Darwin med ny post
Fra : Henrik Münster

Dato : 16-02-06 22:40

Jeg prøvede lige at åbne Terminal. Jeg blev budt velkommen af flg. meddelelse:

Last login: Wed Feb 15 19:59:12 on console
Welcome to Darwin!
You have new mail.
[Aske] henrik%

Hvad i alverden mener den med, at jeg har ny post? Jeg modtager da ikke
e-mail i terminalen. Det er næsten som at være med i "Sleepless i
Seattle".
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mads Samsing

Dato : 16-02-06 22:52

Henrik Münster wrote:
> [...]
> e-mail i terminalen. Det er næsten som at være med i "Sleepless i Seattle".

Meget typisk for UNIX systemer. ("Systempost").
Du kan læse din post med kommandoen 'mail'.

- Mads Samsing

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 16-02-06 23:01

Henrik Münster wrote:
> [...]
> e-mail i terminalen. Det er næsten som at være med i "Sleepless i Seattle".

Som Mads skriver er det Unix-mail-boxen som indeholder en mail. Hvad
står der i den? Noget fra Meg (som er for ung til dig)?

--Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-02-06 00:57

On 2006-02-16 23:01:24 +0100, Martin Agersted Jarl
<martin@sletmigjarl.dk> said:

> Som Mads skriver er det Unix-mail-boxen som indeholder en mail. Hvad
> står der i den? Noget fra Meg (som er for ung til dig)?
>
> --Martin

Nej. Det er vist noget fra Cron. Var han ikke lederen af den flok
iguanodon, der var med i Dinosauerne? Nå, men I kan da se, hvad der
står. Det lader til, at den ikke kan få forbindelse med mit
antivirusprogram ClamXav. Jeg gengiver oversigten og den første
meddelelse:

Mail version 8.1 6/6/93. Type ? for help.
"/var/mail/henrik": 9 messages 9 new
>N 1 henrik@Aske.local Sun Sep 18 20:01 28/1258 "Cron <henrik@Aske> /u"
N 2 henrik@Aske.local Thu Sep 29 20:07 28/1258 "Cron <henrik@Aske> /u"
N 3 henrik@Aske.local Wed Oct 12 20:01 28/1258 "Cron <henrik@Aske> /u"
N 4 henrik@Aske.local Sun Oct 23 20:01 28/1258 "Cron <henrik@Aske> /u"
N 5 henrik@Aske.local Sun Nov 13 20:01 28/1256 "Cron <henrik@Aske> /u"
N 6 henrik@Aske.local Sat Nov 26 20:01 28/1256 "Cron <henrik@Aske> /u"
N 7 henrik@Aske.local Sun Dec 4 20:01 28/1256 "Cron <henrik@Aske> /u"
N 8 henrik@Aske.local Sun Dec 11 20:01 28/1256 "Cron <henrik@Aske> /u"
N 9 henrik@Aske.local Sun Jan 1 20:01 28/1256 "Cron <henrik@Aske> /u"
&

Message 1:
From henrik@Aske.local Sun Sep 18 20:01:03 2005
From: henrik@Aske.local (Cron Daemon)
To: henrik@Aske.local
Subject: Cron <henrik@Aske> /usr/local/clamXav/bin/freshclam --quiet
--log="/usr
/local/clamXav/share/clamav/freshclam.log"
Date: Sun, 18 Sep 2005 20:00:10 +0200 (CEST)

ERROR: Can't query current.cvd.clamav.net
ERROR: Can't get information about database.clamav.net: Host not found
ERROR: No servers could be reached. Giving up
[...]
ERROR: Update failed. Your network may be down or none of the mirrors listed in
freshclam.conf is working.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-06 23:26

Henrik Münster <news@muenster.dk> writes:

> [...]
>
> Hvad i alverden mener den med, at jeg har ny post? Jeg modtager da
> ikke e-mail i terminalen. Det er næsten som at være med i "Sleepless i

Din OS X har et indbygget postsystem, som du dog formentlig ikke
bruger.

Jeg mindes at systemet undertiden sender post til administratorene om
hvordan den går og har det.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-02-06 00:34

>snip>

> Jeg mindes at systemet undertiden sender post til administratorene om
> hvordan den går og har det.

Den har nok brug for en lægelig vurdering

Fra : Per Rønne

Dato : 17-02-06 07:50

> [...]
>
> Hvad i alverden mener den med, at jeg har ny post? Jeg modtager da ikke
> e-mail i terminalen. Det er næsten som at være med i "Sleepless i

Tjae:

Last login: Thu Feb 16 14:36:47 on console
Welcome to Darwin!
www per$
==

Du må jo have installeret noget mail-software.

Jeg undrer mig i øvrigt over det 'www' der er kommet i stedet for 'G4'?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 17-02-06 11:48

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> Du må jo have installeret noget mail-software.
>
> Jeg undrer mig i øvrigt over det 'www' der er kommet i stedet for 'G4'?

Nixen. mail følger med enhver Unix. Det er den super-duper klassiske
mail-klient. Kan i øvrigt sættes op til at være ens primære mail-klient
så man slipper for alt det lirede GUI-møg som Mac OSX udsætter os arme
brugere for.

--Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-06 10:55

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Jeg undrer mig i øvrigt over det 'www' der er kommet i stedet for 'G4'?

det er dit hostnavn.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-02-06 15:21

> det er dit hostnavn.

Fordi jeg har fået ændrer min /etc/hosts til:

##
# Host Database
#
# localhost is used to configure the loopback interface
# when the system is booting. Do not change this entry.
##
127.0.0.1 localhost
255.255.255.255 broadcasthost
::1 localhost
10.0.0.33 www.rqnne.dk
10.0.0.33 rqnne.dk

?

Nu fjerner jeg de sidste to linier igen, da jeg har fået ny router, der
gør det muligt for mig at se min hjemmeside [www.RQNNE.dk] også mit LAN.

Næh, umiddelbart forsvandt www ikke igen - måske er genstart nødvendig?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-06 15:44

> [...]

> # localhost is used to configure the loopback interface
> # when the system is booting. Do not change this entry.

jeps.

> Nu fjerner jeg de sidste to linier igen, da jeg har fået ny router, der
> gør det muligt for mig at se min hjemmeside [www.RQNNE.dk] også mit LAN.

> Næh, umiddelbart forsvandt www ikke igen - måske er genstart nødvendig?

en genindlæsning af resolver.conf skulle såvidt jeg husker være nok.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-06 16:28

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> en genindlæsning af resolver.conf skulle såvidt jeg husker være nok.

Det kommer da an på hvornår bash resolver navnet...

Det er en fordel ved en router - så kan man selv bestemme hvad
maskinerne skal hedde :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-06 17:05

> Det kommer da an på hvornår bash resolver navnet...

Jeg mener globalt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-06 23:36

> Jeg mener globalt.

10 mod 1 på at Per fokuserer på hans kommandoprompt :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-06 01:03

> 10 mod 1 på at Per fokuserer på hans kommandoprompt :)

I givet fald er det nok ret ligegyldigt for Per hvilket hostnavn bash
ser.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-06 06:12

> 10 mod 1 på at Per fokuserer på hans kommandoprompt :)

Jep, og efter en reboot ser den nu sådan ud:

Last login: Fri Feb 17 17:40:49 on console
Welcome to Darwin!
G4 per$

--
Per Erik Rønne