Computer giver stød
Fra : Jakob

Dato : 08-02-06 00:00

Ind imellem når jeg skal sætte stikket tv stikket fra computeren over i
tv'et kommer der en gnist, det sker ikke hver gang. Jeg har så fundet ud af
at ledningen til computeren ikke har jordforbindelse, jeg har så prøvet at
skifte denne, så den nu har jordforbindelse, men skulle dette kunne fjerne
de stødene fra computeren??

Jeg har allerede ødelagt et scartstik efter jeg benyttede det sammen med
computeren, så jeg vil helst ikke bare prøve mig frem...

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-02-06 00:05

> [...]
> Jeg har allerede ødelagt et scartstik efter jeg benyttede det sammen
> med computeren, så jeg vil helst ikke bare prøve mig frem...

Som du selv skriver, så skal computeren jordes vha. et 3-benet 230V stik, og
jorden i stikkontakten skal have samme potentiale som skærmen på
antennestikket. Siden jeg har fået min computer jordet, har jeg ikke haft de
problemer mere. Hvis du ikke har jord i din stikkontakt, kan du evt. også
bare sætte et tv-tuner kort i din maskine, for så vil computeren være
permanent potentialeudlignet med tv'et gennem antennekablet..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 08-02-06 01:43

Martin Sørensen wrote:
> Hvis du ikke har jord i din
> stikkontakt, kan du evt. også bare sætte et tv-tuner kort i din
> maskine, for så vil computeren være permanent potentialeudlignet med
> tv'et gennem antennekablet..

Det må da vist afhænge af antenne forholdene, hvis der kører et 2 meter
kabel op i en stue antenne, tror jeg ikke det er meget bevendt. At bruge
antenneledninger til den slags er da iøvrigt generelt ikke så smart.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-02-06 02:01

> [...]
> meter kabel op i en stue antenne, tror jeg ikke det er meget bevendt.
> At bruge antenneledninger til den slags er da iøvrigt generelt ikke

Når det nu netop er computer og tv der har en stelpotentialeforskel, så kan
jeg ikke se noget problem i at udligne dem på den måde. Hvis det så er en
stueantenne der ikke har 'rigtigt' jordpotentiale, så betyder det heller
ikke så meget, da det vigtigste er at udligne stelpotentialet mellem
fjernsyn og computer. Hvis der er noget HF i potentialeforskellen (og så
meget tror jeg ikke der er) kan det måske gå ud over antennesignalets
kvalitet, men det er så også det eneste problem jeg kan se.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : TGSC

Dato : 08-02-06 10:45

Som jeg ser det er problemet i dit forslag at stelforbindelsen sker på
svagstrømssiden, ikke på stærkstrømssiden hvor den hører til. Det
betyder at de svingende (stærkstrøms-)stelstrømme bruger
svagstrømskredsløbenes stel, og det er i længden usundt for
svagstrømskredsløbene. Når stellene ikke er forbundet, kan
spændingsforskellene komme op omkring 200V.

Brug kabler og stikdåser med stelben, og forbind jordbenet til reel
jord. Jeg tror ikke det er lovligt at gøre i en lejlighed hvor der
ikke ER en reel jordforbindelse, men kun radiator, vandhaner,
altangelænder o.lign, men jeg ved ikke hvordan men ellers løser
problemet.

Fra : Henning

Dato : 08-02-06 10:49

> [...]
>ikke ER en reel jordforbindelse, men kun radiator, vandhaner,
>altangelænder o.lign, men jeg ved ikke hvordan men ellers løser

Hvis du ikke har lyst til at se solen stå op i morgen følger du bare
dette råd!

Fra : TGSC

Dato : 08-02-06 11:13

Forklar gerne nærmere?
Jeg ved godt det ikke er lovligt, men det ser ud til at løse
problemerne?
Er der risiko for at få 220V i radiatoren pga. defekt strømforsyning?
Såvidt jeg kan se sidder en kondensator direkte mellem 220V og stel,
så hvis den kortslutter er der 220V direkte i stel.

Fra : TGSC

Dato : 08-02-06 11:17

Dvs. så gælder det om ikke at røre ved stel, og håbe at ikke andre
gør det og at HFIen virker...

Fra : ----OR----

Dato : 08-02-06 12:42

"Jakob" <whisky@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har allerede ødelagt et scartstik efter jeg benyttede det sammen med
> computeren, så jeg vil helst ikke bare prøve mig frem...

Man bør altid jorde en PC. Med et jordspyd, IKKE til radiator eller lign.
Computer PSUer er ofte for "billige", de opbygger et potentiale på
chassiset, som udjævnes når du skaber forbindelse til TVet.
Der er sikkert ført en jordledning rundt i køkken/ badeværelse ? Så kan der
laves en jordet stikdåse herfra. Dette må du ikke udføre selv.

Fra : TGSC

Dato : 08-02-06 13:15

Er der ikke noget med at komfur SKAL være jordet?
Så hvis der er en 220V stikkontakt på forsiden kan man tage jord
derfra?