Dato i dansk format?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 05-03-06 21:37

Jeg har brugt Eggblog til at lave en blog - jeg har oversat det meste til
dansk, men datoformatet er stadig på engelsk. Jeg har ikke den store
forstand på php, men der hvor den angiver datoen er koden "$date". Jeg kan
ikke se nogen steder hvor den formatterer eller hvor jeg evt. kan formattere
hvordan den skriver datoen.

Er der nogen kan give et tip hvordan man kan ændre datoformatet i PHP?

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-03-06 21:48

..°o.O Thomas O.o°. explained on 05-03-2006 :
> [...]
> den skriver datoen.

> Er der nogen kan give et tip hvordan man kan ændre datoformatet i PHP?

PHP har ikke som sådan noget default dato format - du skal nok finde
der hvor $date bliver defineret, er formentlig en
http://dk.php.net/date/ der bliver brugt til det.

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 05-03-06 22:04

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> .°o.O Thomas O.o°. explained on 05-03-2006 :

> PHP har ikke som sådan noget default dato format - du skal nok finde der
> [...]

Ok - er der noget bestemt jeg skal kigge efter? Eller er $date også nævnt
der hvor den bliver defineret? Så kan jeg bare trawle filerne igennem efter
det.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-03-06 22:06

..°o.O Thomas O.o°. submitted this idea :
> Ok - er der noget bestemt jeg skal kigge efter? Eller er $date også nævnt der
> hvor den bliver defineret? Så kan jeg bare trawle filerne igennem efter det.

Du skal sandsynligvis kigge efter noget i stil med:
$date = date("...")

hvor ... er den formateringsstreng der bruges. Det kan være en
variabel, men hvis du søger efter $date burde du jo finde den et sted.

"The precogs are never wrong. But sometimes they... disagree. "
- Dr. Iris Henimen, The Minority Report

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 05-03-06 22:25

> [...]
>
> hvor ... er den formateringsstreng der bruges. Det kan være en variabel,
> men hvis du søger efter $date burde du jo finde den et sted.

Takker - jeg leder

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 05-03-06 22:37

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Nu fandt jeg stedet - det er angivet således:

while ($row_post = mysql_fetch_array($result_post)) {
$author=$row_post[author];
$time=date("H:i.s",$row_post[date]);
$date=date("D jS M Y",$row_post[date]);
$text=strip_tags($row_post[text]);
$text=str_replace("\r","",$text);
$text=str_replace("\n"," ",$text);

Jeg har fundet frem til at det jeg gerne vil have ind, må være:

<?php
/* Set locale til dansk */
setlocale(LC_ALL, 'danish');

Men hvor sætter jeg det ind? Skal jeg bare lave en linie over den med $date
med indholdet:

/* Set locale til dansk */
setlocale(LC_ALL, 'danish');

eller hvor skal det stå?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-03-06 22:44

It happens that .°o.O Thomas O.o°. formulated :

> [...]
> setlocale(LC_ALL, 'danish');
>
> Men hvor sætter jeg det ind? Skal jeg bare lave en linie over den med $date

Du kan prøve - jeg tror ikke det vil virke. Det er nok nemmere hvis du
ændrer på linien:

> $date=date("D jS M Y",$row_post[date]);

Du skal ændre på "D jS M Y" delen så den passer med det dato format du
vil have. Du kan se på http://dk.php.net/date hvilke tegn der betyder
hvad.

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 05-03-06 23:33

> Du skal ændre på "D jS M Y" delen så den passer med det dato format du vil
> have. Du kan se på http://dk.php.net/date hvilke tegn der betyder hvad.

Den er jeg med på - og det står som jeg gerne vil, bortset fra at dage
navnene står på engelsk f.eks. "SUN" og månederne også er på engelsk. Jeg
prøver at lede videre efter en løsning, det kan være jeg ender med bare at
bruge det på engelsk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-03-06 23:00

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> /* Set locale til dansk */
> setlocale(LC_ALL, 'danish');

date() respekterer ikke setlocale. Det gør derimod strftime().

Følg Henriks råd om selv at sætte formatet i linjen med $date=

http://dk.php.net/manual/en/function.date.php

--
Bertel

Fra : Thomas JP

Dato : 05-03-06 23:46

On Sun, 5 Mar 2006 22:37:20 +0100, ".°o.O Thomas O.o°." <flash4
it.invalid> wrote:

> $date=date("D jS M Y",$row_post[date]);
$date=date("j/n-Y",$row_post[date]);

--
Thomas

Fra : Gearløs

Dato : 08-03-06 23:52

> Er der nogen kan give et tip hvordan man kan ændre datoformatet i PHP?

Se tråden "Ugedag ud fra dato" fra 1-3. Der har du løsningen.

-Mathias

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 04-06-06 22:02

..°o.O Thomas O.o°. wrote:
> [...]
> hvordan den skriver datoen.
>
> Er der nogen kan give et tip hvordan man kan ændre datoformatet i PHP?

Hej Thomas,

Jeg er ved at skrive på et par opdateringer til Eggblog, dansk
oversættelse, dansk dato samt nogle andre ting jeg ikke syntes er helt
ok med scriptet.

Jeg håber de snart er klar, herefter bliver de muligvis lagt med som
add-on til eggblog downloads fra hans site, jeg er i dialog med ham pt.
omkring mine opdateringer og ideer til hans script.

Mail mig evt. hvis du vil snakke mere om scriptet :)

--
Kind Regards,

Thomas Løjmann Jørgensen
Branteviksgatan 30
214 41 Malmö C

Cell. +45 60 81 04 04
Home: +45 36 99 04 20 / +46 (0)40-693 11 12

http://lojmann.dk - Personal Homepage
http://RateMySite.dk - Er dit website hot eller not?
http://freelance4u.dk - CV and referances
http://NerdLab.dk - Webudvikling

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 05-06-06 08:08

"Thomas Løjmann Jørgensen" <lojmann@lojmann.dk> skrev i en meddelelse
> Mail mig evt. hvis du vil snakke mere om scriptet :)

Har sendt dig en mail.

--
http://www.lalala.dk - Vind Madonna billet!