Farvelaserprinter, valg.
Fra : ttoet

Dato : 09-02-06 14:47

Hej.

Efter at min Canon i455 alt for tidligt er gået på pension, har jeg
besluttet at investere i en farvelaserprinter istedet for. Mit
udskriftsbehov er hovedsageligt sort samt farvede rapportforsider og
illustrationer på almindeligt printerpapir. Udskrift på fotopapir bruger jeg
ikke.

Imidlertid har jeg fundet det usædvanligt svært at vælge en laserprinter.
Hvis bare jeg kunne flikke en printer sammen af de forskelliges
specifikationer, var der ingen problemer, men det kan jo desværre ikke lade
sig gøre .

Er der nogen der har erfaringer, gode/dårlige med følgende printere?

HP Color laserjet 2600 N (den har et rimeligt lave effektforbrug både ved
print og ved standby. Desuden har den netforbindelse. Til gengæld kan den
kun udskrive 8ppm både i sort og i farve og har kun 16 MB ram)

Oki C 3200 (Har et højt effektforbrug ved print og standby. skriver til
gengæld 12/20 ppm ved hhv. farve og sort. 32MB ram. Kan fåes i
netværksudgave).

Samsung CLP 510 (Højt effektforbrug ved print og standby. Tung (37kg).
Skriver 6/25 ppm hhv. farve og sort. Har duplex som standard og hele 64MB
ram. Understøtter som den eneste Linux).

Canon LBP 5000 (Lavt effektforbrug ved print og standby. Udskriver kun 8/8
ppm hhv. farve og sort. Har kun 8MB ram).

Det JEG gerne vil have er en printer med et lavt effektforbrug (særlig ved
standby). Hurtig både i farve og i sort. Netværk. Megen ram (Er blevet
fortalt at det er vigtigt ved laserprintere). Må gerne understøtte Linux.
Kunne udskrive på selv små papirformater, og endelig kunne udskrive på
fotopapir (just in case).

Prisen er også en vigtig parameter, og jeg vil ikke gerne over 2500 - 2700
kr.

Nogen med et bud og erfaringer?

Thoeger

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-02-06 17:08

On Thu, 9 Feb 2006 14:47:24 +0100, "ttoet" <ttoet@invalid> wrote:

>Samsung CLP 510 (Højt effektforbrug ved print og standby. Tung (37kg).
>Skriver 6/25 ppm hhv. farve og sort. Har duplex som standard og hele 64MB
>ram. Understøtter som den eneste Linux).

Den har jeg - omend i 550N udgaven med PCL6 og PS3.

Dejlig printer, kan kun anbefales...

> [...]
>fortalt at det er vigtigt ved laserprintere). Må gerne understøtte Linux.
>Kunne udskrive på selv små papirformater, og endelig kunne udskrive på

Høj hastighed og farve kan ikke kombineres - Papiret skal igennem
print enginen een gang for hver farve, dvs fire gange for en
almindelig farvelaser...

Men selvfølgelig bør farveprinteren være quick til S/H udskrift.

RAM er sjældent noget problem - Det er såmæn kun at fylde standard DDR
RAM i de ledige slots

Fotopapir kan de alle skrive på - Bemærk det skal være fotopapir til
farvelaser, Inkjet papir giver sjældent gode resultater.

Fra : Kristian Andersen

Dato : 09-02-06 17:49

> Høj hastighed og farve kan ikke kombineres - Papiret skal igennem
> print enginen een gang for hver farve, dvs fire gange for en
> almindelig farvelaser...

Ikke korrekt.

OKI og HP printerne er single-pass printere, papiret passerer forbi 4
separate tromler -Samsung printeren har kun een tromle.

Jeg ville klart foretrække OKI printeren her.

Vær opmærksom på at mange printere leveres med "starter" toner patroner som
ikke indeholder så meget toner som dem man køber senere, - 4 nye toner
patroner koster måske lige så meget som selve printeren.

--
Kristian

Fra : J Lehmann

Dato : 09-02-06 19:23

Jeg har en HP2600N som kører på hjemmets netværk. Den printer perfekt både i
s/h og farve.
Jeg er meget tilfreds med den og kan varmt anbefale den.
Jørgen

"Kristian Andersen" <kristian.andersen@IngenSpammail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:43eb726a$0$84019$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Kristian Andersen

Dato : 10-02-06 00:42

> Jeg har en HP2600N som kører på hjemmets netværk. Den printer perfekt både
> s/h og farve.
> Jeg er meget tilfreds med den og kan varmt anbefale den.
> Jørgen

Det er rigtigt at den printer fint.

Grunden til at jeg ikke foretrækker den er dels den mekaniske opbygning som
virker meget sårbar og dels hastigheden.

--
Kristian

Fra : ttoet

Dato : 10-02-06 20:52

Hej,

Foreløbig mange tak for Jeres svar. Jeg er glad for jeres input og de indgår
i mine overvejelser.

Michael. Hvordan virker duplex funktionen på din samsung? Printer den hvert
enkelt ark på begge sider, eller kører den først det bestilte antal kopier
igennem på den ene side, og derefter på den anden side?

Er der nogen af Jer er har problemer med at papiret krøller på grund af
varmen ved fikseringen?

Thoeger

Fra : ChristianC

Dato : 12-02-06 23:54

ttoet den 10-02-2006 20:51:

> Michael. Hvordan virker duplex funktionen på din samsung? Printer den hvert
> enkelt ark på begge sider, eller kører den først det bestilte antal kopier
> igennem på den ene side, og derefter på den anden side?

Jeg fik aldrig rigtigt duplex til at fungere ordentligt med nogle
brochure lavet i publisher 03' .
Jeg måtte ud i nogle mærkværdige krumspring for at få den til at printe
ens på begge sider, men ok det kan godt tænkes at være en fejl 40.

Men den jeg prøvede (clp-510), var sløset med sit papirindtag - 6-10
stykker papir var den ikke bleg for at skyde igennem systemet samtidigt.

Fik papirjam i første forsøg og derfter jævnt henad vejen.

Derudover er den latterligt stor og tung og stinker frygteligt af ozon.
Jeg har ikke haft andre laserprintere før men det smertede i mine lunger
at opholde mig i samme rum som den. Desuden blev plasticket faretruende
varm i standby.

Samsung mener selv at den er stille - jeg synes den at den larmer.

> Er der nogen af Jer er har problemer med at papiret krøller på grund af
> varmen ved fikseringen?

nej, men jeg havde nogle undelige 'glatte striber' når man så udprintet
på langs i visse vinkler og belysninger - må være fra stramme
arkføder/hjul eller lign et sted i forløbet.

Desuden kan man ikke helt regne med de dpi de oplyser - skrift er ret
pæn med den har tendens til at pixle ting der ellers er i høj opløsning.

Jeg var ellers hooked på den samsung efter at have læst lidt om den -
sjovt nok fandt jeg først alt det dårlige efter den var bestilt.

Bemærk at forbrugsstofferne er chipset meget hårdt og der iflg rygter på
nettet, ikke er ret meget i dem du får med i første køb.

- men deres harddiske er fede..

--
Nemo potest duobus dominis servire.

Fra : ttoet

Dato : 13-02-06 22:37

"ChristianC" <a-38FJERN@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

Hej Christian.

Tak for dine oplysninger. De stemmer godt overens med, hvad andre jeg har
talt med, siger om de pågældende printere fra Samsung.

Jer er efterhånden blevet mere og mere hooked på OKI C3200 printeren. Mest
på grund af den store hastighed selv ved farveprint. Kunne blot godt tænke
mig at se HVOR gode farveprint den kan lave. Nu kommer jeg lige fra et møde,
hvor vi fik udleveret nogle farvekopier, der var lavet på en proffesionel
farvekopimaskine. Hvis bare printene kommer i nærheden af deres udseende, er
der ikke noget at betænke sig på.

> - men deres harddiske er fede..

Glæder mig. Har lige købt 2 af slagsen. De mangler bare at blive installeret
.

Thoeger