Andet multimedie
bentjuul 3670
OS X og Photoshop CS2 US-brugere efterlyse~
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-02-06 18:22

Hej,

Er der nogen herinde, som har adgang til en OS X med en amerikansk
udgave af Photoshop CS2 installeret?

Hvis ja, kan jeg så lokke jer til at teste, om I kan få lagpaletten
(Layers) til at koble sig fast til bunden af farvepaletten (Colors).

På følgende screenshot ser I Color og Layers paletten koblet sammen
i CS2 til Windows, hvor det virker fint, men det gør det ikke på min
danske CS2 på OS 10.4.5:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/cs2/color_layers.jpg>.

Jeg kan heller ikke gøre sådan:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/cs2/docked.jpg> eller
sådan: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/cs2/docked.gif>.

Når de er koblet sammen, kan man flytte dem som en samlet palette og
hvis man klapper en palette sammen eller udvider den, så følger de
andre med. En funktion, som er svær at undvære, hvis man først har
vænnet sig til den, så det irritere mig, at det ikke virker på min
OS X-installation.

Hvis I ikke har en engelsk, men en dansk Photoshop CS2, må I også
gerne tjekke, om det virker hos jer eller ej, for det kan jo måske
være en mærkværdighed, som kun min maskine lider under.

Krydspostet til: dk.edb.grafik og dk.edb.mac.
FUT til: dk.edb.grafik.
FUT?, se: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Steen Larsen

Dato : 21-02-06 20:26

In article <dtflo0.2po.1@tgm.dyndns.dk>,
"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> På følgende screenshot ser I Color og Layers paletten koblet sammen
> i CS2 til Windows, hvor det virker fint, men det gør det ikke på min
> [...]

Det virker fint her 10.4.5/CS2IE. Måske endnu en grund til ikke at køre
lokale verisoner? Det kan selvfølgelig også være et lokalt problem på
din maskine.

Fra : Zox

Dato : 21-02-06 21:00

Helt klart! Det burde bare være "drag'n drop" med de faner - det lyder også
for mig som om det er et lokalt problem med din software... - Men jeg skal
nok grave lidt i sagen og vende tilbage, hvis der er nyt
/Zox

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-02-06 21:04

Steen Larsen skrev:

> Det virker fint her 10.4.5/CS2IE.

Mystisk.

> Måske endnu en grund til ikke at køre lokale verisoner?

Jeg foretrækker også personligt den engelske version, men på
jobbet vil de fleste have den danske, så der har vi en dansk
TLP-licens, som jeg også bruger herhjemme på Mac'en.

> Det kan selvfølgelig også være et lokalt problem på din maskine.

Det kan være. Har ikke fået prøvet det af på andre end min
egen maskine endnu.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 21-02-06 21:06

> [...]
>
> Hvis ja, kan jeg så lokke jer til at teste, om I kan få lagpaletten
> (Layers) til at koble sig fast til bunden af farvepaletten (Colors).

Intet problem her, har heller aldrig brugt danske versioner.

Altså - jeg hiver den ønskede fane over på den ønskede palette som så
markerer sort ramme hele vejen rundt, hiver så lidt ned til kun
bundstregen er markeret, så hænger den der.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-02-06 21:45

Storm skrev:

> Intet problem her, har heller aldrig brugt danske versioner.

Sådan noget elendigt skrammel!
Jeg har også lige spildt en time i dag på at sidde og klø mig i
nakken over, hvorfor Distillers 7.07 DKs ur ikke passer, når den
står og overvåger en hotfolder. Først da jeg kom hjem til min
engelske udgave, opdagede jeg, at de har oversat 'Time' forkert
i den danske.

De har oversat Time til Klokkeslæt, men det har ikke noget med
klokkeslæt at gøre. Det er derimod tiden det tager, at generere
en PDF, den viser øverst i 'History'-vinduet, så det skulle have
været oversat til Tid. Klokkeslættet står nederst i Distiller-
vinduet. D'OH!

> Altså - jeg hiver den ønskede fane over på den ønskede palette
> som så markerer sort ramme hele vejen rundt, hiver så lidt ned
> til kun bundstregen er markeret, så hænger den der.

Just præcist, men det er ikke underordnet, hvilken palette der
er tale om. Hos mig er det tilsyneladende kun Lag-paletten, som
gør knuder. Den kan f.eks. ikke hænges under Farve-paletten.

I morgen vil jeg prøve, om det også er galt med en dansk CS2 på
en Panther-installation.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 21-02-06 22:03

> [...]
> en PDF, den viser øverst i 'History'-vinduet, så det skulle have
> været oversat til Tid. Klokkeslættet står nederst i Distiller-

Måske nogen får en chance for at være med som ellers ikke ville ha' det
når systemet er på dansk. Men særlig prof er det altså ikke. Er den
danske ikke også dyrere?

Nu har jeg lige fundet den lille Alien i InDesign CS2 - den virker nok
heller ikke i den danske:

I printmenuen går du i Save preset og gemmer en vilkårlig opsætning som
"Friendly Alien" - det vælger du i Print Preset øverst - så klikker du
på det lille page ikon nederst - ikke vildt, men lidt sødt til
opmuntring.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-02-06 22:42

Storm skrev:

> Måske nogen får en chance for at være med som ellers ikke ville
> ha' det når systemet er på dansk. Men særlig prof er det altså
> ikke.

Nej ikke just.

> Er den danske ikke også dyrere?

Jo.

> [...]
> opsætning som "Friendly Alien" - det vælger du i Print Preset
> øverst - så klikker du på det lille page ikon nederst - ikke

Jeg gider ikke lige at starte Mac'en for at tjekke efter, men
den virker i hvert tilfælde i min engelske på Windows-boksen.
Den bliver man i godt humør af ligesom en Stroke Style kaldet
Happy ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-02-06 23:08

Storm skrev:

> Nu har jeg lige fundet den lille Alien i InDesign CS2 - den
> virker nok heller ikke i den danske:

Nå. Jeg kan alligevel ikke sove før det er kontrolleret...
Det virker også i den danske InDesign CS2, kan jeg hermed berette.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/cs2/gunstig_udenlandsk.gif>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 22-02-06 21:30

> Det virker også i den danske InDesign CS2, kan jeg hermed berette.
>
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/cs2/gunstig_udenlandsk.gif>.

Troede lige et øjeblik at presettet på dansk skulle hedde "Gunstig
udenlandsk" (og hvordan kunne du dog vide det) - men jeg ser jo at den
danske version simpelthen forstår ihvertfald lidt engelsk

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-02-06 21:49

Storm skrev:

> Troede lige et øjeblik at presettet på dansk skulle hedde
> "Gunstig udenlandsk" (og hvordan kunne du dog vide det)

Det skal trods alt også hedde Friendly Alien i den danske version,
men hvis det var oversat til dansk, kunne de nok godt finde på at
oversætte det til gunstig udenlandsk, eller hvad der er værre ;)

> - men jeg ser jo at den danske version simpelthen forstår
> ihvertfald lidt engelsk

Ja, en smule. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 22-02-06 22:09

> Det skal trods alt også hedde Friendly Alien i den danske version,
> men hvis det var oversat til dansk, kunne de nok godt finde på at
> oversætte det til gunstig udenlandsk, eller hvad der er værre ;)

Finurligheden så jeg iøvrigt i et lyd-link som jeg har fornøjet mig med
i en tid med brækket hånd:

http://www.indesignsecrets.com/podcast.html

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-02-06 22:23

Storm skrev:

> http://www.indesignsecrets.com/podcast.html

Tak for det link.
Det skal jeg lige have føjet til i ITunes. :)

God bedring med hånden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 23-02-06 22:24

> Tak for det link.
> Det skal jeg lige have føjet til i ITunes. :)
>
> God bedring med hånden.

Tak - gipsen er kommet af - iøvrigt har jeg som højrehåndet været godt
hjulpet med Mac 1 knaps musen - som ikke er højre/venstre vendt, når nu
min foretrukne hånd var ukampdygtig.

Det var aldrig gået på en Windows maskine.

--
Venlig hilsen Nina Storm