke afspille DVD filmen du købte i Føtex i den lokale biograf.

> Analogt hvis jeg måtte ønske at ændre rækken af bits hvilken lov
> forhindre mig i det?

fornmegenlig en lov om ophavsret? eller digital kopiering.

> [...]
> kvalitet. Nu kender jeg ikke Apples licens aftale, men gennem tiden har
> der jo været mange licens aftaler der bevægede sig lige til og lidt over

Licencen spcificere den kun må bruges på en Apple computer.
Jeg tror den holder i retten. Hvis ikke den skal følge computeren kan
vi regne med voldsomme pristigninger på Apples OS, Apple tjæner penge
på salg af HW, ikke på at sælge OS'er. Det er den høje pris på
hardwaren der er med til at financiere udvilling af OS'et.

Fra : Mads

Dato : 27-02-06 09:19

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Du har ikke købt SW'en, du har købt retten til at /bruge/ SW'en. Du må
> heller ikke afspille DVD filmen du købte i Føtex i den lokale biograf.

Nej, Men hvis jeg har lyst til at afspille filmen i dobbelt hastighed,
må jeg godt det, så længe jeg ikke overtræder den almindelige ophavsret.
Nu nævner du netop DVD'er. Der har vi et eksempel på et produkt der er
beskyttet af en kopi beskyttelse (CCS). Som man fuldt lovlig må bryde.
Film industrien forsøgte at forhindre det, men en Norsk ret har givet
Jon Johansen medhold.
Forsvaret argumentere med at ingen andre havde fået adgang til DVD'en,
som Jon havde købt og betalt.

> fornmegenlig en lov om ophavsret? eller digital kopiering.

Ophavsret?
Hvis jeg har lyst til at overmale et maleri, overtræder jeg da ikke
malerens ophavsret.
Jeg må heller ikke kopiere stolen og sælge den til alle mine venner.
Alt er jo beskyttet af ophavsret.

Digital kopiering?
Det er jo netop tilladt at kopiere, så længe du ikke giver kopier til andre.

> Licencen spcificere den kun må bruges på en Apple computer.
> Jeg tror den holder i retten.

Da man først acceptere licensen når man installere, er det højst kun
ulovligt at installere det på en normal pc. Men det er ikke ulovligt at
ændre koden. (At det så ikke er så brugbart er så en anden sag

Det vil jeg så gerne gi' dig ret i.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-02-06 16:27

sdsf <sdsf@her.der.dk> wrote:

> En IBM ThinkPad R40 kan idag køre både WindowsXP og Mac OS X uden
> emulator

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 26-02-06 16:38

sdsf <sdsf@her.der.dk> wrote:
> En IBM ThinkPad R40 kan idag køre både WindowsXP og Mac OS X uden
> emulator

Det glæder jeg mig dæleme til at få uddybet.

Enten har du fundet ud af noget, som ingen andre i verden har præsteret
eller også indikerer påstanden bare dit videnniveau ang. Mac OSX.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-02-06 17:42

> Enten har du fundet ud af noget, som ingen andre i verden har præsteret
> eller også indikerer påstanden bare dit videnniveau ang. Mac OSX.

Hold nu op folkens! Det kan da ikke passe at det kommer bag på så mange
i dk.edb.mac at betaversionen af OS X til Intel blev sendt ud i
piratkanalerne og således fandt vej til en del alm. intel/amd PC'ere!!?

--
Mvh Martin

Fra : Michael Holm

Dato : 26-02-06 18:15

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Hold nu op folkens! Det kan da ikke passe at det kommer bag på så mange
> i dk.edb.mac at betaversionen af OS X til Intel blev sendt ud i
> piratkanalerne og således fandt vej til en del alm. intel/amd PC'ere!!?

ja men det kan du jo ikke bruge til at dømme OS X, den er jo en stærk
forkrøblet udgave af originalen :)

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-06 20:01

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> ja men det kan du jo ikke bruge til at dømme OS X, den er jo en stærk
> forkrøblet udgave af originalen :)

I de første developer builds er det korrekt at mange programmer og
frameworks kørte under rosetta og der "kun" var acceleret grafik på
integrerede Intel grafikkort (hvad der iøvrigt er helt fint) - Der var
derfor ikke ligefrem tale om "forkrøblede" udgaver.
I senere developer x86 builds er alle frameworks og programmer native
og de indeholder tillige x86 ATI drivere - ganske som release
versionen af Mac OS X for x86, der også kan hackes og installeres på
PC'ere.

Fra : Michael Holm

Dato : 26-02-06 23:26

> [...]
> og de indeholder tillige x86 ATI drivere - ganske som release
> versionen af Mac OS X for x86, der også kan hackes og installeres på
ok
jeg syntes blot at dem jeg har hørt fra virkede det ikke så godt på
PC'er... men det har så nok været en af de tidligere versioner :(

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-02-06 01:08

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> jeg syntes blot at dem jeg har hørt fra virkede det ikke så godt på
> PC'er... men det har så nok været en af de tidligere versioner :(

eller non Intel hardware (chipsæt og grafik)

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-02-06 18:25

> [...]

> i dk.edb.mac at betaversionen af OS X til Intel blev sendt ud i
> piratkanalerne og således fandt vej til en del alm. intel/amd PC'ere!!?

NÅH - OKAY. Det er jo strengt ulovligt, så det havde jeg ikke i min
vildeste fantasi...

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 26-02-06 19:46

> [...]

> i dk.edb.mac at betaversionen af OS X til Intel blev sendt ud i
> piratkanalerne og således fandt vej til en del alm. intel/amd PC'ere!!?

Mener du seriøst, at _den_ version kan danne grundlag for en vurdering
af Mac OSX?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-06 20:23

> Mener du seriøst, at _den_ version kan danne grundlag for en vurdering
> af Mac OSX?

Uden problemer. Der er næppe mange af pirat hackerne der i dag
bruger den oprindelige developer udgave af 10.4 til x86. De bruger
samme version som Apple lever med iMac og MacBook Pro.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-02-06 20:39

> Mener du seriøst, at _den_ version kan danne grundlag for en vurdering
> af Mac OSX?

Aner det ikke da jeg aldrig har prøvet x86 versionen, men der er folk
der mener at det fint går an...

<http://osx86.theplaceforitall.com/problems/>

Jeg synes bare at det var underligt at der var så mange der var ved at
falde af pinden over at sdsf havde OS X på sin Thinkpad.

--
Mvh Martin

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-02-06 22:09

> [...]

> Jeg synes bare at det var underligt at der var så mange der var ved at
> falde af pinden over at sdsf havde OS X på sin Thinkpad.

Jeg var ikke klar over at det "udbredt" og havde måske også en
fromodning om at det var svært at tilpasse til hardwaren. Jeg forsøgte
engang (for længe siden) at lægge Linux ind på en bærbar PC. Det
flaskede sig aldrig grundet manglende driverunderstøttelse af
skærmkortet.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-06 22:26

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Jeg var ikke klar over at det "udbredt" og havde måske også en
> fromodning om at det var svært at tilpasse til hardwaren.

Det er det ikke, Apple bruger jo selv standart Intel komponenter, de
er selvfølgelig fuldt understøttede. Med et intel PCIe bundkort med
integreret grafik eller en Dell er man er i 9 af 10 tilfælde på
rimelig sikker grund.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-06 17:05

sdsf <sdsf@her.der.dk> wrote:

> En IBM ThinkPad R40 kan idag køre både WindowsXP og Mac OS X uden
> emulator

Ikke legalt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-06 17:02

sdsf <sdsf@her.der.dk> wrote:

> Har du prøvet en Mac ClassicII?

Jeg har . Den er ikke hurtig men kunne faktisk afvikle word 5.x
ganske fint.

> Efter min mening var den en pine at bruge.
> Støjende.

Find en PC af samme årgang 1991 der ikke er det.

> lille sort/hvid skærm.

Farve var en mulighed hvis man havde en PC, men ligeledes dyrt dengang.
På den anden side vil jeg nok mene at en gråtone Macintosh anno 1991
var bedre bevendt end en PC med DOS i farver mht. brugervenlighed.

> Softwaren var dog helt fin, bare synd at det aldrig kom til sin ret,
> p.g.a. hardwarens begrænsninger.

68030 kunne nu snildt følge med en 386, især hvis man opgraderede med
en 68882 FPU.

En PC anno 1991 der var hurtigere kostede også en pæn sjat grunker i
1991.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-06 21:42

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Farve var en mulighed hvis man havde en PC, men ligeledes dyrt dengang.

Og grimt grimt grimt. CGA var virkelig en vederstyggelighed.

Egentlig pudsigt. Kom til at tænke på Defender of the Crown til
Amigaen, som var fantastisk og banebrydende dengang, og som ingen vil
løfte et øjenbryn over i dag.

Fra : Jens F

Dato : 28-02-06 14:37

sdsf wrote:

> [...]
> en "rigtig" computer, For det samme beløb fik jeg nu følgende:
>
> Amd386DX 33Mhz, 8Mb ram, 120Mb HD, farveskærm hvor jeg kørte 1024x768,

Det er pudsigt, som oplevelser kan være forskellige. Jeg tror det var i
'91 jeg købte en ClassicII, som jeg var yderst tilfreds med i flere år.
I modsætning til DOS-dåsen på arbejdet, kunne jeg arbejde meningsfuldt
og effektivt med projektplaner (SuperProject på DOS var en plage),
regneark, hvor udskrift på Mac'en skete helt uden problemer, hvor
printeropsætningen på PCen skulle ske i hver enkelt applikation (hvis
ellers applikationen kendte pgl. printer).

Hvor kort tid efter var det lige, at du købte en 120MB disk? Svjh kom vi
et godt stykke ind i halvfemserne før det blev normen.
--

Jens F

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-06 23:48

On 2006-02-25 13:32:23 +0100, sdsf <sdsf@her.der.dk> said:

> Så tror jeg netop IKKE de havde haft en Mac idag.
> Mac har intil MacMini altid været alt for dyr.
> Ja selv en MacMini er fordyr set i forhold til ydelsen.

Så er det da mærkeligt, at Apple er langt mere udbredt i andre lande
end lige netop Danmark. Selv Microsoft har jo udtalt, at de ville
ønske, hele verden var som Danmark. I Danmark er Windows betydeligt
mere udbredt end i de fleste andre lande, og Apple har en tilsvarende
lille markedsandel. Det tyder da på, at det netop er Apple i Danmark,
der ikke markedsfører deres produkter så godt.

> [...]
> Jeg føler stadig at der står IDIOT på ryggen af mig når jeg tænker over
> det. Jeg er en kunde de ikke så let vinder tilbage.

Jamen smag og behag er forskellig. Det er da en ærlig sag, hvis du ikke
føler, en Mac er pengene værd. Det gør nu ikke en Mac til et dårligt
produkt objektivt set. Vi, der bruger Mac, foretrækker jo netop en Mac
for dens egenskaber. Eller mener du, at der er noget, vi ikke har
opdaget? Ligesom mange andre bruger jeg Windows på mit arbejde. Da de
fleste mennesker er Windows-brugere, kan man heller ikke undgå at høre
deres beretninger. Der er ikke noget af det, der har fået mig til at
ville skifte. Hvad prisen angår, så koster kvalitet. Hvorfor skulle det
være en fordel, at man kan få en billig pc, hvis man så hænger på
dårlig kvalitet hvad både soft- og hardware angår? Jeg køber heller
ikke det billigste fjernsyn, tøj, møbler ur eller bil, man kan få. Ikke
at det er det allerdyreste heller, men generelt vil jeg gerne ofre lidt
ekstra for at få en ordentlig kvalitet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 26-02-06 09:35

> [...]
> lille markedsandel. Det tyder da på, at det netop er Apple i Danmark,
> der ikke markedsfører deres produkter så godt.

Her er det, at jeg ofte har spekuleret på, hvem der bestemmer, hvor
megen umage, energi og investering, der skal lægges i en planmæssig
markedsføring af Macintosh i Danmark, dels over for befolkningen som
helhed, dels over for udvalgte områder som f.eks. undervisningssektoren.
Sidder der nogle ledende personer i Danmark, Skandinavien eller
Nordvesteuropa og vedtager, om det er ulejligheden værd? Eller er det
hos moderfirmaet i USA, man vedtager, om Danmark er en værdig
missionsmark, som man i givet fald kan spytte noget kapital i at opdyrke
mere systematisk?

Venlig hilsen

Ove Steen