boote fra firewire
Fra : Thomas Bendsen

Dato : 12-02-06 13:28

Hej

Jeg har en Maxtor One Touch firewire-disk. Er det ikke meningen at man
skal kunne boote fra sådan en?

Hvis jeg forsøger at installere Mac OS X på den, får jeg at vide at det
ikke kan lade sig gøre fordi systemet ikke vil kunne boote.
Jeg har desuden forsøgt at bruge Carbon Copy Cloner til at klone min
interne harddisk med Mac OS X 10.4. Det gik fint, og FW-disken dukker
også op hvis jeg åbner "Startup Disk", men selv om jeg vælger den booter
den stadig fra min interne harddisk.
Hvis jeg holder "alt" nede under opstart og således starter
boot-manageren kan jeg kun se min interne harddisk.

Er der noget jeg har misforstået, eller er det fordi at disken ikke må
være partitioneret i to dele som jeg har gjort?

MVH Thomas Bendsen

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 12-02-06 13:29

Thomas Bendsen wrote:
> [...]
>
> Er der noget jeg har misforstået, eller er det fordi at disken ikke må
> være partitioneret i to dele som jeg har gjort?

Tilføjelese: computeren er en iBook G4.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-02-06 14:21

Thomas Bendsen <tbendsen@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis jeg forsøger at installere Mac OS X på den, får jeg at vide at det
> ikke kan lade sig gøre fordi systemet ikke vil kunne boote.

Hvilket format valgte du, da du formatterede den?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-02-06 14:23

> [...]

> Er der noget jeg har misforstået, eller er det fordi at disken ikke må
> være partitioneret i to dele som jeg har gjort?

Det lyder underligt. Den må gerne være formatteret i flere
partitioner, og faktisk kan du installerer et system på hver eneste
partition, hvis du skulle have lyst.

Enten er det noget med Firewire-chipstættet i den eksterne disk, eller
også må det være noget med hvordan den er formatteret. Hvilket format
er den formateret til?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-02-06 14:31

Thomas Bendsen <tbendsen@stofanet.dk> writes:

> Er der noget jeg har misforstået, eller er det fordi at disken ikke må
> være partitioneret i to dele som jeg har gjort?

Der er ofte nogen begrænsninger på hvor selve operativsystem kernen
må ligge fysisk på en disk (fordi diskene er blevet enormt store, er
der nogen talværdier som ikke altid er store nok), og hvis den
partition du vil lægge det ind på ikke er først, kan det være det er
det der er dit problem.

Hvordan nhar du gjort?

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 12-02-06 15:31

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> der nogen talværdier som ikke altid er store nok), og hvis den
> partition du vil lægge det ind på ikke er først, kan det være det er

Den er partitioneret vha. diskutil, og formatteret med HFS+.
Hvis det kan være nogen hjælp er her resultatet af "diskutil list":

homas:/Dev thomas$ diskutil list
/dev/disk0
#: type name size identifier
0: Apple_partition_scheme *55.9 GB disk0
1: Apple_partition_map 31.5 KB disk0s1
2: Apple_Driver43 28.0 KB disk0s2
3: Apple_Driver43 28.0 KB disk0s3
4: Apple_Driver_ATA 28.0 KB disk0s4
5: Apple_Driver_ATA 28.0 KB disk0s5
6: Apple_FWDriver 256.0 KB disk0s6
7: Apple_Driver_IOKit 256.0 KB disk0s7
8: Apple_Patches 256.0 KB disk0s8
9: Apple_HFS Macintosh HD 55.9 GB disk0s9
/dev/disk1
#: type name size identifier
0: FDisk_partition_scheme *152.7 GB disk1
1: Apple_HFS mac-boot 75.0 GB disk1s1
2: Apple_HFS mac-backup 77.7 GB disk1s5

Jeg får samme meddelelse uanset hvilken af de to partitioner jeg
forsøger at installere på.

MVH Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-06 16:30

> [...]

> /dev/disk1
> #: type name size identifier
> 0: FDisk_partition_scheme *152.7 GB disk1
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Bingo, den skal være formateret efter "Apple Partition scheme"

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 12-02-06 18:58

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
> Bingo, den skal være formateret efter "Apple Partition scheme"

Hej Morten

Der går lige en dags tid inden jeg kan bekræfte at det virker, da jeg
skal etablere en midlertid backupløsning, før jeg begynder at
partitionere disken. Men det virker ikke som om du er i tvivl om at det
er løsningen så derfor: Tusind tak for hjælpen.

MVH Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-06 19:51

Thomas Bendsen <tbendsen@stofanet.dk> wrote:

> Hej Morten

> Der går lige en dags tid inden jeg kan bekræfte at det virker

Du behøver ikke bekræfte noget. Jeg kan garantere dig, at det er det der
er problemet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-06 16:29

> [...]

> Hvis jeg forsøger at installere Mac OS X på den, får jeg at vide at det
> ikke kan lade sig gøre fordi systemet ikke vil kunne boote.

Det er med garanti din partitionstabel type den er gal med.
For at en Mac OS X skal kunne boote en powermac skal den være
formateret efter typen "pdisk". Jeg vil gætte på at din disk er formateret
til x86 med fdisk. Tilsvarende findes er der osse en partionstabel type til
sparc hardware og til EFI hardware.

> [...]

> Er der noget jeg har misforstået, eller er det fordi at disken ikke må
> være partitioneret i to dele som jeg har gjort?

Den må være partitioneret i alle de dele du kan ønske dig. pdisk har
ingen begrænsning som der eks findes til SPARC (max 8, hvor #3 er
partitionstabellen).

Formater din disk med Mac OS X Installations CD'ens Diskværktøj og du
er homefree.