alkostabilisator 1300 AKS ? god nok?
Fra : Søren-Ole Nielsen

Dato : 03-03-06 22:58

Hvis man har købt en brugt Adria 502 uk årg 2000 hvilken alko stabilisator
passer så er 1300 Aks god nok da max last er 1300kg og egenvægt er 950kg

mvh Søren Nielsen

Fra : Jørgen L.

Dato : 03-03-06 23:47

> Hvis man har købt en brugt Adria 502 uk årg 2000 hvilken alko stabilisator
> passer så er 1300 Aks god nok da max last er 1300kg og egenvægt er 950kg
>
> mvh Søren Nielsen

Ja og nej.

1300 kg er hvad den max er beregnet til men du får en meget bedre kobling
med en 3004.

Men har du tjekket at der stød dæmpere på ?
hvor gamle er dækkene, hvis de er 4-5 år eller mere skal de skiftes, og der
kan med stor fordel sætte 8 lags varevogns dæk på.
og når du har de 2 ting i orden og har pakket den ordentlig, så kan du sætte
en kobling på.

Hilsen Jørgen

Fra : Surfing

Dato : 04-03-06 09:25

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan med stor fordel sætte 8 lags varevogns dæk på.
> og når du har de 2 ting i orden og har pakket den ordentlig, så kan du

Hej dækkene ser helt nye ud og der er blå støddæmpere på kan jeg se ,men det
kunne jo også være at stabilisatoren kunne blive for stor, men hvis i mener
det skal være en 3004, er det jo nok en 3004-er jeg vil gå efter.........
kan det betale sig at gå efter en brugt?

med venlig hilsen Søren Nielsen

Fra : Ole

Dato : 04-03-06 09:29

Jørgen L. skrev:

> Men har du tjekket at der stød dæmpere på ?

Hej Jørgen
Jeg forstår ikke at støddæmpere gang på gang helt ukritisk bliver
anbefalet når Alko selv
fastslår at hvis CV'en er forsynet med gummidæmpning er det
unødvendigt.
jeg citerer. fra The Caravan Manual af John Wickersham fra haynes
forlag"Alko Kober's UK technical staff make the position clear;the
performance of the rubber suspension mean that shock absorbers are not
normally necessary" citat slut.
Mvh
Ole larsen

Fra : Jørgen L.

Dato : 05-03-06 13:10

> [...]
>forlag"Alko Kober's UK technical staff make the position clear;the
>performance of the rubber suspension mean that shock absorbers are not

Tja så kan man jo undre sig over at så mange cv er født med dem, de bliver
ikke sat på bare for syn skyld, og de skal være der hvis du vil have den
tyske tempo 100 godkendelse.

Jeg har kørt sammen med noget familie og en adria uden stød dæmpere, den
hoppede og dansede hele vejen til Italien, han brokkede ove at den var side
vinds følsom og last biler var også noget skidt.

Han fik stød dæmpere og den lå meget mere roligt på vejen, så noget må de
betyde.

Jeg har også pøvet at lave en hård opbremsning med en Compi-camp total vægt
750 kg. med bremser uden stødæmpere, det meste af tide hvad dækkene ikke
kontakt da den hopede rundt, der blev så sat stød dæmpere på og den bremsede
meget bedre.

Hilsen Jørgen

Fra : Ole

Dato : 05-03-06 14:23

Jørgen L. skrev:

> Tja så kan man jo undre sig over at så mange cv er født med dem, de bliver
> ikke sat på bare for syn skyld, og de skal være der hvis du vil have den
> tyske tempo 100 godkendelse.

Ja det der undrer mig mest er at Alko udtaler sig som jeg har
beskrevet.
Man må dog formode at producenten af chassiet ved hvad han taler om.
Mit gæt er at de kun bliver monteret fordi kunderne kræver det da det
går fra mund til mund
at det er uundværligt.Men igen ifølge Alko selv uden saglig
begrundelse.

> [...]
> vinds følsom og last biler var også noget skidt.
>
> Han fik stød dæmpere og den lå meget mere roligt på vejen, så noget må de

Min forrige CV havde støddæmpere.Den kørte godt.Min nuværende som
er en nyere Adria har ikke støddæmpere og den kører fremragende.Jeg
er tilbøjelig til at tro at din families Adria hoppede og dansede af
andre årsager end manglende støddæmpere.

Hilsen Ole

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 06-03-06 09:09

"Søren-Ole Nielsen" <surfing2@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man har købt en brugt Adria 502 uk årg 2000 hvilken alko stabilisator
> passer så er 1300 Aks god nok da max last er 1300kg og egenvægt er 950kg

Hej Søren
Jeg vil give Jørgen ret i at ALKO 3004 er bedre. Men jeg synes den er lidt
overdimensioneret til din vogn.
Vi har haft en Adria Unica 502 UP fra 99 med samme totalvægt som dig. Jeg
fik eftermonteret en ALKO 1300, der er god til at tage
sidevindspåvirkningerne. Derimod er ALKO 1300 den ikke så god til "dykkende"
bevægelser, og det er primært her forskellen er + plus prisen selvfølgelig.

Vores oplevelse af før og efter stabilisator var enorm, men du skal samtidig
passe på med ikke at få pakket vognen ordentligt rent vægtmæssigt, fordi den
nu kører mere stabilt med stabilisator. Selv om jeg har holdt et kugletryk
omkring 70 kg. så har jeg ofte måtte ud i vognen efter nogle få km. og
flytte rundt på et par tasker (enten frem eller bagud i vognen), for at få
en bedre vægtfordeling. Når kugletrykket er 70 kg. så har jeg hørt et sted,
jeg tror det var Peer Neslein, der fortalte mig det, at trykket på krogen
falder mellem 25 og 40 kg. på grund af vindtrykket på fronten, alt efter
hvor hurtigt du kører.

Jeg vil ikke anbefale dig at købe en brugt stabilisator, med mindre der er
nye klodser på. Det er nemlig dem der bliver slidt. Hvis du selv vil montere
stabilisatoren, så følg brugsanvisningen nøje, for der er nogle fjerde som
forsvinder ud i busken, hvis du ikke passer på. Jeg fik en caravanteknikker
til at gøre det for mig for en kasse af de grønne.

--
Mvh.

J-P. Rasmussen
sletmigførst.jpr@campingferie.dk

I NG udtaler jeg mig altid som privatperson.
Se seneste test her:
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/campingvogne2006_brugt_solifer01.asp

Fra : Arne Keller

Dato : 07-03-06 00:17

Søren-Ole Nielsen wrote:
> Hvis man har købt en brugt Adria 502 uk årg 2000 hvilken alko stabilisator
> passer så er 1300 Aks god nok da max last er 1300kg og egenvægt er 950kg

Vi har samme vogn og 1300 AKS, det har fungeret uden problemer og vognen
er klippe stabil hvis den er pakket korrekt.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : surfing

Dato : 30-03-06 00:02

Mange tak for svarene Søren