Er det nødvendigt med en booster?
Fra : Morten Lassen

Dato : 03-03-06 11:04

Hej
Vi skal have 12V installeret i vognen og har lavet en aftale med en
forhandler om installation af et et gelébatteri og en god elektronisk
lader. Vi har for nylig fået Jäger stik på bilen og har fået trukket
et ekstra kabel til opladning/køleskab. Jeg mener det er 4kvadrat men
er ikke helt sikker.

Jeg vil gerne kunne oplade batt. og kunne tænde køleskabet mens vi
kører.

Jeg har snakket med 2 forskellige forhandlere som mener at det ikke er
nødvendigt med en booster. De siger at der godt nok er et strømtab men
det skader ikke batteriet.

Jeg synes dog at kunne læse noget andet på nettet, nemlig at det kan
skade batteriet og det derfor er en god idé med en booster.

Hvad mener I? Kan jeg starte med at prøve løsningen uden booster og så
efterfølgende selv installere den, eller skal jeg kræve at boosteren
bliver installeret med det samme? Jeg er heller ikke interesseret i at
bilens batt. bliver afladet hvis man glemmer at slukke køleskabet.

Mvh. Morten

Fra : Søren

Dato : 03-03-06 11:49

"Morten Lassen" <molassen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> bliver installeret med det samme? Jeg er heller ikke interesseret i at
> bilens batt. bliver afladet hvis man glemmer at slukke køleskabet.

Jeg skal ikke kunne sige om det kan skade batteriet, men spændingstabet kan
muligvis give køleskabet problemer med at køle nok.
Det er ellers en god ide med et ekstra kabel fra stik til batteriet. Men
hvis det skal være optimalt bør det samme gælde på bilen, altså to ledninger
fra batteri til stik. Gerne 4 kvmm. Så kan du sikkert undvære booster i
campingvognen.
Du kan evt. også udvide ledningsførslen fra campingvognen, således at stel
fra batteriet også løber i en kraftig ledning hen til stel på stikket.
Strømmen skal jo også tilbage fra campingvognen til bilen

Fra : Jørgen L.

Dato : 03-03-06 11:56

> [...]
>
> Jeg synes dog at kunne læse noget andet på nettet, nemlig at det kan
> skade batteriet og det derfor er en god idé med en booster.

Nja skade batteriet gør det ikke, med mindre det er eneste opladningsform du
vælger, da batteriet ikke vil blive ladet helt op, og det derved sulfaterer.
Men lader du det op med en elektronisk 3 trins lader ind i mellem, så sker
der ikke så meget ved det.

> [...]
> bliver installeret med det samme? Jeg er heller ikke interesseret i at
> bilens batt. bliver afladet hvis man glemmer at slukke køleskabet.

Nu skriver du at du har fået 13 polet stik på, er det på CV eller på bilen.
For hvis CVen er født med 13 polet er der seperat ledning til køleskab, og
derved kan du nøjes med at have strøm på denne ledning når bilens motor er
startet.

Men skriv lige lidt om hvordan du skal bruge din cv og det nye batterie.

Hislen Jørgen

Fra : Morten Lassen

Dato : 03-03-06 12:53

On Fri, 3 Mar 2006 11:56:28 +0100, "Jørgen L." <Noemail@noemail.dk>
wrote:

> [...]
>startet.
>

>Men skriv lige lidt om hvordan du skal bruge din cv og det nye batterie.

Hej Jørgen
Lidt mere info:

Vores Knaus Sport 500UK er født med 13 polet Jäger og vi har derfor
udskiftet vores 7-polet til et 13 polet Jäger på bilen og fået
trukket ekstra ledninger. En til lys i CV, som kan afbrydes i
bagagerummet i bilen og en til ladning/køleskab som er koblet til
bilens tændingssystem. Jeg ved ikke kvadrat størrelsen med ledningerne
er ca. 3 mm. tykke inkl. isolering.

Omformeren i CV kobles helt fra så alt 12v tages fra batteriet.
Batteriet bliver ladt op med 220v inden afrejse samt når vi er på
campingpladsen. Vi har købt en 3 trins elektronisk lader som monteres
fast i CV.

Vi valgte at få installeret batt. da vi har købt en 12v alarm og ikke
ville risikere at man kunne afbryde den ved at hive kablet fra bilen.
Derudover vil jeg montere 2 ekstra 12v spots og det kan den indbyggede
omformer ikke trække.

Det med at køleskabet skal kunne køre på 12v er kun fordi vi skal til
Frankrig til sommer og man må vist ikke køre med gassen tilsluttet.

Mvh. Morten

Fra : Jørgen L.

Dato : 03-03-06 13:32

> [...]
> bagagerummet i bilen og en til ladning/køleskab som er koblet til
> bilens tændingssystem. Jeg ved ikke kvadrat størrelsen med ledningerne

Det er ikke møj, det er en 1,5 til 2,5 kvadrat, men på den anden side skal
du heller ikke lade voldsomt på batteriet.

Det er dog i underkanten til køleskabet, det bruger mellem 10 og 15 Amp, du
kan dog lige måle hvad spænding køleskabet får når du hægter den på. Husk at
måle direkte på køleskabet.

hvis spændingen på køleskabet er eks. 12V og den bruger 10 Amp = 120W
eks. 11V så falder
strømmen til 9,17 Amp = 100 W
eks. 10v og 8,33 Amp =
83,3 w
eks. 13V og 10,83 Amp =
141 W

Så spændingen for køleskabet betyder meget.

> [...]
> ville risikere at man kunne afbryde den ved at hive kablet fra bilen.
> Derudover vil jeg montere 2 ekstra 12v spots og det kan den indbyggede

Hvor mange W er de på ? da jeg havde en knaus kunne den rigeligt trække alt
hvad jeg bød den.

> Det med at køleskabet skal kunne køre på 12v er kun fordi vi skal til
> Frankrig til sommer og man må vist ikke køre med gassen tilsluttet.

Det skal jeg være dig svar skyldig, men jeg har kørt med gassen tændt i
frankrig, dog slukkede jeg på tankstationer og lign.

Hilsen Jørgen

Fra : Morten Lassen

Dato : 03-03-06 14:24

On Fri, 3 Mar 2006 13:31:46 +0100, "Jørgen L." <Noemail@noemail.dk.dk>
wrote:

> [...]
>
>Så spændingen for køleskabet betyder meget.

>Hvor mange W er de på ? da jeg havde en knaus kunne den rigeligt trække alt

15W stykket - i alt 30W. Det var forhandleren der sagde at omformeren
ikke kunne trække lamperne, men det sagde han måske kun for at sælge
mig en batteripakke.

Fra : Morten Lassen

Dato : 03-03-06 17:29

wrote:

> [...]
>>
>Det skal jeg være dig svar skyldig, men jeg har kørt med gassen tændt i
>frankrig, dog slukkede jeg på tankstationer og lign.

har lige været ude at måle igen. Ledningerne er 4mm tykke m/
isolering. Hvad er det mon i kvdr.mm? mm2 = pi*r*r Hvis der er 2 mm.
kobber og 2 mm. isolering giver det 3.14 * 1*1 =3,14 mm?

Fra : Søren

Dato : 06-03-06 12:34

> har lige været ude at måle igen. Ledningerne er 4mm tykke m/
> isolering. Hvad er det mon i kvdr.mm? mm2 = pi*r*r Hvis der er 2 mm.
> kobber og 2 mm. isolering giver det 3.14 * 1*1 =3,14 mm?

de er højst sansynlig kun på 2,5 kvmm.

Hvis du har mod på så sørg for at batteri og køleskab ikke begge trækker på
sammen ledning og stelledning i hverken bil eller campingvogn.
Eller den nemmere løsning, at køleskabets 12 volt ledninger ikke er
tilsluttet batteriet i campingvognen, men kun løber over til bilen.
Batteriet kan så desværre ikke lades op under kørsel, men det er også kun
sjældent at du har brug for det. I værste fald må du undvære lys på
rastepladsen.

Fra : Torben Vandborg

Dato : 25-03-06 18:49

On Fri, 03 Mar 2006 11:04:25 +0100, Morten Lassen
<molassen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>bliver installeret med det samme? Jeg er heller ikke interesseret i at
>bilens batt. bliver afladet hvis man glemmer at slukke køleskabet.

Jeg selv selv kørt en del med vores Adria i Sverige, hvor vi har
overnattet i ødemarken og trukket på vores batteri. Min erfaring er at
en booster er nødvendig, idet spændingen fra bilen falder til ca. 12
volt på grund af det lange ledningsnet og strømforbrug til køleskab og
en booster giver 14,4 volt til batteriet som er den korrekte
ladespændning. Gode penge at give. Jeg har købt en gennem BC-camping
som findes på nettet. Det er et dansk produkt.

Mange hilsner

Torben