Stegning af oksecuvette
Fra : Kristian Schøler

Dato : 17-02-06 08:35

Hejsa

Jeg er lidt bekneb, da vi skal have gæster til middag i morgen lørdag. Jeg
har købt en oksecuvette på cirka 2 kg i Føtex, men er lidt i tvivl om hvor
lang tid den skal have i ovnen.

Venligst
Kristian

Fra : mcloud

Dato : 17-02-06 08:48

Hej Kristian
35 min på 210 grader og pak den så ind i staniol og et viskestykke og lad
den ligge et varmt sted evt. oven på ovnen i ½ time .

Kim Rasmussen
www.leChef.dk

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 17-02-06 09:03

Kristian Schøler wrote:

> Jeg er lidt bekneb, da vi skal have gæster til middag i morgen lørdag.. Jeg
> har købt en oksecuvette på cirka 2 kg i Føtex, men er lidt i tvivl om hvor
> lang tid den skal have i ovnen.

Det er nu du bør investere i et stegetermometer.

Ebbe

Fra : Gunnar007

Dato : 18-02-06 16:35

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
Kristian Schøler wrote:

>Det er nu du bør investere i et stegetermometer.

>Ebbe

Nu hjælper et stegetermometer jo egentlig ikke på hvor lang tid stegen skal
have i ovenen.

Et stegetermometer hjælper dig jo kun med at stegen ikke får for lang tid i
ovnen.

Så hvis man gerne vil have maden klar til et givent tidspunkt, så er
stegetermoter ikke til megen hjælp.

Hilsen G
Som har stegetermometer

Fra : Emil

Dato : 18-02-06 17:32

Gunnar007 wrote:

>Et stegetermometer hjælper dig jo kun med at stegen ikke får for lang tid i
>ovnen.

Sludder! Et termometer kan kun måle temperatur, ikke tid.

>Så hvis man gerne vil have maden klar til et givent tidspunkt, så er
>stegetermoter ikke til megen hjælp.

Sludder! Steg oksecuvetten i forevejen, og brug så termometeret
til at kontrollere, at ovntemperaturen ikke kommer over 64 grader
C. i de følgende (1-240) timer.
Så er cuvetten serveringsklar i mange dage. Den bør så indpakkes
i en fryse/kogepose (helst sammen med lidt krydderier), som tåler
temperaturer indtil 100 grader C.

m.v.h. Emil

Fra : JS

Dato : 19-02-06 11:53

Emil wrote:

> [...]
> Så er cuvetten serveringsklar i mange dage. Den bør så indpakkes
> i en fryse/kogepose (helst sammen med lidt krydderier), som tåler

Det dummeste du kan gøre er da at stikke et termometer (eller gafler eller
lignende) i stegen efter at den er taget ud af ovnen. Hviletid bliver i
hvert fald irrelevant hvis man gør det.

Fra : Emil

Dato : 19-02-06 18:02

JS wrote:

>Det dummeste du kan gøre er da at stikke et termometer (eller gafler eller
>lignende) i stegen efter at den er taget ud af ovnen. Hviletid bliver i
>hvert fald irrelevant hvis man gør det.

Det må du da gerne uddybe nærmere, hvis du da har viden, og ikke
kun ammestuesnak.

m.v.h. Emil

Fra : JS

Dato : 19-02-06 19:26

Emil wrote:

> Det må du da gerne uddybe nærmere, hvis du da har viden, og ikke
> kun ammestuesnak.

Ja, det er jo lige før jeg ikke gider, når du taler sådan til mig.
Hvis du punkterer en færdigstegt steg med en gaffel eller et termometer
fiser saften ud og derfor skal du kun gøre det hvis du påtænker at servere
den med det samme uden at lade den hvile. Ved at isætte termometeret i den
rå steg og lade det sidde indtil du skærer den ud, undgår du dette.

Fra : Emil

Dato : 19-02-06 23:44

JS wrote:

>Ja, det er jo lige før jeg ikke gider, når du taler sådan til mig.

Jeg kan sagtens forstå, at du har et problem. Ammestuesnak er
vanskeligt at forklare med fornuft.

> [...]
>den med det samme uden at lade den hvile. Ved at isætte termometeret i den
>rå steg og lade det sidde indtil du skærer den ud, undgår du dette.

Har du målt hvor megen saft der 'fiser' ud? Hvor meget var det?
Tror du, sådan helt alvorligt, at det har nogen som helst
indflydelse på oplevelsen af kødet?

Du har fortsat et forklaringsproblem.

m.v.h. Emil

Fra : JS

Dato : 20-02-06 14:33

Emil wrote:

> Jeg kan sagtens forstå, at du har et problem. Ammestuesnak er
> vanskeligt at forklare med fornuft.

ja, det beviser du jo.

> Har du målt hvor megen saft der 'fiser' ud? Hvor meget var det?
> Tror du, sådan helt alvorligt, at det har nogen som helst
> indflydelse på oplevelsen af kødet?

Nej, jeg ved det. Prøv face2face at sprøge en der har lidt forstand på
steg-stegning, så vil du blive klogere.

> Du har fortsat et forklaringsproblem.

'Jeg' har forklaret mig. Jeg kan ikke se hvad det er du savner.

Fra : Emil

Dato : 20-02-06 15:30

JS wrote:

>ja, det beviser du jo.

>Nej, jeg ved det. Prøv face2face at sprøge en der har lidt forstand på
>steg-stegning, så vil du blive klogere.

>'Jeg' har forklaret mig. Jeg kan ikke se hvad det er du savner.

Jeg savner viden og saglighed fra din side.
Fordi alle landets kokke har lært noget forkert, bliver det ikke
til en sandhed.

Hent denne pjece, og læs om hviletid. Det starte nederst side 23:
<http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2002001/Rapport.pdf>

Læg mærke til litteraturhenvisningerne!

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 20-02-06 17:14

Emil wrote:

>Hent denne pjece, og læs om hviletid. Det starte nederst side 23:
><http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2002001/Rapport.pdf>

Jeg glemte lige at nævne, at det vi taler om, står der noget om,
nederst på side 28.
Nu kan du lære dine kilder noget!

m.v.h. Emil

Fra : JS

Dato : 20-02-06 21:51

Emil wrote:

> Jeg glemte lige at nævne, at det vi taler om, står der noget om,
> nederst på side 28.
> Nu kan du lære dine kilder noget!

Du jar en pudsig og påståelig facon at kommunikere på.

Nu ved du jo ikke hvem mine kilder er og det du henviser til ændrer ikke på
det jeg skrev.
EOD

Fra : Emil

Dato : 20-02-06 23:28

JS wrote:

>Nu ved du jo ikke hvem mine kilder er og det du henviser til ændrer ikke på
>det jeg skrev.

Imod dumhed, kæmper selv guderne forgæves.

m.v.h. Emil

Fra : Gunnar007

Dato : 19-02-06 13:29

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Sludder! Et termometer kan kun måle temperatur, ikke tid.

Det er vel egentlig også det jeg skriver !! Eftersom man tager stegen ud når
termometeret står på de korrekte antal grader,
dermed er termometeret med til at stegen ikke får for lang tid !

> [...]
> Så er cuvetten serveringsklar i mange dage. Den bør så indpakkes
> i en fryse/kogepose (helst sammen med lidt krydderier), som tåler

Og hvordan ved du så hvor lang tid det tager at varme stegen op til det
korrekte antal grader !!??
Det hjælper et stegetermometer da ikke med til, .

Et termometer kan kun vise grader.
Og kan på ingen måde være med til at fortælle hvor lang tid der skal steges
!!

Hilsen G

Fra : Emil

Dato : 19-02-06 18:07

Gunnar007 wrote:

>Og hvordan ved du så hvor lang tid det tager at varme stegen op til det
>korrekte antal grader !!??
>Det hjælper et stegetermometer da ikke med til, .

Du har ganske misforstået fremgangsmåden. Stegen skal holdes på
serveringstemperaturen, uanset tid til servering.

>Et termometer kan kun vise grader.

Fint nok, at du har lært lidt.

m.v.h. Emil

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-02-06 09:14

On 17 Feb 2006 00:03:12 -0800
"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote:

> Det er nu du bør investere i et stegetermometer.

ja man kan ikke leve uden sådan et. Et billigt (men brugbart) kan fåes
til 20-30kr og digitale kan fåes til omkring 100kr.

desuden så er denne liste over vejledende stegetider god at have.
http://www.forbrug.dk/raad/arkiv0/madarkiv/foedevarer/talogtider1/stegetiderogtemperat/koldovn/?type=98&no_cache=1

kort url hvis ovenstående ikke virker
http://shorl.com/fogisoprylavo

Fra : Henrik

Dato : 17-02-06 22:33

"Kristian Schøler" skrev i en meddelelse
> Jeg er lidt bekneb, da vi skal have gæster til middag i morgen lørdag. Jeg
> har købt en oksecuvette på cirka 2 kg i Føtex, men er lidt i tvivl om hvor
> lang tid den skal have i ovnen.

Prøv evt. at se min tråd af 9. februar "langtidsstegning culottesteg", hvis
du vil have et mørt og saftigt stykke kød.

Fra : Kristian Schøler

Dato : 19-02-06 12:09

Jeg takker for de mange gode råd.

Stegen fik cirka 1½ time i ovnen ved 160 grader og efter den tid viste det
indkøbte stegetermometer 68 grader, så det var bare perfekt.

Venligst
Kristian

Fra : Morten Wartou

Dato : 19-02-06 13:43

Kristian Schøler wrote:
> Jeg takker for de mange gode råd.
>
> Stegen fik cirka 1½ time i ovnen ved 160 grader og efter den tid
> viste det indkøbte stegetermometer 68 grader, så det var bare perfekt.

68 grader? Det lyder da alt andet end perfekt. Det lyder nærmere særdeles
gråt og kedeligt.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou