pages eller andet dtp program
Fra : Ole Madsen

Dato : 05-02-06 13:03

Hej

jeg skal bruge et program til at lave hæfter, ligefrem opsætning og
ikkke mere, må gerne kunne lave den slags udskrivninger hvor man folder
en A4 og programmet selv finder ud af hvilke sider skal printes ud på
hvilket papir så man bare kan folde siderne, og det passer sammen, kan
pages dette? eller findes der et program der ikke koster en bondegård
der kan det? (må også kunne lave skæremærker og eksportere til PDF)

Ole

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 05-02-06 13:18

Ole Madsen wrote:
> [...]
> pages dette? eller findes der et program der ikke koster en bondegård
> der kan det? (må også kunne lave skæremærker og eksportere til PDF)

Måske er dette program tilstrækkelig til dine behov:

CocoaBooklet
http://www.iconus.ch/fabien/cocoabooklet/

- Bo

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-02-06 13:25

Hej Ole

Drop Pages. Efter min mening er det noget af det ringeste, Apple endnu
har sendt på markedet!

Hent istedet RagTime Solo, så får du endda et professionelt program, -
og det helt gratis, hvis du er privatperson - ikke firma. Desuden er der
også en Windows version af RTSolo. RagTime Solo er direkte PDF
kompatibel, - dvs., du kan fx. gemme direkte i PDF format - tage filen
med dig og printe, når/hvor du har lyst.

Og så er RaGtime udover at være et prof program til layout,
illustrationer osv. samtidig et fremragende godt tekstbehandlingsprogram.

Link til omtale:
http://www.ragtime-online.com/link.cgi?product_ragtime_5
Downloads:
http://www.ragtime-online.com/link.cgi?download_rts_docu
Manualer
http://www.ragtime-online.com/Content/download_rts_docu/index.html

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 05-02-06 16:01

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
> kompatibel, - dvs., du kan fx. gemme direkte i PDF format - tage filen
> med dig og printe, når/hvor du har lyst.

Wow, tak for tippet!

- Bo

Fra : Ole Madsen

Dato : 05-02-06 17:02

> [...]
>
> Og så er RaGtime udover at være et prof program til layout,
> illustrationer osv. samtidig et fremragende godt tekstbehandlingsprogram.

Hej Erik

tak for linket

Ole

Fra : Henrik Enslev

Dato : 05-02-06 20:36

> dvs., du kan fx. gemme direkte i PDF format - tage filen
> med dig og printe, når/hvor du har lyst.

Det kan man nu også med Mac os X fra et hvilketsomhelst program
"Kan hvad?" vil den opmærksomme læser spørge. Printe til PDF format!

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 05-02-06 21:04

Henrik Enslev wrote:

> Det kan man nu også med Mac os X fra et hvilketsomhelst program
> "Kan hvad?" vil den opmærksomme læser spørge. Printe til PDF format!

Ja. Men man må da sige, at et DTP-program, der er gratis for private, og
som, så vidt jeg kan afgøre, er ret så gennemført og velfungerende,
ja... det er da ret fantastisk - og er i hvert fald et godt tip.

- Bo

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-02-06 22:08

Hej Bo & Henrik

Bo Hovgaard Thomasen wrote:
> [...]

Henrik, Jeg mener selvfølgelig tage en fil med, så man kan printe den ud
fra en anden computer, der kan udprinte PDF filer. - Det kan fx. være på
nogle af de print- og copicentre rundt omkring, hvor man kan komme og få
lavet farveprint, hvis man kommer med en PDF fil. Det er ofte billigere
end farvekopiering.

> Ja. Men man må da sige, at et DTP-program, der er gratis for private, og
> som, så vidt jeg kan afgøre, er ret så gennemført og velfungerende,
> ja... det er da ret fantastisk - og er i hvert fald et godt tip.

RagTime _ER_ et fantastisk program. Der har bare herhjemme været lidt
stille om det i nogle år, men vi har altid været en trofast skare, der
har sluttet op omkring RT. - Jeg har mere eller mindre konstant haft
og brugt RagTime helt siden 1993 - altså siden den gamle Ragtime 1-2-3,
som var primært tekst- + regneark og senere igen fra RagTime 2.0 (1994).

Da B&E Software AG besluttede at lave Ragiime i en freeware version med
RagTime Solo, der er 100% identisk med RagTime, men uden ordbøger, var
det noget af et scoup, de gjorde. Og forrige år lavede de det tilbud, at
man kan købe enkelt-ordbogssæt til Solo for et rimeligt beløb.

Og lige nu sidder jeg og tester den nye RagTime 6. - Dér er der virkelig
noget at glæde sig til, hvis man har brug for et alt-i-et program - både
som alternativ til MSOffice + MSPublisher på Windows siden, eller
MSOffice + et eller andet andet dtp program på Mac siden. - Det er lige
før, jeg vil gå så vidt at sige, at den nye RagTime 6 svarer til alt,
hvad der er indeholdt i MSOffice 98 + InDesign 1.0 _tilsammmen_!

Desværre er RagTime ikke helt billig, men stadig under det halve af hvad
en MSOffice + InDesign vil koste, så for mange små og mellemstore
virksomheder vil en RT-løsning være en væsentlig besparelse - også i og
med RagTimes multilicens aftaler.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 06-02-06 00:33

> [...]
> nogle af de print- og copicentre rundt omkring, hvor man kan komme og få
> lavet farveprint, hvis man kommer med en PDF fil. Det er ofte billigere

Jamen, det er jo præcist det man kan med en PDF. Det ligger i Mac OS X'
udskriftsdialog, og det kan _alle_ programmer under OS X gøre. Jeg tager
ikke gas på dig - det er rigtigt nok!

> RagTime _ER_ et fantastisk program.

Enig.

> [...]
> og brugt RagTime helt siden 1993 - altså siden den gamle Ragtime 1-2-3,
> som var primært tekst- + regneark og senere igen fra RagTime 2.0 (1994).

Er det ikke endnu ældre? Jeg husker RagTime fra omkring 1990, hvor jeg
brugte det rigtigt meget. Den gang fandtes der oven i købet en dansk
version.

Jeg tror nu alligevel vi skal forstå, at RagTime i bund og grund er en
kontorpakke med funktioner til DTP. Samme formål som Publisher på
Windows - bare bedre. Der er stadig milevidt til de professionelle
DTP-programmer.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-02-06 13:03

Hej Thorkil

Thorkil Olesen wrote:

> Jamen, det er jo præcist det man kan med en PDF. Det ligger i Mac OS X'
> udskriftsdialog, og det kan _alle_ programmer under OS X gøre. Jeg tager
> ikke gas på dig - det er rigtigt nok!

Tja, det burde vel være sådan, men jeg kan fx. ikke få det til at virke
i AppleWorks 6.2.9DK eller IE. - Har IE på 10.3.9 og DK på 10.4.4. Det
vil heller ikke (altid) fra marinerWrite 3.7 hverken på 10.3.x eller 10.4.x

> Er det ikke endnu ældre? Jeg husker RagTime fra omkring 1990, hvor jeg
> brugte det rigtigt meget. Den gang fandtes der oven i købet en dansk
> version.

Joda, - svjh. kom den første udgave af RagTime 1-2-3 omkring 1986 eller
1987, - og da var den på tysk. Den danske kom vist nok i 1989

> [...]
> kontorpakke med funktioner til DTP. Samme formål som Publisher på
> Windows - bare bedre. Der er stadig milevidt til de professionelle

Selvfølgelig. Min pointe er jo netop også, at den er mest velegnet til
små og mellemstore firmaer - og private, - der vil have et godt
multifunktionsprogram ala MSOffice, men med mulighed for selv at kunne
fremstille dels intern materiale, dels grundmateriale til trykning, så
man minimerer udgifter til PR. - Jeg tænker selvfølgelig ikke på sådan
noget som store landsdækkende reklamemateriale fra fx. Bilka, Føtex,
Silvan osv., men fx. den lokale købmand eller håndværker, der godt vil
lave lidt lokalt baseret reklame og tilbud.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-02-06 14:03

> [...]

> vil heller ikke (altid) fra marinerWrite 3.7 hverken på 10.3.x eller 10.4.x

Jeg er ret imponeret over du ikke kan få det til at virke.

Når det er sagt er de PDF'er som Quartz kan generere dog ikke optimale at
aflevere til tryk, hvilket nogen af DTP'erne her i gruppen sikkert kan
bekræfte.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-02-06 00:10

> Jeg er ret imponeret over du ikke kan få det til at virke.

Ja, eftersom det er en del af systemets printsystem...

> Når det er sagt er de PDF'er som Quartz kan generere dog ikke optimale at
> aflevere til tryk, hvilket nogen af DTP'erne her i gruppen sikkert kan
> bekræfte.

Jeg vil bare sige: Don't do it!!!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-06 00:31

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Ja, eftersom det er en del af systemets printsystem...

Tja, - men det er også kun fra de to nævnte prg., det er et problem, men
i og med, det er de to, jeg nok bruger mest, så _er_ det et problem...

> Jeg vil bare sige: Don't do it!!!

- Jeg tror, jeg hellere må se at få min fulde ver. af Acrobat
installeret igen, - det kunne jo være, det ville 'gøre underværker' på
AWKS og MW - så at sige...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-02-06 12:51

> - Jeg tror, jeg hellere må se at få min fulde ver. af Acrobat
> installeret igen, - det kunne jo være, det ville 'gøre underværker' på
> AWKS og MW - så at sige...

Det eneste som Acrobat vil kunne gøre er at lave en Adobe PDF
printerkø, som du kan bruge. Den vil lave bedre PDF'er end den
indbyggede funktion i Mac OS X, men hvis programmerne arbejder i RGB,
hvilket jeg vil tro at AppleWorks gør, så vil PDF'en stadig ikke være
klar til tryk.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-02-06 11:30

> [...]

> - Jeg tror, jeg hellere må se at få min fulde ver. af Acrobat
> installeret igen, - det kunne jo være, det ville 'gøre underværker' på

Hvis ikke du kan finde ud af at betjene Apple udskrifts system tvivler
jeg på at du kan hitte ud af destiller.

Fra : Michael Holm

Dato : 07-02-06 12:09

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Ja, eftersom det er en del af systemets printsystem...

> Jeg vil bare sige: Don't do it!!!

Kunne I forklare hvad problemet er ?
(på for-dummies-sprog

På univeristet sender vi "tit" pdf'er på den måde til KU's eget
Reprocenter som trykker PHD-afhandlinger til bøger.. og de har ikke
brokket sig, men jeg ved ikke hvormeget "rigtigt" trykkeri vores
Reprocenteret er ? de bruger ihverfald PC'er
--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-02-06 12:55

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> [...]
> brokket sig, men jeg ved ikke hvormeget "rigtigt" trykkeri vores
> Reprocenteret er ? de bruger ihverfald PC'er

Hvis det skal trykkes digitalt, så kan de nok godt bruges. Problemet
er, at filerne ligger i RGB-farver og ikke CMYK-farver, som bruges til
tryk. Dvs. at der skal ske en konvertering inden de kan bruges, og det
giver mulighed for fejl.

Derudover skal opløsningen på billederne være på plads, men jeg ved
ikke om OS X automatisk downsampler, eller bare sender den fulde
opløsning.

De fleste PDF-filer kan "fikses", men det kræver ekstra-arbejde på
trykkeriet, og det koster jo ekstra, så det er generelt en dårlig ide.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-02-06 11:29

> Ja, eftersom det er en del af systemets printsystem...

> Jeg vil bare sige: Don't do it!!!

Årh, du vil da ikke miste dit arbejde...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-02-06 18:42

> Årh, du vil da ikke miste dit arbejde...

Der ER grænser for mine magiske evner

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-02-06 09:23

> [...]
>
> Når det er sagt er de PDF'er som Quartz kan generere dog ikke optimale at
> aflevere til tryk, hvilket nogen af DTP'erne her i gruppen sikkert kan

Den laver fine PDF'er fra programmer som Appleworks, Mail eller Safari,
men kun til skærm eller måske print-brug.

Skal man lave til grafisk brug, skal der en anden PDF-motor ind i
billedet, f.eks. Quark Xpress' egen medfølgende eller Adobes Distiller.

Hvis ikke Rag-time har sådan en "egen" motor, tvivler jeg på at den er
meget bevendt uden Distiller.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk
--
Bliv donor: http://www.sundhed.dk/

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-02-06 16:31

Jeg ved ikke om Scribus kan det du ønsker, men det er et alm. dtp
program og det er OpenSource.

http://aqua.scribus.net/

--
Mvh Martin

Fra : Ole Madsen

Dato : 05-02-06 17:03

Martin Bredthauer wrote:
> Jeg ved ikke om Scribus kan det du ønsker, men det er et alm. dtp
> program og det er OpenSource.

Hej Martin

tak for linket

Ole