hjælp mig... tdc reklamation
Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 16:36

Hej.. Skriver til Jer i forhåbning om at nogen kan hjælpe mig, da jeg
har et problem med tdc-butikken...

Det drejer sig om min 1½ år gamle webtech bærbar, som gav det problem at
batteriet ikke kunne holde strøm, den kunne ikke rigtigt lade op, og
ikke engang køre på strømforsyningen..

Jeg afleverede den så imidlertid til tdc for ca en uge siden, og
forklarede dem problemet, hvorefter de sendte den ind til deres værksted...

I dag ringede de så at sagde at det ikke var dækket af garantien, da der
var en ledning eller et stik (ham jeg snakkede med kunne ikke forklare
det rigtigt, og jeg måtte ikke selv tage kontakt til værkstedet) INDEN i
computeren der var gået i stykket/knækket - som sagt kunne han ikke give
mig den eksakte forklaring, og jeg kunne ikke få ham til at sende det
pr. mail eller almindelig post(har jeg ikke krav på en beskrivelse af
problemet??). Valget jeg havde var enten at betale 2000 kr for
reperationen (hvori der ikke indgik et batteri - hvilket jeg heller ikke
fik en forklaring på hvorfor skulle være nødvendigt!!) eller jeg kunne
vælge at betale 600 kr, som jeg har skrevet under på at jeg vil betale
hvis jeg selv havde ødelagt computeren med stød slag (eller deres
undersøgelser resulterede i de ikke fandt fejl)..

Dog mener jeg ikke at der skulle være mulighed for at lave stød/slag på
computerens indre dele uden at ødelægge resten af pc'en, men personen
der ringede vidste igen ikke så meget, da det jo ikke ham der vurderede
det - men jeg måtte som nævnt ikke kontakte deres værksted. Han snakkede
noget om at fejlen kunne være opstået ved at ledningen kunne have
ødelagt stikket hvis man havde trukket i den eller lignende - dette
synes jeg dog lyder meget urealistisk, da man jo må forvente at stikkene
passer hundrede procent sammen (og dermed ikke kan rykkes op og ned og
ødelægge indre dele, da de jo er pakket ind i hård plast), og hvis der
var noget der skulle gå i stykker skulle det være selve ledningen til
strømforsyningen der gik i stykker hvilket altså ikke var tilfældet.
Samtalen endte med at jeg sagde jeg ikke vidste hvad jeg skulle sige, og
vi blev enige om at han ville ringe tilbage imorgen... (da han åbenbart
skulle kontakte værkstedet "hurtigt" med et svar)

Jeg er helt sikkert ikke interesseret i at betale noget som helst, men
ved ikke hvordan man skal forholde sig til sagen.. Hvad skal man gøre
når butikken påstår der er udøvet vold på pc'en som efter min
forklaring, og som beskrevet ovenfor ikke kan lade sig gøre uden at
resten ødelægges? Hvad skal jeg gøre når han ringer imorgen - hvis jeg
vælger at betale de 600 kr, har jeg så mulighed for at køre nogen form
for sag bagefter, eller er sagen dermed afsluttet??

Håber nogen kan hjælpe mig - for er mildest talt pisse træt af tdc!

mvh
Peter Jensen

PS. skriv endeligt hvis der er noget der ikke fremgår tydeligt af mailen
som I mener kan have relevans for sagen.

Fra : Max

Dato : 20-02-06 16:43

Hej

> Håber nogen kan hjælpe mig - for er mildest talt pisse træt af tdc!

Hvorfor det, en bærbar pc der er 1½ år gammel er gammel og et
løst DC stik er en meget forekommende fejl på den slags
udstyr og det må vel betragtes som almindelig slidtage.

Mvh Max

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 16:48

Max skrev:
> [...]
> løst DC stik er en meget forekommende fejl på den slags
> udstyr og det må vel betragtes som almindelig slidtage.

så du vil hermed mene at det er iorden at pc'er ikke er bygget
ordentligt så der er normalt at de falder fra hinanden når man behandler
dem "normalt"???

evt. kan man sammenligne det med en almindelig stikkontakt... du har jo
aldrig hørt om nogen der har ødelagt en stikkontakt efter et par år (vel
og mærke ved anvendelse af almindelige stik - og når den har været
monteret korrekt!)

mvh
peter

Fra : Max

Dato : 20-02-06 18:05

Hej

> så du vil hermed mene at det er iorden at pc'er ikke er bygget
> ordentligt så der er normalt at de falder fra hinanden når man
> behandler dem "normalt"???

Nu kan man jo definere tingene som man har lyst til, men fordi
at man har 2 års reklamationsret, ja så betyder det jo nødvendigvis
ikke at tingene kan holde 2 år. Og specielt når det det drejer
sig om bærbare, ja så er de noget billigt skarammel for at
sige det mildt.

Mvh Max

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 18:16

Max skrev:
> [...]
> ikke at tingene kan holde 2 år. Og specielt når det det drejer
> sig om bærbare, ja så er de noget billigt skarammel for at

ja.. er de måske... men det har forhandleren vel ikke ret til blot at
smide på markedet hvis det går i stykker hurtigt..

/peter

Fra : Max

Dato : 20-02-06 19:02

Hej

> ja.. er de måske... men det har forhandleren vel ikke ret til blot at
> smide på markedet hvis det går i stykker hurtigt..

Nu er det jo ofte sådan at forbrugeren kikker meget på prisen
når man skal anskaffe sig sådanne ting, så prisen er en meget
stor konkurenceparameter, nok den største, så fabrikanterne
vender virkelig og bogstavelig 1 øre når de laver den slags
produkter. Hvad var grunden til at du købte netop den model
som du har ?

Mvh Max

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 19:48

Max skrev:
> [...]
> vender virkelig og bogstavelig 1 øre når de laver den slags
> produkter. Hvad var grunden til at du købte netop den model

at det var et restsalg i butikken - så ja prisen, men det var
forretningen der satte prisen ned, og ikke producenten - som "standard"
var den rimelig dyr...

men igen hvis man skal lave sammenligninger (som måske er urimelige) -
unge piger vil jo også have p-piller - men dette må jo ikke være på
bekostning af beskyttelsesgraden...

ved godt det er specielt med elektronik - men alligevel kan producenter
jo ikke gøre hvad de har lyst til..

mvh
petre

Fra : Max

Dato : 20-02-06 21:58

Hej

> at det var et restsalg i butikken - så ja prisen, men det var
> forretningen der satte prisen ned, og ikke producenten - som
> "standard" var den rimelig dyr...

Jeg tror aldrig der er solgt nogen bærbar med det navn der kan gå
ind under betegnelsen rimelig dyr, det er jo et lavprisprodukt, du
nævner jo at du tror den er lavet af Acer, og de laver nu ikke produkter
i den dyre ende.

> ved godt det er specielt med elektronik - men alligevel kan
> producenter jo ikke gøre hvad de har lyst til..

Nej, men det kan brugeren jo heller ikke. Kan du garantere at der aldrig
er nogen der har rykket stikket ud ved et uheld, f.eks. ved at træde på
ledningen eller snuble i den, eller en bog er blevet skubbet ind mod stikket
eller der på anden måde er påført det stik en belastning som den ikke
er bygget til.

Jeg køber bærbare maskiner til nogle af mine klienter, og de lever et hårdt
liv disse maskiner, så jeg påregner en levetid på 2 år og køber for tiden HP
maskiner fordi at det er dem der virker mest solide for tiden.

Mvh Max

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 22:04

> [...]
> eller der på anden måde er påført det stik en belastning som den ikke
nej, kan jeg ikke, men kan til gengæld garantere at jeg mener den er
lavet af et hårdt materiale der ikke skal kunne brydes...

mvh
peter

Fra : Max

Dato : 20-02-06 22:15

Hej

> nej, kan jeg ikke, men kan til gengæld garantere at jeg mener den er
> lavet af et hårdt materiale der ikke skal kunne brydes...

Har du set hvordan sådan et stik er sat fast på et bundkort ?

Mvh Max

Fra : (-Peter-)

Dato : 21-02-06 10:05

Max skrev:
> Hej

> Har du set hvordan sådan et stik er sat fast på et bundkort ?
>
> Mvh Max

ja... har jeg tilfældigvis... men hvis bundkortet er fastmonteret, og
stikket kun lige kan gå ind i den plastikkappe der omgiver det, vil jeg
ikke mene det skulle kunne brydes!

/peter

Fra : Peter T.

Dato : 21-02-06 12:38

(-Peter-) udviste en rettidig omhu og skrev:

> ja... har jeg tilfældigvis... men hvis bundkortet er fastmonteret, og
> stikket kun lige kan gå ind i den plastikkappe der omgiver det, vil jeg
> ikke mene det skulle kunne brydes!

Hvis jeg har forstået det ret, så skal der trods alt voldes/hives/skubbes
en del i stikket på din laptop. For du skriver jo, at plastikken (jeg går
ud fra, det er selve kabinettet på din laptop, der er revnet?) er
brudt/knækket/revnet/ostemad/whatever. Hvis det er scenariet, så mener
jeg, det er selvforskyldt.

--
Mvh. Peter T.

Fra : (-Peter-)

Dato : 21-02-06 14:26

Peter T. skrev:

> [...]
> ud fra, det er selve kabinettet på din laptop, der er revnet?) er
> brudt/knækket/revnet/ostemad/whatever. Hvis det er scenariet, så mener

du misforstår det...

jeg kan ikke se nogen skade på stikket... det er dem der fortæller mig
det hos tdc...

/peter

Fra : Peter T.

Dato : 21-02-06 18:33

(-Peter-) udviste en rettidig omhu og skrev:

> du misforstår det...
>
> jeg kan ikke se nogen skade på stikket... det er dem der fortæller mig
> det hos tdc...

Ok.

--
Mvh. Peter T.

Fra : Max

Dato : 21-02-06 14:38

Hej Peter

> ja... har jeg tilfældigvis... men hvis bundkortet er fastmonteret, og
> stikket kun lige kan gå ind i den plastikkappe der omgiver det, vil
> jeg ikke mene det skulle kunne brydes!

Problemet er ofte at den klovn der har designet printkortet
udelukkende bruger selve loddeterminalerne og dermed
printbanen til aflastning. Og jeg vil da give dig ret i at den
burde kunne holde til lidt af hvert, hvilket den også ville kunne
hvis stikhuset var aflastet af et pr små skruer eller på anden
vis, men sådan laves de altså bare ikke.

Jeg forstår udmærket din frustration, men igen mange andre har
været i samme situation og jeg kan da kun opfordre dig til at
tage en dialog med din leverandør, specielt lækkert vil det jo
være hvis du kunne komme til at fremføre dine synspunkter
over for dem på serviceværkstedet, så kan det jo tænkes at
i finder en løsning der om ikke tilfredsstille begge parter så
dog løse problemet på en måde der er til at leve med.

Lykke til med løsningen

Mvh Max

Fra : (-Peter-)

Dato : 21-02-06 14:45

Max skrev:
> [...]
> i finder en løsning der om ikke tilfredsstille begge parter så
> dog løse problemet på en måde der er til at leve med.

jo tak :)

Fra : Ivan

Dato : 20-02-06 22:26

> [...]
> ind under betegnelsen rimelig dyr, det er jo et lavprisprodukt, du
> nævner jo at du tror den er lavet af Acer, og de laver nu ikke produkter

Pladder! Muligvis ikke Webtech, men Acer har da dyre maskiner, og ganske
fine maskiner efter min mening.

Fra : Karsten

Dato : 21-02-06 09:11

> [...]
> ikke at tingene kan holde 2 år. Og specielt når det det drejer
> sig om bærbare, ja så er de noget billigt skarammel for at

Hvordan er du præcist kommet frem til det ?? En PC (bærbar eller ej) skal
kunne holde over 2 år!!

Karsten

Fra : Max

Dato : 21-02-06 09:22

Hej Karsten

> Hvordan er du præcist kommet frem til det ?? En PC (bærbar eller ej)
> skal kunne holde over 2 år!!

Hvem siger det ?

Mvh Max

Fra : Karsten

Dato : 21-02-06 10:08

> Hej Karsten

> Hvem siger det ?

OK hvis reklamations retten ikke holder (læs: Hvis man ikke kan forvente at
det man køber kan holde i min. 2 år), må dette også gælde for alle andre
varer. Dette må så medføre at jeg, ved køb af en ny bil som selvantænder
efter 1 1/2 år, ikke kan få det dækket, fordi der var en del jeg ikke kan
forvente der holder i 2 år?

Ked af det: Det holder simpelt hen ikke. Hvis stikket er loddet i
motherbordet med en minimal lodning, og det yderligere ikke er skruet fast,
er det en fejl i design, som ikke kan lægges kunden til last.

Karsten

Fra : Max

Dato : 21-02-06 11:30

Hej Karsten

> Ked af det: Det holder simpelt hen ikke. Hvis stikket er loddet i
> motherbordet med en minimal lodning, og det yderligere ikke er skruet
> fast, er det en fejl i design, som ikke kan lægges kunden til last.

Jeg ved ikke hvor du har din opfattelse fra, men den holder ikke,
det svare til at du vil klager over at gummiet er blevet slidt af
dine dæk på under to år fordi du blokere dine bremsere hele
tiden.

Mvh Max

Fra : Ivan

Dato : 21-02-06 17:00

> [...]
> det svare til at du vil klager over at gummiet er blevet slidt af
> dine dæk på under to år fordi du blokere dine bremsere hele

Nej det gør da ikke....dækkene er en sliddel.

Det er jo ikke berøringsfladerne i stikket der er knækket.

Skulle den sammenligning holde, skulle baghjulet falde af eller noget i den
dur....

Fra : Karsten

Dato : 22-02-06 09:02

> [...]
> det svare til at du vil klager over at gummiet er blevet slidt af
> dine dæk på under to år fordi du blokere dine bremsere hele

øhh nej!! Jeg vil klage over at hjulene falder af fordi boltene knækker
efter 1 1/2 år pga. jeg jævnligt skifter hjul, så din sammenligning holder
ikke!

Der er mao. forskel på om det er en slid-, eller en fastmonteret- del.

Karsten

Fra : Max

Dato : 22-02-06 09:23

Hej Karsten

> øhh nej!! Jeg vil klage over at hjulene falder af fordi boltene
> knækker efter 1 1/2 år pga. jeg jævnligt skifter hjul, så din
> sammenligning holder ikke!

Hvad så hvis din klage afvises med den begrundelse at
du har brugt for stort moment til fastspændingen ?

Mvh Max

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-02-06 09:51

"Max" wrote

> Hvad så hvis din klage afvises med den begrundelse at
> du har brugt for stort moment til fastspændingen ?

Man har selvfølgelig brugt en momentnøgle og dette oplyser man forhandleren
om
Derved er det op til forhandleren at bevise sin egen påstand

- Peter

Fra : Max

Dato : 22-02-06 10:29

Hej Peter

> Man har selvfølgelig brugt en momentnøgle og dette oplyser man
> forhandleren om
> Derved er det op til forhandleren at bevise sin egen påstand

Det har forhandleren heller ingen problemer med, han stiller med
en leverandørerklæring der viser at den batch bolte der er brugt
til netop din bil, ja de har klaret alle test uden problemer og dermed
ligger bolden tilbage hos dig.

Mvh Max

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-02-06 10:54

"Max" wrote

> [...]
> en leverandørerklæring der viser at den batch bolte der er brugt
> til netop din bil, ja de har klaret alle test uden problemer og dermed

En test der er lavet på stikprøver kan ikke vise med _sikkerhed_ at _alle_
bolte er i orden

Uanset hvor mange tests fabrikanter/underleverandører laver så er der ting
der slipper igennem
Det er der set utallige eksempler på igennem tiderne

- Peter

Fra : Karsten

Dato : 22-02-06 16:06

> [...]
> en leverandørerklæring der viser at den batch bolte der er brugt
> til netop din bil, ja de har klaret alle test uden problemer og dermed

Tja, så vil jeg vise ham den moment nøgle jeg har brugt til at skifte
boltene med, og betjene den så vi i fællesskab kan se at den virker efter
hensigten. Iøvrigt er jeg af den overbevisnig at det værksted jeg bruger
ville være så pinligt berørt over en sådan fejl at de ville ordne det uden
bøvl. Badwill er nem at få men svær at komme af med.

Iøvrigt gider jeg ikke denne diskussion mere. Du er af den overbevisning at
hvis en fabrikant monterer et stik på et print, så det vil blive beskadiget
af alm. brug, er det OK at brugeren selv skal betale. Jeg mener at slitage
kun kan komme på tale, hvis det er selve samlingsleddet mellem de to stik
der bliver slidt. Da vi ikke bliver enige om dette er yderligere diskussion
nytteløs.

Karsten

Fra : Max

Dato : 22-02-06 18:08

Hej Karsten

> selve samlingsleddet mellem de to stik der bliver slidt. Da vi ikke
> bliver enige om dette er yderligere diskussion nytteløs.

Hvis vi var enige var der jo ingen diskusion, men du må have
god vind fremover.

Mvh Max

Fra : Karsten

Dato : 24-02-06 07:47

> Hej Karsten

> Hvis vi var enige var der jo ingen diskusion, men du må have
> god vind fremover.

Tak og lige over

Karsten

Fra : per christoffersen

Dato : 21-02-06 11:45

"Karsten" <karstenlyng67@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> selvantænder efter 1 1/2 år, ikke kan få det dækket, fordi der var en del
> jeg ikke kan forvente der holder i 2 år?

Den 2-årige reklamationsperiode er ikke en garanti. Den betyder udelukkende
at man i de første 2 år efter købet er berettiget til en form for
kompensation, hvis der optræder en mangel ved varen.

En mangel kan være, hvis varen holder i kortere tid end forventeligt. Hvor
lang tid en vare kan forventes at holde varierer fra varegruppe til
varegruppe, og der er ingen automatik i det i forhold til
reklamationsperioden. En bil bør generelt holde i mere end to år, men
dækkene slides afhængig af kilometerforbruget. En yo-yo fra BR kan nok ikke
forventes at holde særlig længe, men Gameboy fra samme sted bør holde i lang
tid.

En holdning om at en bærbar ikke kan forventes at holde i mere end 1 år vil
dog formodentlig ikke være i overensstemmelse med retstilstanden. Men det
ved Forbrugerklagenævnet, som tager sig af den slags tvister.

/Per

Fra : Karsten

Dato : 22-02-06 09:04

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vil dog formodentlig ikke være i overensstemmelse med retstilstanden. Men
> det ved Forbrugerklagenævnet, som tager sig af den slags tvister.

Vi er fuldstændigt enige Det jeg var uenig med "Max" i var at man ikke
kan forvente at en bærbar kan holde i 2 år.

Karsten

Fra : per christoffersen

Dato : 22-02-06 16:16

> Vi er fuldstændigt enige Det jeg var uenig med "Max" i var at man ikke
> kan forvente at en bærbar kan holde i 2 år.

Det tror jeg heller ikke Forbrugerklagenævnet vil være enig i, - ihvertfald
ikke så længe der er tale om et forbrugerkøb.

/Per

Fra : Christian Bech

Dato : 20-02-06 20:12

In article <dtcoat$rst$2@news.net.uni-c.dk>,
"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> wrote:

> [...]
> aldrig hørt om nogen der har ødelagt en stikkontakt efter et par år (vel
> og mærke ved anvendelse af almindelige stik - og når den har været

I fht. materialeforbrug gætter jeg på, at en stikkontakt er langt dyrere
end en bærbar computer.

Jeg kender en elektronikmekaniker, der siger, at bærbare skam er helt
fine og meget holdbare - så længe man ikke bruger dem som bærbare, men
bare lader dem stå på et skrivebord. I flg. ham er det kun ganske få
mærker, der er solide nok til at blive brugt. Webtech var ikke en af dem.

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 20:17

> I fht. materialeforbrug gætter jeg på, at en stikkontakt er langt dyrere
> end en bærbar computer.

øh nej.. ikke en ganske almindelig stikkontakt - og i øvrigt er der også
løn til samling der skal overvejes... (ikke håndværkerlønnen jeg mener...)

> [...]
> bare lader dem stå på et skrivebord. I flg. ham er det kun ganske få
> mærker, der er solide nok til at blive brugt. Webtech var ikke en af dem.
nej... ville heller aldrig vælge det mærke igen (er i øvrigt vidst lavet
af acer)..

men igen - mener ikke det er acceptabelt at det ikke holder -
ligegyldigt hvor billigt det har været...

/peter

Fra : Christian Bech

Dato : 21-02-06 11:22

In article <dtd4ih$v1v$1@news.net.uni-c.dk>,

> øh nej.. ikke en ganske almindelig stikkontakt - og i øvrigt er der også
> løn til samling der skal overvejes... (ikke håndværkerlønnen jeg mener...)

Tænk lige over hvor mange komponenter der skal bruges og samles til en
bærbar. For ti år siden kostede en bærbar snildt 15000,-. I dag fåes de
uden problemer til 5000,-

Det er der altså en grund til. Billige maskiner er noget skrammel og man
bør overveje om det er ærgrelsen og besværet værd at spare de penge i
fht. en bedre maskine. En af mine kolleger har fx set en sælger stå på
en IBM (og den kunne så også starte op bagefter).

Hvis jeg skulle have en Windows/Linux-maskine ville jeg klart købe IBM.
Vi har mange på min arbejdsplads og de klarer sig langt bedre end mange
andre mærker. De er simpelthen bygget til formålet.

R-serien kan efterhånden fåes billigt ved en enkelt forhandler, men de
er klodsede, grimme og man får lidt mindre end hos de andre producenter.
Alligevel er det værd at overveje, hvis du vælger ikke at få den
repareret.

> nej... ville heller aldrig vælge det mærke igen (er i øvrigt vidst lavet
> af acer)..
>
> men igen - mener ikke det er acceptabelt at det ikke holder -
> ligegyldigt hvor billigt det har været...

Det er jeg helt enig i, når der ikke er tale om misbrug. Men var du ikke
også blevet ærgerlig, hvis maskinen havde været 2 1/2 år gammel?

Fra : (-Peter-)

Dato : 21-02-06 14:29

Christian Bech skrev:

> [...]
>
> Det er jeg helt enig i, når der ikke er tale om misbrug. Men var du ikke
> også blevet ærgerlig, hvis maskinen havde været 2 1/2 år gammel?
igen giver jeg dig og andre der foreslår andre mærker fuldstændigt ret -
men nu er jeg jo som sagt studerende og svømmer da ikke ligefrem i penge...

så man må jo prioritere... en "dårlig" computer eller ingen computer..

mvh
peter

Fra : Christian Bech

Dato : 21-02-06 16:37

In article <dtf4i7$kou$2@news.net.uni-c.dk>,

> [...]
>
> så man må jo prioritere... en "dårlig" computer eller ingen computer..

Og jeg er bare nærig... men heldigvis kan man få en IBM R50 helt ned til
6000,- og så holder den næsten med garanti indtil du bliver træt af den.
Personligt vil jeg hellere have en maskine med lidt dårligere
specifikationer end jeg vil undvære den mens den skal til reparation
eller lige så slemt betale for reparation. Jeg har haft en Dell, der
stort set faldt fra hinanden og det var virkelig et problem at den det
sidste år var ukampdygtig i samlet 4-6 uger.

Fra : (-Peter-)

Dato : 21-02-06 17:19

Christian Bech skrev:

> [...]
> stort set faldt fra hinanden og det var virkelig et problem at den det
> sidste år var ukampdygtig i samlet 4-6 uger.
ja, og man kan eksempelvis få dell pc'er til lige over 4000 hvilket er
en besparelse på 33 % hvilket jeg anser som betydelig, men ja - ville da
også vælge anderledes hvis jeg havde en anden økonomi..

/peter

Fra : Christian Bech

Dato : 21-02-06 20:42

In article <dtfei1$n11$1@news.net.uni-c.dk>,

> ja, og man kan eksempelvis få dell pc'er til lige over 4000 hvilket er
> en besparelse på 33 % hvilket jeg anser som betydelig, men ja - ville da
> også vælge anderledes hvis jeg havde en anden økonomi..

Du kan helt klart få en billigere Dell, men så kan du lige så godt købe
en Webtech igen. Jeg har aldrig haft så ringe en bærbar og hos mange
kolleger kan jeg se, at deres Deller helst skal erstattes af IBM'er. Vi
har haft rigtig mange Deller, men efterhånden er det primært som
stationære at de overlever.
Der er sikkert også andre gode bærbare - jeg kender bare kun til IBM
og Apple.
Det er selvfølgelig også endnu billigere at få repareret din Webtech
og den behøves jo heller ikke at gå i stykker igen. Hvis du får den ud
af kløerne på TDC kan du jo evt. også se, om du kan finde et billigere
værksted.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-02-06 20:58

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> [...]
>og den behøves jo heller ikke at gå i stykker igen. Hvis du får den ud
>af kløerne på TDC kan du jo evt. også se, om du kan finde et billigere

TDC reparerer ikke selv computere - Så maskinen ligger formentlig hos
importøren SDData: http://www.sddata.dk / http://www.notebookservice

Den billigste måde at reparere maskinen på er såmæn nok at rekvirere
reservedele fra fabrikanten i Taiwan, det er formentlig Uniwill på
http://www.uniwill.com/

Reservedele kan findes her:

http://store.yahoo.com/yhst-7265593087285/spareparts1.html

<mlr>

Fra : Karsten

Dato : 22-02-06 09:08

"Christian Bech" <nospam@ebbesen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fht. en bedre maskine. En af mine kolleger har fx set en sælger stå på
> en IBM (og den kunne så også starte op bagefter).

Den holder altså ikke. Maskinerne er også blevet billigere pga. mindre
avancer ved forhandlere og producenter af komponenter, samt effektivisering
i materiale brug og produktion. At en sælger har stået på en IBM maskine
betyder kun at kassen er af god kvalitet, ikke selve PC'en.

Karsten

Fra : Christian Bech

Dato : 22-02-06 15:16

In article <43fc1bf7$0$47035$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
"Karsten" <karstenlyng67@hotmail.com> wrote:

> [...]
> i materiale brug og produktion. At en sælger har stået på en IBM maskine
> betyder kun at kassen er af god kvalitet, ikke selve PC'en.

Naturligvis er der også andre grunde - bærbare er fx blevet polpulære og
kan laves i stor volumen, men 5000,- eller mindre er ikke mange penge -
du skal også inkalkulere en prisudvikling fra 90'erne og frem.

Personligt mener jeg, at kassens kvalitet er ret betydningsfuld, når vi
taler bærbare. Igen i flg. vores elektronikmekaniker så er problemet
bla. at en ordentlig ramme i de billige bærbare er blevet sparet væk og
derfor er kassen ikke længere stabil.

Fra : Karsten

Dato : 22-02-06 15:39

> [...]
> taler bærbare. Igen i flg. vores elektronikmekaniker så er problemet
> bla. at en ordentlig ramme i de billige bærbare er blevet sparet væk og

Enig, og det var også derfor jeg valgte en ASUS da jeg selv skulle bruge en.
Det jeg opponerede mod var imidlertid at IBM var definitionen på kvalitet
fordi den havde en god kasse (der er mere i en PC der fordrer kvalitet end
dette).

Karsten

Karsten

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-02-06 15:49

"Karsten" wrote

> [...]
> en. Det jeg opponerede mod var imidlertid at IBM var definitionen på
> kvalitet fordi den havde en god kasse (der er mere i en PC der fordrer

Nemlig
Min Inspiron (Dell) har en elendig plastik feeling og kan med garanti ikke
tåle det samme som en ramme af magnesium (IBM)
Nope rammen er allerede lidt skæv og baggrundslyset er blevet skiftet

Men for pokker elektronikken fungerer sgu rigtig godt
Det er den første maskine jeg har haft med så få systemmæssige problemer
(læs ingen)

Nå det er ikke mig der har bestemt at vi skal køre med Dell på jobbet, såehh
jeg skal bare have en ny når den her giver op :)

- Peter

Fra : Christian Bech

Dato : 24-02-06 14:16

In article <43fc7789$0$47077$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
> [...]

> fordi den havde en god kasse (der er mere i en PC der fordrer kvalitet end

Så forstår jeg godt du opponerer. Det er jo netop helt umuligt at påstå
at mærke er generelt godt, så jeg fokuserer netop på kassen, som IBM er
gode til. Efter at have haft en Dell Inspiron har jeg så også fundet ud
af, at kassen betyder noget. Min gamle iBook er blevet kylet rundt,
faldet på gulvet, er overridset og hevet i strømstikket. Den er sågar
blevet brugt som fodskammel uden at tage skade, så jeg har lært at sætte
pris på maskiner, der kan holde til at være bærbare.

Er Asus så gode? Min sidste erfaring med dem er med en bærbar fra sidst
i 90'erne, så jeg har ikke noget klart billede af dem.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-02-06 14:58

"Christian Bech" wrote

> [...]
> blevet brugt som fodskammel uden at tage skade,
> så jeg har lært at sætte pris på maskiner, der kan holde

Så er vi jo ovre i den her boldgade :)
http://www.xploretech.com/index.pl?iid=1874

- Peter

Fra : Christian Bech

Dato : 25-02-06 23:46

In article <43ff10e8$0$105$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote:

> "Christian Bech" wrote

> Så er vi jo ovre i den her boldgade :)
> http://www.xploretech.com/index.pl?iid=1874

En Mac er åbenbart god nok, men ellers er
http://alienware.com/Product_Pages/notebook_all_default.aspx også nogle
onde maskiner.

Fra : Karsten

Dato : 27-02-06 18:31

> [...]
>

> Er Asus så gode? Min sidste erfaring med dem er med en bærbar fra sidst
> i 90'erne, så jeg har ikke noget klart billede af dem.

Det var nu en maskine jeg købte til min kone, da hun havde brug for en til
sit studie. Det var derfor ikke en af de nyeste, da hun ikke har brug for
regnekraft, men det umiddelbare indtryk er at det er en fin maskine til
prisen. "kassen"/plastic'et føles også som noget rimeligt kram ifht. de ACER
mv. jeg har prøvet, men det er en ren subjektiv følelse som jeg ikke har
noget at have i

Karsten

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-02-06 21:10

Karsten wrote:
> umiddelbare indtryk er at det er en fin maskine til prisen.
> "kassen"/plastic'et føles også som noget rimeligt kram ifht.
> de ACER mv. jeg har prøvet, men det er en ren subjektiv
> følelse som jeg ikke har noget at have i

Jeg har den samme følelse :)

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=857403&page=1

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 20-02-06 17:04

> Hvorfor det, en bærbar pc der er 1½ år gammel er gammel og et
> løst DC stik er en meget forekommende fejl på den slags
> udstyr og det må vel betragtes som almindelig slidtage.

Som jeg forstår det er det et stik indeni computeren?

I øvrigt Peter, når du krydsposter til så mange grupper er det god skik
at sætte en "follow-up-to".

--
Michael

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 17:08

Michael Kjærsgård skrev:

> Som jeg forstår det er det et stik indeni computeren?
øh nej...

det er det stik hvori man sætter kablet fra sin strømforsyning ind i -
dvs. det sidder "i kanten" af computeren - med adgang udefra, men
selvfølgeligt "gemt indeni"...

håber det er bedre forklaring..

> I øvrigt Peter, når du krydsposter til så mange grupper er det god skik
> at sætte en "follow-up-to".

må du undskylde - men ved ikke hvad det er jeg gør galt.. kan du evt.
lige forklare det (i øvrigt er grunden til at jeg krydsposter at jeg
både ønsker svar fra eksperter på it, jura og forbruger området)..

mvh
peter

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 20-02-06 19:44

(-Peter-) skriblede:

> må du undskylde - men ved ikke hvad det er jeg gør galt.. kan du evt.
> lige forklare det (i øvrigt er grunden til at jeg krydsposter at jeg
> både ønsker svar fra eksperter på it, jura og forbruger området)..

Det kan du læse om her:
http://www.usenet.dk/ord/lokal.html

--
Lars Fragstrup

Fra : taina

Dato : 20-02-06 23:18

> Hej

> Hvorfor det, en bærbar pc der er 1½ år gammel er gammel og et
> løst DC stik er en meget forekommende fejl på den slags
> udstyr og det må vel betragtes som almindelig slidtage.

Det kan du simpelt hen ikke mene!! Jeg sidder her og skriver på min bærbare,
købt for tre år siden som brugt (Jeg ved ikke hvor mange år den havde på
bagen dengang) Den har aldrig fejlet noget.

Når jeg en dag skal ud og have en ny, forventer jeg så sandelig, at den
holder reklamationstiden ud som et absolut minimum - ellers vil jeg mene, at
det er fabrikken, som har lavet tingene _for_ billige - og det er absolut
deres problem, ikke mit.

Hvordan almindelig slitage kan forekomme inde i dyret, kan jeg heller ikke
forestille mig (med mindre den selvfølgelig er blevet mishandlet) - der er
jo ikke "sliddele" på en pc på samme vis som på en bil...

mvh. tina

Fra : Esben

Dato : 21-02-06 02:52

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at
> det er fabrikken, som har lavet tingene _for_ billige - og det er absolut

Det kommer vel an på hvordan du behandler den. Hvis du kommer til at jokke i
en ledning og på den måde flår et stik i stykker, så er det vel ikke noget
forhandleren eller producenten skal bøde for (men evt. din forsikring).

> Hvordan almindelig slitage kan forekomme inde i dyret, kan jeg heller ikke
> forestille mig (med mindre den selvfølgelig er blevet mishandlet) - der er
> jo ikke "sliddele" på en pc på samme vis som på en bil...

Bilanalogier holder sjældent når der er tale om it-produkter, men jo - der
er bla. en blæser, en harddisk, skærmhængsler og typisk et optisk drev som
alle indeholder bevægelige dele der kan påvirkes af omgivelserne. En bærbar
PC udsættes ofte for slag og kulde/fugtpåvirkninger, og desuden er stikkene
også langt mere udsat end på en stationær pc, fordi brugerne ofte flår dem
af og på et par gange om dagen.

--
Esben

Fra : Main

Dato : 20-02-06 16:46

"(-Peter-)" skrev:

> [...]
>
> Det drejer sig om min 1½ år gamle webtech bærbar, som gav det problem at
> batteriet ikke kunne holde strøm, den kunne ikke rigtigt lade op, og

Som du selv fremlægger det, har du jo ikke udøvet vold eller lignende på din
bærbare. Jeg mener ikke, det kan være rimeligt, at garanti ikke dækker. Hvis
den bærbare får sådan en fejl efter 18 måneder ved almindeligt forsvarligt
brug, må du argumentere, at det er en konstruktionsfejl i den bærbare, som
derfor har været der fra starten.

På den igen

Main

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 16:51

Main skrev:

> [...]
> brug, må du argumentere, at det er en konstruktionsfejl i den bærbare, som

jo tak for støtten - det er jo som nævnt bare ikke så let når man har en
sælger i røret som modargumenterer - og især bruger den begrundelse at
det egentligt ikke er hans sag, han er blot mellemmand, og jeg må ikke
kontakte dem der egentligt har noget med sagen at gøre...

men må jo prøve...

andre kommentarer er selvfølgeligt yderst velkomne..

/peter

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-06 17:00

"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> men må jo prøve...
>
> andre kommentarer er selvfølgeligt yderst velkomne..

Det ville da være rimeligt at få en ordentlig forklaring på problemet, og
ikke blot en sang fra de varme lande fra en tilfældig sælger, som ikke har
nogen anelse om, hvad der er galt.
Han har jo åbenbart heller ikke fået en fyldestgørende forklaring at gå
videre med.

Næste gang han ringer, så be'r du om at snakke med én med et større
skrivebord, eller insisterer på at tale med værkstedet.

mvh
Ebbe

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 17:06

jEbbe [7000] skrev:
> [...]
>
> Næste gang han ringer, så be'r du om at snakke med én med et større
> skrivebord, eller insisterer på at tale med værkstedet.

ja lyder meget fornuftigt - men prøvede jeg også intenst på i dag - men
ellers må jeg jo troppe op ude i butikken..

men hvad hvis det "ender med at han ikke vil lade mig snakke med andre,
eller lade den reparere gratis" - hvad gør jeg så - er der nogen
klagenævn, eller lignende man kan henvende sig til - og mht. de to års
reklamationsret vi forbrugere har - så vidt jeg ved er det mig der skal
bevise at jeg ikke er skyld i at fejlen er opstået når den er mere en et
½ år - men hvad ligger der i denne formulering - jeg synes jo selv det
er nok bevis at pc'en er lavet i hård plast og at stikkene burde passe
sammen på en sådan måde at de ikke kan ødelægges uden resten af pc'en
smadres..

på forhånd tak for hjælpen..

mvh
peter

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-06 17:30

> [...]
> er nok bevis at pc'en er lavet i hård plast og at stikkene burde passe
> sammen på en sådan måde at de ikke kan ødelægges uden resten af pc'en

Med hensyn til rettigheder mm. i forbindelse med sådan en sag, så må jeg
melde pas.

Men jeg mener det må være butik/reparatør, som kan sandsynliggøre, at der er
udøvet vold mod stikket. ( ifald det er der den er gal ). Og er det
ladestikket, som evt er vrikket løs i lodningerne, ( det ses ofte med
elektronik, som skal på/af lader jævnligt), så kunne du jo for din del
hævde, at konstruktionen er for ringe til normal brug.

mvh
Ebbe

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 17:42

> [...]
> elektronik, som skal på/af lader jævnligt), så kunne du jo for din del
> hævde, at konstruktionen er for ringe til normal brug.

ja netop... er også det jeg vil mene - på trods af det åbenbart er
"normalt" er der jo tale om en dårlig konstruktion...

men må jo kræve at få en fejlbeskrivelse fra dem... vil jeg gøre...

mvh
peter

Fra : Ivan

Dato : 20-02-06 21:51

> [...]
> elektronik, som skal på/af lader jævnligt), så kunne du jo for din del
> hævde, at konstruktionen er for ringe til normal brug.

Det er køber der, i første omgang, har bevisbyrden i denne stituation da
produktet er mere end 6 mdr. gammelt. Bevisbyrden hæves ved købers udsagn
("Den har er blevet benyttet som beskrevet i manualen...") Herefter ligger
bolden hos sælger. Ved at give dig et tilbud om reparation afviser de dit
bevis og angiver vold som årsag (mit gæt, men dog givetvis det der er sagens
kerne). Så er det ord mod ord.......går ud fra at maskinen ikke har nogle
synlige skader?

Som du forklarer sagen (ingen synlige skader?) har du, efter min mening, en
god sag......

Men snak nu fornuftigt (Ingen råben og skrigen, det virker stort set ALDRIG)
med en person, der har noget at skulle have sagt. (Butikschef evt.
distrikschef) De vil givetvis undersøge sagen med værkstedet. Hvis
situationen vitterligt er som beskrevet og chef-fyren kan sin købelov/tænker
lidt langsigtet, burde dette løse problemet.

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 22:06

Ivan skrev:

> [...]
> synlige skader?
>
> Som du forklarer sagen (ingen synlige skader?) har du, efter min mening, en

nej... kun lidt småridser på overfladen (som alle bærbare på den alder
har... men igen intet i nærheden af stikket..

> [...]
> situationen vitterligt er som beskrevet og chef-fyren kan sin købelov/tænker
> lidt langsigtet, burde dette løse problemet.

nej skal jeg nok... og har jeg også gjort indtil videre... altså snakke
pænt..

tak for din kommentar (har ikke lige læst det andet endnu... men har set
det)..

mvh
peter

Fra : Ivan

Dato : 20-02-06 21:41

> [...]
> på en sådan måde at de ikke kan ødelægges uden resten af pc'en smadres..

Der er kun EN forklaring på at du har fået et reparationstilbud. Og det er
at værkstedet mener at der er tale om vold. Tilbuddet kan så accepteres
(2000,-) eller afvises (600,- for undersøgelse) Har stået med 100-vis af den
slags sager. (som ham mellemmanden, vel at mærke. DÆLME som en lus mellem to
negle! Så før du skælder ham huden fuld, husk på; han gør bare som han får
besked på. Hvis du vil skælde ud, så find ham der bliver godt betalt for den
slags og har noget at skulle have sagt. Typisk en distriktschef eller lign.
Kontakt evt. deres hovedkontor og forhør dig om hvem der har ansvaret for
den slags sager.)

Grunden til at du ikke kan snakke med værkstedet er naturligvis at det ikke
er deres eget, men et Webtech/Acer-autoriseret værksted (Forstås: ikke en
del af TDC og derfor ikke gider diskutere med TDCs kunder om hvor vidt det
er deres skyld eller ej) Men klart en svær sag. Man har kun værkstedets
udsagn at rette sig efter......

Forbrugerklagenævnet.......koster 80,- (svjh) og så skal du påregne et år
eller to før du får en afgørelse, som TDC så kan rette sig efter eller ej.
Hvis det så kommer til en retsag kan påregnes ekstra tid.

Fra : HKJ

Dato : 20-02-06 18:05

(-Peter-) wrote:
> [...]
> det egentligt ikke er hans sag, han er blot mellemmand, og jeg må ikke
> kontakte dem der egentligt har noget med sagen at gøre...

Ifølge købeloven er reklamationer en sag mellem kunden og forretningen,
så det er hans sag.
Hans aftaler med værkstedet er egentlig dig uvedkommende.

Dit problem er nok, at værkstedet vil give som begrundelse for fejlen,
at du har "vrikket" for kraftigt med stikket og dermed ødelagt
forbindelsen (Bed evt. om en henvisning til en manual side hvor det
forklares hvordan stikket skal sættes i/tages ud).

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 18:20

HKJ skrev:
> [...]
> forbindelsen (Bed evt. om en henvisning til en manual side hvor det
> forklares hvordan stikket skal sættes i/tages ud).

ja det er sq (undskyld sproget) en god ide... for jeg har jo netop
"bevist" det ikke burde være tilfældet og så må de jo modbevise det...

mvh
peter

Fra : Ivan

Dato : 20-02-06 21:28

> Som du selv fremlægger det, har du jo ikke udøvet vold eller lignende på
> din
> bærbare. Jeg mener ikke, det kan være rimeligt, at garanti ikke dækker.

Du mener reklamationsret, ikke? Har jeg misset noget? Var der Garanti på
maskinen?

Der er ret stor forskel på det to ting......

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-02-06 18:10

> [...]

>for sag bagefter, eller er sagen dermed afsluttet??
>
>Håber nogen kan hjælpe mig - for er mildest talt pisse træt af tdc!

Det er vist dig der har problemer - ikke TDC.

Bærbare computer lever et hårdt liv - Og et stik der går i stykker efter
1½ års brug hører vist til det man må acceptere.

Der er kun een ting at gøre - Betale, smile og se glad ud - Og så være
lidt mere forsigtig med maskinen fremover.

<mlr>

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 18:22

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
>
> Der er kun een ting at gøre - Betale, smile og se glad ud - Og så være
> lidt mere forsigtig med maskinen fremover.

tja... er så din (og andres holdning)... men som nævnt accepterer man
det jo ikke med andre produkter... yderligere sammenligninger man kan
lave er med nøgler og låse... der ser man jo heller ikke skader... (og
accepterer dem i hvert fald ikke hvis de forekommer!)..

mvh
peter

Fra : Jimmy

Dato : 20-02-06 18:54

> [...]
> lave er med nøgler og låse... der ser man jo heller ikke skader... (og
> accepterer dem i hvert fald ikke hvis de forekommer!)..

På den anden side så er der også mange som køber en kaffemaskine, taber
kanden i håndvasken så den smadrer, og så tropper de op i forretningen
og siger at kanden bare eksploderede helt af sigselv.
Problemet for dem som sælger bærbare er at køberne glemmer at hive
stikket ud når de tager den bærbare eller på en anden måde får flået i
stikket så det går i stykker, og så påstår de har behandlet det korrekt.
Så når det er så nemt selv at ødelægge stikket, så tager reperatørerne
nok ikke for gode varer at du påstår du har behandlet det normalt.
Så de gir sig nok ikke medmindre du får medhold hos forbrugerklagenævnet.

Fra : Michael Frandsen

Dato : 20-02-06 19:29

grunden til at du nok ikke får lov til at snakke med serviceværkstedet er
nok at butikken kalkulere prisen så de har en fortjeneste og mit skud ville
være at de nok ganger rep prisen med 1,4 -til 1,6 og lægger momsen oveni .
Men jeg mener at du har brug for en kvalificeret grund til at den skal
reppes eller i det mindste en kopi (uden Pris) fra værkstedet. og husk hvis
du betaler for at få den repereret så forlang at få de udskiftede dele med
retur.

mvh
Michael

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 19:52

Jimmy skrev:

> [...]
> nok ikke for gode varer at du påstår du har behandlet det normalt.
> Så de gir sig nok ikke medmindre du får medhold hos forbrugerklagenævnet.
tja.. måske har du ret - måske ikke -mener stadig at stikket er
beskyttet af hård plastik og begge stik skal passe lige nøjagtigt sammen
- og så skal man ikke kunne vrikke det uden at ødelægge plasticen...

/peter

Fra : DS

Dato : 20-02-06 20:02

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der er kun een ting at gøre - Betale, smile og se glad ud - Og så være
> lidt mere forsigtig med maskinen fremover.

Sikke noget sludder. Når man køber en bærbar må man forvente at den holder i
hvert fald i 2 år, og hvis produktet ikke direkte er blevet anvendt forkert,
mener jeg det er inden for reklamationsretten af reklamere over dette. Det
er på ingen måde noget man må "acceptere" hvis et stik går i stykker efter
1½ år.

Min anbefaling i denne sag er:

- fortæl at du ikke har tænkt dig at betale noget som helst, og slå dette
godt fast UANSET hvad sælgeren begynder at lukke ud
- påberåb dig en mangel jf. Købelovens §76 stk. 1 nr. 4
- fortæl at du jf. Købelovens §81 har reklameret over manglen så snart du
opdagede den og at dette iøvrigt er sket inden for en frist på 2 år efter
købet, jf. Købelovens §83
- du behøver slet ikke tænke på at skulle tale med værkstedet. Det er ikke
din sag hvad værkstedet og butikken snakker om, du har lov til alene at
snakke med butikken, og så må de klare resten.

Nægter de stadig, så skal du bare fortælle at sagen ryger videre til advokat
eller forbrugerklagenævnet. Hvis det kommer så vidt, er det en god idé at
tale med eksempelvis den lokale advokatvagt.

DS

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 20:14

> [...]
> eller forbrugerklagenævnet. Hvis det kommer så vidt, er det en god idé at
> tale med eksempelvis den lokale advokatvagt.

mange tak for alle rådene vil jeg prøve at følge (må nok lige hellere
læse lovgivningen på området først)... :)

men hvad nu hvis det kommer så langt at han ikke vil reparere og jeg
ikke vil betale... skal han så bare beholde maskinen... og har han ret
til at sige at jeg skal beslutte mig hurtigt mellem de to valg han giver??

og hvad koster det at sende sagen videre i systemet??

mvh
peter

Fra : DS

Dato : 20-02-06 20:44

> mange tak for alle rådene vil jeg prøve at følge (må nok lige hellere læse
> lovgivningen på området først)... :)

Jeg vil anbefale dig at starte her, og læse det hele grundigt igennem:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/

Der står alt om reklamationsret, hvad du kan gøre hvis sælger afviser dig
osv.

Uanset hvad der sker efterfølgende, hvis fx butikken sender dig den bærbare
tilbage uden den er repareret, så er det en god idé at få sendt et anbefalet
brev til butikken (husk kvitteringen), hvor du påberåber dig en mangel osv.
Du kan få en idé til formuleringen af brevene her:

http://klag.klagetjek.dk/letterwizard/

- vælg den der hedder Klage over mangel ved køb af vare.

> men hvad nu hvis det kommer så langt at han ikke vil reparere og jeg ikke
> vil betale... skal han så bare beholde maskinen... og har han ret til at
> sige at jeg skal beslutte mig hurtigt mellem de to valg han giver??

Det har han ikke ret til, og hvis du får maskinen tilbage ikke lavet, så
sender du bare et brev afsted hvor du påberåber dig manglen og kræver den
afhjulpet inden for en rimelig frist, fx 1 måned. Så har du gjort dit, og du
kan efterfølgende klage til forbrugerklagenævnet.

Problemet er at dette kan tage tid, og du skal gøre op med dig selv om ikke
det er nemmere at betale de 600 kr. Omvendt er der nok ikke den store tvivl
om - hvis du ikke har misbrugt computeren - at butikken bør reparere den.

> og hvad koster det at sende sagen videre i systemet??

Det koster 150 kr. at klage til forbrugerklagenævnet - dem får du tilbage
igen hvis du får medhold i sagen.

DS

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 20:58

DS skrev:
> [...]
>
> Det koster 150 kr. at klage til forbrugerklagenævnet - dem får du tilbage

igen mange tak for de fine svar!!

mvh
peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-02-06 20:23

"DS" <nospam@tome.com> wrote:

>Nægter de stadig, så skal du bare fortælle at sagen ryger videre til advokat
>eller forbrugerklagenævnet. Hvis det kommer så vidt, er det en god idé at
>tale med eksempelvis den lokale advokatvagt.

Livet er for kort til den slags pjat

Garanti efter 1½ kræver at man kan sandsynliggøre at der er tale om
fabrikationsfejl der var tilstede ved købet. Og det er sgu nok svært med
et stik der går i stykker: Den slags skyldes sandsynligvis slid...

Betal dog de 2000 kroner og få maskinen retur i brugbar tilstand.

Alternativer er jo at bruge oceaner af tid og penge på at føre en sag.
Den slags tager gerne både halve og hele år....

<mlr>

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 20:30

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
>
> Alternativer er jo at bruge oceaner af tid og penge på at føre en sag.
> Den slags tager gerne både halve og hele år....

vil jeg så vælge (pånær det med penge)...

og mht. til stikket... ja det skyldes jo nok slid, men det skal det
efter min mening kunne holde til...

/peter

ps.. hvis du har 2000 kr til det modtager jeg dem gerne, men er
studerende, og synes sku ikke det er så fedt at betale 2000 til noget
jeg mener ikke brude være noget problem!!

Fra : Hans

Dato : 20-02-06 20:58

(-Peter-) wrote:

> vil jeg så vælge (pånær det med penge)...
>
> og mht. til stikket... ja det skyldes jo nok slid, men det skal det
> efter min mening kunne holde til...
>
> jeg mener ikke brude være noget problem!!

De 2000 kr. siger mig at det ikke kun handler om udskiftning af en defekt
DC-Fatning + arbejdsløn, men nok nærmere at fatningen har løsnet sig fra
bundkortet og måske endda revet printbaner over, så det handler om et helt
nyt bundkort. I såfald kan jeg godt forstå de prøver at skubbe aben over på
forbrugerens skuldre, men hvis det virkelig er tilfældet mener jeg helt
klart det er en konstruktionsfejl, noget som forbrugeren ikke bør hæfte for.

Hans

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 22:11

> [...]
> klart det er en konstruktionsfejl, noget som forbrugeren ikke bør hæfte for.

ja... du siger noget... endnu et godt redskab i min kamp mod tdc :)

må først og fremmest have fat i en rigtig beskrivelse af problemet!

tak for "tippet"...

/peter

Fra : Hauge

Dato : 20-02-06 21:01

Hej
(-Peter-) wrote:
> og mht. til stikket... ja det skyldes jo nok slid, men det skal det
> efter min mening kunne holde til...

Ja det synes jeg også at bremserne på min bil skulle, endda længere end 2
år.. Men nej, jeg er for hård ved dem, og skal have dem skiftet før tiden,
og det er ikke inden for garanti (eller hvad kavlehovederne ellers vil kalde
det)

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060220200113@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 22:08

Hauge skrev:
> [...]
> og det er ikke inden for garanti (eller hvad kavlehovederne ellers vil kalde

nej, men det er også en genstand der er meningen som skal nedbrydes
løbende...

kan man jo ikke sige om stikket...

/peter

Fra : Ivan

Dato : 20-02-06 22:09

> [...]
> år.. Men nej, jeg er for hård ved dem, og skal have dem skiftet før tiden,
> og det er ikke inden for garanti (eller hvad kavlehovederne ellers vil

Aaahh....hauge den sammenligning holder jo ikke helt......

Havde du sammenlignet dine bremser med batteriet kunne jeg se det.....Men
det er reklamationsretten så også en helt anden. Man skal på en del bærbare
maskiner være glad hvis man kan få batteriet byttet efter bare 3 mdr.

På de dyrere modeller kan det være 1 år eller mere.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-02-06 20:32

> Garanti efter 1½ kræver at man kan sandsynliggøre at der er tale om
> fabrikationsfejl der var tilstede ved købet. Og det er sgu nok svært med
> et stik der går i stykker: Den slags skyldes sandsynligvis slid...

Det kan sagtens være en mangel at en genstand kun virker i 1½ år.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 20:33

Martin Højriis Kristensen skrev:
> "Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det kan sagtens være en mangel at en genstand kun virker i 1½ år.

ja... alt pånær fødevarer, elpærer og lign. bør efter min mening holde
minimum de to år..!

mvh
peter

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-02-06 21:01

> ja... alt pånær fødevarer, elpærer og lign. bør efter min mening holde
> minimum de to år..!

Det afhænger bestemt af kvalitet kontra brug. Noget udstyr er lavet til at
blive "misbrugt" væsentligt mere end andet.
Jeg har købt diverse billige ting der alligevel bliver brugt som noget af
det dyrere udstyr i samme genre. Det forventer jeg ikke nødvendigvis den
lange holdbarhed fra.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 22:09

> [...]
> det dyrere udstyr i samme genre. Det forventer jeg ikke nødvendigvis den

nej - men nu ved jeg heller ikke om jeg vil definere to år som lang
tid... men det er nu det vores lovgivning har fastsat som en rimelig
produkt levetid..

/peter

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-02-06 22:17

> nej - men nu ved jeg heller ikke om jeg vil definere to år som lang tid...

Afhænger af produkttype

> men det er nu det vores lovgivning har fastsat som en rimelig produkt
> levetid..

Nej, det er det ikke. Det er den periode som man har fastsat som rimelig til
at opdage og påklage mangler.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : DS

Dato : 20-02-06 20:46

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> Livet er for kort til den slags pjat

Enig, selv har jeg også næste dags on-site service på min bærbar, med
udvidet garanti. Der er ingen tvivl om at man skal tænke sig godt om når man
køber en bærbar, mht. hvad man køber og hvilken garanti/service osv. man
vælger til.

Omvendt skal en bærbar kunne holde 2 år, om den så er købt i Netto

DS

Fra : Christian

Dato : 20-02-06 20:32

(-Peter-) wrote:

Slitage er ikke dækket af de to års reklamation, så hvis det er et stik
der er gået i stykker af for meget brug så er der ikke noget at komme efter.

Hvis det er gået pga dårlig lodning eller forkert montering, så kan der
være noget at gå videre med.

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 20:32

Christian skrev:
> [...]
> efter.
>
> Hvis det er gået pga dårlig lodning eller forkert montering, så kan der
ja... men slitage er jo netop at noget slides og går i stykker - men
hvis det er lavet ordentligt og passer sammen som det burde gøre burde
det ikke kunne lade sig gøre.. det er jo relativt "stabile" materialer
stikket er bygget op af!

/peter

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 20-02-06 23:23

> [...]
> kunne lade sig gøre.. det er jo relativt "stabile" materialer stikket er

Forkert.
Hvis du ved bare lidt om elektronik, ved man det altid er de store
komponenter samt dem som bliver varme/kolde der går først.
Et stik går ind under en stor "komponent" og denne del bliver endda brugt
til et tryk og et hiv engang i mellem (du monterer og af monterer stikket)
Derved vil en lodning knække på et tidspunkt.
Jeg kan ikke sige om du har haft stikket ude 39482394 gange eller 20 gange.
Det kan værkstedet heller ikke. Det er umuligt for dem at se om den har
været dårligt loddet fra starten eller det er slid.
Jeg har set dette masser af gange....

Prisen er heller ikke urealistisk.
En timepris på 6-700 kr, de bruger måske en time på den.... et stik til 20
kr og deroveni skal tdc også tjene en slat... så er vi oppe på 2000 kr. Så
med mindre du finder et værksted der vil lave den for dig til 1400 kr (du
har jo smidt de første 600....), kan du ligeså godt betale ved kasse 1.

--
Mvh stefan
Elektronikmekaniker

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-06 23:53

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNfidolinux.dk> skrev i en meddelelse
> Derved vil en lodning knække på et tidspunkt.

Jeg vil stadig påstå, at hvis det bare er rimeligt konstueret, så smutter en
lodning altså ikke ved normalt brug. ( Jo, jeg ved godt hvordan sådan et
dc-stik sidder klistret på et print, det holder ikke en meter uden ekstra
forstærkning).
En bærbar burde konstrueres så ladestikket kan hives ud og i, indtil selve
bøsningen bogstavelig talt er slidt op. ( og det koster et par øre ekstra
til en stump blik )

mvh
Ebbe

ps. det her bli'r vi ski'sme aldrig færdige med, hehe

Fra : Max

Dato : 21-02-06 00:00

Hej Ebbe

> En bærbar burde konstrueres så ladestikket kan hives ud og i, indtil
> selve bøsningen bogstavelig talt er slidt op. ( og det koster et par
> øre ekstra til en stump blik )

Det er jo hovedproblemet, de der små ting til et par øre ekstra, ja de
koster
altså et par tusind ekstra når de når ud i butiken.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-06 00:15

> [...]
> koster
> altså et par tusind ekstra når de når ud i butiken.

Hej Max. (og tak for sidst)

Ja desværre, man bruger hundredevis af ingeniørtimer på at udregne
besparelser på et par øre. Og så har kunderne en masse bøvl sidenhen

mvh
Ebbe

Fra : news.tele.dk

Dato : 20-02-06 23:46

Det er desværre en meget almindelig fejl på bærbare du har her. Hvis en
bærbar skulle laves sådan, at man udelukkede alle de almindelige fejl, der
er ved måske lidt for hårdt brug, så ville den koste så meget, at du ikke
havde råd til at købe den. Denne her fejl ses mest ved strømforsyninger, der
har stik som stikker lige ud fra stikket. Et vinkelstik er meget bedre, det
voldtager ikke det indre stik så meget, når man falder i ledningen. Jeg må
så til sidst sige at 2000,- for en sådan reparation måske er i overkanten,
det kan for det meste nemt ordnes med en loddekolbe på en times tid.

MVH
BSV

Fra : Johnny

Dato : 21-02-06 00:04

Hej
jeg forstår ikke at du diskuter med max, han er kloger end fanden selv
Acer laver bærbar i alle priser, og er blandt de ældste på markedet, i
gammel dage kørte de under andet navn.
Du skal bare holde på din ret.
Hilsen johnny

Fra : (-Peter-)

Dato : 21-02-06 10:15

Johnny skrev:
> [...]
> jeg forstår ikke at du diskuter med max, han er kloger end fanden selv
> Acer laver bærbar i alle priser, og er blandt de ældste på markedet, i

det var nu mest for at "øve" mig når jeg skal op mod tdc... er jo godt
at kunne argumentere... men ja... han har sine holdninger..

/peter

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-02-06 07:33

(-Peter-) wrote:
> Håber nogen kan hjælpe mig - for er mildest talt pisse træt af
> tdc!

Jeg mener de har loven på Deres side, der er en grund til at jeg
altid anbefaler kunderne en forsikring når de køber bærbare PCer!
Jeg behøver vel ikke sige, at størstedelen siger pænt nej tak...

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-02-06 08:03

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> skrev 2006-02-21:
> Jeg mener de har loven på Deres side, der er en grund til at jeg
> altid anbefaler kunderne en forsikring når de køber bærbare PCer!
> Jeg behøver vel ikke sige, at størstedelen siger pænt nej tak...

Forsikringer er et lotteri. Over tid vinder forsikringsselskabet.
Om man er villig til at tage chancen og leve uden forsikring er en smagssag.

Thomas

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-02-06 21:20

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener de har loven på Deres side, der er en grund til at jeg altid
> anbefaler kunderne en forsikring når de køber bærbare PCer!

Du er ekspedienten, der tjener 50% på disse forsikringer??

> Jeg behøver vel ikke sige, at størstedelen siger pænt nej tak...

Klogt med de priser!

--
Per, Esbjerg

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-02-06 11:14

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Du er ekspedienten, der tjener 50% på disse forsikringer??

Hahaha, du har tilsyneladende intet indblik i avancerne...

> Klogt med de priser!

Det er billigere end at købe en ny PC hver gang man dummer sig.

Fra : Leif Neland

Dato : 25-02-06 12:11

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Jeg mener de har loven på Deres side, der er en grund til at jeg
> altid anbefaler kunderne en forsikring når de køber bærbare PCer!
> Jeg behøver vel ikke sige, at størstedelen siger pænt nej tak...

Kæresten har købt extended warranty på sin Apple iBook.
Der er skiftet display, harddisk og motherboard i den, og hun har selv købt
dk-keyboard til den.
Og i dag skal jeg lodde powerstikket fra en defekt strømforsyning på i
stedet for et defekt powerstik på en ok-strømforsyning. Og har fået et 230v
stik i stedet for 110v stikket.

Så det eneste, der er originalt er kabinettet...

Så det var vist et godt valg at få extended garanti.

Leif

Fra : Karsten

Dato : 27-02-06 18:33

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 230v stik i stedet for 110v stikket.
>
> Så det eneste, der er originalt er kabinettet...
>
> Så det var vist et godt valg at få extended garanti.

ehh ..... eller også siger det noget om kvaliteten på en Apple

Karsten

Fra : Ulrik Martinsson

Dato : 21-02-06 09:09

Hej
Hvis du føler dig dårlig behandlet må du meget gerne post det her :
http://www.xn--drlig-service-pfb.dk/

De Venligste Hilsner
Ulrik Martinsson

Fra : (-Peter-)

Dato : 21-02-06 10:16

Ulrik Martinsson skrev:
> Hej
> Hvis du føler dig dårlig behandlet må du meget gerne post det her :
> http://www.xn--drlig-service-pfb.dk/
>
> De Venligste Hilsner
> Ulrik Martinsson

skal jeg gøre (når jeg lige får tid - denne sag tager nok!)

/peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-02-06 14:42

Max skrev:

> Jeg ved ikke hvor du har din opfattelse fra, men den holder ikke,

Den holder skam fint

> det svare til at du vil klager over at gummiet er blevet slidt af
> dine dæk på under to år fordi du blokere dine bremsere hele
> tiden.

Hvis dækkene er slidt ned på 1½ år ved normal kørsel
Hvordan ville du så se på det?

Hvad ville du sige til at holderen til din cigarettænder faldt ud
efter 1½år?
Eller forruden faldt ud efter 1½ år?

Jeg forudsætter at bilen ikke er mishandlet eller være impliceret i
uheld

- Peter

Fra : Leif Neland

Dato : 21-02-06 15:04

(-Peter-) wrote:
> [...]
> at batteriet ikke kunne holde strøm, den kunne ikke rigtigt lade op,
> og ikke engang køre på strømforsyningen..

Du fortæller senere at det er strømstikket, der har mistet forbindelsen til
printet.

Det er ofte lavet så fjollet at hunstikket er loddet direkte på printet, og
så skal der altså ikke mange hundrede, måske ikke alt for forsigtige,
indsætninger og udtagelser af dette stik før man risikerer at man får rykket
en printbane over.

Var hunstikket monteret med nogle korte ledninger til printet, var det
aldrig sket; så var bevægelserne blevet optaget af disse ledninger. Det
havde næppe kostet ret mange øre.
Hvis ledningerne fra stikket så var monteret med et stik på printet, var det
endnu bedre, så kunne et slidt stik udskiftes uden det store besvær; man
kunne f.ex. sætte det ved siden af batteriet, så det kunne tages ud, når
batteriet var fjernet.

Jeg har selv stået på en campingplads i Frankrig og for 17. gang loddet
DC-stikket på igen.

Leif

Fra : Max

Dato : 22-02-06 08:12

Hej Leif

> Jeg har selv stået på en campingplads i Frankrig og for 17. gang
> loddet DC-stikket på igen.

Hvorfor loddede du ikke en ledning på :)

Mvh Max

Fra : Leif Neland

Dato : 22-02-06 11:39

Max wrote:
> Hej Leif

> Hvorfor loddede du ikke en ledning på :)

Det gjorde jeg faktisk osse.

Leif

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-06 14:32

On Tue, 21 Feb 2006 15:04:29 +0100, "Leif Neland" <leif@neland.dk>
wrote:

> [...]
>indsætninger og udtagelser af dette stik før man risikerer at man får rykket

Du ved ikke tilfældigvis hvor man kan købe de stik?
Har prøvet nogle gange at skille motherboard fra resten og efterlodde,
men nogle gange kræves et nyt stik, og de er ikke lige sådan at få fat
på....:(

>Jeg har selv stået på en campingplads i Frankrig og for 17. gang loddet
>DC-stikket på igen.

Surt...længe leve gasloddekolben..:)

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(Erstat evt. AT med @ i mailadressen hvis du mailer direkte)
Min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : (-Peter-)

Dato : 22-02-06 18:32

Leif Neland skrev:

> [...]
> batteriet var fjernet.
>
> Jeg har selv stået på en campingplads i Frankrig og for 17. gang loddet

tja.. det er jo det... men det jo jo ikke min skyld det ikke er
konstrueret korrekt...

/peter

Fra : (-Peter-)

Dato : 22-02-06 19:51

i øvrigt en lille update:

tdc ringede ikke som lovet igår... men dog har der ringet et ukendt
nummer i middags hvor jeg ikke kunne snakke i telefon... (måske dem hvem
ved)

så bliver da mere og mere træt af dem!!

/peter

ps. har ikke lige haft tid til selv at kontakte dem... men han sagde jo
også han ville kontakte mig..

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 22-02-06 21:19

(-Peter-) wrote:
> ps. har ikke lige haft tid til selv at kontakte dem... men han
> sagde jo også han ville kontakte mig..

Hehe, men du havde tid til at skrive hertil gruppen
-Spøg tilside, syntes bare det var mærkværdigt...

Fra : (-Peter-)

Dato : 22-02-06 21:41

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Hehe, men du havde tid til at skrive hertil gruppen
> -Spøg tilside, syntes bare det var mærkværdigt...

tja... kan du have ret i, men tror ikke tdc har åbent kl lidt i otte...
(er dog ikke sikker)... :)

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 23-02-06 07:13

Fra : (-Peter-)

Dato : 23-02-06 17:25

Hej..

hermed en update..

tdc ringede som nævnt ikke til mig, så jeg tog ud i butikken idag... og
der mødte jeg en ekspedient, der kun kunne give mig to muligheder -
enten betale jeg 1941 for reparationen, eller ikke få den repareret..
Jeg forklarede hende igen at det ikke burde kunne ødelægges (og hun
sagde i øvrigt at det var hun ikke istand til at vurdere pga manglende
teknisk sans). Hun kunne ikke gøre noget som helst, men henviste blot
til at det var værkstedet der havde sagt det, og det kunne der ikke
laves om på - jeg foreslog hende at tage kontakt til dem igen og
forklare det jeg havde forklaret hende, men det var ikke nogen mulighed!!

Dette synes jeg satme er dårlig service - man kan ikke få andet at vide
end at den er gået i stykker for din man angiveligt skulle have udøvet
vold på den (hvilket som beskrevet i tråden ikke er tilfældet, og ikke
skulle være muligt uden at ødelægge flere dele)...

Jeg afsluttede samtalen med at de ville høre fra mig (enten ved et brev
eller gennem forbrugerklagenævnet) - og hun afsluttede den med at hun
ville få pc'en retur da jeg ikke ville betale!

Så nu vil jeg gerne have tips hvordan jeg videre skal forholde mig -
skal jeg skrive et brev direkte til butikken, til tdc generelt eller
henvende mig til forbrugerklagenævnet??

mvh
peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-02-06 17:50

> [...]

>Så nu vil jeg gerne have tips hvordan jeg videre skal forholde mig -
>skal jeg skrive et brev direkte til butikken, til tdc generelt eller

Det er skide ærgerligt, men kryb til korset og betal for den reparation
- Du kan jo ikke undvære computeren...

Du har ikke en kinamands chance for at få forbrugerklagenævnet til at
kigge på den type problemer på en 1½ år gammel computer....

<mlr>

Fra : (-Peter-)

Dato : 23-02-06 18:12

Michael Rasmussen skrev:

> Det er skide ærgerligt, men kryb til korset og betal for den reparation
> - Du kan jo ikke undvære computeren...

narh... men hvis den nu går i stykker igen, vil de jo nok heller ikke
dække det... og 2000 er næsten en halv bærbar nu om dage..

> Du har ikke en kinamands chance for at få forbrugerklagenævnet til at
> kigge på den type problemer på en 1½ år gammel computer....

hvorfor tror du ikke det??? de er da lige glade hvorvidt den er 7
måneder eller 14...

så.. det er helt sikkert jeg vil gå videre med sagen.. spørgsmålet er
bare hvordan..

/peter

Fra : (-Peter-)

Dato : 23-02-06 19:13

fandt noget meget interessant...:

http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/klage/

mvh
peter

Fra : Nicolai

Dato : 23-02-06 21:08

> fandt noget meget interessant...:
>
> http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/klage/

Hvorfor er det interessant? For det første er der tale en en forsikring og
for det andet, så har indklagede anerkendt at det var en fejl, det har tdc
jo netop ikke.

> mvh
> peter

Nicolai

Fra : (-Peter-)

Dato : 23-02-06 21:32

Nicolai skrev:
> [...]
> for det andet, så har indklagede anerkendt at det var en fejl, det har tdc

for det første... nej det har intet med tdc at gøre...

i øvrigt: har du læst hele teksten?? der står blandt andet at
forsikringen i princippet intet med sagen har at gøre - og pc'en skal
erstattes da firmaet der har solgt personen pc'en ikke kan give en
ordenligt fejlbeskrivelse... (og i øvrigt har kasseret pc'en)...

så synes da den er meget relevant... (og i øvrigt tror jeg enten du ikke
har læst artiklen grundigt eller jeg har misforstået det...)

mvh
peter

Fra : Jesper Brock

Dato : 24-02-06 10:35

> så synes da den er meget relevant... (og i øvrigt tror jeg enten du ikke
> har læst artiklen grundigt eller jeg har misforstået det...)

Jeg er ikke helt sikker på, hvad det er, du vil bruge den afgørelse til?

I afgørelsen har indklagede, dvs. butikken, anerkendt at der er tale om en
komponentfejl, og sagen handler derfor om, hvordan erstatning skal udredes.

I dit tilfælde vil TDC-butikken jo netop *ikke* anerkende, at det er en
komponentfejl. Jeg ser ingen vej udenom en tur i forbrugerklagenævnet.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : (-Peter-)

Dato : 24-02-06 16:33

Jesper Brock skrev:
> [...]
>
> I dit tilfælde vil TDC-butikken jo netop *ikke* anerkende, at det er en
> komponentfejl. Jeg ser ingen vej udenom en tur i forbrugerklagenævnet.

nej... måske ikke - men det er jo alligevel der hen ad - med en defekt
knap han for dækket af REKLAMATIONSRETTEN... hvilket jeg sammenligner
med et strømstik...

mvh
peter

Fra : Nicolai

Dato : 24-02-06 11:03

"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> wrote in message

> så synes da den er meget relevant... (og i øvrigt tror jeg enten du ikke
> har læst artiklen grundigt eller jeg har misforstået det...)

Jo, jeg har læst det hele. Netop for at finde det, som du mente var
interessant. Men fandt ikke rigtig noget.

Men se Jespers svar, som beskriver det som jeg mener. Det gør den store
forskel nemlig.

Men ja, man har sgu krav på en ordentlig fejlbeskrivelse. Jeg havde ikke
fundet mig i den behandling, som du er bllevet udsat for.

> mvh
> peter

Nicolai

Fra : (-Peter-)

Dato : 24-02-06 16:31

Nicolai skrev:
> [...]
>
> Men ja, man har sgu krav på en ordentlig fejlbeskrivelse. Jeg havde ikke
> fundet mig i den behandling, som du er bllevet udsat for.

jo tak for medlidenheden.. men må jo se hvad jeg finder ud af... er
satme træt af dem..

mvh
peter

Fra : dk_sz

Dato : 24-02-06 21:23

> http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/klage/

spørg i den danske jura nyhedsgruppe...

mvh
Thomas

Fra : (-Peter-)

Dato : 25-02-06 12:58

dk_sz skrev:

> spørg i den danske jura nyhedsgruppe...
>

> mvh
> Thomas

er det ikke det jeg (blandt andet) gør???

/peter

Fra : Fred_Blogs

Dato : 26-02-06 08:26

On 2006-02-25 12:57:36 +0100, "(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> said:

> er det ikke det jeg (blandt andet) gør???
>
> /peter

Hvorfor så ikke nøjes med at henvende dig til denne ng - istedet for at
forstyrre luftrummet i ikke mindre end fire ng's med spørgsmålet???

Fra : (-Peter-)

Dato : 26-02-06 17:27

Fred_Blogs skrev:

> Hvorfor så ikke nøjes med at henvende dig til denne ng - istedet for at
> forstyrre luftrummet i ikke mindre end fire ng's med spørgsmålet???

hvis du læser hele tråden vil du finde min argumentation for dette...

hvilket kort sagt er at jeg mener den er relevant for grupperne!!

/peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-02-06 17:47

"(-Peter-)" wrote

> jeg mener den er relevant for grupperne!!

Hvad _du_ mener er ikke revelant i den forbindelse

XPost til flere grupper hvor diskussionen reelt er uden for emne i de fleste
er dårlig karma

FUT: dk.admin.netikette

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-02-06 18:54

"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> skrev i en meddelelse

> Hej.. Skriver til Jer i forhåbning om at nogen kan hjælpe mig, da jeg har
> et problem med tdc-butikken...

Min bærbare kunne pludselig ikke starte op. Den var 2 år gammel. Jeg fik nyt
batteri, ny harddisk, og ny CD i samt nyt motherboard. På motherboarded sad
et stik som var i stykker - jeg ved ikke om det var derfor de skiftede den
eller om det var fordi det var i stykker af andre årsager.

Der blev ingen spørgsmål stillet. Det blev bare lavet.

Købt i Aldi.

--
Per, Esbjerg

Fra : (-Peter-)

Dato : 20-02-06 20:01

Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
> eller om det var fordi det var i stykker af andre årsager.
>
> Der blev ingen spørgsmål stillet. Det blev bare lavet.

ja - fortæller meget godt om aldi... de har kvalitet ( i hvert fald i
forbindelse med elektronik)...

men ville jo også mene det skulle gå sådan for mig..

/peter