Computer til "ungen"
Fra : JK

Dato : 02-03-06 16:55

Hej gruppe

Ved det godt, sikkert flere spørgsmål end svar.... Men prøver alligevel.

Hvad skal jeg vælge... og hvilken prisklasse er dette max i..

Hun bruger den mest til Internet (MSN, chat, spiller online på TV2 osv)
Webcam
Musik (Itunes, musicmatch)
Skulle kunne komme på et netværk

Som udgangspunkt kræver det vel ikke det store af en computer, men hvad
mener i prisklassen skal være og
hvilken computer...

J@sper

Fra : Holst

Dato : 02-03-06 17:23

JK wrote:

> [...]
> Musik (Itunes, musicmatch)
> Skulle kunne komme på et netværk
>
> Som udgangspunkt kræver det vel ikke det store af en computer, men hvad

Prisklassen bestemmer du nok mest, hvis det er dig, der skal betale.
Prøv www.dell.dk - det billigste hos dem burde vel være alt nok til de
behov, du beskriver.

Fra : JK

Dato : 02-03-06 17:40

Hej

Jeg er nok også mest til Dell. Hvorfor jeg spørger er at kan se på nettet at
der findes et utal af computer til
ca. 2000 kr. Disse indeholder alle for det meste dette. Er det ok eller for
man mere hos Dell.

a.. Colors-IT L8010-C45 Sort/sølv kabinet AMD Sempron 2600+ 64bit Socket 754
Processor
a.. AsRock K8NF4G-SATAII - Nvidia nForce Chipsæt
a.. 256MB Ram Kingston PC3200
a.. Maxtor 80GB 7200 RPM Fluid Harddisk
a.. 128MB Onboard Graffikkort, Ledigt PCI-E Slot
a.. Samsung 52X Cdrom drev
a.. 10/100Mbit Onboard Netkort
a.. 7.1 channel Onboard Lydkort
a.. 6 x USB 2.0 Porte (2 i front)

J@sper

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 02-03-06 18:17

JK wrote:
> Jeg er nok også mest til Dell. Hvorfor jeg spørger er at kan
> se på nettet at der findes et utal af computer til
> ca. 2000 kr. Disse indeholder alle for det meste dette. Er det
> ok eller for man mere hos Dell.

Jeg ville vælge en af de billige noname og så tilkøbe en Windows
Xp Home og smide på.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=857403&page=1

Fra : Henning

Dato : 02-03-06 18:35

Så ender du på 3.000,- alligevel

Fra : Henning

Dato : 02-03-06 18:35

On Thu, 2 Mar 2006 17:40:26 +0100, "JK"
<nyhedxxx@fjerndetteplusxerknudstrup.info> wrote:

> [...]
>der findes et utal af computer til
>ca. 2000 kr. Disse indeholder alle for det meste dette. Er det ok eller for

Støj - en væsentlig faktor! Samt service! Går maskinen i stykker og du
selv har bygget den - værsgo!

Fra : JK

Dato : 02-03-06 18:43

Hej

Den er samlet for de 2000 kr. (som beskrevet i tidligere tråd) Får
selvfølgelig XP med hos Dell men nu er jeg ihveritfald ikke blevet klogere.
Så er der flere der kan komme med lidt for og imod for feks. Dell med XP og
en computer til 2000 kr uden XP men med spec. som nævn i tdligere tråd...

J@sper

Fra : Lars & Jane

Dato : 02-03-06 20:27

Køb en "bambus" pc til de 1500-2000. de lever så rigeligt op til de krav du
skal bruge den til.
Der sidder ikke det mindste bedre komponenter i en dell maskine i den
prisklasse, og der er stadig 2 års garenti på den.
Til gengæld koster nye komponenter ikke ret meget til en bambus idag, og kan
du ikke selv skifte dem, ja så kan naboen søn garenteret, for en cola, hvor
imod "reservedele" til en dell koster en bondegård.
som typisk ikke kan virke med "standard komponenter
Eks: Har selv prøvet at skulle have en strømfors. til en dell
Pris : 1395,- Ja den er god nok... hvorimod du kan få en "Bambus" fra ca.
150,-
Mvh Lars...

Fra : Henning

Dato : 03-03-06 09:29

> [...]
>Eks: Har selv prøvet at skulle have en strømfors. til en dell
>Pris : 1395,- Ja den er god nok... hvorimod du kan få en "Bambus" fra ca.

Du modsiger dig selv lidt - først starter du med at sige, at det er
samme komponenter i en Dell og en bambus. Dernæst siger du at dele til
en Dell koster væsentlig mere?
Dell maskinerne består af standard (måske high-end?) komponenter, som
alt andet i dag. Et grafikkort er et grafikkort, en disk er en disk.
Forskellen på en bambus til 1500,- og en Dell til 3.000,- er, udover
den store sw-pakke, støjen! Prøv at lytte - og forstå! Skal du have en
pc stående på et værelse vil du blive irriteret over den konstante
støj fra ventilatoren. Er der problemer rmed Dell'en tager du
telefonen og kontakter supporten. Skyldes fejlen en hardware-del
kommer teknikeren hjem til dig og reparerer - det tvivler jeg på ex.
IT-butikken gør?

Fra : Ole Laursen

Dato : 03-03-06 10:02

Henning <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> writes:

> [...]
> den store sw-pakke, støjen! Prøv at lytte - og forstå! Skal du have en
> pc stående på et værelse vil du blive irriteret over den konstante

Dell sælger også støjsendere, medmindre da de har ændret sortiment i
løbet af det sidste halve år, og det er ikke sikkert at en bambus-pc
er en speciel stor støjsender.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Holst

Dato : 03-03-06 10:11

Henning wrote:

> Forskellen på en bambus til 1500,- og en Dell til 3.000,- er, udover
> den store sw-pakke, støjen! Prøv at lytte - og forstå!

Ja, det er faktisk en af de ting, som jeg er allermest glad for ved min
bærbare Dell. Den siger intet, og når blæseren endelige starter, er det
blot en yderst svag summen, som ikke høres, hvis der kører en radio i
baggrunden.

Alle mine venner og bekendtes bærbare computere lyder som traktorer, når
de starter op.

Okay, faktisk har jeg en kammerat, som har en bærbar, der er lige så
støjsvag som min Dell. Det er så en firmabetalt IBM til en halv million
(ja, overdrivelse fremmer forståelsen).

Jeg har også set et par stationære Dell-computere, og de har også været
yderst støjsvage.

Fra : Lars & Jane

Dato : 03-03-06 14:53

Ok.... så du er helt sikker på at hvis eks: bundkortet brænder af, så kan
jeg bare købe et nyt "standard" i it-butikken til 350,-kr og så passer DELLs
kabinet conektore til det ?
Har prøvet det i et andet "mærkevare" kabinet COMPAQ og dette lod sig ikke
gøre,og prøv så at ringe til compaq for at høre hvad de skal have for et nyt
bundkort, men sid ned mens de oplyser deres priser...
Derfor vil jeg aldrig mere, have " Mærkevare"
Mvh Lars...

Fra : Henning

Dato : 03-03-06 15:16

On Fri, 3 Mar 2006 14:53:26 +0100, "Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk>
wrote:

>Ok.... så du er helt sikker på at hvis eks: bundkortet brænder af, så kan
>jeg bare købe et nyt "standard" i it-butikken til 350,-kr og så passer DELLs
>kabinet conektore til det ?

Da de primært bruger Intel motherboards, så ja. Men da du har to eller
tre års garanti på maskinen (afhænger af hvilken service du vælger),
er det sikkert tvivlsomt at du gider reparere på maskinen til den
tid

Fra : Max

Dato : 02-03-06 20:48

Hej JK

> klogere. Så er der flere der kan komme med lidt for og imod for feks.

Lad mig sige at jeg køber mange bambusmaskiner og har rigtig
gode erfaringer med dem, PC butikken har ofte erfaring for at netop
de stumper de smider i deres standardmaskiner spiller godt sammen,
ellers havde de for meget vrøvl med kunderne. Så min "unge" får en
2995 kr. udgave hvor prisen er incl. XP home og lidt mere hvis der
også skal ligge en skolelicens på Office på den også.

Mvh Max

Fra : Lauridsen

Dato : 03-03-06 14:44

>Så min "unge" får en
> 2995 kr. udgave hvor prisen er incl. XP home og lidt mere hvis der
> også skal ligge en skolelicens på Office på den også.

Køb hellere en officelicens "til hjemmet". Den kan du installere på 3
pc'ere, det må du ikke skolelicensen.

Mvh.
Lars

Fra : Max

Dato : 03-03-06 17:48

Hej Lauridsen

> Køb hellere en officelicens "til hjemmet". Den kan du installere på 3
> pc'ere, det må du ikke skolelicensen.

Det forholder sig faktisk direkte omvendt.

Mvh Max

Fra : Åge

Dato : 03-03-06 23:28

> Hej Lauridsen

> Det forholder sig faktisk direkte omvendt.

Mon dog.

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 03-03-06 23:45

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

>Hej Lauridsen

>Det forholder sig faktisk direkte omvendt.
>
>Mvh Max

http://www.microsoft.com/danmark/hjemmebruger/office_hjemmebruger.asp

http://www.microsoft.com/danmark/license/programmer/studentlicens.asp

Der er tre licenser med til både student og familyversionerne.
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Max

Dato : 04-03-06 09:13

Hej Michael

> http://www.microsoft.com/danmark/hjemmebruger/office_hjemmebruger.asp
>
> http://www.microsoft.com/danmark/license/programmer/studentlicens.asp
>
> Der er tre licenser med til både student og familyversionerne.

Ja, jeg roder lidt rundt i det, det jeg kalder skole er studentlicens, en
skolelicens er jo noget helt andet. Men Office til hjemmebrug må
bruges til 3 maskiner, Office til kontoret til 1 maskine.

Mvh Max

Fra : Lauridsen

Dato : 04-03-06 11:53

> Der er tre licenser med til både student og familyversionerne.
> --
I stand corrected

Mvh.
Lars