G3 powerbook, linux eller bsd
Fra : Leif Neland

Dato : 06-02-06 15:52

Jeg har en aldrende G3 powerbook, jeg gerne vil køre en linux/bsd

Jeg har en ubuntu live-cd, minimac'en kan boote på, men om jeg trykker C
eller CMD-OPT-SHIFT-DELETE, så booter powerbook'en ikke fra CD'en, men
starter bare som normalt.

Hvad kan man så prøve?

Hvad findes der af live-cd'er, man kan boote fra?

Leif

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-02-06 21:23

"Leif Neland" <leif@neland.dk> writes:

> [...]
> starter bare som normalt.
>
> Hvad kan man så prøve?
>
> Hvad findes der af live-cd'er, man kan boote fra?

Jeg har just installeret nyeste Kubuntu på den efterhåndnen meget
omtalte iMac og det kører ganske fint, og kan anbefales (bortset fra
at den er meget glad for RAM).

Jeg mindes svagt at have set i dokumentationen at der er en forskel
mellem OldWorld og NewWorld modeller, med hensyn til hvordan man skal
få Linux i luften på kræene.

Kan du eventuelt oplyse hvilken model det er, så skal jeg prøve at se
efter.

Fra : Leif Neland

Dato : 07-02-06 09:28

> [...]
> få Linux i luften på kræene.
>
> Kan du eventuelt oplyse hvilken model det er, så skal jeg prøve at se
Det er hvad jeg kan se:

Macintosh PowerBook G3 Series
14,1TFT/266MHz-1MB/64MB/4GB HD/4MB video/CD/Modem

Family number: M4753
825-4448-A

(c) 1998

Mon der er anderledes tastekombinationer for så gamle maskiner?

Leif

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-02-06 09:40

"Leif Neland" <leif@neland.dk> writes:

> Macintosh PowerBook G3 Series
> 14,1TFT/266MHz-1MB/64MB/4GB HD/4MB video/CD/Modem
>
> Family number: M4753

Googlesøgning på familienummeret gav følgende side:

http://www.lowendmac.com/pb2/g3series2.shtml

Altså en WallStreet (som er "OldWorld").

Googlesøgning på "ubuntu powerpc wallstreet" gav følgende

http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-34765.html

som forklarer at man skal bruge bootX fra en OS 8/9 partition. Gad
vide hvorfor - mon Linux ikke kan lure maskinkonfigurationen fra
firmware?

Er det nok til at få dig videre?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 07-02-06 11:14

Hej

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:
> som forklarer at man skal bruge bootX fra en OS 8/9 partition. Gad
> vide hvorfor - mon Linux ikke kan lure maskinkonfigurationen fra
> firmware?

Jeg tror det er OpenFirmware i en gammel version der kun kan bruge de
bootmanagers der ligger på en HFS partition. Det var om ikke andet
"problemet" med min Beige G3.

Men med BootX er det ikke noget problem

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-02-06 11:21

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-02-06 15:54

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> [...]

Aha! Det er ikke hver dag Morten ikke ved hvad han skal sige :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-02-06 16:08

> Aha! Det er ikke hver dag Morten ikke ved hvad han skal sige :)

åh jo... har du ikke lagt mærke til alle de dage jeg er stille?

Fik til afveksling ramt den forkerte tast. Desværre kan man ikke
tilbagekalde indlæg når man bruger leafnode.

Fra : Leif Neland

Dato : 07-02-06 15:46

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> som forklarer at man skal bruge bootX fra en OS 8/9 partition. Gad
> vide hvorfor - mon Linux ikke kan lure maskinkonfigurationen fra

Et skridt...

Har nu fået bootx i en .sit fil

Men maskinen ved ikke hvad man så gør med den.

Der ligger en stuffit expander, men der sker ikke noget, så vidt jeg kan se,
når jeg trækker filen over på stuffit expander.

Leif

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-02-06 16:00

"Leif Neland" <leif@neland.dk> writes:

> Der ligger en stuffit expander, men der sker ikke noget, så vidt jeg kan se,
> når jeg trækker filen over på stuffit expander.

Uha, nu er det sværere end jeg lige kan overskue.

Bor du ikke i nærheden af en af de lokale hajer, som kan håndspålægge dyret?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Leif Neland

Dato : 07-02-06 16:16

> Uha, nu er det sværere end jeg lige kan overskue.
>
> Bor du ikke i nærheden af en af de lokale hajer, som kan håndspålægge
> dyret?

Nej, men nu prøver jeg at pakke bootx.sit ud på en anden maskine, og lægge
den på webserveren.

Leif

Fra : Leif Neland

Dato : 07-02-06 17:30

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> ""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

Er der en haj i nærheden af Roskilde, der melder sig?

> Nej, men nu prøver jeg at pakke bootx.sit ud på en anden maskine, og lægge
> den på webserveren.

Det virker heller ikke. Citat bootx-readme:
BootX is made of a system extension and a control-panel like application.
The extension goes into the "Extensions" folder of the system folder, it
contains all the necessary code for booting linux at early startup time. The
Application goes wherever you want, it's default location is the "Control
Panels" of your system folder.

Har nu kopieret begge dele over, men Finder siger bare det er Internet
Explorer 4.01 filer, og vil ikke udføre dem.

Leif

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-06 16:41

Leif Neland <leif@neland.dk> wrote:

> Det virker heller ikke.

Selvfølgelig gør det ikke, du mangler resurcegrenen.

> [...]

> Har nu kopieret begge dele over, men Finder siger bare det er Internet
> Explorer 4.01 filer, og vil ikke udf?re dem.

pak dem ud på en mac _med_ det rette udpaknings værktøj.

Fra : Leif Neland

Dato : 12-02-06 17:08

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Selvfølgelig gør det ikke, du mangler resurcegrenen.

> pak dem ud på en mac _med_ det rette udpaknings værktøj.

Lidt svært, når udpakkeværktøjet er pakket med et udpakkeværktøj...

Leif

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-06 17:41

Leif Neland <leif@neland.dk> wrote:

> Lidt sv?rt, n?r udpakkev?rkt?jet er pakket med et udpakkev?rkt?j...

ja. Du har vel den Mac OS 8-9 installations CD der fulgte med
maskinen, på den ligger der en stuffit expander.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-02-06 17:28

> [...]

> Nej, men nu pr?ver jeg at pakke bootx.sit ud p? en anden maskine, og l?gge

dont... der er en resurcegren. Den mister du når du pakker den ud til
et filsystem der ikke understøtter flergrenede filer (omfatter eks
jfs, xfs, rfs, fat, etx og ufs) eller du overfører filen via en
protokol der ikke understøtter flergrenede filer (omfatter bla. smb og
http).

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-02-06 19:30

> [...]

> jfs, xfs, rfs, fat, etx og ufs) eller du overfører filen via en
> protokol der ikke understøtter flergrenede filer (omfatter bla. smb og

Jeg så på http://www.hmug.org/Darwin.php at Darwin i tidligere
versioner understøttede Old World maskiner.

Måske var det en mere farbar vej?

Hvem har en darwin 6.0.x CD liggende? :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-02-06 20:39

> Jeg så på http://www.hmug.org/Darwin.php at Darwin i tidligere
> versioner understøttede Old World maskiner.

> Måske var det en mere farbar vej?

det vil jeg ikke mene, såvel ydelse som muligheder vil være mere
attraktiv med linux. Leif skal bare lige hitte ud af hvordan han
pakker bootx dimserne korrekt ud.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-02-06 11:19

> Det er hvad jeg kan se:

> Macintosh PowerBook G3 Series
> 14,1TFT/266MHz-1MB/64MB/4GB HD/4MB video/CD/Modem

> [...]

Det er wallstreet, dvs en mac med ROM i ROM. Jeg er faktisk ikke
sikker på hvordan en sådan mac booter med yaboot/yabin (powerpc
bootloaderen til linux). Ældre Yellowdog linux ditributioner kan
snildt boote den, ubunto kan sikkert.
Læs installationsvejliedningen og kig efter infirmationer omkring
"old-world" macintosh'er

> Mon der er anderledes tastekombinationer for s? gamle maskiner?

Nej den booter stadig fra CD ved at du holder C nede under boot.
Problemet kan være at bootloaderen (ybin7yaboot) på live CD'en ikke
ved hvordan den skal håndtere så gammel en maskine. Du bør kunne finde
de relevante informationer om old-world maskiner på enten
yellowdoglinux.com eller debian.org.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-02-06 22:06

Leif Neland <leif@neland.dk> wrote:
> Jeg har en aldrende G3 powerbook, jeg gerne vil k?re en linux/bsd

> Jeg har en ubuntu live-cd, minimac'en kan boote p?, men om jeg trykker C
> eller CMD-OPT-SHIFT-DELETE, s? booter powerbook'en ikke fra CD'en, men
> starter bare som normalt.

> Hvad kan man s? pr?ve?

> Hvad findes der af live-cd'er, man kan boote fra?

hvilken powerbook er det? Hvis det er en pismo eller en lombard skal
den kunne boote ubuntu'en.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-02-06 23:49

> hvilken powerbook er det? Hvis det er en pismo eller en lombard skal
> den kunne boote ubuntu'en.

Hvis OP ikke er klar over om det er en Prismo, så har denne som den
eneste en Firewire port. Symbolet ligner lidt et advarselsskilt for
radioaktivitet, med tre arme der stritter ud fra en bolle.

Og den kan boote en ubuntu Linux (0.9-et-eller-andet).