Mobil til 85-årig?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-02-06 23:59

Min halv-døve og halv-blinde ( ) faster på 85 skal ha en mobil - hendes
første - så vi leder efter noget stabilt og let "fordøjeligt" til hende -
det er kun til "toget er forsinket 20 minutter"-samtaler en gang hvert halve
år, så vi forestiller os noget taletids-noget!?

Har selv W800 og UnoTel, så jeg har ikke rigtig forstand på telefoner i dét
regi.

Nogen bud? (Hun bor i Odense, hvis det skulle blive nødvendigt med service)
Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-06 01:25

Hans Paulin (6310) skrev:

> [...]
> det er kun til "toget er forsinket 20 minutter"-samtaler en gang hvert halve
> år, så vi forestiller os noget taletids-noget!?

Jeg ville vælge Telmore (det har jeg faktisk valgt til min mor)
og sørge for at et yngre familiemedlem administrerede kontoen og
sørgede for at der var penge. Telmore trækker 7,50 kr. om
måneden, men til gengæld er man sikker på at nummeret ikke
ophører. Unotel er gratis, men lukker et ubenyttet nummer ned
efter 6 måneder.

Her bliver en telefon anbefalet fordi den har store bogstaver:

--
Bertel

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-02-06 08:23

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> sørgede for at der var penge. Telmore trækker 7,50 kr. om
> måneden, men til gengæld er man sikker på at nummeret ikke

Ja, der er selvfølgelig en pointe dér - er selv gammel Telmore-bruger

> Unotel er gratis, men lukker et ubenyttet nummer ned
> efter 6 måneder.

Ja, dét er rigtigt - men skal der alligevel en administrator på kunne man
måske organisere et opkald fra telefonen hver 5. måned!?

De taletidskort jeg kender har også alle knyttet et minimumsforbrug til sig,
så man kommer måske ikke uden om en form for administration overhovedet!?

> Her bliver en telefon anbefalet fordi den har store bogstaver:

Ja, T68i var også min 1. tanke - vi har hér i familien 2 stk. liggende
ubenyttede hen, så dét...

Spørgsmålet er så bare om der er noget der er *endnu* bedre - tasterne på
T68'erne er ikke for store!?

Tak for dit input!
Hans

Fra : Fischer

Dato : 21-02-06 09:02

> De taletidskort jeg kender har også alle knyttet et minimumsforbrug til
> sig, så man kommer måske ikke uden om en form for administration
> overhovedet!?

Nej, hvis du ikke ønsker at gøre noget aktivt, så hedder det nok Telmore +
børnebudget (paradoksalt nok!).

Jeg har valgt Mobiltid Online (tidl. Mixit Kontant) til alle vores
bedsteforældre.
Her er eneste krav, at der skal indsættes minimum 50 kr. minimum 1 gang om
året. Jeg har så bare gjort det til en vane at smide 50 kr. ind på numrene
hver jul inden vi mødes til familiefrokost (=huskeregel).

*Fischer

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-02-06 09:10

Fischer skrev:

> Nej, hvis du ikke ønsker at gøre noget aktivt, så hedder det nok
> Telmore + børnebudget (paradoksalt nok!).

"Få styr på ungernes mobiltelefoni
TELMORE har gjort det lidt nemmere at have børn med mobiltelefoner. Med
BørneBudget bestemmer du, hvor meget dit barn må tale for, og du kan altid
få fat i barnet på mobilen.

Med BørneBudget kan du selv bestemme, hvor mange penge dit barn må tale for.
Når pengene er brugt op, blokeres barnets mobiltelefon for udgående opkald
og SMS beskeder. Dette gælder også, selvom nummeret er tilmeldt Ubegrænset
SMS. Du kan dog altid både ringe og sende SMS til barnet - uanset om
telefonen er blokeret eller ej.

BørneBudget til forældre med mobile børn:

a.. Du fastsætter et budget for barnets mobilforbrug
b.. TELMORE tanker automatisk for dig - du bestemmer dato og beløb
c.. Telefonen spærres, hvis det aftalte beløb opbruges

d.. Telefonen åbnes automatisk igen ved næste optankning
e.. Der er ingen rykkere og gebyr i en evt. spærret periode
f.. Du kan ringe eller sende SMS til telefonen, mens den er spærret
g.. Slut med at forbruget løber løbsk"
Hvad er fordelen ved "BørneBudget" i vores situation?

> [...]
> gang om året. Jeg har så bare gjort det til en vane at smide 50 kr.
> ind på numrene hver jul inden vi mødes til familiefrokost

Okay - så kan jeg / vi næsten lige så godt vælge UnoTel og sørge for et
minimumsforbrug hvert ½ år!?
Hans

Fra : Fischer

Dato : 21-02-06 10:32

> Okay - så kan jeg / vi næsten lige så godt vælge UnoTel og
> sørge for et minimumsforbrug hvert ½ år!?

Jo, men jeg foretrækker at have en prop i forbruget.
Hvis telefonen bliver stjålet, kan der gå en periode, hvor den ældre måske
bare tror den er forlagt et eller andet sted. Der kan den så blive misbrugt,
med en stor regning til følge.
Med et ægte taletidskort eller Telmore+børnebudget er tabet begrænset.

*Fischer

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-02-06 10:35

Fischer skrev:

> [...]
> blive misbrugt, med en stor regning til følge.
> Med et ægte taletidskort eller Telmore+børnebudget er tabet begrænset.

Okay - på dén måde!
Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-06 10:58

Fischer skrev:

> Jo, men jeg foretrækker at have en prop i forbruget.

Klart.

> [...]
> med en stor regning til følge.

> Med et ægte taletidskort eller Telmore+børnebudget er tabet begrænset.

Hvorfor tror du at Telmore kan lukke mobilen hurtigere end
Unotel? De kører jo med samme forudbetalte kontotype.

Misbruget kan kun foregå i det spillerum der er fra mobilen
bliver stjålet til de registrerede beløb har tømt kontoen. Det må
være cirka det samme ved begge udbydere.

--
Bertel

Fra : Fischer

Dato : 21-02-06 16:51

> [...]
> bliver stjålet til de registrerede beløb har tømt kontoen. Det må
> være cirka det samme ved begge udbydere.

Jo, men Telmore løsningen "passer sig selv" - altså hvor man ikke skal holde
øje med saldoen SAMTIDIG med at der er grænser for misbrug.

Her vil Telmore børnebudget kunne bruges fordi man automatisk kan indsætte
et vist beløb periodisk, så man kan betale det minimumsgebyr som Telmore
trækker.
Løsningen vil passe sig selv 100% - i princippet i årevis og ved misbrug vil
der blive lukket.

Ved Unotel skal man jo sørge for at der er trafik hvert ½ år - ellers kan
nummeret blive lukket. Samtidig skal man manuelt indsætte lidt penge engang
imellem, da automatisk optankning vil kunne dræne ens kontokort hvis mobilen
bliver stjålet.

*Fischer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-06 17:01

Fischer skrev:

> Jo, men Telmore løsningen "passer sig selv"

Du besvarer ikke mit spørgsmål.

Hvis miobilen bliver stjålet, er det ligegyldigt hvilken af de to
udbydere man har.

Hvad man finder det nemmest at huske på til daglig er en
smagssag.

--
Bertel

Fra : Fischer

Dato : 21-02-06 17:11

> Du besvarer ikke mit spørgsmål.

Fordi jeg ikke synes det er relevant.

> Hvis miobilen bliver stjålet, er det ligegyldigt hvilken af de to
> udbydere man har.

Sandsynligvis.

*Fischer

Fra : Michael Archon Sequo~

Dato : 22-02-06 15:16

Hans Paulin (6310) wrote:
> Ja, T68i var også min 1. tanke - vi har hér i familien 2 stk. liggende
> ubenyttede hen, så dét...

Det er et daarligt valg, da min kaereste har den og kan som 40 aarig
ikke finde ud af den. Det er simpelt hen for let at ramme forkert paa
tasterne og hun kan ikke rigtigt se, hvad der staar.

Klaptelefon med store taster og stort display er at anbefale.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-02-06 17:37

Michael Archon Sequoia Nielsen skrev:

> Klaptelefon med store taster og stort display er at anbefale.

Tænker du på en bestemt én?
Hans

Fra : Michael Archon Sequo~

Dato : 23-02-06 15:55

Hans Paulin (6310) wrote:

> Tænker du på en bestemt én?

Naar der ikke er saerlige tekniske krav, kan det vel vaere ligegyldigt.
Evt en der kan moddes, saa et teknisk snildt familie medlem kan tilpasse
brugerfladen til kun at kunne de ting, som den gamle skal bruge.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-02-06 18:46

> [...]

> ligegyldigt. Evt en der kan moddes, saa et teknisk snildt familie
> medlem kan tilpasse brugerfladen til kun at kunne de ting, som den

Okay!
Hans

Fra : Michael Archon Sequo~

Dato : 24-02-06 13:37

Hans Paulin (6310) wrote:

> Okay!

Her er en, som har tilpasset sin menu i motorola v3:

http://forum.osnn.net/archive/index.php/t-79733.html

Det software, han bruger, kan ogsaa bruges paa billigere motorola
modeller. Jeg har V535 (klaptelefon med laekre taster) og har ogsaa
aendret den (hvilket gav mig 7.5 mb ram til sjov og ballade istedet for
de normale 5 mb), og min startup- og shutdown lyd er taget fra Ayreon's
albums, hvor en robot stemme sigar "System online" og "system offline".

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-02-06 14:36

> [...]

> for de normale 5 mb), og min startup- og shutdown lyd er taget fra
> Ayreon's albums, hvor en robot stemme sigar "System online" og

Okay - tak!

Jeg har gemt dine oplysninger
Hans