Lille program der fjerner cron-filer?
Fra : Storm

Dato : 21-02-06 22:09

Et lille program der renser ud i cron-filer og måske også reparerer
disk-tilladelser. Hvad hedder det - a... eller c...?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 21-02-06 22:22

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Et lille program der renser ud i cron-filer og måske også reparerer
> disk-tilladelser. Hvad hedder det - a... eller c...?

Der er flere småprogrammer der gør det. Fælles for dem er, at de starter
nogle scripts der ligger i systemet, og kan køres fra terminalen.
OnyX og Cocktail er hhv. et freeware og shareware program der kan klare
dette, og en del mere...

Og for at finde noget med a, så er der anacron der kører cronscriptene i
baggrunden, men den kan ikke reparere disktilladelser.
<http://members.cox.net/18james/anacron-tiger.html>

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Storm

Dato : 21-02-06 22:39

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Og for at finde noget med a, så er der anacron der kører cronscriptene i
> baggrunden, men den kan ikke reparere disktilladelser.

Det var Coctail og måske Anacron jeg mente, men jeg ser at Anacron kører
i baggrunden, den med A jeg prøvede at huske skulle køres manuet (mener
jeg).

Men jeg kan jo se i Console system.log at den har kørt, så den får en
chance - det ser nu ud til at den kørte en daglig og nu har startet en
ugentlig.

Tak

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-06 00:24

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Men jeg kan jo se i Console system.log at den har kørt, så den får en
> chance - det ser nu ud til at den kørte en daglig og nu har startet en
> ugentlig.

Med mindre du bruger man eller locate fra terminalen, eller studerer
log filer kan du være ret ligeglad med om de af Apple installerede
cronscripts køres eller ej.

Disk tilladelser bøhøver du efter min ydmyge mening heller ikke
bekymre dig om med mindre du bruger programmel der installerer ting og
sager hvor 3. parts programmer ikke bør pille, eller du selv af piller
ved tilladelser.

Jeg har endnu ikke oplevet ét eneste tilfælde på 10.4x hvor
tilladelserne ikke har været i overenstemmelse med hvad mine
kvitteringer forskrev - ud over Quark
Kort sagt hvis man opfører sig fornuftigt er effekten af repreration
af tilladelser stærk overdrevet på 10.4.

Fra : Steen Larsen

Dato : 22-02-06 19:39

In article <e1ksc3-n9.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:

> Med mindre du bruger man eller locate fra terminalen, eller studerer
> log filer kan du være ret ligeglad med om de af Apple installerede
> cronscripts køres eller ej.

Der er jo ikke grund til at gemme log-filer i årevis. Jeg bruger selv
XJanitor som er et lille perl-script som sørger for at daily, weekly og
monthly bliver kørt selv om maskinen ikke har været tændt om natten.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-06 22:58

Steen Larsen <slykking.remove@this.gmail.com> wrote:

> Der er jo ikke grund til at gemme log-filer i ?revis.

Apples scripts nuker dem skam ikke, de roterer dem blot og komprimerer
de gamle.

For de de fleste brugere er logfilerne ligegyldige, og det er derfor
i også ligegyldig for brugeren om der ryddes op i dem eller ej.

Personligt fortrækker jeg at der rydet op, så jeg ikke skal indlæse en
+10mb fil med 3 år gamle data når jeg vil studere en logfil. Hvis jeg
var lieg glad med logfilerne ville det rage mig en pind om der
jævnligt blev roteret eller ej.

Fra : Steen Larsen

Dato : 22-02-06 23:23

In article <tb3vc3-3i2.ln1@G5.reippuert.dk>,

> Apples scripts nuker dem skam ikke, de roterer dem blot og komprimerer
> de gamle.

Her og på de fleste andre maskiner jeg har været i nærheden af kunne det
dog se ud som der "nukes" noget! System.log rulles over i en ny fil ca.
en gang i døgnet og da jeg kun har 8 i det hele kunne man antage at
noget bliver "nuket". Den ældste system.log.7 indeholder indgange som er
fra 16. februar.

> For de de fleste brugere er logfilerne ligegyldige, og det er derfor
> i også ligegyldig for brugeren om der ryddes op i dem eller ej.

Du kan have en pointe men på den anden side kan den almindelige bruger
have haft en episode eller måske endda flere som har fyldt lidt mere end
10 MB i loggen og så kan det være interessant at få "nuket".

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-06 10:50

Steen Larsen <slykking.remove@this.gmail.com> wrote:

> Du kan have en pointe men p? den anden side kan den almindelige bruger
> have haft en episode eller m?ske endda flere som har fyldt lidt mere end
> 10 MB i loggen og s? kan det v?re interessant at f? "nuket".

Min pointe er at den almindelige bruger aldrig kigger i logfiler og
heller ikke fatter en meter af hvad der står i dem.
Dvs den "almindelige" bruger kan og bør være fløjtende ligeglad med de
tre scripts daily, weekly og monthly køres eller ej.

Fra : Storm

Dato : 22-02-06 21:30

> Med mindre du bruger man eller locate fra terminalen, eller studerer
> log filer kan du være ret ligeglad med om de af Apple installerede
> cronscripts køres eller ej.

Mit formål er kun at maskinen er bedst muligt optimeret.

> [...]
> Kort sagt hvis man opfører sig fornuftigt er effekten af repreration
> af tilladelser stærk overdrevet på 10.4.

Det lyder godt, i gamle dage (10.2 og før) var det lidt et mantra,
derfor gør jeg det ihvertfald hver gang jeg har installeret ny software.
Cronfiler har jeg aldrig slettet manuelt og undrede mig over at ingen af
systemets utilities umiddelbart giver mulighed for det (uden brug af
terminalen). Men det er måske fordi Apple ikke mener det er nødvendigt.

Jeg har det vist ligesom Steen - man får god samvittighed når man rydder
op

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-06 22:52

> [...]

> systemets utilities umiddelbart giver mulighed for det (uden brug af
> terminalen). Men det er måske fordi Apple ikke mener det er nødvendigt.

Cronfiler er ikke noget man "sletter". "crontabs" som du sikkert
mener, er scripts der køres automatisk med et defineret interval som
som en defineret bruger.

> Jeg har det vist ligesom Steen - man får god samvittighed når man rydder
> op

hvad der er at ryde op i er tmp filer som eks vm swapfiler, de
slettes når man logger ud. Derudover kan man slette filer som diverse
programmer cacher.

Fra : Storm

Dato : 23-02-06 22:33

> [...]
>
> hvad der er at ryde op i er tmp filer som eks vm swapfiler, de
> slettes når man logger ud. Derudover kan man slette filer som diverse

Det er i virkeligheden gamle logfiler og program cache jeg gerne ville
slette. Anacron sletter vist kun gamle logfiler - er det ikke hvad
crontabs kører automatisk som et script.

Nå - hvis moralen er at man ikke skal pille hvis man i bund og grund
bare vil have sin maskine til at køre så godt som den har mulighed for,
så er der ikke mange ideer tilbage for personlig pleje?

Ingen 10 tips til optimering af Tigerdyret?

Jeg har ikke specielle problemer - vil bare gerne vide, at den er
velholdt

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-06 10:16

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Det er i virkeligheden gamle logfiler og program cache jeg gerne ville
> slette. Anacron sletter vist kun gamle logfiler - er det ikke hvad
> crontabs kører automatisk som et script.

Anacron sletter intet, anacron er i lighed med cron en dims der
automatisk afikler programmer eller scripts.

Såvidt jeg husker tjekker anacron om dine crontabs er blevet kørt, og
kører dem i tilfælde af at maskinen var slukket da crontabs'ene skulle
køres.
Det kan betyder at scripts /kan/ køres automatisk kort tid efter
maskinen er startet, hvilket kan være irriterende hvis scriptene skal
scanne harddisken eller bruge meget CPU tid.

Det der sletter/roterer logfiler er derimod de scrpts apple har
skrevet og defineret i "system"'s crontab.

> [...]
> så er der ikke mange ideer tilbage for personlig pleje?

> Ingen 10 tips til optimering af Tigerdyret?

Programmet Cocktail kan såvidt jeg husker sættes til at slette cache
filer og afvikle apples 3 scripts på definerede tidspunkter (dvs i en
crontab)

Med GUI programmet Cronnix kan du editere crontabs, og eks ændre
tidspunktet monthly, daily og weekly (Apples 3 scrpts) køres.

> Jeg har ikke specielle problemer - vil bare gerne vide, at den er
> velholdt

Hvis ikke den brokker sig er den velholdt...

Fra : Storm

Dato : 27-02-06 21:45

> Programmet Cocktail kan såvidt jeg husker sættes til at slette cache
> filer og afvikle apples 3 scripts på definerede tidspunkter (dvs i en
> crontab)

Den har jeg så taget i brug på arbejde.

> Med GUI programmet Cronnix kan du editere crontabs, og eks ændre
> tidspunktet monthly, daily og weekly (Apples 3 scrpts) køres.

> Hvis ikke den brokker sig er den velholdt...

Tak for forklaringen.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 24-02-06 17:24

> [...]

> så er der ikke mange ideer tilbage for personlig pleje?
>
> Ingen 10 tips til optimering af Tigerdyret?

Der er nogle tips til Pantheren her:
<http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2003/11/21/maintenance.html>
Jeg ved ikke om der er sket væsentlige ændringer på de punkter i
Tigeren.

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Storm

Dato : 27-02-06 21:45

> Der er nogle tips til Pantheren her:
> <http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2003/11/21/maintenance.html>
> Jeg ved ikke om der er sket væsentlige ændringer på de punkter i
> Tigeren.

Fint - jeg har kigget det igennem og gemmer det.
Men det er da fint at vide at systemet egentlig bare skal passe sig selv
- hvis man opfører sig som en almindelig bruger.

Men har man nogle muligheder skal de da bruges.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-06 01:39

NinzenREMOVE@ofir.dk (Storm) writes:

> Mit formål er kun at maskinen er bedst muligt optimeret.

Så skal du bare lade de der scripts være :)