Opstartsproblemer
Fra : Kristian Nejsum

Dato : 08-02-06 16:10

Min computer opfører sig mærkeligt for tiden.
Når jeg tænder for den, gennemgår den til tider kun en del af
opstartsprocessen, før den pludselig slukker, helt af sig selv. Derpå
kan jeg trykke så meget jeg vil på power-knappen uden at der sker det
mindste. Kun ved at fjerne strømkablet til computeren i ca. 10 sekunder
og derpå sætte det i igen, kan jeg starte computeren.

Det der oftest sker, er dog at computeren på et tidspunkt i
opstartsprocessen pludselig genstarter. Den kan så enten resultere i en
løkke, hvor computeren genstarter i en uendelighed, eller at Windows
bliver startet korrekt efter 2-3 "automatiske" genstarter. I fald løkken
optræder, er den eneste mulighed for at bryde den igen at fjerne at
strømkablet til computeren i ca. 10 sekunder.

Da strømkablet har en effekt på problemet kunne jeg være fristet til at
mistænke strømforsyningen, men jeg ville gerne høre, om nogen med lidt
mere forstand på PSU'er har et bud på om den kunne være årsagen til
problemet.

/Kristian Nejsum

Fra : www.mamegames.dk

Dato : 08-02-06 17:21

Lyder som om PSU´en er problemet.

Åben den, og se om der er meget snavs i den, støv bliver med tiden ledende,
så en støvsugning kan være nødvendig. Har det i hvert fald været her.

Hygsom
Leo

Fra : Kristian Nejsum

Dato : 08-02-06 19:43

www.mamegames.dk wrote:
> [...]
>
> Åben den, og se om der er meget snavs i den, støv bliver med tiden ledende,
> så en støvsugning kan være nødvendig. Har det i hvert fald været her.

Er der ikke noget om at det kan være farligt at åbne strømforsyningen?
Der er i hvert fald en stor advarselsmærkat på min...

/Kristian

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-02-06 21:51

Kristian Nejsum wrote:
> Er der ikke noget om at det kan være farligt at åbne
> strømforsyningen? Der er i hvert fald en stor advarselsmærkat
> på min...

Jo, det er ikke smart at gøre når der er strøm på og man kan nemt
få ødelagt noget, hvis man ikke ved hvad man laver. Hvis bare du
passer på med ramme komponenterne kan jeg ikke se noget problem i
den manøvre, forudsat der er garanti på den! Den ryger jo når man
åbner den.

Mit bedste bud er også PSUen, men det kan også sagtens være
harddisken, bundkortet eller rammene. Jeg har også set fejlen
opstår ved fejl på disse enheder, så er det ikke nok med en anden
PSU / en rengjort én, så afprøv og test disse enheder i en anden
PC.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Kristian Nejsum

Dato : 09-02-06 23:52

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> [...]
> disse enheder, så er det ikke nok med en anden PSU / en rengjort én, så
> afprøv og test disse enheder i en anden PC.

Ok - jeg hev PSU'en ud. Den var bemærkelsesværdigt ren indeni, men jeg
gav den alligevel en forsigtig omgang med støvsugeren. Foreløbig uden
forbedringer. Derpå kørte jeg to fulde test-sessions på mine ram med
Memtest86+, uden en eneste fejl.

Jeg har i mellemtiden snakket med andre, der foreslår at også hhv.
grafikkortet og harddisken kan være synderen.

Jeg har forresten konstateret, at jeg kan sætte pause på
opstartsprocessen, uden at computeren slukker. Jeg kan også manuelt
genstarte i en uendelighed uden problemer. M.a.o opstår problemet
primært når computeren har været slukket. Ved ikke om det betyder noget,
men det kunne jo ske at være "the missing link".

/Kristian