min computer slukker pludseligt
Fra : Torben & Charlotte

Dato : 01-02-06 16:48

Hej
Jeg har fået et mærkeligt problem:

Jeg har dette system:

MB Asus P4C800
P4 2,4 ghz
kingston hyperx 2x 256 mb
kingston hyperx 2x512 mb pc3200
1 x 130 gb hd seagate
1 x dvd-drev
1 x dvd-brænder, begge asus
powmax 400 watt
netkort
cinergy tv-tuner

Har for nylig sat 1 x leadtek winfast 6600gt grafikkort i.

Har kørt fint, men da jeg sad og spillede idag, slukkede den pludselig. Har
derefter startet den et par gange. Et par gange 1-2 timer, men nu slukker
den inden windows begynder at boote.
Jeg kan derefter ikke tænde den igen foran på kabinettet, men hvis jeg
slukker bagpå kabinettet ( på strømforsyningen) og tænder den igen, og
derefter tænder den for på normalvis kan den godt starte igen, men også af
forskellig varighed.

Nogen der har et forslag til hvad jeg skal gør?

mvh

Torben

Fra : Ulrik Martinsson

Dato : 01-02-06 17:19

Slukker den eller genstarter den ?

Det er et velkendt problem af computeren genstarter inden den når ind i
Windows...
Der er en virus der gør dette.... Så hvis det er det der er problemet ville
jeg forslå en scanning af maskinen fra DOS...
Du kan hente en gratis virus scanner til dos fra www.f-prot.com

Men hvis dette ikke er tilfældet, så kunne det godt lyde som et hardware
problem, måske har din maskine ikke strøm nok til at køre dit nye skærmkort
under høj ydelse...

Men i mine øre lyder det som om at du har fået en god "infektion" i din
maskine

Ulrik Martinsson

Fra : Torben & Charlotte

Dato : 01-02-06 17:36

Hej Ulrik

Jeg er ret sikker på det ikke er et virus problem. Den genstarter ikke, men
slukker helt, og eneste måde at "vække" den på er at tage strømmen til
den, og derefter starte den igen. Derefter kan den køre i forskellig tid,
men ikke mere end et par minutter.

Den har indtil nu kunne køre fint med det nye grafikkort i - måske
ram-problem?

mvh

Torben

Fra : Ulrik Martinsson

Dato : 01-02-06 17:59

Tror ikke at det er et ram problem, hvad jeg kan se på dine spec's burde du
havde nok ram til at køre hvad som helst.....eller bare det meste.. :)

Har du prøvet at tage strømen til en af dine drev.... Du kunne jo prøve at
stjæle strømmen fra dit almendelige DvD drev og så prøve igen...
Du har ikke voldsomt meget strøm til at trække din maskine, jeg har selv
måtte putte en ekstra strømforsyning i min maskine...

Du har en P4...elsker strøm :)
Du har et 6600GT... er gift med strøm :)

Det virker som om at det er når din maskine skal til at bruge noget så
slukker den i protest... hvis du ved hvad jeg mener...

> [...]
> tid, men ikke mere end et par minutter.
>
> Den har indtil nu kunne køre fint med det nye grafikkort i - måske

>>> 1 x dvd-drev

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-02-06 18:08

Torben & Charlotte wrote:
> [...]
> strømmen til den, og derefter starte den igen. Derefter kan den køre
> i forskellig tid, men ikke mere end et par minutter.

Formentlig en ram-fejl eller forkert køling/montering af CPU.

Det tyder symptomerne mest på.

Har du pillet ved noget af det ?

Jan

Fra : Torben & Charlotte

Dato : 01-02-06 19:00

Hej Jan og Ulrik

Nej jeg har ikke pillet noget - imorges virkede den, og senere på dagen
virkerde den ikke Den stod og spillede musik (go'e gamle 80're) med
windows mediaplayer. intet grafik tungt.
Lige pludselig slukkede den - jeg så ikke om der skete noget på skærmen (
gik og
ryddede op) og siden har den kun fungeret kortere tid af gangen.

håber det kan hjælpe.

mvh

Torben

Fra : Ulrik Martinsson

Dato : 01-02-06 21:24

Nu har jeg gravet lidt og fandt dette :
Q.
My computer is turning itself off after about 5 minutes. Why?

A.
I'd certainly start with a virus scan, but another possibility is that the
machine overheating - I'd check the cooling fans as well.
Er der mon et dejligt tykt harddisk kabel der passerer din cpu køler...?

Jeg skal nok prøve at finde lidt mere information om problemet til dig...
Men det er ikke kun mig der stiller spørgsmål tegn til muligheden om en
virus.

Og til Hans... Jeg prøver skam kun på at hjælpe.

Fra : Torben & Charlotte

Dato : 06-02-06 15:07

Hej Ulrik

Jeg tog min 'puter under armen og kørte ud til en kammerat, som har meget
mere forstand på dette end jeg har. Han skilte den ad, så vi til sidst sad
med et bundkort og en strømfosyning, og prøvede en alternativ
strømforsyning, og fandt den vej ud af at det er den der er syg. Har nu
bestilt en ny. Får den imorgen og så må vi se.

Skal nok lige rapportere hvordan det går.

Fra : Ulrik Martinsson

Dato : 06-02-06 16:30

Ja, bare det kun er den, de koster heldigvis ikke så forfærdelig meget :)

Fra : Torben Jørgensen

Dato : 09-02-06 19:57

Hej med jer

Har nu monteret en 500 watt's

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=152433

Det har fuldstændig løset mine problemer, og tak for svarene.

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 01-02-06 17:44

> [...]
> Slukker den eller genstarter den ?
>
> Det er et velkendt problem af computeren genstarter inden den når ind i Windows...

Det har min da godt nok aldrig gjort og jeg har heller ikke oplevet det på andre.
Gør den det er der da en fejl på maskinen.

I øvrigt syntes jeg det er træls, at alle mere eller mindre bare slynger ud efter hånden,
at det er virus.
Der er nok det der er mindst chance for det er også i dette tilfælde. Faktisk huserer
der vist ikke så mange virus, men mere orme og spyware.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-02-06 22:10

"Torben & Charlotte" <charlotte@FJERNDETTEka-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forskellig varighed.
>
> Nogen der har et forslag til hvad jeg skal gør?

Jeg har set lignende fejl på flere pc.er.
De gange jeg er stødt på det, har jeg fundet følgende løsninger:
Defekt strømforsyning eller
defekt cpu.

Kurt

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 01-02-06 23:07

On Wed, 1 Feb 2006 16:47:37 +0100, "Torben & Charlotte"
> [...]

>derefter startet den et par gange. Et par gange 1-2 timer, men nu slukker

Mit bedste bud: CPU køleren ...

Prøv at lægge mærke til, om der eventuelt er snavs eller støv i den
der forhindrer den i at køre optimalt. Eventuelt kan du prøve at
installere for eksempel Motherboard Monitor til at holde øje med
blæserens hastighed ..

Hvis blæseren ikke leverer luft nok, neddrosler CPUen og slukker for
at beskytte..

R.
--
"I never found a companion that was so companionable as solitude"
- Henry David Thoreau

Fra : Esben

Dato : 02-02-06 01:47

> [...]
> forskellig varighed.
>
> Nogen der har et forslag til hvad jeg skal gør?

Jeg har/havde et lignende system (asus p4p800, p4 2,6, 2x512 Kingston Value
pc3200 og 2x256 Kingston pc3500)Efter jeg fik et GF6800 begyndte jeg at
opleve lignende problemer (dog kun i 3D spil), blot med blå skærm i stedet
for power off. Jeg tog de 2x256MB ud, og siden er den ikke gået ned.
Alternativt kan du prøve med en anden PSU.

--
Esben

Fra : Henning Lund

Dato : 02-02-06 13:42

Torben & Charlotte <charlotte@FJERNDETTEka-net.dk> skrev:

> Nogen der har et forslag til hvad jeg skal gør?

En af vore maskiner havde samme sygdom, efter jeg blæste PSUén ud med
trykluft så alle edderkopper mm. forsvandt, kunne den køre igen uden at
gå ned, den skulle også slukkes på PSU inden den kunne vækkes til live
igen, om der sidder en form for thermosikring, aner jeg ikke, men
problemet er der ikke mere.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg