Harddisk spindown (c:)
Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 26-02-06 20:49

Hejsa dette spørgsmål stiller jeg for en kammerat...

Hvordan får jeg mit C: drev til at spinde ned når jeg ikke bruger computeren
(min server),
da der kan gå dage hvor den ikke bliver brugt.
Problemet er at der er "system prosesser" der skriver til disken ca. hvert
halve minu, så man kan ikke bare bruge den indbyggede "sluk for harddiske".
Hvis de kan skrive til en anden HD/ CF-kort, eller anden løsning vil det
være rart.

Vagn

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-02-06 21:03

> [...]
> hvert halve minu, så man kan ikke bare bruge den indbyggede "sluk for
> harddiske". Hvis de kan skrive til en anden HD/ CF-kort, eller anden

Hvilket operativsystem?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 26-02-06 22:28

> Hvilket operativsystem?

Mener det er Win XP

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 26-02-06 23:50

Det sætter man inde i "power settings". Linux kan ikke. Den er unix-like og
skal have disksystemet kørende hele tiden.

Bjarke

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-02-06 23:52

> Det sætter man inde i "power settings". Linux kan ikke. Den er
> unix-like og skal have disksystemet kørende hele tiden.

Det nytter bare ikke noget at sætte diskene til at spinde ned, hvis der er
programmer/services der tilgår disken hvert ½ minut.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-02-06 21:41

Man kan være heldig, at de skriver til cachen .... Eller må man jo rette
applikationerne så de holder fingrene væk fra disken før det er strengt
nødvendigt ...

Bjarke

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 01-03-06 11:31

> Man kan være heldig, at de skriver til cachen .... Eller må man jo rette
> applikationerne så de holder fingrene væk fra disken før det er strengt
> nødvendigt ...

Lige netop men hvordan gør man så det???
Vi har haft de samme tanker men vi ved ikke hvordan man gør....
--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-03-06 21:37

Det afhænger jo af hvorfor de gør det. Jeg havde en applikation der modtog
data fra COM porten og jeg lavede en virtuel disk, som data landede på
istedet for C:. Hver applikation skal løses på sin måde, men virtuelle RAM
diske kan klare mange ting.

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 07-03-06 11:15

> [...]
> data fra COM porten og jeg lavede en virtuel disk, som data landede på
> istedet for C:. Hver applikation skal løses på sin måde, men virtuelle RAM

Hvordan finder man så ud af hvilken applikation det er???

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-03-06 19:05

Øhh start dem en ad gangen og kik på harddisk lampen ??

Problemet med mange pc'er er at de er opereret af "nørder" (sorry) der
installerer alt hvad de kan finde på Internettet og til sidst er det
fuldstændig umuligt at finde ud af hvad de laver og de står bare og filer på
harddisk så man skulle tro de blev betalt for det.

En frisk winxp installation skriver ikke på disken når ikke den røres. Så
installerede man og starter applikationerne en ad gangen og finde ud af
hvilken der skal "gøres tavs".

Så får man også en pc'er der kører dobbelt så hurtigt.

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 08-03-06 14:26

> [...]
> hvilken der skal "gøres tavs".
>
> Så får man også en pc'er der kører dobbelt så hurtigt.

Det tror jeg jeg vil nævne for ham og så må vi se den derfra....
Tusinde tak for hjælpen...

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : CopyCat

Dato : 28-02-06 21:48

> Hvordan får jeg mit C: drev til at spinde ned når jeg ikke bruger
computeren
> (min server),

Kan han ikke sætte den automatisk i dvale, når den ikke har været brugt i fx
1 time ?

Det tager lidt længere tid at starte op. men det må man leve med ..

~~Frank .,