Uenig om Dual Channel ram!
Fra : FedeDorit

Dato : 19-02-06 20:12

Hejsa.

Jeg her en lille uenighed med min kammerat.

Han påstår at ram skal være *specielt* lavet til at køre Dual Channel.
Altså at selvom man køber 2 ens typer,størrelser og mærker så vil de ikke
køre Dual Channel.
Eks.: 2 stk Samsung 1 gb PC3200 ville ikke kunne køre,da de ikke er godkendt
til Dual Channel

Jeg mener at sålænge de er af samme PC-XXXX type og samme størrelse så vil
de kunne køre Dual Channel da det bestemmes af bundkortet.
Eks.: 1 stk .Samung 1 gb PC3200 + 1 stk. Kingston 1 gb PC3200 ville kunne
køre Dual Channel.

Hvem har ret ??

Fra : Laziter [9440]

Dato : 19-02-06 20:37

"FedeDorit" <nogen@microsoft.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem har ret ??

Du har ret

Man kan købe sæt der er branded 'Dual-kit', det består af 2 blokke der er
testet og garanteret at de kan køre sammen i en dual opsætning.
Men man kan sagtens mikse blokke som man lyster bare de har samme størrelse,
hastigheden kommer i anden række.
Om det er 512 MB PC2100 og 512 MB PC3200 har ingen betydning sålænge der
køres som PC2100, omvendt går selvfølgelig ikke med mindre PC2100 RAM'ene
vil lade sig overclocke til PC3200.
Når man blander forskellige mærker er der så ingen 100% garanti for at
opsætningen vil køre stabilt, men der er langt imellem sådanne tilfælde.

Så sig du blot til din kammerat at hans påstand ikke er korrekt, det er
_ikke_ et krav at man skal købe specifikke dual-RAM.

Mvh
Benjamin

Fra : Flemming Joensson (8~

Dato : 20-02-06 20:21

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> wrote in

> Du har ret

Jeg er uenig :)

> Man kan købe sæt der er branded 'Dual-kit', det består af 2 blokke der
> er testet og garanteret at de kan køre sammen i en dual opsætning.

Enig.

> Men man kan sagtens mikse blokke som man lyster bare de har samme
> størrelse, hastigheden kommer i anden række.

Jeg har to Corsair 512MB PC3200 moduler CAS2 med samme typebetegnelse XMS-
3200C2 så vidt jeg husker. De er købt på forskellige tidspunkter og har
derfor to forskellige hardware revisionsnumre og et par meget små forskelle
på hvad de kan når man kigger lidt nærmere på deres supported features med
f.eks. Everest Home Edition. De vil ikke og jeg understreger virkelig
_ikke_ køre i dual channel sammen. :-/

> Om det er 512 MB PC2100 og 512 MB PC3200 har ingen betydning sålænge
> der køres som PC2100, omvendt går selvfølgelig ikke med mindre PC2100
> RAM'ene vil lade sig overclocke til PC3200.

Helt enig.

> Når man blander forskellige mærker er der så ingen 100% garanti for at
> opsætningen vil køre stabilt, men der er langt imellem sådanne
> tilfælde.

Tjah, jeg har så et eksempel på at to blokke med samme størrelse,
hastighed, CAS, og endda samme mærke ikke vil køre Dual Channel sammen.

> Så sig du blot til din kammerat at hans påstand ikke er korrekt, det
> er _ikke_ et krav at man skal købe specifikke dual-RAM.

Muligvis ikke, men jeg har i hvert fald tænkt mig at gøre det næste gang
jeg skal shoppe RAM :)

/flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Jonny Jensen

Dato : 21-02-06 01:40

> Jeg er uenig :)

Også jeg, uenig med dig... :D

> [...]
> på hvad de kan når man kigger lidt nærmere på deres supported features med
> f.eks. Everest Home Edition. De vil ikke og jeg understreger virkelig

Tror godt på dig, men har du prøvet i andre bundkort? Kan jo også være det
som er meget kræsent...

> Tjah, jeg har så et eksempel på at to blokke med samme størrelse,
> hastighed, CAS, og endda samme mærke ikke vil køre Dual Channel sammen.

Men Laziter skriver så også at der er langt imellem sådanne tilfælde, og du
har jo kun oplevet det med dette "sæt" (som jo så ikke er et sæt) ik?

> Muligvis ikke, men jeg har i hvert fald tænkt mig at gøre det næste gang
> jeg skal shoppe RAM :)

Jeg har smidt dual channel ram i flere maskiner end jeg husker (et gæt,
35+), men i hvert fald 7 gange i mine egne maskiner gennem tiden, og kun en
gang var dét et sæt fra fabrikken, og alle de 6 andre har også virket :)

Men vil du være 100% sikker, såkøb et sæt, enig i det dog :)

Jonny.