såørgsmål om russian blue
Fra : Heidi

Dato : 04-03-06 20:50

Hejsa.

Jeg er vildt forelsket i katten som dyr. Men har et lille minus i en
allergisk mand.
Jeg har læst at Russian Blue skulle være allergivenlig, men tør ikke købe en
killing for at tjekke dette.
Derfor har jeg et meget underligt og meget anderledes spørgsmål til dig.

Jeg kan godt forstå, hvis det ikke er muligt, men jeg bliver alligevel nød
til at spørge. Du skal vide, at jeg skriver til andre, som avler Russian
Blue, så det er ikke bare en "ide" jeg har fået mig. Dog er news group ikke
den første jeg skriver til, jeg skriver til samtlige avlere jeg kan finde på
netten, og som bor relativt tæt på mig.(jeg bor i Aalborg.)

Min mand og jeg har snakket om, at hvis vi kunne "låne" (evt. forud for et
depositum som vi så fik tilbage) - en russian blue over en weekend eller
lign., så vi kan se om min mand virkelig kan tåle denne race, så ville det
være helt perfekt.
Grunden er, at vi helst ikke vil anskaffe en killing, for efter 14 dage at
skulle aflevere den til evt. kattens værn eller opdrætteren vi nu havde købt
katten af.

Vi vil helst ikke begå et "fejlkøb" hvis du forstår.. både for kattens,
avlerens og vores skyld.. Jeg er sikker på, at du forstår hvad jeg mener,
selvom at det ikke er muligt for dig, at efterkomme vores ønske.

Jeg er fuld forståelig med dit svar, hvad enten det falder til vores fordel
eller ej.

Ydermere vil jeg fortælle at vi er en familie på 4. Mig: Heidi på 23 år min
mand Nicholai på 32 vores 2 børn Alexander på 3 og Mathias på lige knap 1½
år.
Vi bor i et hus på 128 m2 i Aalborg. adressen er: Myrtebo 1 9210 Aalborg SØ.
Vi har ingen andre dyr.

Jeg vil på forhånd sige dig tak for, at du bruger tid på denne mail.

Venlig Hilsen

Heidi Frydensberg Overgaard.

Fra : LH

Dato : 04-03-06 21:13

Umiddelbart ville jeg syntes det var/er en dårlig idé at "låne" en kat på
den måde. En flytning for en kat er i forvejen en stor omvæltning, så hvis
det kun er en prøvetid så syntes jeg personligt, det ville være synd for
katten, uanset racen. Hvad med I besøgte en opdrætter, hvis det endelig skal
være. Er din mand virkelig allergisk vil det vel vise sig i løbet af meget
kort tid.

Med venlig hilsen
Lene

Fra : Heidi

Dato : 04-03-06 21:29

Jeg ved godt det vil vise sig i løbet af få timer, men for at være sikker på
at det er katten og ikke anden påvirkning, så vil vi vikrkelig gerne at vi
kunne få tid til, at få "prøvetid" med katten. om det så er ejern af katten
som kommer en time eller om vi låner katten i en dag..det kan vi jo altid
aftale

heidi

Fra : Gainsbourg

Dato : 05-03-06 17:28

Den eneste måde I kan afklare om din mand er allergisk over for katte, er
ved at få foretaget en priktest hos lægen. Det tager 10 minutter, er gratis
og gør ikke ondt.

Hvis priktesten afslører allergi specifikt mod kat, vil det være meget dumt
at anskaffe een - uanset race. På sigt vil det forværre hans allergi og
stresse hans immunforsvar og han vil have større risiko for at udvikle
følgesygdomme, som for eksempel astma og relaterede lufvejssygdomme.

Hvis priktesten kun afslører allergier mod andre ting end kat, vil I kunne
anskaffe een - men stadig med det forbehold, at din mand vil være mere udsat
for at udvikle allergi mod kat, hvis han i forvejen er allergiker. Det vil
derfor være en god ide at gøre jeres hjem allergivenligt (ved at undgå mange
tæpper, polstrede møbler og gardiner der ikke kan vaskes) og ved at undgå at
katten f.eks. sover i hans seng. Det er også en god ide at vaske dyner og
sengetøj jævnligt ved 60 grader i uparfumeret vaskemiddel, lufte ud mindst 2
gange dagligt og undgå parfumerede produkter i hverdagen.

Med venlig hilsen
Gainsbourg