Ustabil ny PC - kan det være en for svag
Fra : Line

Dato : 08-02-06 21:31

Jeg har netop købt et nyt monster af en PC som kører utrolig godt.
Problemet er bare, at jeg tror, at min PSU er underdimensioneret.

Den har følgende specs:

Athlon X2 3800+ (E6) CPU
Asus A8N32-SLI bundkort
2x1024MB Corsair PC500 RAM
EVGA 7800 GTX KO grafikkort (PCI-E)
Western Digital Raptor SATA hd
NEC DVD brænder
Diverse fans og kølere

og så en NQ-4001EX 400 watt PSU

Jeg får diverse Blue Screens Of Death i Windows og generel ustabilitet
(spontan boot). Det sker efter kort tids drift (fx. 5 min) og på
tilfældige tidspunkter (der er ikke noget mønster).

Hvis jeg hiver fx. et RAM modul ud, så kører det fint. RAM-modulerne
kører fint hver for sig og i både samme og forskellige sockets, så fejl
på enten moduler eller MB-sockets er udelukket.

Grunden til at jeg mistænker PSU'en er, at 400 watt så vidt jeg har læst
er en smule for lidt til ovenstående conf (også selvom det er en
"kvalitets" PSU).

Jeg har ikke forsøgt at hive andet end RAM ud, da det er det eneste i
setup'et jeg umiddelbart kan undvære noget af (fx. det ene modul) og
stadig have en brugbar computer.

En langt-ude-teori kan selvfølgelig også være, at den bliver ustabil så
snart den aktiverer dual-channel på RAM (har kun set fejlen med begge
RAM moduler i), men jeg synes det lyder lidt søgt.

Er det sandsynligt at det er PSU'en der er for svag og jeg derfor roligt
kan gå ud og købe en ny og større og forvente at problemet bliver løst?

Tak for hjælpen :)

Fra : Christian Mygind

Dato : 08-02-06 21:53

Line wrote:
> Jeg har netop købt et nyt monster af en PC som kører utrolig godt.
> Problemet er bare, at jeg tror, at min PSU er underdimensioneret.

Det tror jeg ikke.
Jeg gætter på RAM, der ikke fungerer i Dual-Channel.
Du kan checke din RAM med dette:
http://www.memtest.org/#downiso
og se om de fejler, førend du forfølger PSU-teorien.

/Chr

Fra : Line

Dato : 08-02-06 21:57

Christian Mygind wrote:
> Det tror jeg ikke.
> Jeg gætter på RAM, der ikke fungerer i Dual-Channel.

Det er forresten 2x1GB Corsair TwinX Matched Memory Pair, så de burde
kunne køre Dual channel. Men de kan selvfølgelig være defekte (når de
kører sammen).

> Du kan checke din RAM med dette:
> http://www.memtest.org/#downiso
> og se om de fejler, førend du forfølger PSU-teorien.

Det prøver jeg lige.

/ Line

Fra : lilleput

Dato : 10-02-06 21:53

On Wed, 08 Feb 2006 21:56:54 +0100, Line <line@na.na> wrote:

>Det er forresten 2x1GB Corsair TwinX Matched Memory Pair, så de burde
>kunne køre Dual channel. Men de kan selvfølgelig være defekte (når de
>kører sammen).

>Det prøver jeg lige.

Jeg læser lige at du ved at sænke hastighed i bios har fået
stabiliseret systemet ... tillykke.

Bare for at kloge ... twinx matched har være testet sammen ... fysisk
i en faktisk konfiguration. ( De brugte en overgang måske stadig ....
Asus .-) Så defekter der er ret lille ... hvilket man også betaler
for.

En bios opdatering på et eller andet tidspunkt vil nok også løse
problemet med ikke at kunne køre auto. Og sandsynligvis også gøre
system teoretisk hurtigere .-) I praksis skal du være ret heldig hvis
du kommer ud til grænserne ... dine harddisk bliver nok først
flaskehals.
Men selvfølgelig ... hvis du skal bruge den som server i en meget
aktive multibruger og database sammenhæng .-... så måske .-)

så glæd dig til masser af kræfter til tomgang
og hvis du er gamer ... lidt extra kræfter til at klø dine
medspillere .-)

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 08-02-06 23:10

<snip>

> Er det sandsynligt at det er PSU'en der er for svag og jeg derfor roligt
> kan gå ud og købe en ny og større og forvente at problemet bliver løst?

Jeg ville ikke kalde NorthQ for kvalitet...
Gå efter en Antec Truepower eller andet kvalitetsmærke :)
Jeg havde også problemer med at min PC var ustabil, den fik ikke altid
startet harddiskene op, og andre gange døde den bare.
En Antec Truepower 430 klarede problemet.
Jeg har tilmed anbefalet den PSU til en kammerat der havde problemer med
grafikken, det løste det også.
Det bedste ville være hvis du kunne låne én inden du kastede tæt på 700 kr
efter en god PSU...

/Morten

Fra : lilleput

Dato : 08-02-06 23:42

On Wed, 08 Feb 2006 21:30:31 +0100, Line <line@na.na> wrote:

> [...]
>kører fint hver for sig og i både samme og forskellige sockets, så fejl
>på enten moduler eller MB-sockets er udelukket.

bare for at spørge ... hvilke af de fire slots er de to module sat i ?
( de blå ?)

1: det er asus ... så dual er indimellem særpræget
2: kik i bios ... prøv en mere konservation opsætning af ram
hastighed.

Da den kører kontinuert med kun et modul kan vi vel udelukke varme

Fra : Peter J

Dato : 08-02-06 23:59

"Line" <line@na.na> skrev

> Hvis jeg hiver fx. et RAM modul ud, så kører det fint. RAM-modulerne kører
> fint hver for sig og i både samme og forskellige sockets, så fejl på enten
> moduler eller MB-sockets er udelukket.

Prøv at sætte ram-hastigheden ned til 333 MHz og opdater om nødvendigt bios.

mvh
Peter

Fra : Laziter [9440]

Dato : 09-02-06 00:52

"Line" <line@na.na> skrev i en meddelelse

> og så en NQ-4001EX 400 watt PSU

Jeg ville nok mistænke PSU'en..
NorthQ er gode, ingen tvivl om det..
Men desværre leverer de ikke nok ampere til at trække et system som dit.
Bare dit grafikkort sluger omkring 120W ved fuld skrue og så er der altså
ikke meget tilbage til resten af systemet.

En god PSU (også NQ) kunne være denne:
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=167889

Den har 2 x 12V rails og kan levere det du har brug for.
En anden fordel er så at du kan nøjes med at montere de kabler på PSU'en du
har brug for, så ingen overflødige kabler i kabinettet
Den koster så omkring en tusse, men du får altså også noget for de penge.

Læs mere her :
http://www.northq.dk/products/powersupply/nq4100M.html

Mvh
Benjamin

Fra : Line

Dato : 09-02-06 08:59

Så fik jeg testet RAM med memtest86. Det gav nogle temmelig pudsige
resultater!

Memory slots er fordelt således i bundkortet:

A B C D
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |

Hvor A og C er blå slots og B og D er sorte. A/C og B/D er pairs (til
dual channel).

RAM'en er Corsair TwinX 2x1024 MB PC4000 DDR500 (TWINX2048-4000PT). Jeg
kalder dem for M1 og M2.

Memtest86 testen forløb således:

M1 i slot A - 100% ok, 1 pass
M2 i slot C - 100% ok, 1 pass
M1 i slot A og M2 i slot C (DC) - errors, ca. 1 hvert 3. sekund
M1 i slot B og M2 i slot D (DC) - errors, 1000 errors på 3 sekunder
M1 i slot A, M2 i slot B (ikke DC) - 100% ok, 10 passes (en hel nat)

Konklusion:
De to RAM moduler tester 100% ok hver for sig og sammen, dog kun når de
ikke kører dual channel. Det udelukker at PSU'en er for svag, medmindre
at dual channel mode bruger mere strøm (gør det dét?)

Fejl i RAM slots er udelukket, medmindre de ikke kan klare hastigheden
ved DC (usandsynligt, tror jeg...)

Dual channel i B/D slots giver VÆSENTLIG flere fejl end i A/C slots.
Dette undrer mig en del. Nogle ideer til hvad der kan være galt?

Jeg har prøvet ovenstående tests flere gange efter hinanden for at
udelukke tilfældigheder i resultaterne eller at RAM var varmere i nogle
tests end andre. Resultaterne er ens hver gang.

Jeg nåede desværre ikke at checke BIOS rev. her til morgen, men regner
med at en BIOS upgrade (hvis den er nyere) er det første jeg prøver.

Jeg har også erfaret, at RAM'en ikke står på ASUS' kombatibilitetsliste
(http://www.asus.com/999/download/products/744/744_10.pdf) men jeg ved
ikke hvor meget det betyder (de kan vel næppe teste alle moduler på
markedet). Worst case, må jeg bytte mine RAM til nogle på listen.

Nogle af Jer nævnte også RAM timings etc. Dette har jeg ikke så meget
erfaring med, men hvis det kan være dét som er i vejen prøver jeg det i
aften.

Andre ideer, især efter min test, modtages med glæde :)

Takker!

/ Line

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-02-06 09:31

> [...]
> medmindre at dual channel mode bruger mere strøm (gør det dét?)
> Andre ideer, især efter min test, modtages med glæde :)

Jeg har haft stort set samme problem med et P5GD1-VM bundkort, hvor den
kørte fint i single-channel, men var meget ustabil når man satte to
ram-stænger i dual-channel. Da de samme ram-stænger fint kunne køre
dual-channel i et andet board af samme model med præcis samme konfiguration,
så var konklusionen at bundkortet var defekt, og det blev sendt retur..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : lilleput

Dato : 10-02-06 21:41

On Thu, 09 Feb 2006 08:58:31 +0100, Line <no@no.not> wrote:

> [...]
>| | | |
>| | | |

>Hvor A og C er blå slots og B og D er sorte. A/C og B/D er pairs (til

A/C skal bruges ved 2 dual moduler only systemer .... ifølge asus.
A/B gør at interleave ikke bruges ( dvs ikke kører dual - hvilket
er det samme som at køre med enkelt moduler)
>RAM'en er Corsair TwinX 2x1024 MB PC4000 DDR500 (TWINX2048-4000PT). Jeg
>kalder dem for M1 og M2.

Ram som mb kan jo godt være defekte, eller bare ikke arbejde godt
sammen. Det er set før.

Nu ved jeg ikke hvem din leverandør er ..
Når først de er sluppet af med varerne er de ikke altid ligeså hurtige
til at klare problemerne.
Det kan også være at dit board køre med et par andre TWinx og at du så
får dem tilbage med en regning for uberetiget klage.

Men hvis memtest86 fejler skulle du have en god sag at gå til din
forhandler med.

Bios og ram-timing

dine ram har en opsætning som mb kan aflæse .
Din bios kan have flere valgmuligheder for at overtrumfe... det bør
være beskrevet i din manual
Der er noget om memory-timeing og wait-stats, det har som ordet
siger noget at gøre med hvorlænge systemet venter med at lave næste
læsning dvs hvor hurtig der fejlfrit kan laves en aflæsning af
rammen.

Asus har før haft en "over-optimistik" opsætning således at
aflæsning kom for tidligt. Man er så nødt til at vælg
X-3-3-3 istedet for en X-2-2-3 eller noget lignende.

Asus har også haft en mulighed for "automagisk" at øge systems
grundhastighed ... Det har også været kendt for at sænke ellers
fuldgode systemer.-)

Husk at selv med en "konservativ" opsætning vil dit system sikkert
højest gå fra at køre i tomgang i 99 % af tiden til 98,9997 %.

PS: en ustabil psu er et helvede .... men det skyldes efter min mening
ustabil forsyning ,, sjældent underdimensionering.

Fra : Henning

Dato : 09-02-06 09:55

On Wed, 08 Feb 2006 21:30:31 +0100, Line <line@na.na> wrote:

>Jeg har netop købt et nyt monster af en PC som kører utrolig godt.

Indlever den til forhandleren og lad ham om fejlfinding - du risikerer
at ødelægge mere end godt er, og så er garantien bortfaldet...

Fra : Line

Dato : 09-02-06 19:10

Line wrote:
> Jeg har netop købt et nyt monster af en PC som kører utrolig godt.
> Problemet er bare, at jeg tror, at min PSU er underdimensioneret.

Så er problemet fundet og løst, med god hjælp fra memtest86, oceaner af
forsøg og en masse låne-RAM til test.

Problemet var sådan set enkelt.
A8N32-SLI BIOS' memory settings står pr. default til auto. RAM'en er
DDR500 (dvs. 250Mhz memclock) og auto settingen gør, at BIOS aflæser
RAM'ens værdi. Da bundkortet reelt skal køre 200Mhz, men åbenbart
understøtter 250Mhz på memclock (måske til overclocking), satte den auto
værdien til det aflæste - dvs. 250Mhz. Systemet var faktisk overclocket
uden at jeg vidste det.

Jeg har nu sat værdien ned til det korrekte (200Mhz) manuelt i BIOS og
resten (CL etc) står til auto.

Det virker. 100% stabilt.

Nu er jeg glad :)

/ Line