Plads på Ibook HD
Fra : Martin

Dato : 16-02-06 18:51

Jeg er ved at løbe tør for plads på min harddisk. Kan se, at den har en
kapacitet på 55 gb.

Billeder fylder ca. 9 GB
Film ca. 9 GB
Musik 11 GB
Programmer ca. 5 GB

Ved hurtig hovedregning ca. 34 GB

Men hvad er det der fylder op på min computer. Tiger kan vel ikke fylde
omkring 20 GB

Skulle måske gemme de angivne mapper og foretage en formattering?

Martin

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 16-02-06 19:37

Martin <none@nospam.dk> wrote:

> Men hvad er det der fylder op på min computer. Tiger kan vel ikke fylde
> omkring 20 GB
>
> Skulle måske gemme de angivne mapper og foretage en formattering?
>
> Martin

Hvor længe siden er det, at du sidst har genstartet systemet?
Der dannes løbende swabfiler der fylder op indtil næste genstart eller
log ud - log ind.

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Martin

Dato : 16-02-06 19:54

Det har jeg gjort regelmæssigt - skyldes at microsoft mediaplayer, får
mit system til at crashe hver gang.

Kunne egentlig også godt bruge en løsning på det problem

Har prøvet at geninstallere programmet.

Findes der alternativer til denne player

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 16-02-06 20:53

"Martin" <none@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Findes der alternativer til denne player

VLC Media player. Har ikke et direkte link men Google finder 110% hvad du
leder efter.
Det fylder kun 11 mb ;)
Jeg støtter op om Sørens forslag med en ekstern til det du ikke bruger så
tit. Jeg har selv samme løsning og det virker fortrinligt og fylder intet.
Hvis du får det med firewire istedet for USB vil en høj hastighed også kunne
opnåes og på den måde vil du ikke kunne mærke at filerne ligger andetsteds..

/Hans-Jacob

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 22-02-06 21:50

Hans-Jacob Møgelmose <zster87@hottiemail.com> wrote:

> Google finder 110% hvad du
> leder efter.

Det passer ikke...
Google finder kun ca. 96-98%..
Resten kan findes med www.alltheweb.com
Den finder alt hvad google ikke finder - og omvendt
--
Jeg har talt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-06 21:19

Martin <none@nospam.dk> wrote:

> Det har jeg gjort regelmæssigt - skyldes at microsoft mediaplayer, får
> mit system til at crashe hver gang.
> Kunne egentlig også godt bruge en løsning på det problem

Mediaplayer bør ikke kunne fremklade en kernepanik, det tyder på en
hardwarefejl eller en defekt installation.

> Har prøvet at geninstallere programmet.

> Findes der alternativer til denne player

Ikke nogen der vil kunne løse dit problem. Mediaplayer kan ikke crashe
en maskine uden hardwarefejl eller en ikke-defekt Mac OS X installation.

Fra : john_doe

Dato : 17-02-06 21:00

On 2006-02-16 19:54:24 +0100, Martin <none@nospam.dk> said:

> [...]
>
> Kunne egentlig også godt bruge en løsning på det problem
>
> Har prøvet at geninstallere programmet.
>
> Findes der alternativer til denne player

Prøv evt flip4mac - så kan windows media afspilles med quicktime. Kan
findes vha google.

vh jd

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 18-02-06 08:57

john_doe <john_doe@spam.com> wrote:

> Prøv evt flip4mac - så kan windows media afspilles med quicktime. Kan
> findes vha google.
>
> vh jd

Jeg synes, at det er lettere at søge på macupdate eller versiontracker
når jeg leder efter software, men det er vel en vanesag.

Til gengæld er mine erfaringer med flip4mac ikke gode; der gik kun et
par dage inden den røg ud igen.
Dels kunne den kun afspille i et vindue på størrelse med et frimærke,
hvis man ikke har betalt for at opgradere Quicktime til proudgaven, og
dels var den rystende ustabil. Det er et af de få programmer der har
låst min mac i en sådan grad, at der måtte en hårdhændet genstart til.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-06 11:40

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Dels kunne den kun afspille i et vindue på størrelse med et frimærke,
> hvis man ikke har betalt for at opgradere Quicktime til proudgaven,

Så bruger man bare en anden player der snakker quicktime end Apples.

> og
> dels var den rystende ustabil. Det er et af de få programmer der har
> låst min mac i en sådan grad, at der måtte en hårdhændet genstart til.

Der må være noget andet galt.

Fra : Søren

Dato : 16-02-06 20:48

On 16/02/06 18:50, in article 43f4bb7f$0$15789$14726298@news.sunsite.dk,
"Martin" <none@nospam.dk> wrote:

> Skulle måske gemme de angivne mapper og foretage en formattering?

Du kunne jo overvej om det var nødvendigt, at have 9gb film og 11gb musik
liggende på iBook'en, og i stedet smide det på en ekstern harddisk..
En lille 2.5" fylder ikke alverden, og kræver jo ikke ekstern strøm...
(Jeg overvejer selv en sådan som supplement til min iBook med 40GB)

Søren C. Fischer
http://soren.fischer.as
Fiat Seicento Sporting Abarth

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-06 21:16

Martin <none@nospam.dk> wrote:
> [...]

> omkring 20 GB

> Skulle måske gemme de angivne mapper og foretage en formattering?

prøv at skrive følgende i en terminal:

sudo du -hs /*

så kan du se kvad det er der fylder i roden af disken.

en komplet Mac OS X, iLife, iWork og xCode fylder snildt +10GB

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-06 00:13

> prøv at skrive følgende i en terminal:
>
> sudo du -hs /*
>
> så kan du se kvad det er der fylder i roden af disken.
>
> en komplet Mac OS X, iLife, iWork og xCode fylder snildt +10GB

Ellers kan jeg anbefale OmniDiskSweeper for dem der foretrækker et GUI
program:

http://www.omnigroup.com/applications/omnidisksweeper/

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin

Dato : 17-02-06 10:32

M3.9G /Applications
4.0K /Brugervejledninger og information
96K /Desktop DB
576K /Desktop DF
8.7M /Firefox 1.0.7.dmg
184K /Installer Log File
5.0G /Library
16K /MAU 1.1.2 Update Log
2.0K /Network
28K /Office 2004 11.1.0 Update Log
1.6G /System
42G /Users
15M /Volumes
1.5K /automount
3.5M /bin
12K /cores
2.0K /dev
4.0K /etc
4.0K /mach
588K /mach.sym
4.1M /mach_kernel
528M /private
2.1M /sbin
4.0K /tmp
376M /usr
4.0K /var

Fylder egentligt ikke så meget

/Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-06 11:00

Martin <none@nospam.dk> wrote:
> M3.9G /Applications
> 4.0K /Brugervejledninger og information
> 96K /Desktop DB
> 576K /Desktop DF
> 8.7M /Firefox 1.0.7.dmg
> 184K /Installer Log File
> 5.0G /Library
> 16K /MAU 1.1.2 Update Log
> 2.0K /Network
> 28K /Office 2004 11.1.0 Update Log
> 1.6G /System
> 42G /Users
du havde sjusset dig frem til at du brugte lidt mere end 29GB i din
homemappe, du bruger altså en hel del mere.

nej, ikke ud over din home mappe.

Fra : sbj@pc.dk

Dato : 23-02-06 16:46

En lille bemærkning...som nok er urelevant.

Jeg havde Garageband liggede på min iBook - den fyldte voldsomt meget,
eller nærmere, det var de tilhørende filer der fyldte ekstremt.

Slet skidtet, hvis du har den liggende