Snask på brunsviger
Fra : Carsten

Dato : 24-02-06 13:03

Hvordan laver man selv en brunsviger, som er lige så snasket som bagernes?
Tips eller måske en opskrift modtages med kyshånd!

På forhånd tak for hjælpen.

Carsten

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-02-06 13:18

"Carsten" <ceg@nospambll.dk> writes:

> Hvordan laver man selv en brunsviger, som er lige så snasket som bagernes?
> Tips eller måske en opskrift modtages med kyshånd!

http://trinekc.dk/broed.php#brunsviger

Her er min opskrift. Og om den er lige så snasket som din bagers ved
jeg ikke, men jeg har nu ikke fået en masse klager.

Hvis du vil have den mere snasket, så lav noget mere snask og hæld på.
:)

Mvh Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-02-06 15:19

hejsa

har lige kikket på din side trine og set at du bruger Kanel.
jeg ville nu bruge nået kaffe får at få den til at ligne bagernes.
og nået brun sirup.

thomas

Fra : carsten

Dato : 24-02-06 15:26

Hvad mængder snakker vi om?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-02-06 15:34

"carsten" <ceg@nospambll.dk> writes:

> Hvad mængder snakker vi om?

Kanel, ca. en teskefuld.

Mvh Trine

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-02-06 17:34

en god sjat brun sirup
og meget lidt kaffe

Thomas

Fra : Betona

Dato : 24-02-06 17:44

Hej du´.
Opskriften i Karolines Køkken er hamrende lækker og snasket, så bare klø
på - hvornår skal vi komme??

Fra : LarsJ

Dato : 24-02-06 21:00

Thomas Pedersen skrev:
> hejsa
>
> har lige kikket på din side trine og set at du bruger Kanel.
> jeg ville nu bruge nået kaffe får at få den til at ligne bagernes.
> og nået brun sirup.

Har aldrig hørt om kaffe og sirup på en brunsviger, men på den anden
side kender jeg heller ikke den version med kanel. Smør/margerine og
brun farin plejer at være rigeligt til "snask". (jo dybere fordybninger,
jo mere snask kan der være i dem.....)

Lars

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 25-02-06 12:14

Hejsa

Jeg er da kedaf at du aldrig har hørt om kaffe og brunsirup til snask til
brunsviger.
Nå laver jeg en del af dem på mit arbejde som bager.
og jeg plejer at komme det i.
så hvis man køber fra os så er der sirup og kaffe i.

Thomas

Fra : LarsJ

Dato : 25-02-06 14:20

Thomas Pedersen skrev:
> [...]
> Nå laver jeg en del af dem på mit arbejde som bager.
> og jeg plejer at komme det i.
> så hvis man køber fra os så er der sirup og kaffe i.

Nu er jeg ikke selv bager, men en af mine gamle skolekammrater er
tidligere bagermester, og han siger også, at han - så vidt han huskede -
aldrig havde hørt om kaffe og brun sirup i brunsviger. Men nu vil han da
prøve det.
Til gengæld havde han en kollega, der hævdede, at en brunsviger ikke er
en brunsviger, hvis der ikke er rosiner i (det har jeg så heller aldrig
selv hørt...

Måske er det en geografisk forskel (både jeg og min skolekammerat er fra
fra Vestjælland) - altså en art egnsret, hvis man kan sige det om bagværk.
Det kan måske ikke sammenlignes, men det kunne jo være lidt ligesom
jødekager, der i mit barndomshjem var nogle småkager med kanelsukker på,
mens det hos min fars tante i Valby var ret store kager lavet med med
masser af smør og farin.
Og når vi som børn skulle ned til bageren for at købe romkugler, skulle
mine jyske kusiner have romboller og mine københavnske fætre trøfler. Vi
fik jo så det samme.

Lars

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 25-02-06 15:26

Hejsa

ja jeg kommer fra Falster og hos os kommer vi kaffe/mocca i.
det er jo ikke rigtigt kaffe men en smags produkt som smager som kaffe.
men kan da godt værer at det kun er hos os at vi kommer kaffe i skal jeg
ikke kunne sige.
men jeg skal kikke efter opskrifter på mandag og skrive den til jer.

Fra : Hauge

Dato : 25-02-06 16:15

Hej
LarsJ wrote:
> Til gengæld havde han en kollega, der hævdede, at en brunsviger ikke
> er en brunsviger, hvis der ikke er rosiner i (det har jeg så heller
> aldrig selv hørt...

Det har jeg så, det var bager-standard i "gamle dage" her hvor jeg bor,
hvilket er små 10 km nord for Århus. I dag er alt jo snart det samme uanset
hvor man køber, skal jo smage ens alle steder..

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060225151520@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 26-02-06 20:03

> [...]
> Og når vi som børn skulle ned til bageren for at købe romkugler, skulle
> mine jyske kusiner have romboller og mine københavnske fætre trøfler. Vi

Jeg er opvokset i Kbh. (Østerbro) og har altid kaldt "Romkugler" for
"Romkugler" men da jeg flyttede til Viborg, hed de "Trøfler" (Stor blød og
med chokoladekrymmel)
Da jeg så flyttede til Haderslev, hed de igen "Romkugler" men er nu nogen
små tørre kugler med kokos

For ikke at være helt "Off topic"
Brunsviger er i mine øjne med smør og farin.
Men jeg har mødt varianterne med creme eller rosiner eller kun farin.

VH Pernille

Fra : Peter Westh

Dato : 24-02-06 21:18

> Hvordan laver man selv en brunsviger, som er lige så snasket som bagernes?
> Tips eller måske en opskrift modtages med kyshånd!

Jeg lavede en sammenlignende analyse af brunsviger-opskrifter for nogle år
siden, i jagt på den bedste.

Se http://tinyurl.com/zzyrw

Opskrifterne varierer meget med hensyn til hvor meget fedtstof der kommes i
hhv. dejen og fyldet, men altid sådan at jo mere fedt i fyldet, jo mindre i
dejen, og omvendt. Det er nok en smagssag, men hvis det er snasket der
trækker er det nok en end "top-fed" snarere end en "bund-fed" opskrift du
skal bruge.

Et særligt snaske-trick der kom frem dengang, som jeg ikke selv har
afprøvet, er at smøre et tyndt lag bagercreme på dejen før fyldet.

Ellers synes jeg det smager godt med rigtig muscovadosukker, og jeg kan også
godt lide korender på min brunsviger.

Lykke til!

Peter

Fra : Ursula

Dato : 25-02-06 07:32

Jeg kommer også kagecreme i fyldet. Så bliver det ikke hårdt igen. Det synes
jeg godt det kan blive ved kun magr. og farin.

Her er min opskrift:

Brunsviger

5 dl mælk
250 g margarine
2 pk gær
2 spsk sukker
1 tsk salt
2 æg
ca 1 kg mel

Fyld:
150 g margarine
300 g farin
2 dl kage creme

Mælk og margerne lunes i en gryde. Gæren opløses i sukker og salt i en skål.
Mælk og margarine kømmes i skålen og røres med gæren. Tilsæt æg, og mel
og ælt godt.

Dejen hæver ca 25 min

imens smeltes margarine og brun farin i en gryde og afkøles. Derefter
blandes 2 dl kage creme i.

Dejen rulles ud (passer i en stor bradepande) tryk fordybninger i dejen, og
kom fyldet på.

Bages ved 200 grader i ca 20 min.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 28-02-06 17:00

Her er Opskriften med Kaffe og sirup.

1 dl Vand
5 g Kaffe / Mokka
200 g RøreMagrine
400 g Brun Farin
100 G Sirup
200 G kokos
Thomas

Fra : Peter Westh

Dato : 28-02-06 18:08

"Thomas Pedersen" <twp@twp.dk> skrev i en meddelelse
> 200 G kokos

I brunsviger!!???

Er det ikke snarere opskriften på snask til drømmekage fra Brovst?

/P

Fra : Nette

Dato : 28-02-06 21:27

"Carsten" skrev

> Hvordan laver man selv en brunsviger, som er lige så snasket som bagernes?
> Tips eller måske en opskrift modtages med kyshånd!

Der skal hverken kaffe, sirup eller kanel i en rigtig brunsviger. Siruppen
kunne gå an, men er overflødig. Kaffe og kanel ville give en bismag, og der
skal ikke være noget bismag ved en rigtig brunsviger.

Hvis du tager udgangspunkt i den fra Karolines køkken, som en anden herinde
nævnte, så er du godt i gang.
Men når du har rørt farin og margarine sammen til "snasket", så kan du med
held tilsætte tre- fire skefulde færdiglavet kagecreme. - Vel og mærke den
slags kagecreme, der er bagefast.
Når fyldet så er fordelt ovenpå, drysser man fint med brun farin og prikker
derefter hist og her fingrene halvt igennem kagen.
Og derefter skal den blot hæve og bage som opskriften foreskriver.

Det er sådan bagere laver rigtig snaskede brunsvigere.

Jeg synes heller ikke, det er til at opdrive rigtig gode brunsvigere mere.
Men så er det jo godt, man kan lave dem selv.

Nette

Fra : JS

Dato : 01-03-06 15:04

Nette wrote:
> Men når du har rørt farin og margarine sammen til "snasket", så kan
> du med held tilsætte tre- fire skefulde færdiglavet kagecreme. - Vel
> og mærke den slags kagecreme, der er bagefast.

Er det almindelig Oetker osv.?

Fra : Nette

Dato : 01-03-06 20:31

"JS" skrev

> Er det almindelig Oetker osv.?

Uh, jeg bliver dig svar skyldig. Jeg køber ikke den slags i forretningerne,
men direkte hos min bager.
Men hvis du f.eks. skulle bage cremelinser, ville du så bruge Oetkers?
Man kan også lave den selv.

Nette

Fra : Morten Larsen

Dato : 04-03-06 01:11

Jeg havde fornylig virkelig brug for en god Brunsviger opskrift. Søgte på
Google og som første hit kom denne fremragende opskrift fra en bager Kurt
Vejen Madsen på Fyn.

At nogle henviser til "Karoline's" er en stor fejl, for det har absolut
intet med den ægte vare at gøre!!!

God fornøjelse med kaloriebomben

1 pk brun farin
4 dl vand
1 dl olie el. margarine
1-2 æg
2 sp.ske sukker
1 ts. salt
1 pk gær
mel nok til en god smidig dej (lidt tykkere end pandekagedej)

Dejen:

Lunt vand, olie, den smuldrede gær, salt, sukker og æg røres sammen og så
meget mel hældes at dejen bliver god og smidig. Herefter skal dejen hæve et
lunt sted i ca. 25 min.

Guffet:
½ pk brun farin blandes sammen med 1 sp.ske sukker og 1 sp.ske mel i en skål
for sig.

½ pk brun farin æltes sammen med 250 g margarine (og evt. lidt vand for at
få en mere flydende overflade.) smelt det evt. sammen i en gryde for sig
selv.

Når dejen har hævet skal den æltes, grundigt, længe og rulles ud så den
passer til bradepanden.
Det er en rigtig god ide med papir i bradepanden, som når godt op over
kanterne.
Dejen lægges i og det flydende stads hældes ud over og fordeles jævnt.

Nu skal den tørre farinblanding strøes ud over hele brunsvigeren, ovenpå den
flydende masse.

Endelig skal du sprede alle dine ti fingre og med ca. fem centimeters
mellemrum stikke dem
i brunsvigeren fra den ene ende til den anden.
På den måde fremkommer de herligt fyldte sukkerhuller.

Brunsvigeren skal igen hæve i ca. 20 min., hvorefter den bages i en 200
grader varm, forvarmet ovn i ca. 12 min.

Kh,

Morten

Fra : Nette

Dato : 04-03-06 21:35

"Morten Larsen" skrev

> At nogle henviser til "Karoline's" er en stor fejl, for det har absolut
> intet med den ægte vare at gøre!!!

Bort set fra, at den fra Karolines inkl. de råd jeg kom med, giver nøjagtig
den opskrift, du er kommet med, den eneste forskel er, at du har dobbelt så
meget fyld, og jeg i stedet tilsætter creme.

Problemet med det snask uden creme er, at det let bliver hårdt eller tørt.
Og så er det ikke længere snask.

Nette